AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #1 Skrevet 24. april 2019 Vet utviklingen er forskjellige fra barn til barn. Min et åring er veldig ustød i føttene enda å vil ikke gå sæli mye om jeg holder i hendene, går få skritt og vingler mye, hun reiser seg fint opp til møbler. Jeg gleder meg bare sånn til hun går og det tror jeg er en god stund til😅 går deres et åringer? Og hvor lang tid rok det ifra de reiste seg til møbler til de gikk? Anonymkode: 8944f...432
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #2 Skrevet 24. april 2019 Vi har en på 14 mnd. Han reiste seg først opp og sto da han var 10 mnd. Begynte vel å gå etter møbler først da han var ett år. Nå kan han gå om han holder seg fast i type gå-bil, og han har tatt 2-3 små skritt fra et møbel til et annet uten å holde seg fast. Han går ikke om han holdes i hendene. Utviklingen er så forskjellig. Unger har ulike interesser. Tenk tilbake; ikke alle har gym som favorittfag Noen babyer er veldig interessert i språk, sang, musikk, fingerferdigheter, og andre ting enn gåing og kryping. Vår er kanskje ikke den raskeste ute med gåing, men han ligger langt fremme når det gjelder språk, både å forstå og å snakke. Så null stress at han ikke har gåing som hovedfokus, han lærer det nok tidsnok likevel. Anonymkode: 47b85...1f7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 Straks 14mnd her. Han har enda ikke turt å slippe seg helt. Blir et par småskritt her og der når han vil bort til lekene sine, til han kommer på at han ikke vil gå og setter seg på rumpen igjen😅. Så han er litt motorisk treig, men er en pratekopp uten like. Anonymkode: f38f3...3f1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 Min første greide ikke engang å krype ved 1 års alderen, bare åling..Og gikk ikke før hun var akkurat 1.5 år, men er i dag en helt normal 4 åring. Anonymkode: ee705...414 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #5 Skrevet 24. april 2019 Har tre barn. På første bursdagen klarte de dette: Eldste: Ikke gå. Reiste seg ved sofa. Sa mamma/pappa/den og ellers babling. Kunne bygge et par klosser i tårn. Rablet streker pp papir. Godt pinsettgrep. Mellomste: Kunne ikke gå. Men kunne over 20 ord som var tydelige for oss og besteforeldre. Tegnet, med antydning til "fotmanner", krusseduller mer bein og armer. Godt pinsettgrep. Flink til å klatre i høyden, lagde trapp av skuffene på kjøkkenet og kom seg helt opp på kjøkkenbenken. Et av ordene barnet kunne var "potte", og barnet hadde begynt å etterlyse potten og brukte den noen ganger. Kanskje mer flaks enn annet, men jeg var litt overrasket. Trolig herming etter eldste. Yngste: Gikk ved 9 mnd. Løp ved ettårsdagen. Dette barnet var det som slo hull i lepper og nese oftest og hadde mest blåmerker. Kunne mamma/pappa/takk/opp og kallenavn på søsken ved 1 år. Ellers babling. Tegnet kun streker. Slet litt mer med finmotorikk, flink til å klatre og veldig modig. FOR modig. Så, kun en av 3 gikk selv ved ettårsdagen sin, og jeg tror det hadde vært bedre for nervene mine om alle 3 fortsatt krøp da, for yngste skremte vannet av oss mer enn en gang og lagde rutine på å bite på kald klut og få saftis for å dempe verandaleppe 😅 Alle barna var veldig ulike i språk, bleieslutt osv, men etter 4 synes jeg de lå veldig likt an, selv om de var forskjellige og heller ikke samme kjønn. Har en teori om at de yngre plukket opp språk av de eldre og hadde en fordel der. Anonymkode: 4e9dd...e3d
Vera Vinge Skrevet 24. april 2019 #6 Skrevet 24. april 2019 Jeg har et barn på 12 mnd. Han reiser seg opp ved å dra seg etter møbler, og går litt etter møbler. Kan slippe seg litt når han har en leke i hånda, når han glemmer å holde seg. Men ser ikke for meg at han går med det første. Barn er så forskjellige på det, så stresser ikke med det. Øver heller ikke noe på det, ser ikke hva som er hensikten. Ble kanskje litt påvirket da foreldrene til et barn jeg kjenner begynte å gå masse med barnet med å holde det i hendene ganske tidlig, og da måtte de holde på med det i flere mnd før barnet gikk selv, fordi hun hylte om de ikke ville gjøre det. Tenker også at friske barn går når de klarer det, når ryggen og beina er klare for det, og når de føler seg trygge nok. De to andre barna mine gikk da de var hhv 15 og 13 mnd. 1-åringen min har noen ord, sier mamma, pappa, hei, takk, der, se, ned, nei, prøver å si brødrenes navn, og hermer mye etter oss uten at han bruker disse ordene selvstendig. Mye babling. Her kom alle disse ordene nå nylig, og jeg stusset litt på det da brødrene begge sa mamma og pappa da de var åtte mnd. Men barn er som sagt forskjellige, også søsken.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 Har en 4 åring nå. Han reiste seg opp da han var 10 mnd, kunne stå på beina i maaaange minutter før han falte på rumpa, og igjen reiste han seg opp igjen og sånn kunne han holde på i halve dagen. Plutselig begynte han å gå og løpe overalt ved 1 års alderen. Språket hans var veldig dårlig da han bare bablet og ikke kunne si noe annet enn ''baba'' + ''buss''...that 's it. Han snakket ikke før 3 års alderen. Jeg vil tro at barn som er tidlig motorisk utviklet har svakere språklig utvikling, og de som kan mange ord tidlig pleier å ha sine motoriske utvikling senere enn andre barn. Det finnes selvsagt unntak. Det kan godt hende at noen få barn utvikler begge deler (motorikk, språk) samtidig. Anonymkode: f6c1f...a47
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Skrevet 24. april 2019 Første: kunne gå, løpe, klatre i møbler, vinke, sa mamma, hei, buss og fly. Andre: Krabber og reiser seg opp langs møbler. Sier over 30 ord, vinker, klapper, viser hvor stor hun er, kan bygge tårn med klosser. Begge kunne spise vanlig mat selv ved 1 år, ene sov to ganger om dagen til 1.5 år den andre sov 1 gang om dagen fra 9 måneder. Anonymkode: e76f2...232
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 Eldste var 18 mnd akkurat da han slapp seg. Han gikk rundt møbler en stund før dette. Minste er bare 9 mnd, men er ikke i nærheten av å krabbe engang, så hun går nok neppe om 3 mnd Anonymkode: dcbe5...8cb
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 Straks 1 år: går langs møbler, krabber i en helsikes fart, krabber opp trapper, vinke, klappe, spille på slurva, forstår en del ord og gjør som vi ber om (klappe, kose, danse, nei, æsj, sett deg ned etc), tatt sine første brystsvømmetak, har sluppet seg ved noen anledninger når hun glemte seg og drikke fra glass. Sier ingen ord enda. Kanskje mamamamama og dadadadada. Men usikker på om det er bevisst. Tror det går et par mnd før hun går enda. Hun har vært treg på alle de milepælene osom sitte, rulle rundt, krabbe osv... Anonymkode: 9344f...70e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 Vår er straks 12 mnd., og har reist seg opp og gått langs møbler siden 8 mnd. Hun kan stå uten støtte og leke med ting, men det ser ikke ut som hun har tenkt å gå enda. Hun sier, nam, takk, hei, hadet, der, oi og mamma, og viser at hun forstår flere ord (f.eks. peke på det vi spør etter). Peker, vinker, danser og klapper. Kan ikke bygge med klosser eller tegne. Spiser vanlig mat med fingrene, men får ikke til å holde kopp eller klemmeposer selv. Anonymkode: 6ed18...3b7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Straks 1 år: går langs møbler, krabber i en helsikes fart, krabber opp trapper, vinke, klappe, spille på slurva, forstår en del ord og gjør som vi ber om (klappe, kose, danse, nei, æsj, sett deg ned etc), tatt sine første brystsvømmetak, har sluppet seg ved noen anledninger når hun glemte seg og drikke fra glass. Sier ingen ord enda. Kanskje mamamamama og dadadadada. Men usikker på om det er bevisst. Tror det går et par mnd før hun går enda. Hun har vært treg på alle de milepælene osom sitte, rulle rundt, krabbe osv... Anonymkode: 9344f...70e Jo, også peker hun på det hun vil ha eller dit hun vil og sier/hvisker «der». kan putte klosser oppi hverandre, holder smoothie pose selv, og har begynt å spise med skje så vidt. Tror hun har øvd mye mer på finmotorikk enn grovmotorikk. Hun var tidlig ute med pinsettgrep og kunne plukke opp bittesmå ting med pinsettgrep ved 5 mnd. Anonymkode: 9344f...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå