Gå til innhold

Soppinfeksjon i underlivet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt sopp og vil forklare hvordan det føles? I 2 dager har jeg hatt en sviende følelse i underlivet, lurer på urinveisinfeksjon også men det svir ikke når jeg tisser og jeg må heller ikke tisse hvert 10. minutt som man ofte må. Så ja, hvordan opplever dere sopp? Utfloden er helt fin, ingen lukt eller forandring på konsistens, merker kun den sviende/ litt kløende følelsen der nede. Jeg klarer virkelig ikke å gå til legen for en slik undersøkelse, det går bare ikke.. Kan man kjøpe behandlingssett for sopp på apoteket uten å bli undersøkt først, og bare se om det hjelper?

Anonymkode: 11a14...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe canesten på apoteket reseptfritt, husk å kjøpe pakken som har både vagitorie og krem. Men det anbefales alltid å gå til legen første gang man opplever noe man tror kan være sopp for å ikke feilbehandle seg selv. 

Anonymkode: 9b8a6...439

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe canesten på apoteket reseptfritt, husk å kjøpe pakken som har både vagitorie og krem. Men det anbefales alltid å gå til legen første gang man opplever noe man tror kan være sopp for å ikke feilbehandle seg selv. 

Om ts går til legen vil jo vedkommende (uten å undersøke henne fordi tester mot sopp er så upålitelige at de sjelden gidder) gi henne resept på soppdrepende. Så ts kan like godt spare seg timen og gå rett på apotek.

Dersom det etter 3 dager med behandling ikke slutter svi - da går en til lege.

Anonymkode: 1727f...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor "går det bare ikke" å gå til en lege? Leger har sett sopp og langt verre ting ørten ganger før🙄

Anonymkode: 04f38...af1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

en fastlege jeg hadde gjorde mikroskopi der og ta, mens gynekologen sendte prøve til dyrkning. er ikke metodene pålitelige...?

Anonymkode: 87fe0...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Har du sopp vil du oppleve kløe som er helvetes plagsom til de grader at du har lyst til å skrike. I tillegg kan du oppleve svie. Utfloden blir merkbart tykkere og ofte gulaktig og klumpete og tykk. Canesten kur mot sopp funker for de fleste. 

Du kan også ha bakteriell vaginose, som oftest kommer det med svie og starter med ubehagelig lukt der nede, lukten blir værre jo lenger du går med bakteriell vaginose. Kan lukte fisk og værre. De har eget middel på apotek mot bakteriell vaginose.

Har du hat sex kan det jo være du har fått kjønnsykdom av noe slag.

Jeg ville anbefalt deg og dra til lege først om du ikke har hatt noen infeksjoner der nede før. De anbefaler det for dem som har infeksjoner første gang. 

Anonymkode: 0276d...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sopp vil du oppleve kløe som er helvetes plagsom til de grader at du har lyst til å skrike. I tillegg kan du oppleve svie. Utfloden blir merkbart tykkere og ofte gulaktig og klumpete og tykk. Canesten kur mot sopp funker for de fleste. 

Du kan også ha bakteriell vaginose, som oftest kommer det med svie og starter med ubehagelig lukt der nede, lukten blir værre jo lenger du går med bakteriell vaginose. Kan lukte fisk og værre. De har eget middel på apotek mot bakteriell vaginose.

Har du hat sex kan det jo være du har fått kjønnsykdom av noe slag.

Jeg ville anbefalt deg og dra til lege først om du ikke har hatt noen infeksjoner der nede før. De anbefaler det for dem som har infeksjoner første gang. 

Anonymkode: 0276d...765

Det må ikke være så ille. Jeg har hatt sopp x antall ganger, noen ganger kan det svi mer enn det klør. Og utfloden hos meg blir sjeldent forandret. 

Anonymkode: 558d6...a77

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om ts går til legen vil jo vedkommende (uten å undersøke henne fordi tester mot sopp er så upålitelige at de sjelden gidder) gi henne resept på soppdrepende. Så ts kan like godt spare seg timen og gå rett på apotek.

Dersom det etter 3 dager med behandling ikke slutter svi - da går en til lege.

Anonymkode: 1727f...a3e

Legen min sender meg alltid til gynekologen dersom det er noe rart som skjer «down under», og gynekologen tar alltid prøver. Så at du går til en lege som ikke sjekker hva som faktisk er galt er litt skummelt. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen min sender meg alltid til gynekologen dersom det er noe rart som skjer «down under», og gynekologen tar alltid prøver. Så at du går til en lege som ikke sjekker hva som faktisk er galt er litt skummelt. 

En soppinfeksjon er ikke akkurat grunn nok til å henvise til gynekolog. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Undersøkes ikke nedentil av fastlegen min, så han henviser til gynekolog. At du ikke har opplevd det betyr ikke at det ikke skjer vettu ;) 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nerine_ skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Undersøkes ikke nedentil av fastlegen min, så han henviser til gynekolog. At du ikke har opplevd det betyr ikke at det ikke skjer vettu ;) 

Det er ugreit på mange måter at en fastlege ikke gjør gu, men henviser «bagateller» som soppinfeksjon til spesialist. 

Anonymkode: 45503...c8d

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg byttet fastlege om han mener det er utenfor sitt kompetanseområde. Hvis du krever henvisning derimot, bør du gå privat og betale selv. Dårlig gjort å ta opp tiden til folk som sliter med langt viktigere ting enn en soppinfeksjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...