Gå til innhold

Cos-kurs som tilbud

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har fått tilbud om Cos-kurs på helsestasjonen, betyr dette at helsesøsteren vurderer at man ikke har god nok omsorgsevne? Lurer på hvilke vurderinger de gjør før de gir tilbud om dette kurset. 

Anonymkode: b6279...9a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. COS-kurs er ikke for foreldre som er ugnede eller sliter. Det er for alle. Alle helsesøstre jeg har snakket med, sier at det burde vært påbudt å gå på noe sånt når man får barn. Det har overhodet ikke noe med om man sliter eller ikke. 

Det er som å si at tilbud om trening kun er for overvektige, for de som er i god form trenger jo ikke trene... 

Jeg har gått på COS-kurs, og det helt uten at jeg var en dårlig forelder. 

På min helsestasjon anbefaler de kurset til alle. 

Anonymkode: 46fef...da5

• Liker 6
Gjest NotYou
Skrevet

Absolutt ikke. Jeg er sertifisert til å gjennomføre kurs i COS-p, og dette burde være et tilbud via helsestasjon til alle foreldre :) Kjempefint kurs! 

AnonymBruker
Skrevet

For meg føltes det som hjernevasking. Kursleder så kun fasit i kurset og alt annet var feil. Hu kritiserte flere foreldre oppenlyst fordi de gjorde det som passet dem. Snakk om familier som hadde opptil fem barn osv. Jeg byttet til ny kursleder og opplevde det samme der. Er du utrygg på deg selv som forelder så kan jeg garantere at du blir det etter et sånt kurs. 

Anonymkode: 1a5a0...7e5

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, NotYou skrev:

Absolutt ikke. Jeg er sertifisert til å gjennomføre kurs i COS-p, og dette burde være et tilbud via helsestasjon til alle foreldre :) Kjempefint kurs! 

Takker for svarene deres! Skal ikke utlevere for mye om oss her, men fikk ihvertfall tilbud om kurset på en kontroll. Kan jeg spørre hvilke fagpersoner som holder kurs? Er det psykologer og sosionomer stort sett? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svarene deres! Skal ikke utlevere for mye om oss her, men fikk ihvertfall tilbud om kurset på en kontroll. Kan jeg spørre hvilke fagpersoner som holder kurs? Er det psykologer og sosionomer stort sett? 

Jeg tok kurset med en helsefagarbeider (tidligere helsesøster) og spes.ped som kursholdere og følte det var nyttig. Var ikke utrygg i rollen før kurset og tok det fordi jeg hadde tid og tenkte hvorfor ikke. Hadde mest utbytte av de siste delene, første tre kursdager var litt amerikansk hallelujastemning og åpenbarheter, deretter kom flere ting som var nyttig for meg og familien. :)

Anonymkode: f0e98...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde takket ja. Et kurs alle foreldre burde ta! 

Jeg tok det fordi jeg var ærlig om at jeg og min yngste sønn hadde kommet inn i en negativ spiral. Han har adhd, og han fant på ting hele tiden, og jeg kjeftet. Jeg var utslitt av å ha så dårlig dialog med ham. 

Hele dialogen og jeg og min sønn hadde ble snudd til god relasjon på kort tid da jeg fulgte rådene i kurset, og det har lært meg mye om kommunikasjon generelt. Til og med vært til hjelp i ekteskapet. 

Det er den beste investeringer i tid jeg har brukt på noe som helst kurs! 

Anonymkode: e2b4a...dfc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi går på cos kurs nå, og det er absolutt noe enhver foreldre burde gå på. Vi er mega fornøyde hittil. Hjelper oss masse hvordan vi kommuniserer med barnet og hverdagen til oss alle. Vi går til en psykolog hos familievernkontoret.  

Hadde takket ja. Har ikke noe med at man er dårlig foreldre, men å bli enda bedre. Uansett utgangspunkt er det å anbefale. 

Anonymkode: 8ad52...dbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bv og har nettopp fullført et slikt foreldreveiledningskurs. Spurte etter det, fordi jeg synes det er nyttig for meg som mamma å ha ting fremme i hjernebarken på hjemmebane også. Også nyttig mtp veiledning til andre foreldre som kan ha nytte av det. 

Anonymkode: 79149...9ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet barnehagelærer, og mamma. Jeg skal straks igang med kurset. Har hørt så mue bra og positivt om det!

Anonymkode: 457af...c29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, absolutt ikke. COS-kurs er ikke for foreldre som er ugnede eller sliter. Det er for alle. Alle helsesøstre jeg har snakket med, sier at det burde vært påbudt å gå på noe sånt når man får barn. Det har overhodet ikke noe med om man sliter eller ikke. 

Det er som å si at tilbud om trening kun er for overvektige, for de som er i god form trenger jo ikke trene... 

Jeg har gått på COS-kurs, og det helt uten at jeg var en dårlig forelder. 

På min helsestasjon anbefaler de kurset til alle. 

Anonymkode: 46fef...da5

Hvordan vet du at den blir anbefalt til alle?

Anonymkode: 9a1ea...0b2

Gjest NotYou
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være så mangt. Stort sett helsesøstre som arbeider på helsestasjonen, men dette er jo ulikt fra kommune til kommune. Jeg tok kurs i COS-p etter at jeg var ferdig utdannet som barnevernpedagog. På kursinga var vi hovedsaklig bv.pedagoger og sosionomer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...