AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Del Skrevet 23. april 2019 Er det noen her som har tatt forebyggende vaksiner mot pollen-allergi? Jeg er ikke flink å følge alle råd for å takle allergien, og uansett om jeg heller skulle være det så kjenner jeg jo plagene i nesa og halsen. Vurderer å bestille legetime for å snakke litt om dette og evt be om nye blodprøver. Fikk påvist moderat bjørkepollen-allergi for flere år tilbake, og etter noen år med øyedråper bytta jeg de ut med nesespray og tabletter da plagene flytta seg. Jeg vet at når man reagerer på én type tre-pollen, spesielt bjørk, så er det vanlig å reagere på andre trær også. Jeg kjenner det da like godt i salix-sesongen. Muligens også hassel 🤔 Har sikkert tenkt på det før, men uansett: Punkt 10 i linken under; er det noen som pleier å vaksinere seg og som har god erfaring med det? Er det slik at man kan begynne med den vaksinen midt i pollen-sesongen, eller er det andre tider på året det er "bedre" å begynne? Er den vaksinen mot alle typer pollen, eller blir den tilpasset type pollen-allergi for den som tar vaksinen? https://www.tv2.no/storm/8142089/?_ga=2.88550168.260456435.1556046953-1504454003.1482788799 Anonymkode: 55961...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Del Skrevet 23. april 2019 Jeg tar gresspollenvaksine, startet i januar ifjor, og skal holde på i to år til. Du skal ikke starte i pollensesongen, tror bjørkepollenvalsine starter sent på året. Hør med legen din du. Anonymkode: 855b4...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Del Skrevet 23. april 2019 Krav for vaksine er at du har prøvd maksimal behandling, fast, gjerne flere typer, over en hel sesong. Hvis du ikke har det får du avslag fra helfo om støtte. Et unntak er Grazax, men den dekker bare for gress. Du kan jo evt betale for den selv. Det finnes flere forskjellige typer vaksine, både sprøyter, smeltetabletter og dråper, i ulike kombinasjoner. Når de skal begynne på er litt forskjellig, de fleste bør man begynne på på høsten. Husk at dette er behandling som går over flere år, og som må følges opp hver dag! Anonymkode: 144bf...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #4 Del Skrevet 23. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som har tatt forebyggende vaksiner mot pollen-allergi? Jeg er ikke flink å følge alle råd for å takle allergien, og uansett om jeg heller skulle være det så kjenner jeg jo plagene i nesa og halsen. Vurderer å bestille legetime for å snakke litt om dette og evt be om nye blodprøver. Fikk påvist moderat bjørkepollen-allergi for flere år tilbake, og etter noen år med øyedråper bytta jeg de ut med nesespray og tabletter da plagene flytta seg. Jeg vet at når man reagerer på én type tre-pollen, spesielt bjørk, så er det vanlig å reagere på andre trær også. Jeg kjenner det da like godt i salix-sesongen. Muligens også hassel 🤔 Har sikkert tenkt på det før, men uansett: Punkt 10 i linken under; er det noen som pleier å vaksinere seg og som har god erfaring med det? Er det slik at man kan begynne med den vaksinen midt i pollen-sesongen, eller er det andre tider på året det er "bedre" å begynne? Er den vaksinen mot alle typer pollen, eller blir den tilpasset type pollen-allergi for den som tar vaksinen? https://www.tv2.no/storm/8142089/?_ga=2.88550168.260456435.1556046953-1504454003.1482788799 Anonymkode: 55961...7be Den typen behandling starter du med når pollensesongen er over i september. Men du bør snakke med fastlegen alt nå for henvisning. Men merk deg at behandlingen er omfattende og tidkrevene, tildels mer plagsom enn å passe på å bruke medisiner riktig. Anonymkode: 9c5b8...70e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #5 Del Skrevet 24. april 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Krav for vaksine er at du har prøvd maksimal behandling, fast, gjerne flere typer, over en hel sesong. Hvis du ikke har det får du avslag fra helfo om støtte. Et unntak er Grazax, men den dekker bare for gress. Du kan jo evt betale for den selv. Det finnes flere forskjellige typer vaksine, både sprøyter, smeltetabletter og dråper, i ulike kombinasjoner. Når de skal begynne på er litt forskjellig, de fleste bør man begynne på på høsten. Husk at dette er behandling som går over flere år, og som må følges opp hver dag! Anonymkode: 144bf...e08 Hvor mye koster den hvis jeg betaler alt selv? Anonymkode: 55961...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #6 Del Skrevet 24. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye koster den hvis jeg betaler alt selv? Anonymkode: 55961...7be Ser i felleskatalogen at grazax koster ca 3200 for 100 tabletter. Dvs nesten 12000 i året, så må du holde på i tre år. Jeg får det dekt, og betaler ca 2500 i året. Det koster sikkert ikke noe mindre om du skal ha andre typer enn kun gress. Anonymkode: 855b4...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Del Skrevet 24. april 2019 Tar ikke selv, men alle i vennegjengen som har pollenallergi tar vaksine. Er ulike typer pollen dem reagerer på, og noen reagerer mer enn andre. En må begynne med vaksine i februar, og oppdatere den 2 ganger for å holde seg frisk igjennom hele pollensesongen. Noen tar en i mars/april, og klarer seg. Men felles for alle jeg kjenner som har fått vaksinene er at alle mener dem har fått ett helt nytt liv og betraktelig bedre livskvalitet. Anonymkode: 0337e...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Del Skrevet 24. april 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar ikke selv, men alle i vennegjengen som har pollenallergi tar vaksine. Er ulike typer pollen dem reagerer på, og noen reagerer mer enn andre. En må begynne med vaksine i februar, og oppdatere den 2 ganger for å holde seg frisk igjennom hele pollensesongen. Noen tar en i mars/april, og klarer seg. Men felles for alle jeg kjenner som har fått vaksinene er at alle mener dem har fått ett helt nytt liv og betraktelig bedre livskvalitet. Anonymkode: 0337e...369 Er det kortisonsprøyte du snakker om? Det er ikke det samme som vaksine. Vaksine tas gjennom hele året i 3 år. Anonymkode: 855b4...979 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Del Skrevet 24. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye koster den hvis jeg betaler alt selv? Anonymkode: 55961...7be 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Krav for vaksine er at du har prøvd maksimal behandling, fast, gjerne flere typer, over en hel sesong. Hvis du ikke har det får du avslag fra helfo om støtte. Et unntak er Grazax, men den dekker bare for gress. Du kan jo evt betale for den selv. Det finnes flere forskjellige typer vaksine, både sprøyter, smeltetabletter og dråper, i ulike kombinasjoner. Når de skal begynne på er litt forskjellig, de fleste bør man begynne på på høsten. Husk at dette er behandling som går over flere år, og som må følges opp hver dag! Anonymkode: 144bf...e08 Dette er feil. Det er ingen krav til at man skal ha prøvd maksimal behandling i x antall sesonger. Om pasienten skal få starte opp med pollenvaksinasjon i en eller annen form, er en spesialistvurdering og en medisinsk faglig vurdering av pasientens symptomer og situasjon. Hva en pollenvaksinasjon koster, er irrelevant. En spesialist skal starte behandlingen og skrive ut blåresept på legemiddelet som skal brukes. Ingen skriver ut denne typen legemidler på hvit resept slik at pasienten må betale behandlingen selv. Å starte på hyposensibilisering er noe du gjør om høsten. Du må påregne hyppige legebesøk i starten med mye plager og mye medgått tid. Du skal virkelig ha plager og være bestemt på å holde ut i 3 til 4 år med behandling først hver uke så hver annen uke og så månedlig. Snakk med fastlegen og be om henvisning. Anonymkode: 9c5b8...70e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #10 Del Skrevet 24. april 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Tar ikke selv, men alle i vennegjengen som har pollenallergi tar vaksine. Er ulike typer pollen dem reagerer på, og noen reagerer mer enn andre. En må begynne med vaksine i februar, og oppdatere den 2 ganger for å holde seg frisk igjennom hele pollensesongen. Noen tar en i mars/april, og klarer seg. Men felles for alle jeg kjenner som har fått vaksinene er at alle mener dem har fått ett helt nytt liv og betraktelig bedre livskvalitet. Anonymkode: 0337e...369 Da tenker du på noe annet enn jeg gjør. Se svar #10 fra en annen 34 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er feil. Det er ingen krav til at man skal ha prøvd maksimal behandling i x antall sesonger. Om pasienten skal få starte opp med pollenvaksinasjon i en eller annen form, er en spesialistvurdering og en medisinsk faglig vurdering av pasientens symptomer og situasjon. Hva en pollenvaksinasjon koster, er irrelevant. En spesialist skal starte behandlingen og skrive ut blåresept på legemiddelet som skal brukes. Ingen skriver ut denne typen legemidler på hvit resept slik at pasienten må betale behandlingen selv. Å starte på hyposensibilisering er noe du gjør om høsten. Du må påregne hyppige legebesøk i starten med mye plager og mye medgått tid. Du skal virkelig ha plager og være bestemt på å holde ut i 3 til 4 år med behandling først hver uke så hver annen uke og så månedlig. Snakk med fastlegen og be om henvisning. Anonymkode: 9c5b8...70e Ringte legen i dag og spurte om vaksinering. Han svarte kort at jeg har en mulighet. Men vaksinasjon må starte på høsten, ikke midt i sesongen. Noe særlig mer sa han ikke, men jeg skal ta kontakt igjen etter pollen-sesongen. Jeg skal nok klare dette hvis det har effekt Anonymkode: 55961...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Del Skrevet 24. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da tenker du på noe annet enn jeg gjør. Se svar #10 fra en annen Ringte legen i dag og spurte om vaksinering. Han svarte kort at jeg har en mulighet. Men vaksinasjon må starte på høsten, ikke midt i sesongen. Noe særlig mer sa han ikke, men jeg skal ta kontakt igjen etter pollen-sesongen. Jeg skal nok klare dette hvis det har effekt Anonymkode: 55961...7be Mener svar #9. AB 70e Anonymkode: 55961...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Del Skrevet 24. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener svar #9. AB 70e Anonymkode: 55961...7be Også #8? Kortisonsprøyte som man Jan ta i sesong, og vaksine er to ulike ting. Anonymkode: 855b4...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #13 Del Skrevet 24. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Også #8? Kortisonsprøyte som man Jan ta i sesong, og vaksine er to ulike ting. Anonymkode: 855b4...979 Jeg tenker på vaksine Anonymkode: 55961...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #14 Del Skrevet 24. april 2019 Ja, det var derfor jeg skrev den kommentaren til den som skrev om alle i venneflokken😊 Anonymkode: 855b4...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 24. april 2019 #15 Del Skrevet 24. april 2019 Har kraftig gressallergi og lite/moderat or, hassel/bjørk/burotallergi. Tar tabletter fra mars- mai og Kenacort sprøyte i mai. Da er jeg fin i 3-4 mnd. Å ta vaksinen virker altfor tidkrevende og dyrt for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #16 Del Skrevet 24. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. Det er ingen krav til at man skal ha prøvd maksimal behandling i x antall sesonger. Om pasienten skal få starte opp med pollenvaksinasjon i en eller annen form, er en spesialistvurdering og en medisinsk faglig vurdering av pasientens symptomer og situasjon. Hva en pollenvaksinasjon koster, er irrelevant. En spesialist skal starte behandlingen og skrive ut blåresept på legemiddelet som skal brukes. Ingen skriver ut denne typen legemidler på hvit resept slik at pasienten må betale behandlingen selv. Å starte på hyposensibilisering er noe du gjør om høsten. Du må påregne hyppige legebesøk i starten med mye plager og mye medgått tid. Du skal virkelig ha plager og være bestemt på å holde ut i 3 til 4 år med behandling først hver uke så hver annen uke og så månedlig. Snakk med fastlegen og be om henvisning. Anonymkode: 9c5b8...70e Hvis man skal bruke de som er på registreringsfritak (feks Staloral) må det søkes om refusjon fra Helfo, og da er det et krav om at annen behandling (i praksis fast, full medisinering over tid) er krevd først jo. Den kan skrives ut på hvit på registreringsfritak. Grazax krever ikke det, den kan skrives på vanlig blå, av fastlege. Det er relativt nytt at fastlege kan gjøre det. Mange henvises dog til spesialist for vurdering av preparat og oppstart. Anonymkode: 144bf...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #17 Del Skrevet 24. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Også #8? Kortisonsprøyte som man Jan ta i sesong, og vaksine er to ulike ting. Anonymkode: 855b4...979 Kortison sprøyte mot allergi er noe man går mer og ber bort i fra, fordi kortison har alvorlige bivirkninger på lang sikt. En kvinne ferdig med overgangsalder og en mann på nærmere 60 vil neppe få problemer med å få satt kortison mot allergi hos de legene som er godt opp i årene. Men fornuftige leger med omtanke for sine pasienter, og særlig unge kvinlige pasienter, setter ikke kortison injeksjon uansett hvor mye pasienten trygler. En lettvint løsning i dag, kan bli en dyrekjøpt erfaring uten angremuligheter i morgen. Og ja, jeg vet fra tidligere år at noen brukere her inne forherliger kortisonbruk. Anonymkode: 9c5b8...70e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 24. april 2019 #18 Del Skrevet 24. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kortison sprøyte mot allergi er noe man går mer og ber bort i fra, fordi kortison har alvorlige bivirkninger på lang sikt. En kvinne ferdig med overgangsalder og en mann på nærmere 60 vil neppe få problemer med å få satt kortison mot allergi hos de legene som er godt opp i årene. Men fornuftige leger med omtanke for sine pasienter, og særlig unge kvinlige pasienter, setter ikke kortison injeksjon uansett hvor mye pasienten trygler. En lettvint løsning i dag, kan bli en dyrekjøpt erfaring uten angremuligheter i morgen. Og ja, jeg vet fra tidligere år at noen brukere her inne forherliger kortisonbruk. Anonymkode: 9c5b8...70e Hva er farene ved å sette en korstisonsprøyte i året da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #19 Del Skrevet 25. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kortison sprøyte mot allergi er noe man går mer og ber bort i fra, fordi kortison har alvorlige bivirkninger på lang sikt. En kvinne ferdig med overgangsalder og en mann på nærmere 60 vil neppe få problemer med å få satt kortison mot allergi hos de legene som er godt opp i årene. Men fornuftige leger med omtanke for sine pasienter, og særlig unge kvinlige pasienter, setter ikke kortison injeksjon uansett hvor mye pasienten trygler. En lettvint løsning i dag, kan bli en dyrekjøpt erfaring uten angremuligheter i morgen. Og ja, jeg vet fra tidligere år at noen brukere her inne forherliger kortisonbruk. Anonymkode: 9c5b8...70e Jeg bruker ikke kortison. Tar vaksine. Anonymkode: 855b4...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #20 Del Skrevet 25. april 2019 8 timer siden, SupaWoman skrev: Hva er farene ved å sette en korstisonsprøyte i året da? Les på felleskatalogen.no Jeg har to mannlige slektninger. Begge har fått årlig kortisonsprøyte mot pollenallergi i flere tiår. Begge har i dag alvorlige helseplager både på hjerte lunger, skjelett og andre ting de har fått beskjed fra legen om fra de begynte på kortisonsprøyene som meget unge. I dag angrer de på at de har benyttet denne lettvinte løsningen tidligere i livet. Langsiktige bivirkninger av kortison burde være godt allment opplyst om for folk flest. Anonymkode: 9c5b8...70e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå