Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har sjekket opp forskjellige boliglånskalkulatorer på nett og alle sier ca samme sum. Stemmer dette greit med reelt boliglån? Det tar de jo ikke hensyn til hva slags lån man har f.eks, eller spiller det ingen rolle om det er Lånekassen eller forbrukslån med høy rente?

Vi har billån med 3,4% rente og Lånekassen. Vil det stemme ganske greit da? Skal selvfølgelig høre med banken etterhvert, må bare spare inn de siste kronene til egenkapitalen 🙈

Anonymkode: 820b3...606

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boliglånskalkulatorer har vel ikke noe sted der du kan føre inn andre lån har de det? Boliglånskalkulatoren stemte ikke på meg. Jeg fikk mindre enn jeg trodde, mye pga studielån men også fordi jeg bodde alene. De tar og hensyn til om du f.eks har bil, selv om du ikke har billån. For bil er en stor utgiftspost. Hadde jeg ikke hatt bil hadde jeg fått bittelitt høyere lån.

Banken ser på studielån og billån som gjeld og trekker det fra lånesummen. Husk å ikke heng deg opp i hvor mye du KAN få i lån, men hvor mye du i realiteten kan BETJENE. Der er det stor forskjell. Banken spurte meg f.eks aldri om hvilke utgifter jeg hadde, noe jeg finner helt merkelig. 

Anonymkode: 5f908...bf5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Boliglånskalkulatorer har vel ikke noe sted der du kan føre inn andre lån har de det? Boliglånskalkulatoren stemte ikke på meg. Jeg fikk mindre enn jeg trodde, mye pga studielån men også fordi jeg bodde alene. De tar og hensyn til om du f.eks har bil, selv om du ikke har billån. For bil er en stor utgiftspost. Hadde jeg ikke hatt bil hadde jeg fått bittelitt høyere lån.

Banken ser på studielån og billån som gjeld og trekker det fra lånesummen. Husk å ikke heng deg opp i hvor mye du KAN få i lån, men hvor mye du i realiteten kan BETJENE. Der er det stor forskjell. Banken spurte meg f.eks aldri om hvilke utgifter jeg hadde, noe jeg finner helt merkelig. 

Anonymkode: 5f908...bf5

Kun en post hvor det står «gjeld». Måtte også føre opp hvor mange biler vi hadde i husstanden og barn og alder på barnet. Lånesummen gikk da ned, med gjelden, bilen og barnet. Det står at vi i teorien, om vi hadde hatt egenkapital nok, kan låne nesten 800 000kr mer enn vi tenker. Om vi får lånet, med ALT annet av regninger, lån, forsikringer, fellesutgifter, barnehage, strøm osv vi har, har vi ca 19 000kr til mat, klær, drivstoff, sparing osv i måneden. To voksne og et barn.. Det må vel være greit?

Anonymkode: 820b3...606

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...