AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Hei. Jeg er for tiden delvis sykemeldt, og har vært det i ett år. Imidlertid har retten til sykepenger utløpt, men jeg er fortsatt sykemeldt. Og akkurat det stusser jeg litt på, jeg lurer på om kan man fortsatt være delvis eller helt sykemeldt selv om retten til sykepenger har opphørt. Jeg må understreke at det går veldig fint å jobbe delvis, og at det går greit å jobbe delvis i noen måneder til selv om jeg ikke lenger har rett til sykepenger. Men likevel så synes jeg det er litt rart å være sykemeldt selv om jeg ikke får sykepenger lenger. Har aldri hørt om at man kan fortsette å være sykemeldt etter utløpsperioden. Så noen der ute som kan forklare meg litt hvordan dette egentlig fungerer? Noen som har vært i tilsvarende situasjon? Noen erfaringer? Eller har bare informasjon som du kan dele med meg vedr. dette? Takker for alle innspill! Anonymkode: cc385...c16
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Man går vel over på aap og sykemelding opphør? Anonymkode: 94d46...159
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man går vel over på aap og sykemelding opphør? Anonymkode: 94d46...159 Kanskje det, men ikke i mitt tilfelle. Det kan være fordi jeg bare er delvis sykemeldt, og det er utsikter til at jeg kan komme tilbake i en 100 % stilling, men ikke akkurat nå, men med tid og stunder, så kanskje der er derfor jeg kan fortsatt være sykemeldt selv om retten til sykepenger har opphørt. Bare en spekulasjon. Noen som vet? Anonymkode: cc385...c16
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 Man kan være sykemeldt uten å ha rett på sykepenger. 😊 Jobber du 50% eller mindre kan det kanskje være aktuelt å søke AAP. Sjekk nav.no Anonymkode: dcd13...cf4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 Du kan vel ha aap i tillegg til deltid inntil 50% mener jeg Anonymkode: 599a5...b18
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 Eller så kan det jo være at du har type forsikringsordninger som kommer til anvendelse. Statens pensjonskasse dersom du er ansatt i staten feks. Anonymkode: dcd13...cf4
gullmedalje Skrevet 23. april 2019 #7 Skrevet 23. april 2019 Det er opp til jobben din. Hvis de godtar det så bryr de seg ikke om du får andre stønader av NAV eller ikke som i ditt tilfellet. Men, du har ikke krav på å beholde den stillingsandelen du er sykmeldt i over ett år etter loven, men mange arbeidsplasser (i det offentlige) lar deg beholde jobben opptil ett år til etter utløpte sykepengerettigheter. Du stiller også sterkt om det er overveiende sannsynlighet for at du kommer tilbake i opprinnelig stilling innen rimelig tid. Det vanligste er nok å få AAP for den % du ikke kan jobbe frem til du er tilbake i full stilling, men om du ikke er kvalifisert til AAP eller av annen grunn ikle mottar dette er det null problem å gå som du gjør. Men det blir jo lavere lønn, for antar at arbeidsgiver ikke dekker prosentene du ikke jobber.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #8 Skrevet 23. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det, men ikke i mitt tilfelle. Det kan være fordi jeg bare er delvis sykemeldt, og det er utsikter til at jeg kan komme tilbake i en 100 % stilling, men ikke akkurat nå, men med tid og stunder, så kanskje der er derfor jeg kan fortsatt være sykemeldt selv om retten til sykepenger har opphørt. Bare en spekulasjon. Noen som vet? Anonymkode: cc385...c16 Du kan ju arbeide 50% og ha aap istedenfor sykepengene. Hvis ikke mister du ju mye inntekt. Anonymkode: 94d46...159
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #9 Skrevet 23. april 2019 Når retten til sykepenger opphører, er det vanlig å søke permisjon fra den del av arbeidet man ikke kan jobbe i og søke aap. Du trenger ikke videre sykemelding. Delvis eller helt har ingen betydning, etter 1 år er retten til sykepenger over. Har du nedsatt arbeidsevne med minst 50% til ethvert yrke kan du ha rett på aap. Anonymkode: 35bb5...449
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå