Gå til innhold

Hva liker du å få til dessert når du er på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke fondant det lokket man legger over kaker? 

Anonymkode: d282c...ff9

Ja, her er det både og. 

Fondant = en slags masse som inneholder bl.a. smeltet sukker og som man kan lage kakelokk av.
Sjokoladefondant = sjokoladekake som er flytende inni. Lages normalt i porsjonsutgave og ser ut som en sjokoladecupcake. 

AnonymBruker
Skrevet

Iskrem (gjerne med bær eller nøtter)

Mousse

Fromasj

Panna cotta

Brownies

Sjokoladefondant

Creme brulee

Kake

Friske bær eller frisk frukt, gjerne med fløte eller vaniljesaus, kesam, krem..

Jeg er veldig lite glad i hermetisk frukt, så sånn fruktcocktail er litt kjipt. Sjokoladepudding og gele er ganske kjedelig, men det går nå ned.

Jeg er såklart høflig og spiser det jeg får servert med et smil og takker for maten. Om det så er hermetisk frukt.

Anonymkode: 66630...d24

AnonymBruker
Skrevet

Vafler er ganske godt!

Dere som liker best å bli servert tiramishu. Er det vanlig? Har kun smakt det sånn en gang, og det var på en penere restaurant. Aldri opplevd at folk har bakt det til besøk 🤔

Anonymkode: c1a33...922

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som liker best å bli servert tiramishu. Er det vanlig? Har kun smakt det sånn en gang, og det var på en penere restaurant. Aldri opplevd at folk har bakt det til besøk 🤔

Anonymkode: c1a33...922

Jeg har fått tiramisu servert hjemme hos flere. Felles for dem er at de har matinteresse, men det er ikke hysterisk vanskelig å lage, og på ingen måte forbeholdt «penere restauranter». Mange uformelle og rimelige spisesteder har også tiramisu på dessertmenyen.  

• Liker 1
Skrevet

Jordbær UTEN tilbehør😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke dessert/søtt noe særlig. 

Så verste jeg vet er når man får servert porsjoner, noe som dessverre er veldig vanlig. 

Så alt som blir satt midt på bordet slik at man kan ta det man vil er tipp-topp. Selv serverer jeg gjerne en variant av Petite Four, da kan alle ta det de vil. 

Anonymkode: 552dc...3d2

Skrevet
På 23.4.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Spiller ikke så stor rolle hva det er, som av hvilken kvalitet det er.

Intet er kjipere enn når noen forventer at du kaster bort verdifulle kalorier på kjøpe-pudding, dårlig bakte kaker eller is fra kjøledisken i en vanlig butikk. Blir det samme som å invitere på middag og så servere burger fra McDonald’s, liksom.

Lag en dessert du er sabla god til å lage. Eller kjøp noe av topp kvalitet og server heller bare litt per person om det står på prisen. Er ingen av alternativene reelle: server ferske bær.

Anonymkode: d56d8...8d9

Egentlig veldig enig i dette! Det meste er godt så lenge det er vellaget. Når det gjelder mat, må man liksom spise (selvom jeg setter pris på vellaget mat der også) og man spiser jo det man får servert. Men kjipt å kaste bort dessertkalorier på noe som ikke er verdt det. 

Ellers må jeg si at jeg er veldig svak for gode sjokoladedesserter, fyldig sjokolademousse, sjokoladekrem, konfektkake m.m,

Kan man ikke lage/har ikke tid er jo alltids bær med en god is eller fruktsalat godt og friskt ❤️🌞.

Skrevet

Helst ingenting. Er ikke glad i dessert. Tar gjerne en kopp kaffe da 

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelaget creme brulet er favoritten. Nam!

Hjemmelaget sjokolademousse, sorbet (f.eks. bringebær) ovnsbakt eple med kanel og is, eller pavlova overlesset av friske bær er også deilig dessert.

Anonymkode: 88521...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Noe med masse frukt og bært, gjerne pavlova eller en smuldrepai :) 

Selv pleier jeg lage panna cotta med varme bær om vi har gjester:) 

Anonymkode: a0fbe...02e

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på middagen :) etter en tung middag er det godt med feks fruktsalat og råkrem. Ved litt lettere middager setter jeg pris på sjokoladepudding, sjokolademousse etc :) 

Anonymkode: 1090e...591

Skrevet
På 23.4.2019 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Fruktsalat med vaniljekesam og/eller vaniljeis 

Anonymkode: 50157...beb

Helt enig. Hjemmelaget fruktsalat med masse pisket krem og litt is er min absolutte favoritt. Lett, frisk, litt sunn og himmelsk godt. Som nummer to hadde vært sitronformasj som en før her nevnte. Også den med pisket krem :-). 

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Er ikke fondant det lokket man legger over kaker? 

Anonymkode: d282c...ff9

58A3BA09-0B0E-41F5-96DC-89B374E08C8C.jpeg

Anonymkode: 6d561...31c

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 23.20, Rucula skrev:

Jeg bare takler ikke sånne sunne alternative desserter.... Skal jeg ha dessert, så skal det være skikkelig digg, ikke sånn halv digg/halv sunt

Kesam feks.... en stor skuffelse..

En annen ting er billig is.... jeg snakker om tress is og den kategorien...dropp det

Enig i det, spesielt i helgene og på restaurant. Da kjører man skikkelig på! Men er jeg på middag hos en venninne midt i uken, så foretrekker jeg faktisk et sunnere alternativ som f eks kesam/bær  siden jeg spiser så mye søtt i helgene😝

Anonymkode: 6d561...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bløtkake, men kanskje for mye forlangt hvis det er hverdag. Bruker servere bær med is og eller vaniljekesam spesielt hvis det er barn tilstede. Barn spiser mest av bærene. 

Anonymkode: d2907...f1d

Skrevet

Pudding er bænkers, kan godt være kjøpt, jeg er ikke så fin på det. Ellers går det meste ned, sjokoladekake eller kaker med nøttebunn kan jeg styre min begeistring for. 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

En syrlig sorbet er stort sett alltid velkomment. Det kalde og syrlige fungerer som en liten oppkvikker etter middagen. 

Skrevet (endret)

Hermetikk fersken eller fruktcocktail! Det beste jeg vet, tar gjerne en boks alene. :)

Endret av Nevod
Skrevet

Jeg er enig i at dessert skal være søt og syndig. Jeg har en venninne som ofte lager noe lavkarboræl (unnskyld hvis jeg tråkker noen på tærne) og da står jeg heller over.

Men hva jeg syns er aller best? Det avhenger av hovedrett, årstid og anledning. Sommerdessert nummer en er pavolova, når høsten kommer er svisegrøt med fløte en slager og rundt juletider smaker det med karamellpudding eller sjokolademousse. Vårdessert kan være panna cotta, det er i grunnen alltid godt.

Ja, jeg er glad i dessert og til hverdags holder det lenge med en boks is fra Ispira-serien, gjerne den med peanøtter og gjerne med litt hjemmelaget salt karamellsaus ved siden av.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...