Gå til innhold

Hvilket vaskemiddel bruker du til spisebord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får stadig styggevaskemerker når jeg har vasket over salongbord og spisestue. Har gjerne brukt grønnsåpe (ofte med en liten dråpe zalo i siden zalo er fettløselige), har brukt kjøkkenspray, Jif universal. Synes Jif universal fungerer best hvis jeg bruker rett klut. Hva bruker dere andre når dere vasker over bordene? 

(Bordplaten på spisebordet vårt er av eikefiner/sponplate)

Anonymkode: 9b6f8...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker bare litt oppvaskmiddel og vann på spisebordet. Så tørker jeg over med tørr klut med en gang.

Anonymkode: cd3b9...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel kun vann. 

Anonymkode: a7345...ae6

Får du ikke vannmerker da på bordet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke vannmerker da på bordet? 

Nei. Jeg har spisebord av oljet eik, kjøkkenbord av furu, stuebord av ubehandlet furu (90-tallet ringte og vil ha bordet sitt igjen), og nei, jeg har aldri fått vannmerker av å vaske med vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg har spisebord av oljet eik, kjøkkenbord av furu, stuebord av ubehandlet furu (90-tallet ringte og vil ha bordet sitt igjen), og nei, jeg har aldri fått vannmerker av å vaske med vann. 

Ok. Det har sikkert med materiale å gjøre. Vasker jeg feks benkeplaten blir det aldri vaskemerker. Det er verst på spisestuen. Men den står også plassert slik at sol og dagslys kommer på den. Så da blir det kanskje ekstra synlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På stuebordet av oljet eik vasker jeg kun med vann. Godt oppvridd klut selvfølgelig så ingen vannmerker. 

På kjøkkenbordet i hvitlakkert tre vasker jeg med Zalo, bare vann eller eddik og vann alt ettersom. Får ikke merker der heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Det har sikkert med materiale å gjøre. Vasker jeg feks benkeplaten blir det aldri vaskemerker. Det er verst på spisestuen. Men den står også plassert slik at sol og dagslys kommer på den. Så da blir det kanskje ekstra synlig. 

Det kommer litt an på hvilken klut du bruker også. Om du bruker en klut som etterlater masse vanndråper, så blir det fort synlig om du har en type hard, blank overflate, og det kommer sol på (på samme måte som at det blir skjolder på vinduer). Bruk en klut som faktisk suger opp vannet, så det ikke ligger igjen masse dråper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på hvilken klut du bruker også. Om du bruker en klut som etterlater masse vanndråper, så blir det fort synlig om du har en type hard, blank overflate, og det kommer sol på (på samme måte som at det blir skjolder på vinduer). Bruk en klut som faktisk suger opp vannet, så det ikke ligger igjen masse dråper. 

Det kan være du har rett i det med kluten. Takk for tips! 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun vann og eventuelt bare zalospray ved behov. 

Tipper det er grønnsåpa di som lager merker. Grønnsåpe skal kun brukes på ubehandlet/luta/såpa heltre. Ettersom grønnsåpe inneholder mye fett vil det bare lage en møkkete hinne på alt annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vann og en sprut Zalo (bruker Zalo spray) på mine bord. Har lakkerte hvite bord, både spisebordet og stuebordet.

Ikke bruk grønnsåpe på et bord! Det setter igjen fete vaskemerker. Kun microfiberklut, godt vridd opp så den ikke legger igjen vannrester på bordet. Kanskje en dråpe Zalo også, det er et mildt vaskemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får stadig styggevaskemerker når jeg har vasket over salongbord og spisestue. Har gjerne brukt grønnsåpe (ofte med en liten dråpe zalo i siden zalo er fettløselige), har brukt kjøkkenspray, Jif universal. Synes Jif universal fungerer best hvis jeg bruker rett klut. Hva bruker dere andre når dere vasker over bordene? 

(Bordplaten på spisebordet vårt er av eikefiner/sponplate)

Har du ikke forlengst ødelagt bordet med finer med disse vaskemidlene? 

Grønnsåpe legger ighen en film på alt du bruker den til. I den filmen vokser og gror/dyrker du bakterier, virus og sopper. Spisebordet ditt blir følgelig ikke rent men en samling av smittestoffer. Fordelen for deg er at du er vant til dine egne husbakterier. Dermed blir du sannsynligvis ikke syk av ditt egen hus.

Mikrofiber eller bomullsklut oppvridd i vaskevann med Zalo eller svanemerket Sunlight er mer enn godt nok til spisebord, såfremst du vasker over daglig. 

Rengjøringssprayer er heller ikke bra. Du puster inn aerosol som går ned i lungene dine og over i blodomløpet i flere timer etter at du har sprayet. Har du små barn i huset, så er disse ekstra utsatt for skade av rengjøringssprayer og sprayer generelt. 

Anonymkode: 77dfc...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...