AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Er det slik at i det offentlige skal den best kvalifiserte ansettes ? Grunnen til jeg lurer har forestilling av det er annerledes i privat sektor Anonymkode: 8a48f...2e5
Hedersbrukeren Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Hvordan er det i det private, mener du? I det offentlige skal man ansette den best kvalifiserte, ja, etter en helhetsvurdering. Personlig egnethet kan også spille inn, og ev. prestasjoner på intervju, dvs. ikke bare formelle papirer og ansiennitet, men like fullt skal man kunne argumentere for at den som blir valgt er den som er best kvalifisert ut fra kriteriene i utlysningen 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 I det offentlige har man kvalifikasjonsprinsippet som skal sikre at den best kvalifiserte får stillingen. Dette er primært for å unngå "kompisansettelser" og derfor er det også krav om at søkerlistene i det offentlige skal være åpne. Når det er sagt så er det mye som går inn under kvalifikasjonsprinsippet. Det handler ikke bare om formelle ferdigheter, men også om erfaring og personlig egnethet. I tillegg skal jo den som ansettes passe til stillingsbeskrivelsen. Det er derfor ikke slik at den med høyest eller mest utdannelse skal ha en fortrinnsrett til enhver jobb. Anonymkode: 130a1...fe9 1
Gladgutten79 Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 I privat sektor er det mer trynefaktor som spiller inn og mye vennskap og kjennskap 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 På 23.4.2019 den 18.44, Hedersbrukeren skrev: Hvordan er det i det private, mener du? I det offentlige skal man ansette den best kvalifiserte, ja, etter en helhetsvurdering. Personlig egnethet kan også spille inn, og ev. prestasjoner på intervju, dvs. ikke bare formelle papirer og ansiennitet, men like fullt skal man kunne argumentere for at den som blir valgt er den som er best kvalifisert ut fra kriteriene i utlysningen Blir dette fulgt til punkt å prikke? Grunnen jeg spør er jeg er en av 5 kandidater for en stilling, de søkte etter en person med bakgrunn innen 2 forskjellige fag, nå har det seg slik jeg har begge, bør jeg ha en god sjanse for å bli plukket ut? Anonymkode: 8a48f...2e5
Hedersbrukeren Skrevet 28. april 2019 #6 Skrevet 28. april 2019 (endret) 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir dette fulgt til punkt å prikke? Grunnen jeg spør er jeg er en av 5 kandidater for en stilling, de søkte etter en person med bakgrunn innen 2 forskjellige fag, nå har det seg slik jeg har begge, bør jeg ha en god sjanse for å bli plukket ut? Anonymkode: 8a48f...2e5 Da er du sikkert godt kvalifisert, spørsmålet er hvilke kvalifikasjoner de andre har og hvordan du står deg mot dem, samlet sett Endret 28. april 2019 av Hedersbrukeren 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #7 Skrevet 28. april 2019 34 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Da er du sikkert godt kvalifisert, spørsmålet er hvilke kvalifikasjoner de andre har og hvordan du står deg mot dem, samlet sett Ja det var det da🙄 Anonymkode: 8a48f...2e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå