AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #21 Skrevet 24. april 2019 Fleksibånd er jo ikke bare tynn snor, tapebåndene fungerer veldig bra. Og det er mye mindre sjanse for brannskade hvis man må ta i båndet. Anonymkode: d2135...311 4
Leo Skrevet 24. april 2019 #22 Skrevet 24. april 2019 49 minutter siden, Million skrev: Og så denne da (viser skader forårsaket av flexiline); http://www.dogsnet.org/training/retractable-leads/ Denne fingeren gikk og holdt i en flexi-line for hunder....(samme type sår kan man få rundt beina og leggene) Vis skjult innhold Jeg har sett en del slike tilfeller. Bl.a. har samboeren min et arr rundt hele ankelen fordi en lykkelig fuglehund rykket fleksibåndet ut av hånden til eieren (Spesielt de større utgavene av flexibånd gir dårlig grep for de som har små hender) da den skulle hilse. Det så ut omtrent som denne fingeren hele veien rundt og hadde det vært et barn eller en hund som hadde fått båndet rundt beinet ville utfallet trolig ha blitt utrolig stygt. Samboeren min er jo en voksen mann så han greide å holde fast selve hunden før skaden ble enda verre. 20 minutter siden, Tabris skrev: La meg bare understreke at "gå pent i bånd" ikke handler om å gå fot. Hunden skal så absolut få være hund og få lov til å vimse, stoppe, snuse og tisse. Det jeg mener med å gå pent i bånd er at hunden går i slak line, dvs at hunden er avslappet. Det er ikke godt for hundens velferd om den har så mye stress i seg at den drar mye på hver tur. Nemlig! Det er jo mye mer behagelig for alle parter dersom hunden har lært å gå i bånd uten å stresse og dra i båndet/lina. En annet ting er et flexibånd er helt håpløst hvis hunden for eksempel har gått inn i en busk eller rundt et tre. I slike tilfeller er det utrolig praktisk at man har et bånd som bare kan "flyte" med hunden og som man kan fange opp på den andre siden. En ting jeg også har sett skje mange ganger med flexibånd er at låsemekanismen slutter å fungere mer eller mindre uforutsett og da gjerne fordi det har kommet sand og grus inn i mekanismen. I noen tilfeller er det nok at båndet er vått og derfor ikke har rullet seg skikkelig opp. Mekanismen blir jo også selvfølgelig slitt etter hvert og da kan den også slutte å fungere, men det er jo vanskelig å se for man kan ikke åpne "boksen" for å se etter. 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #23 Skrevet 24. april 2019 Jeg bruker bare flexibånd til min lille hund, men vi har trent mye på å gå fint med slikt bånd. Hun løper rundt og snuser, men kun i grøfta på den siden av veien hvor vi går. Dersom hun glemmer seg ut, går hun tilbake så fort jeg sier navnet hennes. Er det mye folk, holdes hun i kort line, slik at vi har god kontroll dersom hun møter noen hun vil hilse på. Og må jeg snøre henne inn, så ber jeg henne stoppe og så er det jeg som flytter meg. Anonymkode: 5e2ff...ff2 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #24 Skrevet 24. april 2019 Jobber på en dyreklinikk, og her ønsker vi ikke at hunder kommer inn med flexibånd da erfaringen er at eiere ikke har kontroll. Vips, så er hunden med nesen oppi en annen hund på venterommet. Vips, så er hele handtaket til båndet som et prosjektil over gulvet, fordi eier måtte bruke begge hender og dermed glipper båndet, og hunden. En ting er å la hunder møtes ute på tur, men hunder som kommer løpende oppi hunder som er syke eller skadet er ikke enkelt for disse hundene å handtere. Så vi ønsker oss ikke fleksibånd her iallefall. Anonymkode: 9f29e...e4e 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #25 Skrevet 24. april 2019 Nå har ikke jeg hund, så de tekniske fordelene og ulempene med ulike typer bånd har jeg liten oversikt over. Det jeg dog har observert, er at prosenten uoppdragne og virrete hunder i fleksibånd er langt høyere enn for hunder med fast bånd av skinn/lenke/hvadetnåer. Samtidig opplever jeg at prosenten uoppdragne og virrete hunder av små raser, er langt høyere enn for store raser. Dermed tenker jeg at det er nærliggende å anta at oppdragelse av hunden er langt viktigere enn valg av bånd og størrelse på rasen. En Berner Sennen krever god oppdragelse for å holde kontroll på, kontra en Chihuahua som bare er å plukke opp og stappe på innerlomma når det blir for hett. Chihuahua'n er også lettere å sveive inn på fleksibånd enn en Berner Sennen, vil jeg tro. Da blir det mer 'lettvint' å bruke fleksibånd enn å oppdra dyret. Anonymkode: 6a611...d93 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #26 Skrevet 24. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg hund, så de tekniske fordelene og ulempene med ulike typer bånd har jeg liten oversikt over. Det jeg dog har observert, er at prosenten uoppdragne og virrete hunder i fleksibånd er langt høyere enn for hunder med fast bånd av skinn/lenke/hvadetnåer. Samtidig opplever jeg at prosenten uoppdragne og virrete hunder av små raser, er langt høyere enn for store raser. Dermed tenker jeg at det er nærliggende å anta at oppdragelse av hunden er langt viktigere enn valg av bånd og størrelse på rasen. En Berner Sennen krever god oppdragelse for å holde kontroll på, kontra en Chihuahua som bare er å plukke opp og stappe på innerlomma når det blir for hett. Chihuahua'n er også lettere å sveive inn på fleksibånd enn en Berner Sennen, vil jeg tro. Da blir det mer 'lettvint' å bruke fleksibånd enn å oppdra dyret. Anonymkode: 6a611...d93 Jeg hadde en liten hund og den lærte å gå i bånd, og vi brukte flexiebånd. Ikke av den typen med tynn line man selv og andre kan skade seg på. Lærte den å stoppe og vente på kommando også. Med større hunder vet jeg ikke, men Mini var lett å hanke inn uten å bruke makt. Brukte også alltid sele. Når jeg sa VENT, stoppet han. I bynære strøk fikk han aldri lang line. Har hørt at låsen kan gå i stykker, men er det vanlig? Anonymkode: 444b3...e71
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #27 Skrevet 24. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg hund, så de tekniske fordelene og ulempene med ulike typer bånd har jeg liten oversikt over. Det jeg dog har observert, er at prosenten uoppdragne og virrete hunder i fleksibånd er langt høyere enn for hunder med fast bånd av skinn/lenke/hvadetnåer. Samtidig opplever jeg at prosenten uoppdragne og virrete hunder av små raser, er langt høyere enn for store raser. Dermed tenker jeg at det er nærliggende å anta at oppdragelse av hunden er langt viktigere enn valg av bånd og størrelse på rasen. En Berner Sennen krever god oppdragelse for å holde kontroll på, kontra en Chihuahua som bare er å plukke opp og stappe på innerlomma når det blir for hett. Chihuahua'n er også lettere å sveive inn på fleksibånd enn en Berner Sennen, vil jeg tro. Da blir det mer 'lettvint' å bruke fleksibånd enn å oppdra dyret. Anonymkode: 6a611...d93 Dette! Anonymkode: 8d208...d44 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #28 Skrevet 24. april 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en liten hund og den lærte å gå i bånd, og vi brukte flexiebånd. Ikke av den typen med tynn line man selv og andre kan skade seg på. Lærte den å stoppe og vente på kommando også. Med større hunder vet jeg ikke, men Mini var lett å hanke inn uten å bruke makt. Brukte også alltid sele. Når jeg sa VENT, stoppet han. I bynære strøk fikk han aldri lang line. Har hørt at låsen kan gå i stykker, men er det vanlig? Anonymkode: 444b3...e71 Men da hadde du jo en liten hund med oppdragelse. Da er det sikkert null stress å bruke fleksibånd kontra en ilter liten jævel uten oppdragelse eller en seksti-kilos man ender flyende etter om den stikker. Anonymkode: 6a611...d93 2
draug 75 Skrevet 24. april 2019 #29 Skrevet 24. april 2019 Grunnen til at man frarådes å bruke fleksibånd er først og fremst at hunden venner seg til å dra båndet ut. Hunder skal ikke dra i bådet, de skal ikke ha stamt bånd. Man kjenner eksempler på hunder som får belastningsskade i nakke fordi de går og drar båndet hele tida. Det er heller ikke behagelig for eier. På vanlig kort bånd har hunden ingen fordel av å dra, mens på fleksiband så oppdager hunden at noen ganger vil man får mer bånd hvis man drar i båndet. At noe fungerer noen ganger, er nok for at hunden prøver bestandig. En annen sak er at som kassen til fleksibandet er konstruert, så får du holdt igjen bare med fingrene. Du har ikke løkka til å legge over handbaken. Da jeg hadde hund, vekslet vi mellom kort band (gate), og langband og løs (utmark, med hensyn bl.a. på bufe, vilt og årstid). 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #30 Skrevet 24. april 2019 Jeg bruker fleksibånd på hannhunden min på kveldstur, for da får han tisset og markert. Resten av dagen på lengre turer så går alle tre hundene mine i skinnkobbel på 2,5 meter eller noe. Fleksi er genialt på riktige steder med riktig hund. Jeg har sett mye gærne bikkjer i fleksi mens eier drar og drar for å få inn båndet... ikke bra. Men noe av det rareste jeg ser er folk som kommer med bikkja på utstilling... I FLEKSI? På trange plasser med mange hundre, om ikke tusenvis av hunder, også har du bikkja di i sele og fleksi? Nei da reagerer jeg assa. De samme folka har gjerne null kontroll og hunden når bort til alt og alle og skaper farlige situasjoner. (Altså at de har fleksi på utstillingsplassen, ikke i selve ringen... det tror jeg ingen får lov til av dommer haha). Anonymkode: a93c5...b2c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #31 Skrevet 24. april 2019 1 minutt siden, draug 75 skrev: Grunnen til at man frarådes å bruke fleksibånd er først og fremst at hunden venner seg til å dra båndet ut. Hunder skal ikke dra i bådet, de skal ikke ha stamt bånd. Man kjenner eksempler på hunder som får belastningsskade i nakke fordi de går og drar båndet hele tida. Det er heller ikke behagelig for eier. På vanlig kort bånd har hunden ingen fordel av å dra, mens på fleksiband så oppdager hunden at noen ganger vil man får mer bånd hvis man drar i båndet. At noe fungerer noen ganger, er nok for at hunden prøver bestandig. En annen sak er at som kassen til fleksibandet er konstruert, så får du holdt igjen bare med fingrene. Du har ikke løkka til å legge over handbaken. Da jeg hadde hund, vekslet vi mellom kort band (gate), og langband og løs (utmark, med hensyn bl.a. på bufe, vilt og årstid). Igjen, jeg har ikke veldig god greie på hunder, men når du nå nevner nakke: Hvordan vil det gå hvis bikkja setter avgårde, får god fart og så er det slutt på fleksibåndet? Spesielt om det er festet i halsbånd og ikke sele? Disse fleksibåndene kan bli ganske lange utrullet, kan de ikke? Den bråstoppen som kommer i enden der, kan da ikke være helt bra for nakken? Anonymkode: 6a611...d93 3
draug 75 Skrevet 24. april 2019 #32 Skrevet 24. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vil det gå hvis bikkja setter avgårde, får god fart og så er det slutt på fleksibåndet? Spesielt om det er festet i halsbånd og ikke sele? Disse fleksibåndene kan bli ganske lange utrullet, kan de ikke? Den bråstoppen som kommer i enden der, kan da ikke være helt bra for nakken? ... ikke sant? Og stupen.("Voff! Rau! Voff! Vovvov! Voææk-hves!"). 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #33 Skrevet 24. april 2019 6 minutter siden, draug 75 skrev: ... ikke sant? Og stupen.("Voff! Rau! Voff! Vovvov! Voææk-hves!"). Så uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det å oppdra bikkja uansett tryggest. For både bikkja og omgivelsene. Anonymkode: 6a611...d93 5
Million Skrevet 24. april 2019 #34 Skrevet 24. april 2019 (endret) Det virker som om flexibånd-brukere ikke tror at vi som bruker normale hundekobbel ikke vet hvordan i alle dager vi skal få luftet hundene våre Er liksom helt umulig for hundene å få tisset og bæsjet i vanlig bånd? Hunder får da være hunder i normale kobbel også! Min hund klarer det i hvert fall daglig. Og det jeg forlanger av hunden er ikke kadaverdisiplin til enhver tid. Jeg forlanger at når vi er på god fart fra punkt A til B med en spesiell hensikt, f.eks. skal til bussen og rekke den, så skal hun gå pent ved siden av meg uten å ha stramt bånd. Det er slingringsmonn så langt båndet når, men når det strammes så er grensen nådd, og det vet hun, og slakker båndet igjen. Er velsignet med en veloppdragen hund som mer enn gjerne gjør som "mamma" sier. Vi har hatt en gjensidig avtale i årevis, den hunden og jeg; ingen av oss driver og drar hardt i båndet. Behagelig for begge parter. Når hunden skal ut nettopp for å tisse og bæsje, så går vi på steder hun vet det er lov, og da sier jeg også i fra;"Gå og tisse!" Da setter hun straks i gang, piler hun rundt og snuser, jeg følger etter pga båndet, og så kommer det tiss et halvt minutt etterpå. Endret 24. april 2019 av Million 5
Portvinpiken Skrevet 24. april 2019 #35 Skrevet 24. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg hund, så de tekniske fordelene og ulempene med ulike typer bånd har jeg liten oversikt over. Det jeg dog har observert, er at prosenten uoppdragne og virrete hunder i fleksibånd er langt høyere enn for hunder med fast bånd av skinn/lenke/hvadetnåer. Samtidig opplever jeg at prosenten uoppdragne og virrete hunder av små raser, er langt høyere enn for store raser. Dermed tenker jeg at det er nærliggende å anta at oppdragelse av hunden er langt viktigere enn valg av bånd og størrelse på rasen. En Berner Sennen krever god oppdragelse for å holde kontroll på, kontra en Chihuahua som bare er å plukke opp og stappe på innerlomma når det blir for hett. Chihuahua'n er også lettere å sveive inn på fleksibånd enn en Berner Sennen, vil jeg tro. Da blir det mer 'lettvint' å bruke fleksibånd enn å oppdra dyret. Anonymkode: 6a611...d93 Enig!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #36 Skrevet 24. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker det. Hunden min får lov til å være hund. Nå som det er båndtvang er det godt å kunne løpe litt hvor som helst på rolige veier/stier. Dessutten går vi i byen, bruker jeg et kort bånd. Når vi er ute på tur går vi først å fremst for at hunden skal få snuse, gjøre fra seg og for mosjon. Ikke for at den skal gå så jævla pent hele tiden. Hva er det for noe bullshit? Hunder skal få være hunder, og gjøre ting hunder liker å gjøre. Ikke gå å se så jævla fin ut. Hunden min går pent når jeg ber om det, men hun får liv å gå ned i grøfta og snuse. Hilse på andre hunder som får lov å hilse. Bestemme hvor vi skal gå innemellom. Bestemme tempo av og til. Hunden min er en lykkelig hund, fordi hun får lov til å være hund. Ikke en pynte dukke. Anonymkode: a08df...1e6 helt enig Anonymkode: adbc4...b9c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #37 Skrevet 24. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men da hadde du jo en liten hund med oppdragelse. Da er det sikkert null stress å bruke fleksibånd kontra en ilter liten jævel uten oppdragelse eller en seksti-kilos man ender flyende etter om den stikker. Anonymkode: 6a611...d93 Det stemmer. Hunden var godt oppdratt selv om han var liten. Jeg har en lidelse som gjør at til og med en liten hund kan få meg til å falle hvis den drar i båndet. Det virket som om hunden forsto og tok hensyn til det, men helt klart ikke ville gjort det uten å ha fått det innlært. De tynne flexibåndene har jeg ikke sansen for. Som noen sier kan hunden rote seg i andres hunders bein. Men, det er jo enkelt å korte inn båndet. Selv med bruk av flexibånd kan hunden læres til å holde seg på venstre side. Anonymkode: 444b3...e71 2
Sugar&Spice Skrevet 24. april 2019 #38 Skrevet 24. april 2019 (endret) Her jeg bor er det en BLIND dame med en førerhund som bruker flexibånd! (Nå snakker jeg om når førerhunden er på luftetur - altså ikke "på jobb i sele", men på spasertur) Jeg har hjulpet den blinde damen med å surre opp flexibåndet fra blindestokken hennes x antall ganger. Gud hjelpe meg.... Jeg spurte henne en gang om flexibånd virkelig var beste løsning for henne, siden det ofte ble så mye krøll og surr... I tillegg ser hun jo ikke når hunden trekker avgårde, så gang på gang smeller flexien i bakken, hun rykkes overende og bikkja løper med flexien hengende bak, den fester seg i kvist og kvast og... Men neida, flexibånd skal hun ha, "da har han litt ekstra meter å gå virre rundt på på tur".... FOR ET SIRKUS. Nå går jeg omveier når jeg ser henne, jeg ORKER ikke mer... Jeg blir så oppgitt (og ja, vi har også diskutert om denne hunden bør være en førerhund ) EDIT: tror du JAGGU IKKE at jeg møtte den blinde dama på tur nå nettopp!!!! Denne gangen var hunden løs......... vet ikke hva som er verst, løs hund i den mest sårbare tiden av båndtvangen, eller blind dame med hund i flexibånd.... Endret 24. april 2019 av Sugar&Spice 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #39 Skrevet 24. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Hunden var godt oppdratt selv om han var liten. Jeg har en lidelse som gjør at til og med en liten hund kan få meg til å falle hvis den drar i båndet. Det virket som om hunden forsto og tok hensyn til det, men helt klart ikke ville gjort det uten å ha fått det innlært. De tynne flexibåndene har jeg ikke sansen for. Som noen sier kan hunden rote seg i andres hunders bein. Men, det er jo enkelt å korte inn båndet. Selv med bruk av flexibånd kan hunden læres til å holde seg på venstre side. Anonymkode: 444b3...e71 Slik du beskriver det, er du ikke verken en gjennomsnittlig småhundeier eller en gjennomsnittlig fleksibåndbruker. Du hadde sikkert vært en av de jeg la positivt merke til. Ikke som den lille gulvmoppen med tynn fleksiline som virret rundt på gamlehjemmet og knyttet seg rundt bena til alle de eldre og laget snublefeller og holdt på å sette tennene i ankelen til mamma. Anonymkode: 6a611...d93 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #40 Skrevet 24. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Igjen, jeg har ikke veldig god greie på hunder, men når du nå nevner nakke: Hvordan vil det gå hvis bikkja setter avgårde, får god fart og så er det slutt på fleksibåndet? Spesielt om det er festet i halsbånd og ikke sele? Disse fleksibåndene kan bli ganske lange utrullet, kan de ikke? Den bråstoppen som kommer i enden der, kan da ikke være helt bra for nakken? Anonymkode: 6a611...d93 Dersom det skal være et argument, kan man aldri ga hunden i annet enn kort bånd. Langline vil jo gi samme, om ikke verre, resultat. Anonymkode: 6233d...6e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå