AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Hei. Jeg er ansatt i et 10 måneders vikariat. Nå begynner jeg å kjenne meg rimelig utbrent, og ønsker egentlig 20% sykemelding. Jeg kjenner på litt skam ovenfor lederen min. Er bekymret for at hun ikke anser "utbrenthet" som en legitim grunn til å sykemelde seg i det hele tatt, og spesielt når jeg er ansatt i et vikariat som er satt opp for å behandle en stor venteliste. Jeg lurer på hva dere synes - er det etisk OK å sykemelde seg på grunn av utbrenthet når man er ansatt i et vikariat? Tenker ofte at jeg bare burde "holde ut" (vikariatet varer til september), men begynner å bli bekymret for å få en psykisk kollaps hvis jeg bare fortsetter som før. Anonymkode: 2591d...d1a
Anim92 Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Visste ikke at man måtte være fast ansatt for å bli sykemeldt..;) Såklart er det kjedelig, men er det et reellt behov for sykemelding, har ikke ansettelsesform noe å si. 7
Gjest moreno Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 Hvorfor er du utbrent da? Har du vært hos lege? Snakket med leder om tilrettelegging / tilpasning?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er ansatt i et 10 måneders vikariat. Nå begynner jeg å kjenne meg rimelig utbrent, og ønsker egentlig 20% sykemelding. Jeg kjenner på litt skam ovenfor lederen min. Er bekymret for at hun ikke anser "utbrenthet" som en legitim grunn til å sykemelde seg i det hele tatt, og spesielt når jeg er ansatt i et vikariat som er satt opp for å behandle en stor venteliste. Jeg lurer på hva dere synes - er det etisk OK å sykemelde seg på grunn av utbrenthet når man er ansatt i et vikariat? Tenker ofte at jeg bare burde "holde ut" (vikariatet varer til september), men begynner å bli bekymret for å få en psykisk kollaps hvis jeg bare fortsetter som før. Anonymkode: 2591d...d1a Det er helt greit at du ønsker 20% sykemelding så lenge sykdommen er "legitim". Du begrunner det med å være "utbrent", noe som ofte kommer av at du ikke takler jobben din? Hvorfor prøver du ikke å ta litt tak før du skal sykemelde deg? Du er i vikariat, noe som gjør at sjansene for å få fast jobb minsker veldig ved å være sykemeldt. Har du noen gang bitt tennene sammen, ta kontroll over situasjonen og faktisk jobbe seg videre? Det er jo tydelig at du er en person som legger deg ned å dør hvis noe går mot deg. Var du kanskje slik på skolen i gymmen også? At du skylte på "mensen" når dere skulle ha løpegym? Du fortjener dessverre ikke å få forlenget vikariatet ditt. Kanskje du bør slutte, fikse deg selv og søke på en annen jobb? Anonymkode: 7f9e3...a02 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 20%?? En dag i uken, mot mulighet for fast ansettelse? Nei det er det dummeste du kan gjøre. Og- man er ikke utbrent om man kun har behov for 20 % smld. Legen kan ikke sykmelde deg på det grunnlaget. «Slitenhet» kanskje. Hadde du vert reellt utbrent, hadde du vert helt i kjelleren- og ikke klart en dag til på jobb. Anonymkode: 63864...e6a 12
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 Da jeg ble sykmeldt for utbrenthet hadde jeg presset meg så langt at jeg en dag stod opp og deretter kollapset. Det var ingenting mer igjen i kroppen. Jeg gikk deretter og hadde en lang prat med legen min. Han tok selv opp at han ville sykmelde meg. Det ble først 14 dager, men endte opp med å forlenges da jeg var veldig dårlig. Er det sånn du føler det, at du går på akkord med deg selv og egen helse, da syns jeg du skal bestille en legetime. Ellers syns jeg du skal tenke på alle fridagene i mai og se om du ikke klarer å jobbe der ut vikariatet. Anonymkode: 7f5ad...40b 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er ansatt i et 10 måneders vikariat. Nå begynner jeg å kjenne meg rimelig utbrent, og ønsker egentlig 20% sykemelding. Jeg kjenner på litt skam ovenfor lederen min. Er bekymret for at hun ikke anser "utbrenthet" som en legitim grunn til å sykemelde seg i det hele tatt, og spesielt når jeg er ansatt i et vikariat som er satt opp for å behandle en stor venteliste. Jeg lurer på hva dere synes - er det etisk OK å sykemelde seg på grunn av utbrenthet når man er ansatt i et vikariat? Tenker ofte at jeg bare burde "holde ut" (vikariatet varer til september), men begynner å bli bekymret for å få en psykisk kollaps hvis jeg bare fortsetter som før. Anonymkode: 2591d...d1a Jeg forstår ikke helt. Er du sliten? Ved utbrenthet har man gjerne ikke noe valg! Og når man ikke har noe valg, klarer man ikke mer og kroppen er langt nede, da kan man ikke snakke om etikk. Uansett skal ikke din arbeidsgiver vurdere din situasjon, det er det legen som skal. Du behøver ikke engang fortelle sjefen om diagnose. Siden du er i vikariat bør du forsøke å holde ut og prøve å få fast jobb. Hvis du blir sykmeldt fra vikariat kan du se langt etter fast stilling. Anonymkode: 8d150...88c 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Skrevet 24. april 2019 Hvorfor skulle det være uetisk? Det har ikke noe å si hva sjefen din synes, det er legens mening som teller. Anonymkode: 1bb51...d0d 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det være uetisk? Det har ikke noe å si hva sjefen din synes, det er legens mening som teller. Anonymkode: 1bb51...d0d Det er ikke uetisk å være syk. Det er dog veldig egoistisk å være syk for en «fillesak» i et vikariat. Ts får gjøre hva h*n vil, men kan ikke forvente seg å få forlenget vikariatet etter utgang med slik oppførsel. Egoistisk tankegang fra TS, du fortjener ikke å ha jobb. Anonymkode: 7f9e3...a02
Gjest O.G. Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er ansatt i et 10 måneders vikariat. Nå begynner jeg å kjenne meg rimelig utbrent, og ønsker egentlig 20% sykemelding. Jeg kjenner på litt skam ovenfor lederen min. Er bekymret for at hun ikke anser "utbrenthet" som en legitim grunn til å sykemelde seg i det hele tatt, og spesielt når jeg er ansatt i et vikariat som er satt opp for å behandle en stor venteliste. Jeg lurer på hva dere synes - er det etisk OK å sykemelde seg på grunn av utbrenthet når man er ansatt i et vikariat? Tenker ofte at jeg bare burde "holde ut" (vikariatet varer til september), men begynner å bli bekymret for å få en psykisk kollaps hvis jeg bare fortsetter som før. Anonymkode: 2591d...d1a Vel, du må jo først bli sykemeldt av legen din, deretter kan du begynne å tenke over hva du skal si om sykemeldingen. Endret 24. april 2019 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 Sykemelding for meg er ikke ett valg eller noe man «vurder/pønsker på», enten jobber man eller så er man så dårlig at man ikke klarer å jobbe og da sier kroppen stopp. Og særlig i din situasjon. Anonymkode: b27d9...28b 7
l86 Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 (endret) Tror du 20% sykemelding er tilstrekkelig til at du vil føle deg bedre? Hva er det som gjør at du føler deg utbrent? Jeg ville heller funnet ut av årsaken til at du har det slik og forsøke å gjøre noe med hvorfor det har blitt slik. Det er jo gjerne en grunn til hvorfor man bli utbrent og i min erfaring hjelper det sjelden med en dag ekstra fri i uken, det er viktigere å gjøre noe med grunnen til at du har det slik. Endret 24. april 2019 av l86 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #13 Skrevet 24. april 2019 Det er legen som vurderer om du bør jobbe redusert eller ikke. Dersom lederen din mener det er uetisk av legen din å gi deg sykemelding, så bør lederen sende inn klage til fylkeslegen. Men du kan også gjøre som jeg gjorde, presset meg ett halvårstid etter jeg merket symptomene kraftig. Det er så moro ligge hjemme i 2 år fordi jeg ikke "hadde samvittighet til å si nei". Men jeg var fast ansatt da. Du er i ett vikariat, hva tenker du egentlig du skal gjøre etter vikariatet om du fortsetter presse deg? Finne deg ny jobb du kan presse deg videre i? Anonymkode: b774d...7dd 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #14 Skrevet 24. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du begrunner det med å være "utbrent", noe som ofte kommer av at du ikke takler jobben din? Hvorfor prøver du ikke å ta litt tak før du skal sykemelde deg? Anonymkode: 7f9e3...a02 Da jeg ble sykmeldt med utbrenthet var jeg så tom at jeg bare satt på kontoret å gråt. En arbeidsoppgave jeg hadde gjort hver dag i flere år virket brått helt uoverkommelig og jeg ante ikke hvordan jeg skulle få den gjort. Ingen tvil om at noe var alvorlig galt... Jeg hadde jo prøvd å «ta tak», men når ledelsen ikke ville høre, så er det vanskelig å få til endringer. Når man har kommet dit at man er på kanten av utbrenthet er det ikke lenger bare å «skjerpe seg». Man oppdager jo gjerne ikke hvor dårlig man er før det er for sent. Jeg var en samvittighetsfull arbeidstaker som prøvde å «fikse alt» i en kronisk underbemannet bedrift. Det fungerte ikke i lengden. Jeg skal ikke dømme, men det er kanskje litt «rart» å være utbrent å trenge bare 20 prosent sykemelding? Jeg måtte «innom» hundre prosent sykemelding og flere graderte varianter før jeg kunne jobbe 80 prosent igjen. Det er vel det vanlige trodde jeg? Det er forsåvidt bra hvis man klarer å ta tak i det før man smeller i veggen med full styrke, men det kan kanskje også være vanskelige å bli «trodd»? Anonymkode: 146e8...c67 6
prt90 Skrevet 24. april 2019 #15 Skrevet 24. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er legen som vurderer om du bør jobbe redusert eller ikke. Dersom lederen din mener det er uetisk av legen din å gi deg sykemelding, så bør lederen sende inn klage til fylkeslegen. Anonymkode: b774d...7dd Det er ikke sånn det fungerer, hvis du går til legen og sier at du trenger en sykemelding så kan ikke legen nekte deg det. Det er du som sykemelder deg, ikke legen.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #16 Skrevet 24. april 2019 Selvsagt kan du blir syk, både fysisk og psykisk, i et vikariat - og du har rett på sykemelding. I dagens jobbmarked går jo mange i ulike vikariater i årevis. Det er ikke slik at man bare har jobbet i seks måneder, selv om det nåværende vikariatet er på den lengden. Man har gjerne jobbet 100% i årevis, bare i ulike jobber. Ofte har man ikke hatt krav på ferie heller; et vikariat slutter f.eks. 31. juli, og så starter det neste 1. august. I tillegg kommer den mentale belastningen med å skulle sette seg inn i helt nye oppgaver, rutiner og arbeidsmiljø hvert eneste vikariat. Sånt blir man faktisk utbrent av, i hvert fall om det skjer belastende hendelser på privaten også. Slike problemstillinger som TS skisserer, er noe av grunnen til at det er så ødeleggende når arbeidslivet blir mer og mer midlertidig-basert, og det blir færre faste stillinger. Man jobber og bidrar 100% til samfunnet og velferdsstaten, men er samtidig redd for å bruke noen av disse velferdsrettighetene selv, fordi man "bare" er vikar og er redd for hva arbeidsgiver tenker. Anonymkode: 38881...3e2 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #17 Skrevet 24. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt kan du blir syk, både fysisk og psykisk, i et vikariat - og du har rett på sykemelding. I dagens jobbmarked går jo mange i ulike vikariater i årevis. Det er ikke slik at man bare har jobbet i seks måneder, selv om det nåværende vikariatet er på den lengden. Man har gjerne jobbet 100% i årevis, bare i ulike jobber. Ofte har man ikke hatt krav på ferie heller; et vikariat slutter f.eks. 31. juli, og så starter det neste 1. august. I tillegg kommer den mentale belastningen med å skulle sette seg inn i helt nye oppgaver, rutiner og arbeidsmiljø hvert eneste vikariat. Sånt blir man faktisk utbrent av, i hvert fall om det skjer belastende hendelser på privaten også. Slike problemstillinger som TS skisserer, er noe av grunnen til at det er så ødeleggende når arbeidslivet blir mer og mer midlertidig-basert, og det blir færre faste stillinger. Man jobber og bidrar 100% til samfunnet og velferdsstaten, men er samtidig redd for å bruke noen av disse velferdsrettighetene selv, fordi man "bare" er vikar og er redd for hva arbeidsgiver tenker. Anonymkode: 38881...3e2 Godt oppsummert. Ja, dessverre blir det slik. Om 20 år, jobber de fleste 80 timers arbeidsuker uten noen mulighet til å redusere. Knallhardt arbeidsliv blir det. Anonymkode: 46b89...4c3
Lou Salome Skrevet 24. april 2019 #18 Skrevet 24. april 2019 18 minutter siden, prt90 skrev: Det er ikke sånn det fungerer, hvis du går til legen og sier at du trenger en sykemelding så kan ikke legen nekte deg det. Det er du som sykemelder deg, ikke legen. Er du ironisk nå? 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #19 Skrevet 24. april 2019 31 minutter siden, prt90 skrev: Det er ikke sånn det fungerer, hvis du går til legen og sier at du trenger en sykemelding så kan ikke legen nekte deg det. Det er du som sykemelder deg, ikke legen. Mange pasienter skulle ønske det var slik, og for mange leger er ikke sterke nok til å stå imot presset fra pasienter som ønsker det slik. Dessverre. Anonymkode: 21c0a...9a9 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #20 Skrevet 24. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt. Er du sliten? Ved utbrenthet har man gjerne ikke noe valg! Og når man ikke har noe valg, klarer man ikke mer og kroppen er langt nede, da kan man ikke snakke om etikk. Uansett skal ikke din arbeidsgiver vurdere din situasjon, det er det legen som skal. Du behøver ikke engang fortelle sjefen om diagnose. Siden du er i vikariat bør du forsøke å holde ut og prøve å få fast jobb. Hvis du blir sykmeldt fra vikariat kan du se langt etter fast stilling. Anonymkode: 8d150...88c TS her! Ser på tilbakemeldinger her at det er noen ting jeg kanskje ikke var så tydelig på i det første innlegget. 1. Det er riktig at jeg IKKE er utbrent på nåværende tidsunkt. Saken er heller at jeg begynner å kjenne på tidlige tegn til utbrenthet, og vil unngå den kollapsen jeg eventuelt ville fått hvis jeg virkelig ble utbrent. 2. Jeg er ikke IKKE ute etter fast stilling i denne jobben! Vikariatet mitt har allerede blitt forlenget to ganger, det er mer enn nok for meg, og jeg har aldri vært ute etter fast stilling her. Anonymkode: 2591d...d1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå