Gå til innhold

Vaksine mot pollen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, April 23, 2019 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har tatt forebyggende vaksiner mot pollen-allergi? Jeg er ikke flink å følge alle råd for å takle allergien, og uansett om jeg heller skulle være det så kjenner jeg jo plagene i nesa og halsen. Vurderer å bestille legetime for å snakke litt om dette og evt be om nye blodprøver. Fikk påvist moderat bjørkepollen-allergi for flere år tilbake, og etter noen år med øyedråper bytta jeg de ut med nesespray og tabletter da plagene flytta seg. Jeg vet at når man reagerer på én type tre-pollen, spesielt bjørk, så er det vanlig å reagere på andre trær også. Jeg kjenner det da like godt i salix-sesongen. Muligens også hassel 🤔

Har sikkert tenkt på det før, men uansett: Punkt 10 i linken under; er det noen som pleier å vaksinere seg og som har god erfaring med det? Er det slik at man kan begynne med den vaksinen midt i pollen-sesongen, eller er det andre tider på året det er "bedre" å begynne? Er den vaksinen mot alle typer pollen, eller blir den tilpasset type pollen-allergi for den som tar vaksinen?

https://www.tv2.no/storm/8142089/?_ga=2.88550168.260456435.1556046953-1504454003.1482788799

Anonymkode: 55961...7be

Vaksiner mot pollen finnes vel ikke...                  

Anonymkode: cea6a...034

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vaksiner mot pollen finnes vel ikke...                  

Anonymkode: cea6a...034

Jeg skrev først mot pollen-allergi. Men så kom jeg visst til å skrive mot pollen i en senere setning. Så beklager det hvis det var så feil for deg!! Er det virkelig nødvendig å være så pirkete? Kan du svare på noe angående spørsmålet mitt så gjør du det, ellers kan du la være å tulle med tråden!

TS

Anonymkode: 55961...7be

• Liker 3
Skrevet

Har et barn som begynte med hyposensibilisering (vaksine) mot gresspollen-allergi i vinter,  får Staloral 5-gress.  Fordelen med denne er at den sensibiliserer mot allergi mot flere gress-arter på en gang. Det må tas daglig vår-sommer-høst i 3 år, men da har de fleste god effekt av den. Det finnes også en 3-trær-variant. Ulempen med denne er som tidligere nevnt at det må søkes Helfo for å få det dekt (en måneds forbruk koster ca. 6000 kr hvis man skal betale det selv, så det er ikke særlig aktuelt...) - og da må lege gå god for at alt annet er prøvd.  Det finnes sprøyte-vaksine mot bjørkepollenallergi, som kan ha god effekt hvis det hovedsaklig er bjørk du er allergisk mot. Må også starte på høst / vinter og tas over 3 år.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som skal begynne med vaksine mot bjørkepollenallergi nå på mandag. Hør med lege hva de råder deg. Kan hende du ikke trenger å vente.

Anonymkode: 81914...303

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som skal begynne med vaksine mot bjørkepollenallergi nå på mandag. Hør med lege hva de råder deg. Kan hende du ikke trenger å vente.

Man starter vel ikke på vaksine i pollensesongen? 

Anonymkode: 855b4...979

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man starter vel ikke på vaksine i pollensesongen? 

Det var det jeg trodde også, men han har fått resept og skal møte opp på mandag for å sette i gang. Kanskje dette ikke er verdens beste lege akkurat, eller at kameraten min har insistert på å begynne nå siden han er svært plaget.. men han begynner i alle fall nå, i pollensesongen

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg trodde også, men han har fått resept og skal møte opp på mandag for å sette i gang. Kanskje dette ikke er verdens beste lege akkurat, eller at kameraten min har insistert på å begynne nå siden han er svært plaget.. men han begynner i alle fall nå, i pollensesongen

Hva heter preparatet du skal starte med? 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter preparatet du skal starte med? 

Han skal begynne med kenacort. Han har misforstått og trodd dette var den vaksinen han spurte legen om.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Dette er ikke vaksine, men kortisonsprøyte. 

• Liker 1
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Holder på med hyposensibilisering nå. Er 35 år. Skullenske jeg startet for 15 år siden (om det hadde fantes da) Men vet jo ikke hvor gårt det fungerer ennå. Holdt på et år nå. Må møte hver 3 mnd. Det går med mye tid! Spesielt i starten. Veldig mye tid, hver uke!
Da jeg kommer til avtalt tid må jeg som regel vente 5 minutter. Så gjør jeg spirometri. Deretter får jeg gress sprøyte. Må se vente 30 min. Får så neste med bjørk. Må vente 30 min til pluss forsinkelse som regel. Så gjør jeg ny spirometri og kan gå om den er ok.

Før jeg nådde maksdose hadde jeg allergisk anfall flere ganger. Måtte få sprøyte med kortison og adrenalin på legekontoret. En gang ble jeg dårlig hjemme etter noen timer. Da fikk jeg medisin på legevakten. Hver gang jeg har blitt dårlig måtte jeg redusere dosen. Holdt på in2 mnd hver uke uten å øke dosen nesten. Men så plutselig var jeg over kneika virket det som. Da forsvant alle plagene også.

i starten var jeg skikkelig tett i lese og hode i flere dager etter vaksine. Eneste som fungerte var vanlig nesespray.

Har du ikke frikort får du garantert frikort. Men du må nå grensen på 2300 ca i egenandel først. Allikevel må jeg brtale 80-90 kroner hver gang for utstyr som ikke er dekket Av frikort. Trorndet er for spirometri og sprøytene. 

Anonymkode: 1e878...45c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...