Gå til innhold

10 og 12-åring kaller foreldrene sine for fornavn og ikke «mamma»/«pappa»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en 10 og en 12 åring (søsken) og begge kaller foreldrene sine ved fornavn og ikke mamma og pappa. Er dette tegn på at barna ikke ønsker å bruke nære og varme betegnelser på foreldrene? Mitt inntrykk er at foreldrene er ganske kalde og emosjonelt fraværende men likevel kontrollerende. Leser feks private samtaler barna har på nettet med skolevenner. Har også sett fysisk avstraffelse en gang de satt i bilen.

Anonymkode: 7dde5...53b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller det kan være at ungene prøver å virke voksne, og kaller foreldrene ved navn.. Å synse om at det er tegn på dårlige foreldre er latterlig. 

Anonymkode: 3c136...5eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har sett fysisk avstraffelse? Å hva har du gjort med det? Du er klar over at du er pliktig under loven å melde fra om slike ting til barnevernet sant? 

Anonymkode: b5b96...a0a

• Liker 13
Gjest NotYou
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet om en 10 og en 12 åring (søsken) og begge kaller foreldrene sine ved fornavn og ikke mamma og pappa. Er dette tegn på at barna ikke ønsker å bruke nære og varme betegnelser på foreldrene? Mitt inntrykk er at foreldrene er ganske kalde og emosjonelt fraværende men likevel kontrollerende. Leser feks private samtaler barna har på nettet med skolevenner. Har også sett fysisk avstraffelse en gang de satt i bilen.

Anonymkode: 7dde5...53b

Lurer på hva du gjorde da du så voksne bruke fysisk avstraffelse på barna sine? 

AnonymBruker
Skrevet
  • Hvis du observerer fysisk avstraffelse eller annen uverdig eller ulovlig behandling av barn, så må du selvsagt melde det til politiet eller barnevernet.
  • Jeg vet om flere som bruker fornavn på foreldrene sine, og av kjente personer så vet jeg at tidligere statsminister Jens Stoltenberg og søsknene hans, kalte foreldrene sine for Thorvald og Karin. Og de hadde ikke kalde og strenge foreldre.

Anonymkode: dadfb...685

• Liker 9
Gjest Dævendøtte
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser feks private samtaler barna har på nettet med skolevenner. Har også sett fysisk avstraffelse en gang de satt i bilen

At foreldrene leser private samtaler er kanskje fordi de vil følge med litt ekstra, kan hende de også har en god grunn til dette. Burde nok vært enda flere foreldre som fulgte bedre med ungene når det kommer til nettbruk, tror mange hadde fått sjokk om de visste hva som skjer på diverste apper og nettsteder, synes flere burde følge dette eksempelet. 

Men fysisk avstraffelse, det er IKKE greit, det er dette du burde bry deg med, ikke at de sier navn i stedet for mamma og pappa, kjenner flere som kaller foreldrene sine ved navn uten at det har betydd noe spesielt. 

Blir helt matt når jeg leser at du har sett sånt og ikke tatt affære. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde du, TS, når du så fysisk avstraffelse? 

Anonymkode: c5bf7...769

Skrevet

Du bryr deg om hva de kaller foreldrene mens du var vitne til fysisk avstraffelse? Der ligger fokuset ditt liksom. 

Jens Stoltenberg har kalt faren ved fornavn hele livet. Det gikk vel forholdsvis bra med ham... 

• Liker 5
Skrevet

Du har sett fysisk avstraffelse, men reagerer på at de kaller foreldrene ved fornavn? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er foreldrene som bestemmer hvordan barna skal tiltale dem. Det er ikke tegn på noe som helst.

Anonymkode: b5516...f79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det i oppveksten. Ingen omsorgssvikt. De foretrakk helst mamma og pappa, men gjorde ikke noe nummer ut av at jeg brukte navnene. 

Anonymkode: 96c71...074

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har sett fysisk avstraffelse er det et stort problem, som du bør ta videre. 

Fatter ikke at trådtittelen handler om navn/betegnelser. Mange gjør det slik. Blant annet min mann - som har to fantastiske og omsorgsfulle foreldre. 

Anonymkode: ccef6...f6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ble stille i tråden når det ble poengtert at Ts har helt feil fokus ja 🙄

Anonymkode: b5b96...a0a

• Liker 3
Skrevet

Mulig det er fordi foreldrene kaller hverandre ved navn? Her i huset kaller jeg vi voksne hverandre for mamma og pappa. Typisk "spør om pappa kan hjelpe deg".  Hadde jeg sagt "spør om Kåre kan hjelpe deg", så hadde kanskje barna kopiert dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kalles dårlig barneoppdragelse hvis du kaller foreldrene ved fornavn eller at du er hvit i huden.

Anonymkode: 99957...aca

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ofte Steinerskoleelever som bruker fornavn på foreldrene (mener JS gikk på Steiner)? Fysisk avstraffelse og bruk av fornavn tenker jeg er separate ting, døden første bør du melde bekymring til BV om hvis du er rimelig sikker på hva du så.

Anonymkode: ac9c0...7b6

Skrevet

Jeg har alltid brukt fornavn på foreldrene mine. De har korte navn begge to, og det er derfor bare enklere å bruke navnene deres enn "mamma og pappa". Men jeg har jo omtalt dem som mamma og pappa når jeg snakker om dem til andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Min 3,5-åring bruker begge navnene mine av og til. Er det noe galt ?

Anonymkode: ab6ab...49c

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2019 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ofte Steinerskoleelever som bruker fornavn på foreldrene (mener JS gikk på Steiner)? Fysisk avstraffelse og bruk av fornavn tenker jeg er separate ting, døden første bør du melde bekymring til BV om hvis du er rimelig sikker på hva du så.

Anonymkode: ac9c0...7b6

Hvorfor steinerskoleelever? Har en bekjent som kaller foreldrene ved navn, og han gikk også tilfeldigvis på steinerskole. Er det en greie der?🤔

Anonymkode: fcfe3...717

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...