AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #1 Skrevet 24. april 2019 Jeg sliter såpass mye psykisk at jeg har vanskeligheter med å komme meg inn på en ordinær praksis for tiden. Har derfor begynt å innse at en form for vernet bedrift kanskje hadde vært det beste for meg nå. Men jeg føler meg så liten og verdiløs av tanken.. Er det noen her som jobber i en form for vernet bedrift/har jobbet, og som kan gi meg noen trøstende ord? 😢 Anonymkode: a74f3...ae1
Gjest Naku Skrevet 24. april 2019 #2 Skrevet 24. april 2019 Har en venn som var litt over et år på vernet bedrift. Han fikk troen på seg selv, og voks mye på den tiden. Han fikk mer og mer ansvar på stedet, og han så at han var flink til noe. Nå er han i vanlig jobb, sliter psykisk enda, men han fikk ballast nok i vernet bedrift til å klare seg i vanlig jobb. Synes at du skal ta den sjansen det blir jo ikke for evig tid at du skal være der. Vær heller stolt av deg selv, for at du ønsker å gjøre noe for deg selv for å få det bedre. På en vernet arbeidsplass får man også mer forståelse, og du finner flere som er i din lignende situasjoner, kanskje får du gode vennskap også. Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 Har ikke den erfaringen, men har slitt psykisk selv og min verste frykt var å havne utenfor arbeidslivet. Hvis du klarer å jobbe i en vernet bedrift, er det alle tiders! All forskning viser at det å ha en jobb å gå til er positivt for psykisk syke, og sjansen for å bli frisk er større om man har noe å gjøre på. Ikke overtenk, bare gjør det! Anonymkode: c9fc8...6b5 5
Ingeniør1989 Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 Jeg skjønner hva du mener, og hvorfor du gremmes over å skulle jobbe i vernet bedrift. Likevel høres det ut som det kan være en god idé. Hvis problemene dine er såpass alvorlige er det viktigste at du fremdeles er i jobb og møter andre mennesker. Worst case er at du sitter hjemme og sturer. Derfor burde du ikke føle noe skam. Skaff profesjonell hjelp for de psykiske lidelsene, og jobb eventuelt i vernet bedrift. Også er du forhåpentligvis tilbake i det vanlige arbeidslivet snart. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 Interessant at ingen svarer på denne tråden. Tror de fleste hadde vegret seg og følt det var nedverdigende å være i en jobb for de som ikke fungerer normalt. Ingen klarer svare deg for de måtte lyve til deg. Mens når de kan peke finger i en uføretråd, så stiller de seg i kø for å rakke ned på andre Anonymkode: 2d8d1...eba
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant at ingen svarer på denne tråden. Tror de fleste hadde vegret seg og følt det var nedverdigende å være i en jobb for de som ikke fungerer normalt. Ingen klarer svare deg for de måtte lyve til deg. Mens når de kan peke finger i en uføretråd, så stiller de seg i kø for å rakke ned på andre Anonymkode: 2d8d1...eba Hæ? Anonymkode: 5ddc8...d8d 8
Million Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant at ingen svarer på denne tråden. Tror de fleste hadde vegret seg og følt det var nedverdigende å være i en jobb for de som ikke fungerer normalt. Ingen klarer svare deg for de måtte lyve til deg. Mens når de kan peke finger i en uføretråd, så stiller de seg i kø for å rakke ned på andre Anonymkode: 2d8d1...eba Hva snakker du om? Hun har fått 3 svar. Når ble 3 "ingen"? 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 Kjempebra! Du burde ha større skamfølelse for å bare gå hjemme og ikke bidra med noe i samfunnet. Kommer du deg inn i en vernet bedrift. Så er du verdifull og bidrar. Det skal du føle stolthet over, og ikke skam. Dessuten er det noe av det beste medisinen du kan ha. Føle at du bidrar med noe, er nyttig, kommer deg ut og møter andre mennesker. Anonymkode: 6f2b6...9f4 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 6 minutter siden, Million said: Hva snakker du om? Hun har fått 3 svar. Når ble 3 "ingen"? Vi har noe som heter billedlig tale. Når mange tråder får 10 eller 30 svar, så er 3 svar ingenting. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Anonymkode: 5ddc8...d8d Hva var det du ikke forstod? I uføretråder klager mange på at flere burde jobbe mer og gjøre alt de kan for å komme i arbeid Men når det er snakk om noen som gjør akkurat det, så er det merkelig stille fra den kanten. Fordi klagerne ville selv følt det nedverdigende å jobbe i vernet bedrift og får seg ikke til å lyve til ts om at hun ikke burde føle skam. De ville selv følt skam og de tenker mindre om mennesker som jobber i vernede bedrifter. Anonymkode: 2d8d1...eba
Million Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 Snakk så folk forstår deg. "Billedlig tale" funker dårlig på et skriftlig forum. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #11 Skrevet 25. april 2019 På 24.4.2019 den 8.09, AnonymBruker skrev: Jeg sliter såpass mye psykisk at jeg har vanskeligheter med å komme meg inn på en ordinær praksis for tiden. Har derfor begynt å innse at en form for vernet bedrift kanskje hadde vært det beste for meg nå. Men jeg føler meg så liten og verdiløs av tanken.. Er det noen her som jobber i en form for vernet bedrift/har jobbet, og som kan gi meg noen trøstende ord? 😢 Anonymkode: a74f3...ae1 Vernede bedrifter er så vanskelig å få jobb hos, at du må nesten være psykisk utviklingshemmet for å få jobb på vernet bedrift. Selv utviklingshemmede slipper ikke inn fordi der er altfor få plasser. Så jeg tror du skal løfte blikket og satse litt høyere om du vil ut i jobb. Anonymkode: 6b0cf...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #12 Skrevet 25. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vernede bedrifter er så vanskelig å få jobb hos, at du må nesten være psykisk utviklingshemmet for å få jobb på vernet bedrift. Selv utviklingshemmede slipper ikke inn fordi der er altfor få plasser. Så jeg tror du skal løfte blikket og satse litt høyere om du vil ut i jobb. Anonymkode: 6b0cf...1e4 Hva baserer du det på? Jeg har jobbet i vernet bedrift der vi ansatte mennesker med diverse problemer. Noen av de var "normale", men hadde psykiske eller fysiske problemer. Var også noen innvandrere som ikke kunne så mye norsk. Jeg var alltid åpen og vennlig mot de, men jeg hadde syntes det var nedverdigende å måtte jobbe som klient selv, om jeg skulle bli syk. Det hadde vært ganske ubehagelig. Anonymkode: 2d8d1...eba 1
Nerine_ Skrevet 25. april 2019 #13 Skrevet 25. april 2019 Å jobbe i en vernet bedrift er mange hakk bedre enn å ikke være i noen form praksis i det hele tatt. Og vernet bedrift er jo så mangt, mange av jobbene tilsvarer jo en jobb på et "vanlig sted". Forskjellen er jo at man får individuell oppfølging og tilrettelegging, og det er akkurat det som er viktig for mennesker som trenger litt ekstra hjelp! Jeg syns du skal være stolt av å ta det steget, istedenfor å tenkte at arbeidsmarkedet ikke er noe for deg, og heller bli hjemme. 1
Kanutte Skrevet 25. april 2019 #14 Skrevet 25. april 2019 Du kan velge å se på det på to måter. Vernet bedrift er et nederlag fordi jeg ikke mestrer «vanlig» jobb, eller vernet bedrift er et skritt i retning mot å på sikt mestre å jobbe. Det er et valg du må ta. Personlig synes jeg det er fint at man har et ønske om å komme i jobb og at dersom jobb i vernet bedrift kan bidra til dette så er det et riktig skritt på veien. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #15 Skrevet 25. april 2019 Må innrømme at jeg hadde skammet meg og tatt lange omveier for ikke å bli sett. Og helst et hodeplagg som dekker mye. Burka kunne vært noe. Eller jeg kan kjøpe et kaninkostyme i lekebutikken så kjenner meg igjen. Ikke det riktige å skrive til deg, men er ærlig om min mening. Anonymkode: fa3ae...553 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #16 Skrevet 25. april 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva baserer du det på? Jeg har jobbet i vernet bedrift der vi ansatte mennesker med diverse problemer. Noen av de var "normale", men hadde psykiske eller fysiske problemer. Var også noen innvandrere som ikke kunne så mye norsk. Jeg var alltid åpen og vennlig mot de, men jeg hadde syntes det var nedverdigende å måtte jobbe som klient selv, om jeg skulle bli syk. Det hadde vært ganske ubehagelig. Anonymkode: 2d8d1...eba Ts bruker begrepet vernet bedrift, du snakker om "tiltaksplasser" på ordinære arbeidsplasser. To helt ulike ting. Anonymkode: 6b0cf...1e4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #17 Skrevet 25. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har noe som heter billedlig tale. Når mange tråder får 10 eller 30 svar, så er 3 svar ingenting. Hva var det du ikke forstod? I uføretråder klager mange på at flere burde jobbe mer og gjøre alt de kan for å komme i arbeid Men når det er snakk om noen som gjør akkurat det, så er det merkelig stille fra den kanten. Fordi klagerne ville selv følt det nedverdigende å jobbe i vernet bedrift og får seg ikke til å lyve til ts om at hun ikke burde føle skam. De ville selv følt skam og de tenker mindre om mennesker som jobber i vernede bedrifter. Anonymkode: 2d8d1...eba Skam er individuelt. Derfor ikke noe å henge seg opp i enten en er i en vernet bedrift eller jobber som konduktør. Anonymkode: a434d...6a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå