Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest ganske mange diskusjoner om hvor unødvendig norsk matproduksjon er, at det bare er å importere mat fra utlandet - no problem!!

Anbefaler alle å se denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=nFlqL31P9ms#action=share

Det er ikke mer enn 80 år siden man måtte leve på bondens nåde, fordi det meste av maten ble rasjonert. Det var verdenskrig, matimport var umulig, og det var sult. Vi er nødt til å begynne å tenke på at vi må klare å være selvberget med mat. Vi må holde matjorda i hevd, utnytte de naturressursene vi har, og ikke tro at maten lander på dørstokken vår i fremtiden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvor langt unna er "dørstokken"? Kan vi i Norge regne EU som trygg forsyning? Eller må mat til alle på hedmarken dyrkes på hedmarken? :klo: Jeg har aldri forstått hvorfor den høyst imaginære landegrensa skal definere matforsyning. (med mindre du av en eller annen uforklarlig grunn er redd for at neste verdenskrig bryter ut innad i EU - og den risikoen er så lav at i alle fall jeg lever helt fint med den uten å være selvforsynt)

Så lenge kortreist norsk mat for det meste dyrkes ved tung hjelp av langreist og ekstremt miljøødeleggende soya så får du ikke meg med på argumentet ditt. Da er det faktisk globalt sett for neste generasjon bedre at vi skarve 5 millioner her oppe tåler risikoen for å sulte i hjel. Den er trolig uansett mindre enn risikoen for å dø i klimarelaterte katastrofer de neste 100 år.

Og de norske bøndene kommer til å merke klimaendringene mer år for år fremover. I fjor var nok bare en forsiktig test på fremtiden.

Skrevet

Hvorfor skal vi regne EU som trygg forsyning? Vi er ikke medlem i EU, og jeg kan ikke tenke meg at EØS-avtalen vil veie tungt hvis det blir krise i Europa. 

Poenget mitt er at vi må være forberedt til å være selvberget ved en eventuell global matrise, det vil også si at vi igjen må begynne å utnytte beiteressursene vi har, og selvfølgelig også si at vi ikke skal importere soya. Om vi importerer soya med fly, eller mat med fly er forsåvidt ikke så relevant. Vi må ha muligheten til å leve bærekraftig og klimavennlig, og det betyr kortreist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...