Gå til innhold

OK å publisere andres navn/adresse på blogg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over en sak her, og lurer litt på lovligheten på dette. 

Person legger igjen kommentar på en blogg, anonymt. (Ikke ufin på noen måte, men ikke 110%positiv til bloggeren/innholdet. Eier av blogg kvitterer da med å legge ut fullt navn og adresse på vedkommende. 

I mine øyne er ikke dette riktig, men er det lovlig/ulovlig?

Anonymkode: 028ed...db1

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som brudd på personopplysningsloven/perrsonverrnsforordningen og/eller GPDR.

Er dette data samlet inn via bloggeierers sider vil det kunne være straffbart. Bloggeier har redakstøransvarr for egne kanaler, og står ansvarlig for det som publiseres der. Ta eventuelt kontakt med Datatilsynet. 

Et spørsmål blir også hvordan bloggeier kom i besittelse av navn/adresse - er det brukt ulovlige metoder? 

Anonymkode: ac48e...838

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kan privatpersoner melde dette til noen på en slags måte? Jeg kjenner hverken eier av blogg, eller personen som ble hengt ut, men føler som sagt at dette er "feil"...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom over en sak her, og lurer litt på lovligheten på dette. 

Person legger igjen kommentar på en blogg, anonymt. (Ikke ufin på noen måte, men ikke 110%positiv til bloggeren/innholdet. Eier av blogg kvitterer da med å legge ut fullt navn og adresse på vedkommende. 

I mine øyne er ikke dette riktig, men er det lovlig/ulovlig?

Her er så lite info at det er umulig å svare uten å få linkt til og å lese saken selv. 

Anonymkode: 4cc65...257

AnonymBruker
Skrevet

Det er ulovlig å publisere navn og adr når personen ikke ønsker det. Dette har bloggeier gjort for å drifte ut vedkommende. Nærmest jeg kommer på er Datatilsynet. 

Anonymkode: e6c42...b4e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er så lite info at det er umulig å svare uten å få linkt til og å lese saken selv. 

Jeg har ikke lyst å hjelpe med å spre dette, men lettere sensurert blir da

Anonym person; "jeg synes ikke denne retten smakte særlig godt".       Bloggeier: "OK, Jens  Hansen i Storgata 44, 1234 indre Utvik"

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt og mest sannsynligvis også ulovlig. 

Anonymkode: 0aae6...33d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonym person; "jeg synes ikke denne retten smakte særlig godt".       Bloggeier: "OK, Jens  Hansen i Storgata 44, 1234 indre Utvik"

Slik det fremstilles over, er det ikke greit,å gjøre dette. Men Jens Hansen må selv anmelde og angripe saken. 

Dog er dette vanlig praksis fra denne bloggeren? Da bør man verken kommentere eller støtte bloggeren med å pigge seg inn på bloggen. Husk at bloggere lever av klikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra den umodne reaksjonen til bloggeier, kan det mistenkes at vedkommende er under den kriminelle lavalder. 

Anonymkode: 611e3...b59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra den umodne reaksjonen til bloggeier, kan det mistenkes at vedkommende er under den kriminelle lavalder. 

Anonymkode: 611e3...b59

Bloggeier er over 40 og har et firma der bloggen er en selv "av pakken"...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik det fremstilles over, er det ikke greit,å gjøre dette. Men Jens Hansen må selv anmelde og angripe saken. 

Dog er dette vanlig praksis fra denne bloggeren? Da bør man verken kommentere eller støtte bloggeren med å pigge seg inn på bloggen. Husk at bloggere lever av klikk. 

Jeg ser at det har skjedd noen ganger tidligere og, ofte som en reaksjon på det jeg oppfatter som en uskyldig kommentar, slik som at en rett ikke smakte godt, at en oppskrift er lik/nesten lik en annen ol...

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må du dokumentere dette (ta skjermbilde). Videre kan du ringe Datatilsynet i morgen og forhøre deg om hva du skal gjøre videre. 

Det er bare bra at du reagerer og ønsker å rapportere det inn. Dette skal ikke forekomme, og det er et usselt forsøk på å kneble kritikere. 

Anonymkode: f9da3...b52

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I denne saken kan du lese uttalelser fra bl.a Datatilsynet og medierettsadvokat Jon Wessel angående et liknende tilfelle, der Anne Brith Danielsen hadde publisert navn og adresser på mennesker som hadde søkt henne opp i de offentlig tilgjengelige skattelistene:

https://www.vg.no/rampelys/i/oRKRMK/advokat-mener-blogger-anne-brith-davidsen-42-broet-personopplysningsloven

Hovedkonklusjonen er vel at dette antakelig var en ulovlig deling, siden det ikke er noen journalistisk grunn til å publisere. Men Datatilsynet kan ikke gå videre med det uten å motta en formell henvendelse/klage.

Anonymkode: ac48e...838

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en blogger få tak i navn og adresse til noen, med mindre de som kommenterer oppgir denne informasjonen til bloggeren?                  

Anonymkode: 3ef39...bcb

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en blogger få tak i navn og adresse til noen, med mindre de som kommenterer oppgir denne informasjonen til bloggeren?                  

IP adresse? 

Anonymkode: 7b462...5a8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo hende vedkommende har [email protected] for eksempel, og med mindre det er Hilde Larsen eller noe annet veldig vanlig er det ofte lett å finne videre informasjon på navn (og arbeidsplass).

Anonymkode: c017f...977

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IP adresse? 

Anonymkode: 7b462...5a8

Hva hjelper det med en IP-adresse?

Anonymkode: f2541...38e

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som oftest når man legger igjen en kommentar så skriver man navn og epostadresse. Hvis f. eks. du velger å kommentere under et alias, så kan vedkommende alltids bruke epostadressen du har lagt igjen for å søke rundt etter kontoen din på facebook. Under forutsetningen at det er samme epostadresse selvsagt.

Noen mennesker skriver ikke under alias, men fullt navn, og å søke seg frem til hvem de er er dermed langt enklere. Med mindre de har et supervanlig navn som "Nils Jensen". Da *kan* man kikke på ip adressen for å se hvilket nett man er i og hvilken basestasjon de er koblet opp mot som *kan* gi en indikasjon på hvilket fylke man befinner seg i. Da blir det straks litt færre Nils Jensen å velge mellom. I teorien selvsagt.

Det er med andre ord diverse ting man kan gjøre, som alle er lovlige, til å spore opp hvor en spesifikk kommentar kommer fra.

Men man har ikke lov til å "oute" folk i bloggen/kommentarfeltet med hverken hjemmeadresse, ip adresse eller epostadresse.

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo direkte ufint! Man henger ut noen med fullt navn og adresse, som kanskje ikke ønsker å få sitt navn på internett.

Om det er ulovlig, vet jeg ikke, men det er i hvert fall ikke spesielt greit gjort på noe vis. Bloggeren burde slette kommentaren sin.

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...