Gå til innhold

Luftfukter eller luftrenser mot støv og kattehår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spurte om dette i en annen tråd som jeg hadde opprettet (et litt annet tema), men tenker at det kanskje er greit å opprette en egen for dette i håp om å få flere svar :)

Har to katter som røyter noe enormt, og jeg er så lei av å puste inn all pelsen som svever i lufta. Fikk tips her inne om å kjøpe en luftfukter for å få rensa lufta. Dette fordi fukten visstnok gjør at kattehårene blir så tunge at de faller på gulvet, sånn at det er lettere å vaske opp.

Derfor dro jeg i dag for å kjøpe luftfukter, men selgeren mente at jeg heller burde ha en luftrenser. Siden de var utsolgt for luftfukter og kun hadde luftrensere igjen, vet jeg ikke om han bare prøvde å få et salg eller om det rådet var oppriktig. Hva gjør egentlig luftrenseren? 

Det koster jo en del, så vil helst kjøpe maskinen som faktisk funker for mitt behov.

, luftfukter eller luftrenser? :) 

Vil også gjerne høre fordeler og ulemper fra dere uten katt!

Anonymkode: 117b2...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skal ikke ha luftfukter. Luftfuktere funker ikke på den måten at «alt støv faller ned». De har utelukkende negative effekter, som økt fare for fukt og mugg, risiko for begroing av bakterier som vil spres rundt i innelufta og skape helseulemper +++ De eneste som trenger en viss luftfuktighet for helsas skyld er de som har cystisk fibrose (+ museer og arkiver pga det de bevarer), og siden du ikke nevner det så regner jeg det for uaktuelt. 

Det er luftrenser du trolig burde satse på dersom du skal kjøpe en maskin. Men sant å si sliter jeg med å forstå at kattehår fra to katter kan medføre de problemene du nevner i så stor grad at du puster inn masse hår! Med en stor polarhund på 45 kg som røyter i episke dimensjoner er det ikke innpust av pels som er problemet hos oss i alle fall. Det er generelt renhold. Alle tekstiler avgir støv. Alle horisontale flater samler støv. Hver gang man kommer inn utenfra trekker man med seg sand/jord på skoene, og mest mulig av dette bør bli igjen ute (rist og god dørmatte). Når man henger opp og bretter sammen tøy produserer man støv. osv osv osv. Kattene er trolig bare piss i havet i forhold til alt det andre. 

Anonymkode: 39bcf...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.4.2019 den 20.30, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke ha luftfukter. Luftfuktere funker ikke på den måten at «alt støv faller ned». De har utelukkende negative effekter, som økt fare for fukt og mugg, risiko for begroing av bakterier som vil spres rundt i innelufta og skape helseulemper +++ De eneste som trenger en viss luftfuktighet for helsas skyld er de som har cystisk fibrose (+ museer og arkiver pga det de bevarer), og siden du ikke nevner det så regner jeg det for uaktuelt. 

Det er luftrenser du trolig burde satse på dersom du skal kjøpe en maskin. Men sant å si sliter jeg med å forstå at kattehår fra to katter kan medføre de problemene du nevner i så stor grad at du puster inn masse hår! Med en stor polarhund på 45 kg som røyter i episke dimensjoner er det ikke innpust av pels som er problemet hos oss i alle fall. Det er generelt renhold. Alle tekstiler avgir støv. Alle horisontale flater samler støv. Hver gang man kommer inn utenfra trekker man med seg sand/jord på skoene, og mest mulig av dette bør bli igjen ute (rist og god dørmatte). Når man henger opp og bretter sammen tøy produserer man støv. osv osv osv. Kattene er trolig bare piss i havet i forhold til alt det andre. 

Jeg kan bekrefte et dette ikke er sant.

Anonymkode: ca9b7...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.4.2019 den 20.30, AnonymBruker skrev:

Tror du at jeg er dum? Jeg flyttet ikke hjemmefra i går. Har vel hatt et hjem i mange år, og vet at når problemet med kattehår i luften og på alle flater ble et problem da to langhårete katter flyttet inn, så er det ganske logisk at det er det som er problemet.

Men hvorvidt dette kan sammenlignes med ei som har en hund, var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hva som anbefales av luftrenser og luftfukter når man sliter med kattehår som lever som støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.4.2019 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bekrefte et dette ikke er sant.

Anonymkode: ca9b7...a03

Det tror ikke jeg heller :) Har du prøvd luftfukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...