Gå til innhold

Flytter ut for en periode. Målet er å få det bedre sammen på sikt. Hva sier vi til barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har strevd en stund og har, i terapi, blitt anbefalt at den ene flytter ut en måned eller to. Målet er ro, fred, sortering og forhåpentlig savn. Vi er slitne og trenger alenetid.

Det er tre barn i alder 5-12 her. Hvordan forklare dem dette uten at de tror vi skal skilles? For målet er å få det bedre og ingen av oss vil separeres, men derimot jobbe for forholdet vårt. 

Vi kommer til å bo bare fem minutter fra hverandre i et par måneder. Jeg er den som flytter ut.

Vi tenker fordele dager...

Eks Mand, tirsd, onsd- være hos mamma men sove hjemme i huset 

Torsd- fred : hos pappa og sove der hjemme. 

Helg : være sammen mest mulig lørd og søndag som familie men mamma drar og sover i leiligheten.

Kan det funke greit slik? 

Det største spørsmålet er hva vi sier til barna....er så redd for å såre eller engste dem. 

Skal ta det opp på familievernkontoret men det er en uke til. Råd?erfaring?

Anonymkode: 679f6...f89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt forslag: 

"Mamma og pappa har slitt litt med å være gode kjærester for hverandre, så nå skal jeg flytte ut en stund, slik at vi klarer å savne hverandre mer. Vi håper at vi ikke skilles, og derfor vil vi prøve dette. Dere må også huske at det er ingenting dere barna kan gjøre for hindre eller forårsake en skilsmisse, det er noe vi voksne bestemmer når vi nå prøver å bli flinkere med å være kjærester. Om dere krangler hele tiden så gjør ikke det noenting, om dere er snille hele tiden så gjør ikke det noen forskjell heller, dette er kun noe vi voksne kan jobbe med, ikke dere. For at dere skal få det lettest mulig så skal dere sove her hele tiden, men være noen dager hos mamma i uken, altså spise middag og være der til leggetid. Og så i helgene skal vi være sammen alle sammen, både mamma og pappa. Dere må selvsagt dra og besøke venner eller ha besøk akkurat som vanlig, det er ikke slik at dere må være med oss i helgene selv om vi skal finne på ting sammen da."

Og i tillegg til 12-åringen og eventuelt den i midten: "Og har du sett på Friends så har du sikkert fått med deg pausen mellom Rachel og Ross, vi lover at det ikke skal bli slik her :) "

Anonymkode: 70c52...219

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg synes at barna burde bli i huset og at dere bor i leiligheten alene de dagene dere ikke har barna.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for begge innspill. Fikk mye å tenke på her.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tilgode å se at en "pause" i forholdet virkelig er en pause og ikke begynnelsen av slutten. Har man først kommet så langt at man trenger være borte fra partneren kommer ikke savn men følelsen av befrielse.

Anonymkode: c6124...bab

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 18.12, AnonymBruker skrev:

Har strevd en stund og har, i terapi, blitt anbefalt at den ene flytter ut en måned eller to. Målet er ro, fred, sortering og forhåpentlig savn. Vi er slitne og trenger alenetid.

Det er tre barn i alder 5-12 her. Hvordan forklare dem dette uten at de tror vi skal skilles? For målet er å få det bedre og ingen av oss vil separeres, men derimot jobbe for forholdet vårt. 

Vi kommer til å bo bare fem minutter fra hverandre i et par måneder. Jeg er den som flytter ut.

Vi tenker fordele dager...

Eks Mand, tirsd, onsd- være hos mamma men sove hjemme i huset 

Torsd- fred : hos pappa og sove der hjemme. 

Helg : være sammen mest mulig lørd og søndag som familie men mamma drar og sover i leiligheten.

Kan det funke greit slik? 

Det største spørsmålet er hva vi sier til barna....er så redd for å såre eller engste dem. 

Skal ta det opp på familievernkontoret men det er en uke til. Råd?erfaring?

Jeg forstår ikke helt. Du flytter ut. Sover ikke i huset men i leiligheten. Mannen bor i huset m barna. Man,tirs,ons er du ansvarlig for henting og kveldstid men du sover ikke hjemme. Pappa sender unger til skole / leverer om morgenen? Tors fredag har pappa ansvar for levering om morgenen og henting og kveldstid. Helgen er dere sammen. 

Er det slik du tenker? Det blir da mye på far her. Med levering om morgenen alle dager og med et stort hus alene og rengjøre etter alle? Eller deler dere på det?  Lurer veldig på hva du / dere tenker. Ser for meg ar huset blir et bomba kaos med mor borte så lenge 😛

Lurer Fordi jeg selv har tenkt å flytte ut og inn i leilighet. Men vi har bare ett barn så ser for meg st det går greit å ha han m meg i leiligheten. Blir ett soverom så ordner vi det om til barnerom og evt to senger da han ikke liker å sove alene. 

Anonymkode: 56cea...4c8

Skrevet

Jeg tror kanskje at det er rarere for barna å ha samvær med deg om ettermiddagen et fremmed sted, enn hvis dere bytter på hvem av dere voksne er hjemme. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Kattugla skrev:

Jeg tror kanskje at det er rarere for barna å ha samvær med deg om ettermiddagen et fremmed sted, enn hvis dere bytter på hvem av dere voksne er hjemme. 

Tenker jeg også. Ved en endelig skilsmisse, så er det jo ingen vei utenom at en eller begge foreldrene får seg et nytt sted, men så lenge målet er å skape ro i familien for at man skal få jobbet med utfordringer uten å skape store omrokkeringer for barna så synes jeg at dette blir ganske drastisk. Dere risikerer jo også at all energi går med på å ivareta barna, som sikkert blir ganske forvirret, fremfor tid og rom for å tenke. 

Å flytte på barna, selv om det bare er på dagtid vil jo helt klart slite på de og kanskje gjøre saken mye større enn det som er intensjonen din. Barna er jo gamle nok til at deres eget sosiale liv vil bli påvirket av dette og det er nok vanskelig for de å skulle forklare venner om en situasjon som ikke er helt tydelig for de... 

Jeg ville skaffet et «fristed» som man eventuelt bytter på å overnatte i mens barna forblir hjemme. 

Anonymkode: e7f31...1fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Kattugla said:

Dette. Dere bør ta de kjipe bivirkningene, ikke barna 

Anonymkode: fbc09...a3a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...