AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #1 Skrevet 24. april 2019 I enkelte religioner har ikke kvinner lov å være prester og det er lov i Norge. Kan jeg starte en religion hvor mørkhudede ikke har lov til å ha høyere verv i organisasjonen? Anonymkode: 9e344...d7e
herremann Skrevet 24. april 2019 #2 Skrevet 24. april 2019 (endret) Det er tillatt å diskriminere jøder, kristne, hvite og kvinner, men ikke muslimer og mørkhudede. Endret 26. april 2019 av herremann 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 Hvorfor skal du? Anonymkode: cfac6...d23
I Grosny Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: I enkelte religioner har ikke kvinner lov å være prester og det er lov i Norge. Kan jeg starte en religion hvor mørkhudede ikke har lov til å ha høyere verv i organisasjonen? Anonymkode: 9e344...d7e Nei
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #5 Skrevet 24. april 2019 Ikke ts, men ble litt nysgjerrig. Hvilke religioner er det som får lov å nekte kvinner å være prester i Norge? Og hvilke lover er det som gir dem lov til det? Og hvilke lover er det som hindrer en i å starte opp en religion og nekte ulike etnisiteter/seksuelle legninger/folk over 57, osv, ulike verv? (altså, jeg skjønner at det er idiotisk, og ikke noe man vil gjøre, men jeg ble nysgjerrig på jusen her). Anonymkode: 04792...88b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #6 Skrevet 24. april 2019 5 timer siden, herremann skrev: Det er tillatt å diskriminere jøder, kristne og kvinner, men ikke muslimer og mørkhudede. Ja, det er jo sånn det kommer til uttrykk. Lurer på hvem som trekker i trådene for dette. Det er jo sant. Anonymkode: 89908...ed5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 Sitat Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. Med etnisitet menes blant annet nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk. Forbudet omfatter diskriminering på grunn av eksisterende, antatte, tidligere eller fremtidige forhold som nevnt i første ledd. Forbudet gjelder også hvis en person blir diskriminert på grunn av sin tilknytning til en annen person, og diskrimineringen skjer på grunn av forhold som nevnt i første ledd. Her lov om likestilling paragraf 2.6. Så nei, man kan ikke diskriminere slik du foreslår. Dessverre er det slik at det ofte er vanskelig å bevise at diskriminering faktisk har funnet sted. Det er mange med utenlandsk navn som opplever at de blir forbigått igjen og igjen i jobbsøkerprosessen. Likevel er det vanskelig å bevise at de faktisk har blitt diskriminert på grunn av navnet. Arbeidsgiver vil jo bare si at en annen var mer kvalifisert eller noe. Samme hvis noen ikke vil ansette en kvinne med små barn. De kan jo bare si at den konkurrerende mannen ga bedre inntrykk på intervju eller hva som helst. Sitat Bestemmelsene i denne loven, og forskrifter gitt i medhold av loven, kan ikke fravikes ved avtale. Sitat I arbeidsforhold og ved valg og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere er direkte forskjellsbehandling på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk bare tillatt hvis denne egenskapen har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket, og vilkårene i første ledd er oppfylt. Slik jeg tolker loven, kan heller ikke religiøse grupper bestemme at ikke kvinner kan få være prester. Det betyr ikke at det ikke skjer likevel. Men lov er det ikke. Anonymkode: 01b4d...a47
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #8 Skrevet 26. april 2019 On 4/24/2019 at 3:15 PM, AnonymBruker said: Hvilke religioner er det som får lov å nekte kvinner å være prester i Norge? Og hvilke lover er det som gir dem lov til det? Anonymkode: 04792...88b Det kan være lov i alle religioner og styres av § 9, "Lovlig forskjellsbehandling", i likestillingsloven. Anonymkode: e8521...ca3
AndreasBR Skrevet 26. april 2019 #9 Skrevet 26. april 2019 På 24.4.2019 den 14.58, AnonymBruker skrev: I enkelte religioner har ikke kvinner lov å være prester og det er lov i Norge. Kan jeg starte en religion hvor mørkhudede ikke har lov til å ha høyere verv i organisasjonen? Anonymkode: 9e344...d7e Ingenting som heter religiøs rasisme, religion er ingen rase/etnisitet. Slutt å vanne ut/misbruke ordet. Det heter diskriminering. Men det skal være lov å kritisere all religion, dvs du skal ha lov å si hva du vil om islam osv. Jeg synes til og med man skal få si hva man vil om muslimer. Faktisk skal man få si hva man vil uansett hva det gjelder, ingen skal ha en rett til å ikke bli støtt over noe noen andre sier. Eneste som skal være ulovlig er trusler, oppfordring til vold, samt å f.eks rope brann i en full kino osv.. Kort av det, bør man ha lov å si hva man vil, men idag er ytringsfriheten i Norge innskrenket så hardt at man knapt kan si at man har noen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå