AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Jeg tar en bachelor og går første året. En voksen student som har jobbet i mange år, men som nå vil jobbe med noe annet. Jeg føler jeg jobber bra med faget, går på de fleste forelesningene, jobber i gruppe med oppgavene og leser jevnlig på pensum. Likevel klarer jeg ikke å få noe bedre enn D. Jeg er da et oppegående menneske med mye livserfaring ellers, så det er ganske demotiverende å føle at innsatsen man gjør ikke blir verdsatt, for å sette det på spissen. Noen tips? Anonymkode: 8c9c6...99c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Antakeligvis er det noe som er feil når du ikke får annet enn D, men det er absolutt ikke uvanlig å føle seg håpløs på uni. Jeg legger mye av skylden på måten man blir vurdert på. Jeg føler at selv om man legger inn enorm innsats, kan man aldri være sikker på å få en god karakter. Er veldig mye som er tilfeldig, etter min erfaring. Anonymkode: 0e312...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 Det spiller egentlig ikke noen rolle hvor mange forelesninger du går på eller hvor lenge du sitter på lesesalen hvis du ikke jobber riktig. Du må finne ut av hvor du feiler og deretter jobbe spesifikt med dette. Denne livserfaringen du viser til har ingenting med eksamenene dine å gjøre. Anonymkode: f6f4d...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 Når jeg hører om de som faktisk følger med og leser, men som likevel ikke får skikkelig betalt for det i form av resultater, tenker jeg ofte at det er skriveevnene det står på. Mestrer du egentlig akademisk skriving? Anonymkode: da682...884 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 Samarbeids fella? Du får kun til oppgaven når du samarbeider? Pugger du eksamens hefter selvstendig? Anonymkode: 21700...68c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg hører om de som faktisk følger med og leser, men som likevel ikke får skikkelig betalt for det i form av resultater, tenker jeg ofte at det er skriveevnene det står på. Mestrer du egentlig akademisk skriving? Anonymkode: da682...884 Dette. Mange universiteter tilbyr kurs i akademisk skriving. Anonymkode: cefa5...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #7 Skrevet 23. april 2019 Det er nok skrivingen eller metoden det skorter på. Metode er veldig viktig på universitetet. Når du leser tidligere eksamensoppgaver, eller artikler i pensum, så må du være veldig bevisst metoden de anvender når noe skal analyseres, det er samme metode du skal anvende på eksamen i mini-format. Ellers er det ofte lurt å klage på karakterene på universitetet da sensureringen ikke er pålitelig. Bare å google, og se hvor mange som får endret karakter etter klage. Anonymkode: 11ce8...671
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #8 Skrevet 23. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar en bachelor og går første året. En voksen student som har jobbet i mange år, men som nå vil jobbe med noe annet. Jeg føler jeg jobber bra med faget, går på de fleste forelesningene, jobber i gruppe med oppgavene og leser jevnlig på pensum. Likevel klarer jeg ikke å få noe bedre enn D. Jeg er da et oppegående menneske med mye livserfaring ellers, så det er ganske demotiverende å føle at innsatsen man gjør ikke blir verdsatt, for å sette det på spissen. Noen tips? Anonymkode: 8c9c6...99c Du må drøfte mer, ta med dilemmaer. For og mot argumenter. Tenke kritisk. Reflektere rundt temaene. Tenke nytt. Ha med jus og etikk. Anonymkode: d06be...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg hører om de som faktisk følger med og leser, men som likevel ikke får skikkelig betalt for det i form av resultater, tenker jeg ofte at det er skriveevnene det står på. Mestrer du egentlig akademisk skriving? Anonymkode: da682...884 Det tror jeg også. Årsaken til dårlige karakterer er ofte: 1) For dårlige faglige kunnskaper 2) Studenten har ikke lært seg akademisk skriving. Resultatet blir at man ikke får vist hva man kan rent faglig fordi teksten ikke holder mål. I tillegg vil dårlig kildebruk trekke mye ned. Evt en kombinasjon. Hvis du har lest slik du beskriver og er normalt faglig sterk, er det ikke 1) som er problemet. Jeg kan legge til en tredje ting, som i og for seg henger sammen med 2): Svarer du på problemstillingen? Hele? Det er et ganske vanlig problem - at studenter skriver i vei om ting som er på siden av problemstillingen, mens de ikke tar med ting som burde vært med. Anonymkode: e346b...e01 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok skrivingen eller metoden det skorter på. Metode er veldig viktig på universitetet. Når du leser tidligere eksamensoppgaver, eller artikler i pensum, så må du være veldig bevisst metoden de anvender når noe skal analyseres, det er samme metode du skal anvende på eksamen i mini-format. Ellers er det ofte lurt å klage på karakterene på universitetet da sensureringen ikke er pålitelig. Bare å google, og se hvor mange som får endret karakter etter klage. Anonymkode: 11ce8...671 Det kan være risikabelt å klage på karakteren, særlig hvis man ligger på en E, men det kan også skje hvis man fikk D. Man kan risikere å stryke. Sier ikke at man ikke bør klage, men det er verdt å ha i bakhodet. Anonymkode: e346b...e01
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 Hadde samme problem da jeg studerte. Klarte aldri å få en bedre karakter enn C. Ga opp studiet etter ett år. Anonymkode: 96418...051
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde samme problem da jeg studerte. Klarte aldri å få en bedre karakter enn C. Ga opp studiet etter ett år. Anonymkode: 96418...051 Hvorfor ga du opp? C er jo en bra karakter i Norge. Anonymkode: 171ed...d56 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #13 Skrevet 24. april 2019 Det er veldig mange faktorer som spiller inn. For det første må du vite hvordan du best tilegner deg informasjon. For min del handler det om å skrive gode, omfattende notater som jeg leser over og skriver om flere ganger. Andre må lese læreboken flere ganger, noen lærer best ved å lytte og leser for eksempel informasjonen høyt og tar det opp og hører på det med hodetelefoner om og om igjen, andre er mer visuelle og liker og fargekode og tegne. Skriveferdigheter er også svært viktig. Refererer du korrekt til kilder? Presenterer du oppgaven din godt nok og klarer du å formidle poengene dine på forståelig vis? Klarer du å holde en akademisk tone eller skriver du litt for hverdagslig? Har du veldig mange skrive- og/eller grammatikkfeil? Ta en prat med sensor/foreleser/stud.ass og spør hva du gjør feil. Er det faglig kompetanse som er problemet, feiltolking av spørsmål, eller formidling? Alle lærer ulikt og presterer ulikt. Jeg er for eksempel ikke så flink til å pugge og tilegne meg informasjon på den måten, men er veldig flink til oppgaveskriving og får stort sett bedre karakterer på hjemmeeksamen enn på skoleeksamen. Du må lære å identifisere dine styrker og svakheter og bygge videre derifra. Anonymkode: 5a60f...af8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #14 Skrevet 24. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ga du opp? C er jo en bra karakter i Norge. Anonymkode: 171ed...d56 Enig! Og et år er ikke så lang tid. Jeg sluttet på et studiet jeg mistrivdes i og startet på et nytt. Selv om jeg likte det nye studiet så slet jeg en del førsteåret og strøk i et par fag, men tok meg sammen, fant ut hvordan jeg jobbet best, tok opp fagene og leverer masteroppgave i mai etter å ha kjempet meg inn på et lite masterstudie. Det er helt lov å feile litt i utdanningen sin, det er til og med helt normalt. Jeg har ikke en eneste venn som ikke har strøket på minst en eksamen, eller i det minste har fått sin fair share av E-er og D-er. Det tar tid å lære hvordan man balanserer livet som student og hvordan man presterer best, i tillegg kan mye eksternt påvirke prestasjon også, men det betyr ikke at man er håpløs! Det går litt opp og ned, men sånn er livet, og det kan også gå veldig bra hvis man gir det en ekstra sjanse eller to! Anonymkode: 5a60f...af8 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #15 Skrevet 25. april 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg også. Årsaken til dårlige karakterer er ofte: 1) For dårlige faglige kunnskaper 2) Studenten har ikke lært seg akademisk skriving. Resultatet blir at man ikke får vist hva man kan rent faglig fordi teksten ikke holder mål. I tillegg vil dårlig kildebruk trekke mye ned. Evt en kombinasjon. Hvis du har lest slik du beskriver og er normalt faglig sterk, er det ikke 1) som er problemet. Jeg kan legge til en tredje ting, som i og for seg henger sammen med 2): Svarer du på problemstillingen? Hele? Det er et ganske vanlig problem - at studenter skriver i vei om ting som er på siden av problemstillingen, mens de ikke tar med ting som burde vært med. Anonymkode: e346b...e01 Jeg signerer på disse punktene, men vil også legge til hvor utrolig viktig det er å vise at man kan bruke pensum. Jeg har hatt flere medstudenter som leser utrolig mye, lærer seg hele pensumboka, og bruker hele eksamen på å "gulpe opp" akkurat det som står der. Men på dette nivået må man vise at man har forstått og kan anvende teoriene, det holder ikke å ha pugget dem. Bare se på karakterbeskrivelsene; alt over D krever en grad av selvstendighet. Jeg er ikke enig med den over her som sier at livserfaring ikke har med eksamen å gjøre. Som godt voksen student selv, så ser jeg at jeg finner egne knagger å henge teorien på mye lettere enn mange som kom rett fra vgs. Men det fordrer fortsatt at man forstår hvordan man kan bruke livserfaringen i det man skriver. Anonymkode: dfa99...0e2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #16 Skrevet 25. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg signerer på disse punktene, men vil også legge til hvor utrolig viktig det er å vise at man kan bruke pensum. Jeg har hatt flere medstudenter som leser utrolig mye, lærer seg hele pensumboka, og bruker hele eksamen på å "gulpe opp" akkurat det som står der. Men på dette nivået må man vise at man har forstått og kan anvende teoriene, det holder ikke å ha pugget dem. Bare se på karakterbeskrivelsene; alt over D krever en grad av selvstendighet. Jeg er ikke enig med den over her som sier at livserfaring ikke har med eksamen å gjøre. Som godt voksen student selv, så ser jeg at jeg finner egne knagger å henge teorien på mye lettere enn mange som kom rett fra vgs. Men det fordrer fortsatt at man forstår hvordan man kan bruke livserfaringen i det man skriver. Anonymkode: dfa99...0e2 Mens de som kommer rett fra vgs har det å skrive oppgaver mer ferskt i minne. Jeg tror det er en større fordel, og jeg tror det er der problemet til TS ligger. Det hjelper ikke å ha masse kunnskap på eksamen hvis du ikke får vist den ved å skrive akademisk. Anonymkode: c4c7c...0b0
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #17 Skrevet 25. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg signerer på disse punktene, men vil også legge til hvor utrolig viktig det er å vise at man kan bruke pensum. Jeg har hatt flere medstudenter som leser utrolig mye, lærer seg hele pensumboka, og bruker hele eksamen på å "gulpe opp" akkurat det som står der. Men på dette nivået må man vise at man har forstått og kan anvende teoriene, det holder ikke å ha pugget dem. Bare se på karakterbeskrivelsene; alt over D krever en grad av selvstendighet. Jeg er ikke enig med den over her som sier at livserfaring ikke har med eksamen å gjøre. Som godt voksen student selv, så ser jeg at jeg finner egne knagger å henge teorien på mye lettere enn mange som kom rett fra vgs. Men det fordrer fortsatt at man forstår hvordan man kan bruke livserfaringen i det man skriver. Anonymkode: dfa99...0e2 Helt enig i dette. Jeg måtte selv knekke denne koden med å kunne bruke pensum i teksten før de gode karakterene kom. Anonymkode: e346b...e01
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #18 Skrevet 25. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mens de som kommer rett fra vgs har det å skrive oppgaver mer ferskt i minne. Jeg tror det er en større fordel, og jeg tror det er der problemet til TS ligger. Det hjelper ikke å ha masse kunnskap på eksamen hvis du ikke får vist den ved å skrive akademisk. Anonymkode: c4c7c...0b0 Jeg underviser selv på universitetet, og jeg må helt ærlig si at det ikke virker som om elevene får opplæring i akademisk skriving på videregående... I alle fall ikke hvis jeg skal dømme etter tekstene mine studenter leverer de første to semestrene. En tekst på videregående og en tekst på universitetet er to forskjellige ting. Akkurat hvor lenge siden det er at man gikk på videregående tror jeg ikke er så viktig for dette. Den største fordelen med å ha jobbet noen år, er at man kan ha gjort seg erfaringer, både i jobb og privat, som man kan bruke. Man er også mye mer moden. Den største ulempen kan være at man ofte har mange andre forpliktelser som stjeler tid og energi, som familie (barn), lån som skal betales etc. Rommet for å feile er mindre. Anonymkode: e346b...e01 1
Gjest Juks Skrevet 25. april 2019 #19 Skrevet 25. april 2019 Det handler ikke om å jobbe mye, men å jobbe smart. Videregående gikk middels bra med mye jobbing, men det var ikke før jeg fant en egen studieteknikk at jeg faktisk knekte gåta om hvordan prestere. Pensum med 400-600 sider er jo mye "svada". Man må luke ut det som er av betydning, og reflektere over dette, pugge dette, være kritisk til dette og vite hvordan dette fungerer i praksis. Stikkordet er drøfting, selv om det ikke kreves drøfting. Indirekte så skal alt drøftes. Har siste årene studert på høyskole (nettstudier) med toppkarakterer, selv med en halvering av tidsbruk på studiene. Jeg skulle ønske det fantes en tidsmaskin slik at jeg fikk tatt videregående på nytt, og valgt en mer betydningsfull studieretning.
Gjest Juks Skrevet 25. april 2019 #20 Skrevet 25. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg underviser selv på universitetet, og jeg må helt ærlig si at det ikke virker som om elevene får opplæring i akademisk skriving på videregående... I alle fall ikke hvis jeg skal dømme etter tekstene mine studenter leverer de første to semestrene. En tekst på videregående og en tekst på universitetet er to forskjellige ting. Akkurat hvor lenge siden det er at man gikk på videregående tror jeg ikke er så viktig for dette. Den største fordelen med å ha jobbet noen år, er at man kan ha gjort seg erfaringer, både i jobb og privat, som man kan bruke. Man er også mye mer moden. Den største ulempen kan være at man ofte har mange andre forpliktelser som stjeler tid og energi, som familie (barn), lån som skal betales etc. Rommet for å feile er mindre. Anonymkode: e346b...e01 Ja du har et poeng. Jeg fikk kultursjokk når jeg startet på høyskole, blant annet når det kom til den akademiske skrivesjangeren. Skjønte jo ikke hvordan jeg skulle løse oppgavene engang på høyskolenivå pga manglende opplæring på dette. Dem kunne med fordel også viet litt tid på å lære elever forskjellige studieteknikker, og hvordan man skal prioritere delene av pensum. Samt fokusere på hvordan man skal forberede seg til eksamen. Videregående burde forberede elevene på hva som venter dem, og hvordan dem best løser det. Å bruke en god studieteknikk gjør jo arbeidet enklere og kunnskapen større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå