AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #1 Skrevet 24. april 2019 Er det jeg som tenker feil? Vi har begge greie lønninger, utbetalt ca 30 tusen hver. Vi deler på alle faste utgifter og mat. Blir ca 18 tusen på hver, resten av pengene er lommepenger til den enklere. Av de 18 tusen er alt dekket. Problemet er at jeg sparer penger hver mnd, samtidig er jeg heldig og har arver en grei sum penger. Men disse holder jeg helt utenfor all økonomi. De skal være en trygghet for oss alle om noe skulle skje. Det som stadig dukker opp er at mannen min rett og slett er sjalu på disse pengene og mener de skal brukes, og da på ting jeg tenker er tull som 4-hjuling ol, campingvogn ol. Kan legge til at dette er ting kun han vil ha. Jeg sier at det kan vi kjøpe men da skal vi spare til det, ikke ta av sikkerhetsbufferen. Hver uke blir dette ett tema, nesten så jeg har lyst til å bare kvitte meg med de (nei, jeg skal ikke det), men kjedelig at noe som egentlig er bra blir negativt. Jeg mener vi har bra nok økonom slik vi har det, eneste lån vi har er huslån på 7000 som da deles på to. Da bør vi klare oss med de pengene vi får inn selv. Tror også han kjenner på noe mindreverdighetskomplekser her, også har han vokst opp uten å kunne kjøpe seg så mye, så tror det også gjør vondt. At pengene «brenner» litt. Men er vel nettopp derfor jeg klarer å spare og ikke han. ikke rart penger ødelegger mellom folk når noe som er positivt blir slikt. Anonymkode: f0aaa...98b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #2 Skrevet 24. april 2019 Du tenker helt rett, og han er en tosk. Skal dere kjøpe dere noe felles, som campingvogn og slikt, er det slikt dere også skal spare til felles, ikke noe du skal bruke arven din på. Og det skal være noe dere BEGGE vil ha. Og det skal ikke gå av sikkerhetsbufferen. Vi har gjort det på samme måte som dere, at vi setter inn lik sum på konto hver måned, som alt felles går til, og så er alt annet hver våres penger som vi bruker som vi vil. Og om vi skal ha noe dyrt sammen, blir vi enige om det, og sparer lik sum til dette hver måned også. Anonymkode: 895a4...e35 16
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 Kjeder han seg i livet og tror at det kan løses ved å kjøpe noe nytt og "spennende"? Noen mennesker tenker at livet blir mye bedre bare man kjøper x eller y, at da vil han endelig få noe som er morsomt å gjøre. Anonymkode: c3be3...3af 8
Kattugla Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 Hvis han har 12000 i "lommepenger" hver måned, kan han jo kjapt spare opp penger selv til det han ønsker seg! Synes det er rett og slett frekt av ham å gnåle om dine oppsparte midler og arv. 26
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #5 Skrevet 24. april 2019 Han er selvfølgelig helt på jordet. Du tenker helt rett, stå på ditt. Litt på utsiden av temaet. men dere har 7000 kr i lån på huset, og setter av 36 000 kr til sammen hver mnd. Det var mye. Vi har litt høyere på hus i mnd, og setter av alt i alt, 24 000 inkl mat. Men vi har ingen andre lån, det har kanskje dere? Anonymkode: 17850...396 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #6 Skrevet 24. april 2019 Ikke skyld på oppveksten hans. Her er det motsatt: jeg vokste opp lutfattig, og er veldig sparsommelig av meg, mannen vokste opp i en velbemidlet familie og klarer ikke spare. Han arvet en god sum for ca 4 år siden, og brukte opp altfor mye på tull istedetfor å nedbetale gjelda si. Anonymkode: 54627...f27 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 Kanskje ligger det noe annet bak her? Min mann viste seg fra en lite sjarmerende side da jeg fikk utbetalt en større erstatningssum, og det viste seg at det gjorde han utrygg på min forpliktelse til forholdet nå som jeg var "økonomisk uavhengig". Om det virkelig bare er en kjøpetrang ville jeg satt meg ned med han og lagt frem noen konkrete mål pengene kan gå til - sikkerhetsnett om noen blir syke, god pensjonstilværelse, flotte reiser en gang i fremtiden osv.. eeeeller ATV som synker i verdi og koster noe å ha. Kanskje han bare ikke har skikkelig tenkt over "kostnaden" med å bruke opp pengene, det kan jo vokse om man plasserer dem smart. Uansett ville jeg ikke etterkommet mannens ønsker her. Anonymkode: 833e0...16a 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Skrevet 24. april 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: er jeg heldig og har arver en grei sum penger. Men disse holder jeg helt utenfor all økonomi. De skal være en trygghet for oss alle om noe skulle skje. Det som stadig dukker opp er at mannen min rett og slett er sjalu på disse pengene og mener de skal brukes Ikke la deg lure eller overtale til å sløse bort DIN arv eller andre av dine penger på ting som han ønsker å bruke penger på. Anonymkode: ba2ec...619 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 Jeg satt arven min i fond. Da er de liksom låst og mannen gidder ikke mase da de anses som brukt eller invistert da Anonymkode: 7a795...e3f 7
Gjest Pelle.Grino Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg som tenker feil? Vi har begge greie lønninger, utbetalt ca 30 tusen hver. Vi deler på alle faste utgifter og mat. Blir ca 18 tusen på hver, resten av pengene er lommepenger til den enklere. Av de 18 tusen er alt dekket. Problemet er at jeg sparer penger hver mnd, samtidig er jeg heldig og har arver en grei sum penger. Men disse holder jeg helt utenfor all økonomi. De skal være en trygghet for oss alle om noe skulle skje. Nei, du er klok. Fortsett å være prinsippfast
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 Du har helt rett, og han er urimelig, men det visste du nok allerede. Vi har også hatt mye krangel om penger over årene. Min mann kommer også fra trang bakgrunn, og pengene brenner. Jeg har alltid tjent bedre enn ham, og jeg har også vært svært økonomisk, og det kunne virke som at det plaget ham at jeg sparte hver måned, selv om jeg alltid har spart til ting som er til glede for oss alle. Min interesse er hjemmet vårt, og jeg pusser opp og lager det fint. Ellers liker jeg å reise, så også slikt har jeg spart til. For oss alle. Hans penger rant ut til sko og klær. Dyre sko og klær! Siden jeg tjener mer har jeg alltid betalt mer av utgifter, men å få ham til å bidra rettferdig har vært en kamp, for siden jeg klarte å spare "trengte" jeg jo ikke hans penger! I mange år var det derfor slik at han stadig maste om at jeg skulle dekke det meste, og ble sur hver gang jeg overførte fra hans konto til felles. Vi måtte ha hjelp av familiekontoret for å lande dette med økonomien en gang for alle. Det måtte noen andre til for å si at det er helt urimelig at han tjente minst, men skulle sitte igjen med mest lommepenger. Som han kunne bruke til å sløse mens jeg som tjener mest ikke kunne unne meg stort. Fordi jeg sparte det lille jeg satt igjen med til felles beste. Etter dette har vi ikke kranglet om økonomi, og han begynte faktisk å spare selv. Det var en fin og uventet ting, for jeg hadde kun som mål å få rettferdighet. Å slippe å krangle mer om penger. Det virker imidlertid som at deres oppsett virkelig viste ham hvor dumt det er at hans penger bare forsvant til unødvendig forbruk. Ting som bare gledet der og da, men ikke egentlig har stor betydning. De siste to årene har han derfor spart opp en betydelig sum. Til noe vi ønsker oss. Ikke en klage har det dessuten kommet over at en fast sum forsvinner fra hans konto til felles hver måned. Å krangle om penger kan virkelig ødelegge forhold! Jeg anbefaler deg å ta kontakt med familiekontoret og bestille veiledning akkurat i forhold til det. Det gjorde jeg, og da var det akkurat å bli enige om økonomi vi fikk hjelp til. Det er ikke et uvesentlig problem, for hadde vi fremdeles gått og kranglet om dette ville vi vært skilt nå. Vi var på vei dit. Anonymkode: 0f144...986 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 Det er jo du som burde bli sjalu og irritert her? Om du er den eneste som tenker langsiktig og planlegger for økonomisk stabilitet for familien ved også uforutsette hendelser - mens mannen hver måned svir av store summer på tull og ingenting. Anonymkode: 7a96c...46c 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #13 Skrevet 24. april 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg sparer penger hver mnd, samtidig er jeg heldig og har arver en grei sum penger. Men disse holder jeg helt utenfor all økonomi. De skal være en trygghet for oss alle om noe skulle skje Men dette er DINE penger. Hvorfor sparer ikke også han penger? Det blir jo feil dersom han sløser og du sparer, og så skal din buffer brukes på felles utgifter. Jeg ville krevd at han også sparte penger til buffer som skal brukes på felles uforutsette utgifter o.l. Anonymkode: ba2ec...619 10
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #14 Skrevet 24. april 2019 Er dere gift? Har dere samboerkontrakt? Din arv og evt dine oppsparte midler kan vel være særeie? Anonymkode: ba2ec...619 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. april 2019 #15 Skrevet 24. april 2019 Gi han klar beskjed om at du ikke skal høre mas om å bruke arven din igjen, og at neste gang han maser om det så kommer du ikke til å svare, da får han bli så sur han bare vil, men jeg hadde ikke orket slik gnål! Å med såppas mye i lommepenger burde han klare å spare opp til slike ting selv.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #16 Skrevet 24. april 2019 Dette er grunnen til at kvinner bør kontrollere familieøkonomien. Det er selvfølgelig mange unntak, men ofte er det hun som har mest oversikt og fornuft når der gjelder sunn økonomisk forvaltning. Jeg vet det finnes hjelpefond som for eksempel til diverse land i Afrika kun støtter kvinnen i familien. Mannen drikker gjerne opp pengene. Mann her, forresten. Anonymkode: 55a6f...5b3 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #17 Skrevet 24. april 2019 Jeg er ikke helt i samme båt, men har også en samboer som håndterer penger dårligere enn meg. Jeg greier å spare, det gjør ikke han. Han bruker penger på tull, og hvis han trenger noe dyrt så er det så lettvint å spørre meg om et lån. Han skylder meg konstant 10.000+ kroner, for jeg klarer ikke si nei. Det er ikke mye, men det irriterer meg at han ikke klarer å spare selv. Du er i hvert fall ikke urimelig, tvihold på pengene dine! Anonymkode: b64c6...7d1 1
Gjest O.G. Skrevet 24. april 2019 #18 Skrevet 24. april 2019 Han vil kjøpe seg noe for dine penger.... Tenk på den, TS.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #19 Skrevet 24. april 2019 Med 12000 i lommepenger hver mnd så burde han vel klart å spare en god del av dem. Det var helt sinnsykt mye penger til bare moro. Si at du har satt pengene inn i et fond el, så kan de ikke brukes. Han har da ikke noe med hva du bruker dine sparepenger og arv på. Anonymkode: 94522...a93 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #20 Skrevet 24. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg satt arven min i fond. Da er de liksom låst og mannen gidder ikke mase da de anses som brukt eller invistert da Anonymkode: 7a795...e3f Anbefaler dette, og si at det er til pensjon eller til barna når de skal inn på boligmarkedet. Da er det jo ikke mer å snakke om, de har jo fått et formål. Anonymkode: 41b04...0fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå