Gå til innhold

Enda en svigermor- tråd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigermor som har gått meg på nervene i flere år. Jeg er så sint på meg selv for at jeg enda ikke har klart og sagt tydelig nok i fra til denne dama. Hun tar styringa over alt! Hun prøver og ta styringa over huset (hun maser om at vi må klippe plen, vaske gulvet, vaske sofaen, tørke støv, hun tar med seg klær og vasker dette når jeg ikke er hjemme, går i skittentøyskurven..)til meg og min mann. Her er det normalt rent og ryddig. Jeg støvsuger hver dag, klipper plenen når jeg ser det har en viss lengde, vasker gulvet 1-2 ganger i uka). Men det som plager meg mest er at hun styrer barna mine. Da mener jeg ikke en gang eller to når hun er på besøk. Men når hun er på besøk eller vi hos henne tar hun oppdragelsesrollen. Hele tiden. Hun forteller hva barna skal gjøre og ikke gjøre. Det er hun som setter grensene. Jeg har utallige eksempler og komme med (da dette er alt hun gjør). Men er redd for å bli gjenkjent. Det har tatt over så mye at vi (uten å overdrive) ikke har en eneste vanlig samtale mens vi er med denne dama. Kun med svigerfar. 

Det er ikke sånn at vi har så ufordragelige barn. De er 2 og 3 år gamle. Vi er ofte på besøk hos andre og vi har besøk. De er vant til folk og har ikke noe problem med å oppføre seg, men de er selvsagt barn. De tester ut grenser som alle andre barn. Jeg liker ikke at det er hun som setter rammene for oppdragelsen. Alt vi gjør kommenterer hun, på godt og vondt. Hun stiller alltid spørsmål til det vi gjør. F.eks hvorfor vi legger barna til det og det tidspunktet, at vi bør lese det og det eventyret og ikke det vi leser. Altså, alt vi gjør er feil, og det hun gjør er riktig. Jeg syns det er grusomt slitsomt og alltid få kritiske spørsmål til valgene jeg tar for barna mine. Jeg mener også at ikke alt trengs og diskuteres med henne. Hun vil vite hvorfor vi har kjøpt de og de klærne til barna og ikke ett eller annet annet. Jeg får høre at klærne er for stygge, for små, for store osv osv.. 

Mannen er klar over problemet og syns det er slitsomt selv. Men han klarer ikke si fra selv. Det har hendt at han har sagt fra, men det går ikke inn på henne. Vi er begge to (dessverre) konfliktskye mennesker.

Nå er jeg så lei at jeg ikke vil se henne mer. Men barna er glad i henne og hun er veldig glad i barna. Mannen er også selvsagt glad i moren sin og jeg vil ikke at det skal være løsningen. Mannen er stort sett sammen med svigermor og barna alene så jeg skal slippe og se henne. Men likevel, så plager det meg at hun har så mye kontroll og styring over oss som familie. Jeg blir usikker når hun er tilstede og vet snart ikke hva som er rett og galt for barna. Jeg vet nesten ikke lenger hva jeg mener sammen med henne. Det er skummelt og svært ubehagelig. Jeg er ofte kvalm da jeg er sammen med henne og føler meg fysisk dårlig (ja, jeg er tydeligvis helt grusomt svak). 

Jeg vet ikke riktig hva jeg vil med innlegget, da jeg regner med at jeg vil få samme svar som jeg selv tenker er logisk. At jeg må snakke med henne, men det er vanskelig da hun har denne oppdragelsesrollen hele tiden. Når sier man i fra? Hun er i gang med en gang hun er i gangen... Hadde det vært enkelt episoder kunne jeg sagt i fra da det hadde skilt seg ut, men her er det snakk om hele tiden. Vi har det ikke normalt sammen i det hele tatt, meg sier hun hverken hei eller hade til. Føler meg i grunn som luft...

Anonymkode: e66a8...ab4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er jævlig flink til å se hvordan din svigermor er. Men har du tenkt på hvorfor hun kanskje er slik mot deg? Slik jeg leser innlegget ditt så bør du kanskje ta deg en runde i deg selv før du kan klage på andre. Tror faktisk du har utelatt informasjon som skal gagne deg her på KG og lagt på litt ekstra overfor din svigermor.

Blir kvalm av sånne folk som deg. Du har jo ikke selvinnsikt. Håper du blir dumpet, du fortjener ikke en svigerfamilie.

Anonymkode: a80b8...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jævlig flink til å se hvordan din svigermor er. Men har du tenkt på hvorfor hun kanskje er slik mot deg? Slik jeg leser innlegget ditt så bør du kanskje ta deg en runde i deg selv før du kan klage på andre. Tror faktisk du har utelatt informasjon som skal gagne deg her på KG og lagt på litt ekstra overfor din svigermor.

Blir kvalm av sånne folk som deg. Du har jo ikke selvinnsikt. Håper du blir dumpet, du fortjener ikke en svigerfamilie.

Jesus christ...

Anonymkode: c51d1...2a0

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Dette er såpass unormalt at jeg tenker dere kanskje bør ta det per brev først, og så invitere til samtale om det senere.

I dette brevet må dere forklare at dere dessverre er alt for konfliktsky til å si ifra i tide, men at dere må si ifra nå som dere har fått det såpass i vrangstrupen at det ikke går lengre.

Dere kommer ikke unna å ta en skikkelig oppvask - samtidig så må dere ta selvkritikk på at dere aldri har satt grenser før. Det blir litt urettferdig å klikke helt bananas om hun ikke har fått en fair sjanse først.

Kanskje det kan hjelpe å snakke med svigerfar først? 

Anonymkode: 55ef0...5de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at ts ikke har selvinnsikt? Hvorfor er det greit at hennes svigermor konstant kritiserer familiens valg? 

Hva baserer du det du skriver på? 

Anonymkode: 02db5...083

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er såpass unormalt at jeg tenker dere kanskje bør ta det per brev først, og så invitere til samtale om det senere.

I dette brevet må dere forklare at dere dessverre er alt for konfliktsky til å si ifra i tide, men at dere må si ifra nå som dere har fått det såpass i vrangstrupen at det ikke går lengre.

Dere kommer ikke unna å ta en skikkelig oppvask - samtidig så må dere ta selvkritikk på at dere aldri har satt grenser før. Det blir litt urettferdig å klikke helt bananas om hun ikke har fått en fair sjanse først.

Kanskje det kan hjelpe å snakke med svigerfar først? 

Anonymkode: 55ef0...5de

Det var ingen dum ide med brevet. Glemte å si at svigerfar har sagt i fra mange ganger til svigermor på eget initiativ. Hun hører ikke på han.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Føler med dere. Tenker at din svigermor er en sånn dame som elsker å ha styringen og kommandoen. Det at hun ikke bryr seg om at mannen hennes sier fra, sier jo en del om henne og maktforholdet.  Hvis det hadde vært mulig, syns jeg dere skal flytte litt unna og få litt avstand.

Ta fra henne nøkkel til huset deres! Hun skal absolutt ikke få lov til å gå inn og rote i tingene deres og bry seg med deres skittentøy.  Hvis dere ikke klarer å sette hardt mot hardt, så må dere flytte. 

Anonymkode: b03f8...c9f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skulle nesten tro at vi hadde samme svigermor! 

Min er helt lik, men jeg har innsett at jeg ikke kan forandre væremåten/personligheten hennes. Jeg fokuserer heller på det gode forholdet barn og svigermor har, og hvor stor ressurs hun er for oss. (Barnepass, hente i barnehagen osv.). Barna og svigermor er fornøyde, mens jeg irriterer meg i det stille og svelger utrolig mange kameler. Men jeg har lært å sette ned foten når det virkelig gjelder(vil helle ikke komme med eksempler i fare for å bli gjenkjent).  Unngår så lenge det går å bli med på besøk osv, men nyter heller da egentid hjemme alene🥳

Anonymkode: 21f15...393

• Liker 1
Skrevet

Vet det er lettere sagt enn gjort, men sett ned foten! Ikke ta alle kampene, men ta de som er viktige. Inndra nøkkel, si i fra at DU har første og siste ord når det gjelder barneoppdragelse hvis hun prøver å undergrave din oppdragelse av barna. 

Hva med å prøve å bli kjent med svigermor på en annen måte? Gå på kafe, ta initiativ til å snakke med henne etc. Det blir jo ikke noe bedre om ditt og svigermors forhold kun dreier seg om hva hun får/ikke får lov til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle nesten tro at vi hadde samme svigermor! 

Min er helt lik, men jeg har innsett at jeg ikke kan forandre væremåten/personligheten hennes. Jeg fokuserer heller på det gode forholdet barn og svigermor har, og hvor stor ressurs hun er for oss. (Barnepass, hente i barnehagen osv.). Barna og svigermor er fornøyde, mens jeg irriterer meg i det stille og svelger utrolig mange kameler. Men jeg har lært å sette ned foten når det virkelig gjelder(vil helle ikke komme med eksempler i fare for å bli gjenkjent).  Unngår så lenge det går å bli med på besøk osv, men nyter heller da egentid hjemme alene🥳

Anonymkode: 21f15...393

Men har hun respekt for deg da? Kjenner meg litt igjen, bare at jeg er luft for henne (og omvendt) etter mange hendelser opp gjennom årene som har gått innpå meg.

Anonymkode: 5a425...08b

Skrevet

Hvis hun har nøkkel til huset, så skift lås! 

Tror du må få med en ekstern for å rydde opp i dette, da hverken du eller mannen har mage til å sette henne på plass, og hun ikke viser respekt for noen av dere, inkludert mannen sin. 

Det er veldig alvorlig for dere som familie at dere blir utpsyka av henne og ingen kan sette ned foten. Det vil på sikt ofte føre til at forholdet mellom det unge paret går i stykker da det rett og slett blir for folksomt i det. 

Det er en del bøker man kan lese om å sette grenser for seg selv og andre. Dr. Henry Cloud har skrevet mye om dette, men det vinkles jo der i amerikansk kultur. 

Jeg hadde faktisk flytta, om det ikke var mulig å ta tak i situasjonen på annen måte. Det ville i hvert fall fått henne på avstad, og vanskeliggjort den regelmessige innblandingen. 

• Liker 2
Skrevet

Om det er noen trøst så både vaskes og støvsuges ditt hus oftere enn mitt. :-) Svigemor kan du ikke endre, med mindre hun vil det selv. Men kanskje en ide å begresene det til å treffes mest hos henne? Det er lettere for deg å svelge "hennes oppdragelse i hennes hus" enn i ditt eget. I tillegg er det lettere å forklare for barna - "hos bestemor gjør vi sånn og sånn"...?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ruset allerede...?

Anonymkode: 06584...ceb

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ruset allerede...?

Anonymkode: 06584...ceb

Nei... dette er bare en av svigermødrene som sikkert ikke er på god talefot med svigerdattera fra før.. :)  Hun har erfaring med andre ord.. :)

Anonymkode: c51d1...2a0

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Tanuki skrev:

Vet det er lettere sagt enn gjort, men sett ned foten! Ikke ta alle kampene, men ta de som er viktige. Inndra nøkkel, si i fra at DU har første og siste ord når det gjelder barneoppdragelse hvis hun prøver å undergrave din oppdragelse av barna. 

denne

Anonymkode: e3923...9f9

AnonymBruker
Skrevet

TS:

Tusen takk for svar alle sammen! 

Noen andre som har vært i lignende situasjon og har funnet en løsning på det? Evt. kan det bli bedre da barna blir eldre?

Jeg har snakket med mannen om brevet og han syns det virker ok. MEN han har ikke troa på det. Som han sier så har moren alltid vært sånn. Hun har alltid vært styrende og kontrollerende mot han. Han tror ikke hun vet om noen annen måte å være på? Han sliter jo også med å si fra til henne, kan det være fordi hun har styrt han så mye i så lang tid?

Flytte er lettere sagt enn gjort. Vi har all familie og venner her, vi begge har jobber her. Barna går i barnehage og trives godt der. De er gode venner med naboene. Føler det vil være for mye. I tillegg har svigermor sagt i en tidligere anledning at vi ikke får lov å flytte og ta barnebarna fra henne (hennes ord) og at om vi gjorde det måtte hun flytte etter. Dette var under perioden da vi skulle kjøpe oss hus.

Mannen har sagt flere ganger at han har full forståelse for alt jeg føler og han ser det samme som meg. Han sier også at om jeg ønsker så kan vi kutte ut svigermor. Men jeg ser på hele han at det er sårt og selvsagt ikke noe han ønsker. Jeg føler ikke jeg kan gjøre det mot han. 

Før vi fikk barn så skulle hun også ha oversikt over alt vi gjorde. Vi fikk påminnelser om de minste ting. Vi kunne ha noen normale samtaler før vi fikk barn, men etter det ble det helt slutt. Mens jeg var gravid fortalte hun meg hva jeg skulle spise, og sjekket at jeg faktisk spiste det hun mente i hele graviditeten (gikk i kjøleskapet og kjøpte inn det jeg skulle spise). Hun hadde bestemt navn og hvor vi skulle bo da barnet kom. Jeg syns ikke noe om det da, men da var det lettere og gjøre hva jeg selv ville. Det er som sagt når hun styrer over barna ting er vanskelig. Jeg ser barna også kan bli forvirra og også lei seg fordi hun kan være streng innimellom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...