Gå til innhold

Går fra hverandre - hvor skal vi begynne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnefar med to felles barn (under 2,5 år) skal gå fra hverandre. Jeg har prøvd å gjøre research og til og med meldt meg inn i grupper på Facebook ang alenemor, men jeg er fortsatt grønn. Hva skal/bør/ må søkes om? Hva gjør vi først? Hvilke stønader har jeg/ han krav på? Hva er dere med lignende erfaringers tips? (Vi er ikke gift, bare samboere) 

lurer også på hvordan fordeling som er vanlig ved barn på 2 år og baby? Og hvor mye bidrag betales? Har prøvd bidragskalkulator på nav sine sider, men forsto ikke helt.. 

Anonymkode: ef9a8...ee7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først mekling på familievernkontoret. Så finne ut praktisk i forhold til bolig. Eier dere sammen? Kan en bli boende? Snakke med banken. Kommer an på inntekt hva du kan få av støtte. 

Anonymkode: 0e593...823

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnefar med to felles barn (under 2,5 år) skal gå fra hverandre. Jeg har prøvd å gjøre research og til og med meldt meg inn i grupper på Facebook ang alenemor, men jeg er fortsatt grønn. Hva skal/bør/ må søkes om? Hva gjør vi først? Hvilke stønader har jeg/ han krav på? Hva er dere med lignende erfaringers tips? (Vi er ikke gift, bare samboere) 

lurer også på hvordan fordeling som er vanlig ved barn på 2 år og baby? Og hvor mye bidrag betales? Har prøvd bidragskalkulator på nav sine sider, men forsto ikke helt.. 

Hvordan kan du ikke skjønne Navs bidragskalkulator?! Det finnes vel ikke noe enklere?

Anonymkode: ed7ee...5b7

AnonymBruker
Skrevet

krav på stønader og barnebidrag ... jaja 

Anonymkode: 82e88...510

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke jobb?

Anonymkode: 39964...4e3

• Liker 1
Skrevet

Først skaffer du deg et sted å bo. Det er ankeret ditt. 

Så blir du enig med eks om samværsfordeling og bidrag. Det er lurt å prøve å bli enige FØR mekling på familievernkontoret, men dere får så mange timer dere trenger der. 

Når dere har flyttet ut på hver sin kant, kan du begynne å søke stønader. Du får uansett ingenting før dere har ulik adresse. Hva du har rett på kommer an på samværsbrøk og inntekt. 

For barn under tre år er der anbefalt å ha ett fast hjem og en forelder som er samværsforelder. 50/50 er ikke anbefalt av psykologforeningen under tre år. Men her må dere se an barnet og hvor godt dere samarbeider. Dere kan alltids trappe opp eller ned. Det er lurt å gjøre det så gradvis og skånsomt som mulig for barnet, så her må samværsforelder tåle litt for barnets skyld. 

Bidrag er forskjellig avhengig av hva dere har av inntekt. 2-3000 tror jeg snittet ligger rundt, basert på hva jeg har hørt folk får. Men det er en privat avtale dere må bli enige om. Bruk bidragskalkulatoren og vær fornuftige. 

Husk at prioritet én er at dere er to voksne som skal samarbeide om dette barnet resten av livet. Barnet er helt prisgitt dere som foreldre. Svelg stoltheten og SAMARBEID. Kommuniser godt og vær rause og fleksible med hverandre, for det vinner dere alle på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første dere må gjøre er jo å avklare hva som skjer nå.

Barna er for unge til å deles 50/50. Så hva gjør dere? Sambor dere til ungene når skolealder? Leier dere to naboleiligheten eller kjøper et felles hus og ordner det slik? Eller tar dere den egoistiske veien ut og lar ungene vingle mellom dere?

Finn en løsning. Og husk: om noens lykke skal ofres så er det alltid dere voksnes lykke. Jeg anbefaler hver sin halvdel av en tomannsbolig til ungene er myndige. Fellesferiene av jul, nyttår og bursdager. Felles søndagsmiddager og lange diskosjoner om barneoppdragelse.

En skiller seg tross alt fra sin partner. Men aldri fra barnas medforelder.

Resten er bare papirarbeid. Ungene først, deg etterpå.

Anonymkode: a88aa...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke jobb?

Anonymkode: 39964...4e3

jobber 50%, er fulltidsstudent. Hvordan det?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du ikke skjønne Navs bidragskalkulator?! Det finnes vel ikke noe enklere?

Anonymkode: ed7ee...5b7

Haha. Måtte prøve på ny nå, og ser at jeg huket av feil på et spørsmål som gjorde at alt ble krøll. Fikk det til nå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at dette er et klokt valg? Du søker hjelp på Facebook og KG...? Kanskje du er en type person som trenger støtte, veiledning, hjelp, oppmuntring og klare oppgaver. Tror du at du får det som (enda en) singel alenemamma??

Anonymkode: 663af...875

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...