AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Hva ville dere gjort? Jeg har tatt gode notater mot eksamenforberedelse, som jeg vet andre kan ha interesse av. Hadde dere delt dette "glatt?" Anonymkode: 95115...08a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Ja, helt uten problem. At andre eventuelt gjør det bra trekker ikke ned min egen prestasjon. Anonymkode: cfb7e...08f 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 Det er ikke uvanlig å gjøre dette på mitt studieprogram. Her er det enkelte som deler ut kompendier som gjelder for flere studieår. Jeg synes det er raust gjort, men jeg forventer ikke at noen gjør det. Jeg deler heller ikke uoppfordret med andre med mindre vi har et samarbeid der vi deler faglige ressurser med hverandre. Det gjelder vel egentlig de fleste. Er det noen som har bedt deg om disse notatene? Jeg synes du i alle fall kan gjøre det du selv ønsker. Du skylder ingen notatene dine hvis du egentlig ikke har lyst til å gi de ifra deg, men hvis du har lyst er det absolutt flere som vil sette pris på det. Anonymkode: 8aa8c...30a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ville dere gjort? Jeg har tatt gode notater mot eksamenforberedelse, som jeg vet andre kan ha interesse av. Hadde dere delt dette "glatt?" Anonymkode: 95115...08a Hvem det er snakk om å dele med er her avgjørende. Dyslektikere og andre med funksjonshemminger og sykdommer kan faktisk få kopier av andres notater. Peraoner som er "gratispassasjerer" og ikke gjør jobben selv, de deler ikke jeg med. Anonymkode: 46d35...452 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt uten problem. At andre eventuelt gjør det bra trekker ikke ned min egen prestasjon. Anonymkode: cfb7e...08f Vel, dessverre tar du feil her. Hvis mange gjør det bra på en eksamen, så kan du bli straffet med strengere sensur enn vanlig. Og vice versa hvis mange gjør det dårlig. Anonymkode: 6d453...916 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem det er snakk om å dele med er her avgjørende. Dyslektikere og andre med funksjonshemminger og sykdommer kan faktisk få kopier av andres notater. Peraoner som er "gratispassasjerer" og ikke gjør jobben selv, de deler ikke jeg med. Anonymkode: 46d35...452 Det kan de selvfølgelig ikke. Dyslektikere kan få pensumbøker som lydbok, men de kan selvfølgelig ikke få andre medstudenters studiearbeid uten videre. Anonymkode: 8aa8c...30a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #7 Skrevet 23. april 2019 Jeg deler aldri med noen med mindre vi har en avtale på at «du tar notater til det, og jeg til det her». Jeg syns det er en uting at noen skal surfe gjennom et studie på andres jobb. Jobben er jo ikke å lese notater, jobben er å lese pensum, trekke ut det viktigste og deretter skrive det ned. Hadde situasjon dog vært sånn at noen har vært syke eller har en annen god grunn til at de ikke har skrevet notater fra et par forelesninger ville jeg delt. Og jeg er ikke like gjerrig mot mine aller nærmeste studievenner, for jeg får også igjen av de senere hvis det skulle være sånn. Men gratispassasjerer som aldri gir tilbake, ellers takk! Anonymkode: 7e8d7...801 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Skrevet 24. april 2019 Jeg gjorde det. ....men så hadde gruppen gjort det samme for meg også. Anonymkode: f40fb...5ff
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 Jeg deler dersom vedkommende har vært borte grunnet sykdom feks, men ikke dersom jeg veit at personen bare er lat. Anonymkode: 81cba...26f 2
_popcorn_ Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 Jeg delte notater med de jeg også jobbet en del sammen med.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 Jeg gjorde meg etterhvert vanskelig på slike ting fordi jeg opplevde at folk snyltet ganske skamløst på andre. Kjøpte ikke egne pensumbøker, men satset på å få låne bøkene til andre. Droppet å gå på forelesning og ba om å få andres notater. Snek seg unna i gruppearbeid. Osv. Skal man ha noe av andre må man også gi. Brant meg på dette noen ganger. En gang kom det fram at en gjeng jeg trodde var venninner bare inviterte meg på fester og slik fordi jeg var grei å ha som venn når det kom til skolearbeidet (jeg hjalp dem endel fordi jeg trodde vi var venner)... Ble litt kynisk etter det. Kunne godt dele hvis folk har noe å dele tilbake (kjøper en pensumbok hver og byttelåner, tar notater i hver våre forelesninger osv).... Men følte ellers ikke noe ansvar for at andre skulle gjøre det bra. Jeg arbeidet hardt for karakterene mine, andre kunne selvsagt gjøre det samme. Rent kynisk så var det jo bare er en fordel for meg hvis andre kommer uforberedt til eksamen (lettere å utmerke seg og få toppkarakter). Men var selvsagt grei og samarbeidsvillig mot reale folk som ikke utnyttet andre. Anonymkode: 80d06...a71
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 Jeg delte notater og løsninger på oppgaver med de jeg hadde jobbet en del sammen med. Noen andre delte med alle i klassen, og det syns jeg var veldig fint. Det hjelper ikke med gode notater hvis du ikke er flink til å pugge eller få noe ut av dem. Å ikke ville dele fordi det kan hjelpe andre med å få gode karakterer syns jeg er smålig Anonymkode: 104e9...7ce
Gjest O.G. Skrevet 24. april 2019 #13 Skrevet 24. april 2019 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ville dere gjort? Jeg har tatt gode notater mot eksamenforberedelse, som jeg vet andre kan ha interesse av. Hadde dere delt dette "glatt?" Anonymkode: 95115...08a Ne, folk får komme seg på forelesning og ta notater selv. Endret 24. april 2019 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #14 Skrevet 24. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ville dere gjort? Jeg har tatt gode notater mot eksamenforberedelse, som jeg vet andre kan ha interesse av. Hadde dere delt dette "glatt?" Anonymkode: 95115...08a Nei, ikke hjelp LATE studenter som ikke gidder å gjøre jobben selv. Typisk folk som går på BI. Anonymkode: 439c2...891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå