Gå til innhold

Mulig streik i SAS

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre her som skal ut og reise med SAS den neste uka og er bekymret for streik?

Jeg skal reise onsdag 1. mai, for å rekke et arrangement i utlandet der jeg skal delta. Har gledd meg i over ett år, så det er selvfølgelig typisk at dette skjer akkurat nå. Ser at SAS tilbyr de som har billetter mellom 26. og 29. april å ombooke gratis allerede nå.  Norwegian har visstnok skåret ned på Flex-billettene for de nærmeste dagene (leste jeg på et flyforum) slik at man ikke kan "sikre" seg med å booke billett der, som man kan endre på hvis SAS likevel ikke streiker.

Virker som partene står langt fra hverandre. Huff, man burde aldri reise om våren, når det er forhandlinger hos flyselskapene, det er så risikabelt 😞

Anonymkode: f6ff8...adb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Andre her som skal ut og reise med SAS den neste uka og er bekymret for streik?

Jeg skal reise onsdag 1. mai, for å rekke et arrangement i utlandet der jeg skal delta. Har gledd meg i over ett år, så det er selvfølgelig typisk at dette skjer akkurat nå. Ser at SAS tilbyr de som har billetter mellom 26. og 29. april å ombooke gratis allerede nå.  Norwegian har visstnok skåret ned på Flex-billettene for de nærmeste dagene (leste jeg på et flyforum) slik at man ikke kan "sikre" seg med å booke billett der, som man kan endre på hvis SAS likevel ikke streiker.

Virker som partene står langt fra hverandre. Huff, man burde aldri reise om våren, når det er forhandlinger hos flyselskapene, det er så risikabelt 😞

Hvis du skal til utlandet, har du sjekket utenlandske flyselskaper? De fleste flyselskaper selger flex-billetter. Så ville sjekket om dette kan være et alternativ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2019 den 21.42, Kjetil E skrev:

Hvis du skal til utlandet, har du sjekket utenlandske flyselskaper? De fleste flyselskaper selger flex-billetter. Så ville sjekket om dette kan være et alternativ.

Dette! Noen alternativer:

• Tyskland = Lufthansa
  • Nederland = KLM
  • Frankrike = Air France/Joon
  • Portugal = TAP
  • Belgia = Brussels Airlines
  • Storbritannia = British Airways + Ryanair
  • Øst-Europa = Air Baltic + WizzAir

Anonymkode: 20d19...e58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enn så lenge er ikke min avgang berørt. Håper det holder seg til onsdag, reisedagen..... hadde vært enklere å bo i Oslo, der har man flere muligheter. Her hvor jeg bor er det ikke så mange avganger. Må først fly til Stavanger, derfra til Aberdeen. Mulig at disse flys av ikke-skandinaviske piloter, da det virker som akkurat denne strekningen er skjermet! Jeg krysser fingre og tær.... tør ikke begynne å pakke ennå, redd for å jinxe det hele :P

AnonymBruker
Skrevet

Skal også reise på onsdag, håper streiken er over før det. Greit å vite om det blir noe av. 

Anonymkode: 372e4...e03

AnonymBruker
Skrevet

Partene er ikke tilbake ved forhandlingsbordet og SAS har i dag kansellert en haug med avganger både mandag og tirsdag. Vil tro de tar en avgjørelse om onsdag i løpet av morgendagen.

Det kommer til å ta noe tid før trafikken går som normalt når streiken er over, det er ikke sånn at alt blir 100% på stell igjen umiddelbart etter at streiken blir avsluttet, så om streiken avsluttes f.eks. tirsdag ettermiddag er allikevel sjans for at en avgang onsdag blir påvirket av det og f.eks. blir kraftig forsinket eller i verste fall kansellert.

Jeg kjenner folk som jobber i SAS og har inntrykk av at streikeviljen er stor hos pilotene. De kommer ikke til å gi seg uten kamp, så sjansen for at streiken drar ut i tid er absolutt til stede.

AnonymBruker
Skrevet

Streikeviljen er stor ja, men så er det jævla forståelig at de streiker også. Håper de får det som de vil :) Krysser fingrene for at de som jobber som crew snart får bedre arbeidsvilkår også, for de blir utnyttet bare mer og mer.

Anonymkode: 209fd...c76

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Partene er ikke tilbake ved forhandlingsbordet og SAS har i dag kansellert en haug med avganger både mandag og tirsdag. Vil tro de tar en avgjørelse om onsdag i løpet av morgendagen.

Det kommer til å ta noe tid før trafikken går som normalt når streiken er over, det er ikke sånn at alt blir 100% på stell igjen umiddelbart etter at streiken blir avsluttet, så om streiken avsluttes f.eks. tirsdag ettermiddag er allikevel sjans for at en avgang onsdag blir påvirket av det og f.eks. blir kraftig forsinket eller i verste fall kansellert.

Jeg kjenner folk som jobber i SAS og har inntrykk av at streikeviljen er stor hos pilotene. De kommer ikke til å gi seg uten kamp, så sjansen for at streiken drar ut i tid er absolutt til stede.

Og i og med det viktigste punktet er prinsipper, i dette tilfellet forutsigbarhet i forhold turnis så er det gjerne langt vannskligere å komme til enighet enn når det er rene penger det er snakk om.

For når det er rene penger det er snakk om så kommer man jo som oftest til enighet uten streik og, ved at begge parter jekker sine krav frem til man kommer til en sum begge kan leve med.

Dette går ikke når det er prinsipper man krangler om, siden det ikke går å få begge parter til å jenke seg. Her må den ene gi og den andre parten ta. Og da blir det fort veldig vannskelig.

Selv støtter jeg pilotene 100% når det gjelder kravet i forbindelse med turnus. Synes dog lønnskravet virker noe høyt, uten at jeg føler at jeg helt har info nok til å uttale meg om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper de kommer til en løsning snart, SAS taper stort på dette, og det vil jo berøre pilotene til sist det også. Trasig for pilotenes del at mange ser på kravene som "tullete". Jeg holder med dem! Men håper allikevel de gir seg innen onsdag neste uke.. 🙄

Anonymkode: b5b77...a79

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper de kommer til en løsning snart, SAS taper stort på dette, og det vil jo berøre pilotene til sist det også. Trasig for pilotenes del at mange ser på kravene som "tullete". Jeg holder med dem! Men håper allikevel de gir seg innen onsdag neste uke.. 🙄

Anonymkode: b5b77...a79

Er det mange som gjør det? Jeg oppfatter heller at det er arbeidsgiversiden som er vrange. Det er kanskje ikke så rart, men det får dem til å virke veldig usympatiske. Akkurat slik som Spekter da legene gikk til streik. 

Anonymkode: 85171...079

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde arbeidslivet (arbeidstider, turnustider osv) var regulert i Norge av arbeidsmiljøloven. Slik at alle skal ha like vilkår, og turnusarbeidstid skal være levelig. Men det er mulig at flyselskaper er "internasjonale" og ikke forholder seg til norske lover, og dermed må arbeiderne ty til streik.

Ellers lurer jeg på hva de andre SAS-ansatte mener om lønnskravet. Jeg kjenner noen flyvertinner som tjener langt mindre, og de måtte også ta sin del av lønnskuttet for å redde selskapet for noen år siden. De har ikke fått hevet lønna si igjen. Hvis pilotene skal få kompensasjon for dette, må da resten av de ansatte også få..?

Meget merkelig at lederlønningene økte så utrolig mye i den fasen, det tror jeg virkelig ikke jeg hadde fått meg til å gjøre som leder, ta et par mill ekstra i årslønn når alle de under meg måtte kutte sin lønn. Men det er vel en grunn til at jeg ikke er leder, da. Man må ha en viss skruppelløs innstilling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir det streik i morgen og?

Anonymkode: 4464f...4e4

AnonymBruker
Skrevet

I går stod det i flere nettaviser at Widerøe permitterer mellom 100 og 200 bakkemannskap på 14 flyplasser rundt i landet. Jeg har ikke sett noe om permitteringer i firmaer på Gardermoen i media, men jeg kjenner et par stykker som jobber for en av SAS' leverandører der som i går ettermiddag fikk valget mellom å ta ut ferie eller avspasering resten av uken eller å bli permittert uten lønn. De var ikke de eneste, de mente det totalt var mellom 15 og 20 personer i det firmaet som fikk samme beskjed i går og ledelsen hadde varslet at det kom til å bli flere om streiken varer utover i uka. Det er i første omgang ut denne uken og om streiken avsluttes forventer arbeidsgiver at de er tilgjengelige for å møte på jobb igjen raskt. Vil ikke tro dette er eneste firmaet på Gardermoen det skjer sånt i for tiden.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det streik i morgen og?

Sannsynligvis. Såvidt jeg vet er ikke forhandlingene i gang igjen enda og da er det litt vel optimistisk å håpe på at de flyr som normalt igjen allerede i morgen. Men hvem vet? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen skal ut og fly, og prøver å komme i kontakt med SAS, anbefaler jeg å spørre dem på messenger/gjennom facebook-siden deres! Jeg sto en halv time i telefonkø, og stilte samtidig, mens jeg ventet, et spørsmål om den konkrete flyvningen min på facebook messenger. Det tok 15 min å få svar på messenger!

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det mange som gjør det? Jeg oppfatter heller at det er arbeidsgiversiden som er vrange. Det er kanskje ikke så rart, men det får dem til å virke veldig usympatiske. Akkurat slik som Spekter da legene gikk til streik. 

Anonymkode: 85171...079

Samme her. Har ikke hørt et vondt ord om de streikende.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde arbeidslivet (arbeidstider, turnustider osv) var regulert i Norge av arbeidsmiljøloven. Slik at alle skal ha like vilkår, og turnusarbeidstid skal være levelig. Men det er mulig at flyselskaper er "internasjonale" og ikke forholder seg til norske lover, og dermed må arbeiderne ty til streik.

Ellers lurer jeg på hva de andre SAS-ansatte mener om lønnskravet. Jeg kjenner noen flyvertinner som tjener langt mindre, og de måtte også ta sin del av lønnskuttet for å redde selskapet for noen år siden. De har ikke fått hevet lønna si igjen. Hvis pilotene skal få kompensasjon for dette, må da resten av de ansatte også få..?

Meget merkelig at lederlønningene økte så utrolig mye i den fasen, det tror jeg virkelig ikke jeg hadde fått meg til å gjøre som leder, ta et par mill ekstra i årslønn når alle de under meg måtte kutte sin lønn. Men det er vel en grunn til at jeg ikke er leder, da. Man må ha en viss skruppelløs innstilling.

Flyvere er vel unntatt arbeidsmiljøloven som så mange andre. De fleste turnus-yrker er vel det i større eller mindre grad. Var jo det samme det var snakk om i legestreiken.

Anonymkode: 96257...993

AnonymBruker
Skrevet

Får jeg tilbake pengene mine når flyet er kansellert? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får jeg tilbake pengene mine når flyet er kansellert? 

Ja, sjekk på sas.no. Alt av informasjon står der. Man kan få det ombooket også, hvis flyet enda ikke er kansellert.

Jeg håper streiken blir ferdig snart. Skal fly til helga. Skjønner hvorfor de streiker, men kjipt om det fortsetter over lengre tid.

Anonymkode: 0d76f...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge tror dere de streiker? Jeg skal på utveksling på tirsdag, og må rekke videre fly.. 

Anonymkode: 1ed2a...6e8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge tror dere de streiker? Jeg skal på utveksling på tirsdag, og må rekke videre fly.. 

Anonymkode: 1ed2a...6e8

De driver og megler i dag. Jeg håper at de kommer frem til en løsning i dag. De kan jo ikke holde på i all evighet.

Anonymkode: 0d76f...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...