Gå til innhold

Hunden nekter å gå på et spesielt område

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten pøbelgutt som vanligvis er veldig glad i å gå tur.

Men han er tydeligvis veldig sær på hvor han vil gå, for med en gang det blir tid for å gå på deler av en spesiell vei (traktorvei med grus), setter han seg på bakbeina bokstavelig talt.

Det krever enormt mye av lokking, overtaling, og mengder av godbiter, for å få han til å gå de 150-200 meterne det er snakk om.   Første og siste del av traktorveien, og skogsstien den leder til, går bra, men den midtre seksjonen er umulig.

Hva kan grunnen være, og hva er den beste måten å lære ham at det er greit å gå dette strekket også?

Anonymkode: 6888c...f85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være ubehagelig å gå på grus??

Anonymkode: 0b10c...ad8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk potene hans. Hvis de er tørre eller sprukne vil grus være svært ubehagelig for han...

Anonymkode: b765c...2a1

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ha opplevd noe akkurat der som gjør at han vegrer seg for å gå der igjen. Det kan være alt fra at han har tråkket på noe ubehagelig eller blitt skremt. Såre poter er også mulig.

Anonymkode: 91d8e...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være ubehagelig å gå på grus??

Anonymkode: 0b10c...ad8

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk potene hans. Hvis de er tørre eller sprukne vil grus være svært ubehagelig for han...

Anonymkode: b765c...2a1

Takk for tips.  :)

Potene er myke og fine, så jeg tror ikke det er problemet.  For det første er grusveien gammel, og mer sand enn grus (Jeg har ikke problemer med å gå barbeint der), og for det andre er første og siste del akkurat lik den midtre seksjonen, og der går han villig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ha opplevd noe akkurat der som gjør at han vegrer seg for å gå der igjen. Det kan være alt fra at han har tråkket på noe ubehagelig eller blitt skremt. Såre poter er også mulig.

Anonymkode: 91d8e...738

Det kan selvsagt være at det har skjedd i ettertid, og at deg har forsterket vegringen, men han har vært slik siden aller første gangen vi gikk der, og da hadde han ikke opplevd noe ubehagelig der.

AnonymBruker
Skrevet

Min hund nektet å gå i en viss gate i nabolaget. En sen kveld vi var alene og 2 stykk så slapp jeg han løs. 

Gjett hvem som løp å snuste å koste seg i den gata. Noen dager senere prøvde vi det samme med bånd, og da var det samme opplegget. 

Gjentok det to tre ganger uten bånd så ga det seg. 

Anonymkode: a2f7c...d9e

AnonymBruker
Skrevet

Min hund nektet også å gå et stykke av en vei. Det viste seg at noen hadde gått tur med han der og så hadde han ved et uhell kommet borti et strømgjerde. 

Anonymkode: 54f2c...678

Skrevet (endret)

En enkelt dårlig erfaring med en slik type underlag i valpens unge liv, og de husker det for resten av livet. Det er derfor de overlever, fordi de lærer og husker ting som er skadelige eller ikke bra for dem.

Grusveien din hund vegrer seg for å gå på, kan komme av at valpen egentlig er litt dårlig sosialisert hos oppdretteren. Valpen har kanskje bare gått på parkett og stuegulv før i sitt liv, eller knapt satt potene utendørs før du fikk han. Dette medfører jo at alt skal læres for første gang. Han er kanskje redd for underlaget, det er nytt og skummelt. ELLER han kan ha vært med ut før, og hatt en lei opplevelse med det en gang tidligere. Sklidd i en bakke med grus og sand kanskje og rullet rundt og slått seg. Alt er mulig.

Uansett bør du bare fortsette som du gjør. Lokk han med, gi belønning og mat på med godbiter mens dere går over den grusen. Da vil han forhåpentligvis før eller siden forbinde den med noe positivt, og legge lokk på sine tidligere erfaringer som forteller han at dette underlaget må unngås.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Begge hundene mine har hatt noen steder de nekter å gå. Vesla jeg har nå er i verste spøkelsealder, så jeg tror akkurat den veien dette gjelder er litt skummel bare pga noen busker. Min forrige hund fikk jeg omplassert, og hun var helt tydelig ikke vant til turer.. 😥

AnonymBruker
Skrevet

Godt å se at det ikke bare er vår pøbel som er sær. 

Jeg forstår at det ikke er enkelt å finne ut hvorfor, men det hadde gjort det litt lettere. 

Han går på grus i oppkjørselen vår hver dag, og flere ganger om dagen, og det er samme underlag både før og etter problemområdet, så jeg tror ikke underlaget er problemet.

2 timer siden, Million skrev:

Uansett bør du bare fortsette som du gjør. Lokk han med, gi belønning og mat på med godbiter mens dere går over den grusen. Da vil han forhåpentligvis før eller siden forbinde den med noe positivt, og legge lokk på sine tidligere erfaringer som forteller han at dette underlaget må unngås.

Jeg tror du har rett, vi må bare ikke gi opp. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vår hund nekter noen ganger å gå i gangen. Det er ikke noe med underlaget å gjøre, lik parkett i alle gulv som i gangen der. Tror han ble klort på eller frest på av katta en gang når han var valp.. Han er sånn enda 10 år etter. Noen ganger virker det som han glemmer det helt, og går helt normalt. En annen ting han gjør som er rart er at han må rygge ut av kjøkkenet. Han begynner å gå normalt ut, men snur seg for å rygge for å gå ut av kjøkkenet. 🤣

Konklusjonen er kanskje det at hunder har rare ting for seg? 

Anonymkode: 327be...7cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hund har myke og fine poter... og nettopp derfor hater hun å gå på grus, det gjør rett og slett vondt for henne. 

Anonymkode: f569e...838

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ha blitt skremt der før

Det kan være noe i akkurat det området som lukter, som han avskyr

Kanskje han ser/hører/lukter noe han er redd for.

Jeg vokste opp med en hund som også nektet blankt å gå et spesielt strekke, og det endret seg plutselig da kommunen fjernet restene av et gammelt tre som lå i grøftekanten der... Det var tydeligvis den gamle trestammen som var vederstyggelig, av en eller annen grunn. Så det kan være så mangt.

Anonymkode: e7deb...842

• Liker 1
Skrevet

Årsaken kan vi ofte bare gjette oss frem til, men jeg ser best resultat når jeg ikke bruker lokking og godbiter... Rett og slett fordi hundene (også) liker valg. Og hvis de får velge mer så er det som regel også mye raskere progresjon i  treningen.  Helt konkret ville jeg gått til stedet hver dag, og snudd når hunden begynner å vise de dempende signalene.
Hunder er nysgjerrige av natur, og hvis de opplever at de får velge, vil de ofte nygjerrigheten vinne.

Jeg har gjort dette med flere hunder, og resultatene er overraskende raske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...