Gå til innhold

Vil eføy gjøre skade på trevegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spurte om råd til en fin, vintergrønn klatreplante på gartneriet og ble anbefalt eføy. Men så begynte jeg å tenke på om eføy er en av de klatreplantene som kan ødelegge kledning i tre? Er det noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 4455f...582

Fortsetter under...

Ja det kan den. På et tidligere hus jeg hadde var det eføy langs den ene veggen. Det var jo så fint! Men senere så jeg at den hadde presset seg inn mellom bordene og omtrent brukket dem utover og laget fuktskader. Så måtte fjerne alt og skifte kledning. 

• Liker 2

Ja, foreldrene mine hadde en eføyplante som vokste opp langs veggen. Jeg hadde rom i kjelleren som vendte mot den siden eføyen var, og husker jeg en dag oppdaget at den hadde begynt å vokse gjennom veggen. 

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Eføy ødelegger trevegger, ja. Tanta mi bodde en stund i et gammelt hus med eføy på veggene, og hun sa det var så fint at hun ikke trengte passe potteplanter, for eføyen kom inn under vinduskarmene. Både panel og karmer måtte senere skiftes, men så hadde de ikke vært vedlikeholdt de siste tiårene heller.

Jeg vil heller anbefale kaprifol som klatreplante. Den er riktignok ikke vintergrønn, men blomstene dufter helt nydelig. Kaprifol skader ikke treverk, men trenger noe å klatre på (stativ, nett, el). 

Anonymkode: bd319...820

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eføy ødelegger trevegger, ja. Tanta mi bodde en stund i et gammelt hus med eføy på veggene, og hun sa det var så fint at hun ikke trengte passe potteplanter, for eføyen kom inn under vinduskarmene. Både panel og karmer måtte senere skiftes, men så hadde de ikke vært vedlikeholdt de siste tiårene heller.

Jeg vil heller anbefale kaprifol som klatreplante. Den er riktignok ikke vintergrønn, men blomstene dufter helt nydelig. Kaprifol skader ikke treverk, men trenger noe å klatre på (stativ, nett, el). 

Anonymkode: bd319...820

Kaprifol skader treverk, vi hadde en stor som vokste under panelet. Anbefales ikke! Det var en kjempejobb å fjerne den, grenene hadde slynget seg overalt. 

Anonymkode: 727e1...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...