AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Jeg hører det, men forstår ikke helt. En hund som drar vil man jo likevel bruke to bånd på. Anonymkode: 444b3...e71
Tabris Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Jeg er ikke så glad i flexibånd til hverdags, av flere grunner: 1. Det er vanskeligere å stoppe og trene kontakt, fordi man mister en hånd som man må holde rundt flexibåndet. 2. Det kan lett bli en "quick fix" som gjør at eiere føler de ikke trenger bruke tid på å lære hunden å gå pent i bånd (dvs roe ned stressnivået på tur) samt lære den innkalling og "kom". 3. Det kan skape ubehagelige og farlige situasjoner for både hund og eier om man hilser i flexi og båndene snurrer seg rundt beina på både hund og eier. Jeg har hørt flere historier som har endt med kraftige brannsår. 4. Hvis man glepper boksen så kan det skremme hunden når den kommer smellende etter. 5. Dessverre er det altfor mange med flexiline som ikke tar hensyn og som lar hunden gå i lang line bort og hilse på alt den skulle ønske - som nenvt i pt. 2 så kan den lange lina bli en sovepute for eier, som gjør at han/hun ikke bruker tid på å lære hunden å klare å være rolig ute, ha kontroll på den i passeringssituasjoner (uten å bare bruke båndet), samt kunne ha den løs. Men den kan være god til sitt bruk. F.eks tissetur i hagen om man ikke har gjerde, lufte tisper i løpetid som ikke kan være løse osv. 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 Jeg bruker det. Hunden min får lov til å være hund. Nå som det er båndtvang er det godt å kunne løpe litt hvor som helst på rolige veier/stier. Dessutten går vi i byen, bruker jeg et kort bånd. Når vi er ute på tur går vi først å fremst for at hunden skal få snuse, gjøre fra seg og for mosjon. Ikke for at den skal gå så jævla pent hele tiden. Hva er det for noe bullshit? Hunder skal få være hunder, og gjøre ting hunder liker å gjøre. Ikke gå å se så jævla fin ut. Hunden min går pent når jeg ber om det, men hun får liv å gå ned i grøfta og snuse. Hilse på andre hunder som får lov å hilse. Bestemme hvor vi skal gå innemellom. Bestemme tempo av og til. Hunden min er en lykkelig hund, fordi hun får lov til å være hund. Ikke en pynte dukke. Anonymkode: a08df...1e6 23
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker det. Hunden min får lov til å være hund. Nå som det er båndtvang er det godt å kunne løpe litt hvor som helst på rolige veier/stier. Dessutten går vi i byen, bruker jeg et kort bånd. Når vi er ute på tur går vi først å fremst for at hunden skal få snuse, gjøre fra seg og for mosjon. Ikke for at den skal gå så jævla pent hele tiden. Hva er det for noe bullshit? Hunder skal få være hunder, og gjøre ting hunder liker å gjøre. Ikke gå å se så jævla fin ut. Hunden min går pent når jeg ber om det, men hun får liv å gå ned i grøfta og snuse. Hilse på andre hunder som får lov å hilse. Bestemme hvor vi skal gå innemellom. Bestemme tempo av og til. Hunden min er en lykkelig hund, fordi hun får lov til å være hund. Ikke en pynte dukke. Anonymkode: a08df...1e6 Så fullstendig enig!! Anonymkode: 74631...642 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker det. Hunden min får lov til å være hund. Nå som det er båndtvang er det godt å kunne løpe litt hvor som helst på rolige veier/stier. Dessutten går vi i byen, bruker jeg et kort bånd. Når vi er ute på tur går vi først å fremst for at hunden skal få snuse, gjøre fra seg og for mosjon. Ikke for at den skal gå så jævla pent hele tiden. Hva er det for noe bullshit? Hunder skal få være hunder, og gjøre ting hunder liker å gjøre. Ikke gå å se så jævla fin ut. Hunden min går pent når jeg ber om det, men hun får liv å gå ned i grøfta og snuse. Hilse på andre hunder som får lov å hilse. Bestemme hvor vi skal gå innemellom. Bestemme tempo av og til. Hunden min er en lykkelig hund, fordi hun får lov til å være hund. Ikke en pynte dukke. Anonymkode: a08df...1e6 Er enig. jeg blir sint på de som på død og liv skal ha hunden limt fast til hoften sin. Og de får ikke en gang ta hodet ned for å snuse på bakken, da begynner eier å korrigere hunden med en gang. Fordi de skal gå pent. Har aldri gjort det med mine. Eneste jeg har øvd på, er at de ikke skal løpe hele linen foran meg og de skal gå, ikke løpe. Det å være hele ADHD og gå i kryss og tvers blir stoppet, men de krysser veien foran meg i normal tempo, det går helt fint. De må jo få lov til å snuse på begge sider av veien, men ikke løpe frem og tilbake som om de går på speed og i 100. Det å ta det med ro å ikke stresse, er for meg å gå pent og alt jeg krever av mine hunder. Har en i nabolaget som hele tiden rykker og napper i båndet, fordi hunden prøver å stoppe for å tisse/markere eller snuse. Jeg har sett oppførselen flere ganger og han sier "gå pent" hvert 4. sekund når han går tur. Og jeg overdriver ikke en gang. Han irriterer meg grenseløst og jeg mener han burde ikke få lov til å ha hund. Det er ikke positivt at hunden så lydig at den ikke en gang får slippe en fis uten tillatelse, jeg mener det er dyremishandling. Fordi det er forskjell på å være lydig og frarøvet friheten til å eksistere normalt. Anonymkode: 76eb6...49e 9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 Alt til sitt bruk, sier jeg. Hvilket bånd vi bruker kommer an på hva vi skal. Hvis vi skal et sted der det er mye folk bruker vi kort bånd. Da skal jeg ha kontroll hele tida. Hunden er sterk, så jeg vil gjerne kunne vikle båndet noen runder rundt håndleddet i tilfelle han skulle rykke til. På turer utenfor sentrum der vi sjelden møter folk og andre hunder bruker jeg gjerne flexibånd, men i skogen/fjellet foretrekker jeg et litt langt bånd som kan festes i beltet mitt slik at jeg har hendene fri. Anonymkode: f6770...098 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 Jeg liker ikke flexibånd i byer, traffikerte løyper, der det er mye folk og hunder, etc etc. På slike plasser bruker jeg 3 m langt bånd. Og håper ingen andre vil bruke flexibånd her heller. Jeg bruker derimot flexibånd på tur i skogen. Da kan hunden snuse litt her og der og jeg kan fortsatt gå videre. Kunne brukt langline, men opplever den som mer tunvint, og jeg er dessuten avhengig å faktisk holde i den (ikke nok med å tråkke på for å stoppe pga stor hund). Anonymkode: 9f940...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #8 Skrevet 24. april 2019 Jeg bruker også fleksibånd på tur, men det krever mer av meg enn kort bånd. Jeg må være oppmerksom hele tiden, være forutseende på uoversiktlige strekninger, være rask med å korte inn båndet når biler eller mennesker kommer osv. Vi trener mye på kontakt, innkalling, passering osv, men der vi går er det ikke mye trafikk, hverken av biler, mennesker, andre hunder, eller andre dyr, og da liker jeg at han får være friere enn i kort bånd. Akkurat nå driver vi med "joggetrening", at han skal løpe ved siden av meg mens jeg jogger, og da er det bedre med kortere bånd bundet til midjen, men ellers foretrekker jeg fleksibånd. Anonymkode: ac3d1...b48 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #9 Skrevet 24. april 2019 Det kommer helt an på hund og sted tenker jeg. Flexi er dårlig egnet for å lære å gå pent i bånd. Jeg har en hund som bare vil løpe i bånd og da nytter det ikke, den ville bare løpe til enden av båndet og trekke derfra. Med liten hund ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 15681...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #10 Skrevet 24. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke flexibånd i byer, traffikerte løyper, der det er mye folk og hunder, etc etc. På slike plasser bruker jeg 3 m langt bånd. Og håper ingen andre vil bruke flexibånd her heller. Anonymkode: 9f940...3bf Mitt vanlige fleksibånd er 3 m, like langt som ditt vanlige bånd, jeg ser ikke helt forskjellen på ditt og mitt bånd? Mitt korte bånd er 1,5 m, og brukes stort sett kun under trening. Anonymkode: ac3d1...b48 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 Flexibånd til store hunder er IKKE greit! Da får en heller ha et mye lenger bånd så en har kontroll på hunden sin. Har sett mange uhell og nesten uhell at jeg virkelig ikke skjønner hva noen folk tenker med! Jada hunden din er snill for deg som eier men ikke for alle andre hunder og mennesker! Anonymkode: 213f0...024 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 Jeg har ikke brukt flexibånd siden jeg i refleks grep tak i båndet for å stoppe hunden og fikk brent av mye av huden på hånden. Bruker kort bånd der det er naturlig og langline der jeg kan. Hunden min får være minst like mye hund som de som bruker flexibånd. Anonymkode: b1eb2...444 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #13 Skrevet 24. april 2019 Skulle tatt seg ut å bruke flexibånd på min 30 kilos polare trekkhund Anonymkode: d2bfa...b21 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #14 Skrevet 24. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er enig. jeg blir sint på de som på død og liv skal ha hunden limt fast til hoften sin. Og de får ikke en gang ta hodet ned for å snuse på bakken, da begynner eier å korrigere hunden med en gang. Fordi de skal gå pent. Har aldri gjort det med mine. Eneste jeg har øvd på, er at de ikke skal løpe hele linen foran meg og de skal gå, ikke løpe. Det å være hele ADHD og gå i kryss og tvers blir stoppet, men de krysser veien foran meg i normal tempo, det går helt fint. De må jo få lov til å snuse på begge sider av veien, men ikke løpe frem og tilbake som om de går på speed og i 100. Det å ta det med ro å ikke stresse, er for meg å gå pent og alt jeg krever av mine hunder. Har en i nabolaget som hele tiden rykker og napper i båndet, fordi hunden prøver å stoppe for å tisse/markere eller snuse. Jeg har sett oppførselen flere ganger og han sier "gå pent" hvert 4. sekund når han går tur. Og jeg overdriver ikke en gang. Han irriterer meg grenseløst og jeg mener han burde ikke få lov til å ha hund. Det er ikke positivt at hunden så lydig at den ikke en gang får slippe en fis uten tillatelse, jeg mener det er dyremishandling. Fordi det er forskjell på å være lydig og frarøvet friheten til å eksistere normalt. Anonymkode: 76eb6...49e Stakkars hund! Hva slags rase er det? jeg har en i nabolaget mitt og som må gå fot hele turen. En time luftetur langs eierens føtter.... Den hunden kan ikke få brukt mye av sansene sine! Selv er huskyen min høyt og lavt på tur og han eeeeeeelsker å gå i veien rett foran beina mine... Prøver å jobbe med det da, litt upraktisk er det jo... Men herregud, han sover på sofaen hele dagen, selvfølgelig skulle det bare MANGLE at han fikk lov til å være en hund på tur! Jeg forventer at han er rolig og oppfører seg pent en så stor andel av dagen. Når vi går tur så skal han få være en hund. Og hunder de stopper, snuser, bremser, trekker litt, skjerper seg og går med nesen i bakken.... MMmm må bort og kose litt på hunden min nå, kjente jeg. Anonymkode: d2bfa...b21 1
Rosmarin(ert) Skrevet 24. april 2019 #15 Skrevet 24. april 2019 Fleksibånd er Satans verk. Mindre kontroll, mindre kontakt, for ikke å snakke om hvor ubehagelig det ser ut når hunden må dras inn igjen. Her brukes det enten vanlig bånd eller langline når det er båndtvang eller hun har løpetid. Da er jeg alltid nær nok til at det bare er å gripe tak i lina. 5
Million Skrevet 24. april 2019 #16 Skrevet 24. april 2019 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører det, men forstår ikke helt. En hund som drar vil man jo likevel bruke to bånd på. Anonymkode: 444b3...e71 Har aldri brukt og kommer aldri til å bruke flexiline til hunden min. Jeg kan ikke fordra flexiline fordi de gir hunder som ikke lærer å gå skikkelig og pent i bånd, hunden bare flyr alle veier. Flere meter foran eieren, stormer uhindret bort til andre hunder (som ikke vil møte DIN hund) fordi de forbaskade eierne ikke sveiver inn flexilinen når de ser en annen hund komme osv. Dårlig kontroll med flexiline er vel stikkordene. Og så denne da (viser skader forårsaket av flexiline); http://www.dogsnet.org/training/retractable-leads/ Denne fingeren gikk og holdt i en flexi-line for hunder....(samme type sår kan man få rundt beina og leggene) Spoiler Endret 24. april 2019 av Million 5
Tabris Skrevet 24. april 2019 #17 Skrevet 24. april 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bruker det. Hunden min får lov til å være hund. Nå som det er båndtvang er det godt å kunne løpe litt hvor som helst på rolige veier/stier. Dessutten går vi i byen, bruker jeg et kort bånd. Når vi er ute på tur går vi først å fremst for at hunden skal få snuse, gjøre fra seg og for mosjon. Ikke for at den skal gå så jævla pent hele tiden. Hva er det for noe bullshit? Hunder skal få være hunder, og gjøre ting hunder liker å gjøre. Ikke gå å se så jævla fin ut. Hunden min går pent når jeg ber om det, men hun får liv å gå ned i grøfta og snuse. Hilse på andre hunder som får lov å hilse. Bestemme hvor vi skal gå innemellom. Bestemme tempo av og til. Hunden min er en lykkelig hund, fordi hun får lov til å være hund. Ikke en pynte dukke. Anonymkode: a08df...1e6 La meg bare understreke at "gå pent i bånd" ikke handler om å gå fot. Hunden skal så absolut få være hund og få lov til å vimse, stoppe, snuse og tisse. Det jeg mener med å gå pent i bånd er at hunden går i slak line, dvs at hunden er avslappet. Det er ikke godt for hundens velferd om den har så mye stress i seg at den drar mye på hver tur. 9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #18 Skrevet 24. april 2019 Jeg har brukt flexibånd i alle år og syns ikke det er noe problem. Hunden min er liten og glad og liker å snuse og løpe rundt fra side til side. Skjønner at det ikke er så praktisk med tanke på trening, men jeg er ikke interessert i å ha hunden min klistret til hofta. Hvis jeg møter andre sveiver jeg alltid inn båndet, og hunden min forstår at hvis jeg napper i båndet betyr det at hun skal stoppe. Fordi det har hun LÆRT SEG. Er faktisk mulig å lære hunden noe med flexibånd også 🤣 Anonymkode: f103f...e10 5
Truno Skrevet 24. april 2019 #19 Skrevet 24. april 2019 Jeg bruker flexibånd på min 35kg labrador. Jeg liker det fordi på steder det er naturlig kan han få litt mer boltreplass. Jeg har også mulighet til å ha han nærmere meg når jeg føler det er naturlig. Han går aldri flere meter foran meg og virrer når vi går på fortau eller steder vi kan møte andre, så han hilser aldri på noen uten at det er avklart, jeg er heller ikke så fan av hilsing når hundene har på bånd. Skal vi bare gå på fortau bruker jeg vanlig bånd, han går fint i det. Så for min del er flexibånd helt topp, bruker heller det enn langline på fjelltur f.eks, da jeg føler jeg har mer kontroll på hunden. Og selv om jeg bruker det mye, så kan han få fint, han kommer når jeg roper på han. Han stopper også dersom jeg napper i båndet, det kan jo hende vi møter på noe eller noen på fjellet også, når jeg napper i båndet stopper han og setter seg ned. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #20 Skrevet 24. april 2019 Jeg vil si det kommer an på både hunden, eieren, og omgivelsene. Det kan være vanskelig å hanke en motvillig hund inn med fleksibånd. Trykke på stopp-knappen, hale inn så mye man klarer, slippe stoppknappen så linen forsvinner inn i håndtaket (håper man - men så trekker hunden så alt fyker ut igjenl..), trykke på igjen, hale litt, osv osv osv... Det er ikke akkurat ideellt. Og om man har en litt tung hund som drar, er det å stå og dra i en tynn fleksiline IKKE akkurat behagelig på noen som helst måte. Jeg ser alt for mange som bruker det som aldri burde brukt det, som har hunder som ikke adlyder men som drar og skal bort til ting, og så klarer ikke eierne hanke dem inn. Om man har en veldig lydig hund som ikke trekker i båndet og er vanskelig å hanke inn, kan fleksibånd være helt greit. Like så om man går på steder hvor det ikke er så nødvendig å hanke inn, hvor det ikke er så mye folk og de folkene som er der lett kan komme seg utenom hunden selv om det er litt lengde på båndet. Men om man går på en turvei med masse folk, og hunden drar og skal tvangshilse på folk, så er fleksibånd en uting. Jeg er glad i hunder, men liker ikke at fremmede hunder løper bort og hopper/snuser på meg i alle situasjoner (på vei til jobb - tadaa, gjørmete potemerker og hår og slev på den nå raknede strømpebuksen.... ) Anonymkode: f28cd...102 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå