AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Noen som har erfaring i en omvendt situasjon? Vanligvis er jo krangler mellom foreldre at begge vil ha mest mulig tid med barnet. Nå er jeg i en situasjon hvor den andre foreldren vil flytte bort fra datteren vår og gå fra en 50/50 ordning til at barnet er hos meg 100%, med kun noe ferie samvær grunnet reisevei. Ordningen fungerer helt smertefritt slik den er i dag og har gjort deg i flere år. Datteren min tar det fryktelig tungt og ønsker så klart ikke det. Har noen vært i tilsvarende situasjon? Anonymkode: 3d216...c67
Rotemor Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Jeg vet ikke helt hva du er ute etter her. Mange har jo vært i den situasjonen å bli sviktet av noen. Det viktigste er vel at barnet får anledning til virkelig å snakke ut og bearbeide sorgen over det hun sannsynligvis føler som er svik. Du skriver ikke hvor gammelt barnet er. 5
pompdelux Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 (endret) Ja.. og verken du eller barnet får gjort så mye med det. dere må jo bare gjøre det beste ut av det da. Far flyttet vekk x 2, 1,5 time unna i ulike retninger. Barna hadde helgesamvær annenhver helg, og han tok de med seg ut på noe når han ønsket i tillegg. I tillegg ferier. Han sto for kjøringen siden han var den som valgte flytte langt unna 😛 Endret 24. april 2019 av pompdelux 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 Det har dessverre vært vanlig blant mine venninner med skilte foreldre. Faren finner ny damer og flytter langt unna for å starte et nytt liv med henne. Lar alt ansvar ligge igjen hos mor og gir barna problemer med tillit når de blir eldre. Dessverre en klassiker i min vennekrets Anonymkode: e3468...468 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #5 Skrevet 24. april 2019 TS her takk for svar. Men er det virkelig greit å flytte fra barnet sitt på den måten og ta det som en selvfølge at den andre endrer livet sitt for et 100% ansvar hva der innebærer av andre etablere mønstre som jobb bla. Kan man prøve å nekte den andre å flytte? Anonymkode: 3d216...c67
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #6 Skrevet 24. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her takk for svar. Men er det virkelig greit å flytte fra barnet sitt på den måten og ta det som en selvfølge at den andre endrer livet sitt for et 100% ansvar hva der innebærer av andre etablere mønstre som jobb bla. Kan man prøve å nekte den andre å flytte? Anonymkode: 3d216...c67 Det er jo absolutt ikke greit, det sier seg selv. Men det finnes ingen regler som hindrer han i å være en drittsekk.. Anonymkode: f06de...ae1 18
matrobot Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det virkelig greit å flytte fra barnet sitt på den måten og ta det som en selvfølge at den andre endrer livet sitt for et 100% ansvar hva der innebærer av andre etablere mønstre som jobb bla. Kan man prøve å nekte den andre å flytte? Det er selvsagt ikke greit. Jeg har opplevd det samme. Fra 50-50 til 80-20 (og barna er trolig snart 100% hos meg). Du må snakke med ham om det. Hva med barnebidrag? Er han klar over at han må betale nå som han overlater barnet 100% til deg? 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Skrevet 24. april 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her takk for svar. Men er det virkelig greit å flytte fra barnet sitt på den måten og ta det som en selvfølge at den andre endrer livet sitt for et 100% ansvar hva der innebærer av andre etablere mønstre som jobb bla. Kan man prøve å nekte den andre å flytte? Anonymkode: 3d216...c67 Så største problemet er at du ikke vil ha barnet 100%, for da må du endre ditt liv? Stakkars unge. Anonymkode: 1e38f...fb4 16
Mann1979 Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så største problemet er at du ikke vil ha barnet 100%, for da må du endre ditt liv? Stakkars unge. Anonymkode: 1e38f...fb4 Tenkte det samme. 5
Rotemor Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her takk for svar. Men er det virkelig greit å flytte fra barnet sitt på den måten og ta det som en selvfølge at den andre endrer livet sitt for et 100% ansvar hva der innebærer av andre etablere mønstre som jobb bla. Kan man prøve å nekte den andre å flytte? Anonymkode: 3d216...c67 Det er knapt vits å diskutere det med han. Du bestemmer ikke hvor han skal bo. Selv om han svikter sine forpliktelser så er du nødt til å ta dine. Du må tilpasse jobb og fritid så godt du kan på egenhånd og med hjelp av nettverk. Det er ditt lodd. Surt og sant. 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så største problemet er at du ikke vil ha barnet 100%, for da må du endre ditt liv? Stakkars unge. Anonymkode: 1e38f...fb4 6 minutter siden, Mann1979 skrev: Tenkte det samme. Altså, hva er galt med dere som kommer med slike svar? Tviler sterkt på at TS mangler ansvarsfølelse eller ikke elsker og prioriterer barnet sitt. Poenget er at det er beintøft å være 100% alene med barn, og det er utrolig vanskelig logistisk om man f.eks. jobber i et yrke med skiftordninger som man har lagt opp etter 50/50-ordning. Og ikke minst: det er forbanna stygt og utilgivelig av en pappa å forlate barnet sitt på den måten. Et barn som ifølge TS tar dette utrolig tungt. Men sånn er det alltid på KG. Far kan drite totalt i ungen sin, og likevel er det mor som får kritikk, nedlatende svar og beskyldninger om å ikke "ta ansvar". Anonymkode: efd3d...ba1 35
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 Ts her, takk for svar. selvfølgelig skal barnet få være 100% hos meg og tvil ikke på at barnet aldri skal føle noe annet heller men jeg provoseres av at den andre forelderen kan velge kjærligheten over barnet sitt og ta det som en selvfølge at jeg stiller. Og ja jeg ser meg nødt til å bytte jobb. Spørsmålet er om jeg har noen påvirkning på dette? Hvis jeg sier nei, vil jeg kunne det? Og hvis det går så vil jo barnet mitt beholde begge foreldrene i livet sitt slik det er nå og det er min største motivasjon, jeg vil ikke at barnet mitt skal oppleve å bli valgt bort og kjenne på savn og sorg. Anonymkode: 3d216...c67 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #13 Skrevet 24. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, takk for svar. selvfølgelig skal barnet få være 100% hos meg og tvil ikke på at barnet aldri skal føle noe annet heller men jeg provoseres av at den andre forelderen kan velge kjærligheten over barnet sitt og ta det som en selvfølge at jeg stiller. Og ja jeg ser meg nødt til å bytte jobb. Spørsmålet er om jeg har noen påvirkning på dette? Hvis jeg sier nei, vil jeg kunne det? Og hvis det går så vil jo barnet mitt beholde begge foreldrene i livet sitt slik det er nå og det er min største motivasjon, jeg vil ikke at barnet mitt skal oppleve å bli valgt bort og kjenne på savn og sorg. Anonymkode: 3d216...c67 Du kan desverre ikke nekte noen å flytte fra sine egne barn, som igjen vil medføre mindre samvær. Du kan si til han at dattere mister en viktig person i sitt liv, at hun føler seg sviktet av han. Du må spille på samvittigheten hans, og hvis han ikke har det, kan du prøve på den økonomiske biten. Han blir jo bidragspliktig ved så lite samvær. Anonymkode: 4708c...4a8 6
Rotemor Skrevet 24. april 2019 #14 Skrevet 24. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, takk for svar. selvfølgelig skal barnet få være 100% hos meg og tvil ikke på at barnet aldri skal føle noe annet heller men jeg provoseres av at den andre forelderen kan velge kjærligheten over barnet sitt og ta det som en selvfølge at jeg stiller. Og ja jeg ser meg nødt til å bytte jobb. Spørsmålet er om jeg har noen påvirkning på dette? Hvis jeg sier nei, vil jeg kunne det? Og hvis det går så vil jo barnet mitt beholde begge foreldrene i livet sitt slik det er nå og det er min største motivasjon, jeg vil ikke at barnet mitt skal oppleve å bli valgt bort og kjenne på savn og sorg. Anonymkode: 3d216...c67 Jeg forstår fortvilelsen og ønske om å stoppe ham, men det finnes ingenting du kan gjøre. Han kan, som sagt, flytte hvor han vil. 3
regine Skrevet 24. april 2019 #15 Skrevet 24. april 2019 Den forelder som ønsker å flytte, tross 50/50 ordning, kan neppe stoppes. Men, det er faktisk ikke TS som skal ta ansvaret om å forklare barnet hvorfor den andre flytter! Du, TS, må gi klar beskjed til den andre om at vedk MÅ snakke ordentlig m barnet. Og du må svare barnet på samme vis, dvs at du forstår barnets fortvilelse, men at hun må spørre den andre om hvorfor, fordi det har ikke du noe svar på. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #16 Skrevet 24. april 2019 Med du kan prøve overfor han å sette deg på bakbena at du ikke kan ha henne 100%, han må ta sine 50% og ta ansvar for sin del. Mødre har ikke mer ansvar enn far i 2019. Ta kontakt med barnevern og familiekontor, gjør det litt vanskelig for han. Sånn jeg forstår deg er du 100% parat til å ta ansvaret for henne alene, og det hadde jeg vært også m noe slik skjedde. Men hadde som sagt ikke latt det være noe enkelt valg for han. Nettopp fordi jeg vil mitt barns beste, nemlig to foreldre ❤️ Anonymkode: 78916...04a 3
Rotemor Skrevet 24. april 2019 #17 Skrevet 24. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med du kan prøve overfor han å sette deg på bakbena at du ikke kan ha henne 100%, han må ta sine 50% og ta ansvar for sin del. Mødre har ikke mer ansvar enn far i 2019. Ta kontakt med barnevern og familiekontor, gjør det litt vanskelig for han. Sånn jeg forstår deg er du 100% parat til å ta ansvaret for henne alene, og det hadde jeg vært også m noe slik skjedde. Men hadde som sagt ikke latt det være noe enkelt valg for han. Nettopp fordi jeg vil mitt barns beste, nemlig to foreldre ❤️ Anonymkode: 78916...04a Nei, alvorlig talt. Dette er elendige råd som bare skaper konflikt. Det er ikke om å gjøre å skape en fiende-som er det eneste du oppnår. Barnevernet har ingenting med dette å gjøre! Hva skal familieterapeuten si?? Han bestemmer over seg selv. Men jeg er helt enig med @regine at det er han som skal snakke med barnet og forklare sine valg herfra til evigheten. Jeg har opplevd det selv; at far totalt svikter. Jeg har aldri forsøkt å forklare barna hvorfor. 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #18 Skrevet 24. april 2019 Det er like uakseptabelt som at mange mødrer gjør det motsatte forskjellen er at de er mor så da er det greit at de gjør akkurat hva de vil. Anonymkode: 85f85...589 1
Gjest O.G. Skrevet 24. april 2019 #19 Skrevet 24. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er like uakseptabelt som at mange mødrer gjør det motsatte forskjellen er at de er mor så da er det greit at de gjør akkurat hva de vil. Anonymkode: 85f85...589 Har du bevis for påstanden?
Rotemor Skrevet 24. april 2019 #20 Skrevet 24. april 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er like uakseptabelt som at mange mødrer gjør det motsatte forskjellen er at de er mor så da er det greit at de gjør akkurat hva de vil. Anonymkode: 85f85...589 Nei. I dette eksempelet så kunne ikke mor flyttet med barnet uten videre. Ikke bland kortene ut av bitterhet. Endret 24. april 2019 av Rotemor 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå