Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Maurtue 20 meter fra huset. Noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tua vil bygge seg opp igjen om den er stor. Du må dronning og egg kammer til livs. Så om du kjøper maurgift, så spa et godt hull i toppen, til du nesten kommer i bakkenivå og spre maurgiften. Best sjanse. 

Anonymkode: 4331c...dcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2019 den 19.59, isw skrev:

Maurgift har ingen effekt mot en hel tue.

Du kan eventuelt kjøpe en kanne diesel pg dynke tua godt uten å tenne på. Særlig snilt er det imidlertid ikke

Diesel er effektivt, det vet jeg for husker far smurte det på vepsebord osv før i tiden. La det meste brakk og øde etterpå. Men det er jo steike giftig og ligger vel i jorda i xxx år fremover. Ikke noe digg å få rundt grønnsakshagen.

Hadde det ikke vært for tørke hadde jeg helt parafin eller noe å kasta en fyrstikk nedi.

Anonymkode: b1050...f25

AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2019 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Nei, det er giftig å spre i jordsmonnet. Bedre med gift beregnet på krekene.

Anonymkode: 7fd58...c8c

Det er giftig i konsentrerte mengder og det finnes jo form for aluminium naturlig i jorda. Så neppe så skadelig.

AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2019 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Nå kom jeg på en annen. Vet ikke hvor effektivt det ville vært. Men hva med å høytrykkspyle hele tuen, og spyle den i ulike retninger? :) 

Anonymkode: 7fd58...c8c

Det var ikke en dum ide. Blir jo ikke kvitt problemet helt, men ok nok om antallet maur blir halvert.

Skrevet

Har hatt problemer selv men en tue som ble større og større. Ganske aggressive skogsmaur som gjorde det vanskelig å oppholde seg i deler av hagen.  Dette middelet fikk kontroll på det. Pulver/granulat som mauren tar med seg inn i tuen. Må regne med at de kan komme tilbake etter en stund om tuen får stå, men da er det bare å ta ett par nye runder.  Jeg kjøpte fra Plantasjen. https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/skadedyr-og-insekter/bekjempningsmidler/maurmiddel-712018/

Diesel og annet er tull. Ønsker vel ikke å forgifte jorden i egen hage?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...