Gå til innhold

Forvandle overgrodd åker til hage? Bruksanvisning ønskes:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet i hus som ble pusset opp rett før jeg flyttet inn for to år siden. Jeg elsker leiligheten, men kan absolutt ikke si det samme om hagen :-?

Den er full av gresstuer, høymugl og grus.. og halvparten av 'plenen' ser ut som skogsbunn, dekket av kongler og nåler fra grantrærne. Den første sommeren jeg bodde her, skaffet husverten meg en ljå :o som jeg faktisk tok hele hagen med.. men saken er den at jeg er jo ikke dreven nok med ljåen til å skulle bruke den til å holde hagen 'nede' med hele sommeren. Så i fjor sommer brukte vi parken i sentrum hele sommeren, fordi hagen vår var overgrodd, men det er jo fint å kunne bruke hagen rett utenfor døra. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en gressklipper, rett og slett, og få litt orden på hagen.

Jeg kommer neppe til å orke å legge så mye arbeid i det at det blir en helt jevn og fin vanlig plen, men den må være såpass at poden kan løpe litt rundt og leke, og jeg kan sette opp et bord og stoler og sitte litt i sola :)

Så jeg lurer på: hvor mye arbeid kan jeg regne med? Det ser ut som mye :-? . Hvordan blir man kvitt høymugl på enklest mulig måte? Finnes det en gressklipper som tåler en og annen moderat stor stein (merke å anbefale, som ikke koster skjorta?), eller må jeg krype over hele plenen og sjekke at alt sånt er borte før jeg begynner å klippe? Tuene, er det bare å spa dem bort - må jeg legge gress med røtter på over for at det skal gro igjen, eller gror jordflekkene over av seg selv?

Håper det finnes noen plenspesialister der ute, jeg lurer litt på hvordan dette skal gå :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen plenspesialist, men vet såpass at du har en god del jobb foran deg.

Har vært borti noe lignende, da ble gresset svidd av og nytt sådd. Men det krever god kontroll ved denne metoden...

Ellers hjelper det jo mye med jevn plenslåing i løpet av sesongen.

Skrevet

Kan du skrive hvor mye penger og hvor mye tid du vil investere i prosjektet...så skal jeg prøve å gi deg råd utfra det + størrelsen på området. :)

Skrevet

her er en artikkel om plen og under er det flere relaterte artikler. Mye nyttig stoff.

Skulle jeg gjort det enklest mulig (for å kunne bruke plen og ikke så opptatt av å ha den perfekt), ville jeg:

*Fått klipt plen og raka godt.

*Kjøpt ugresskverk for hagen og gått over med. Effektivt og det som ikke er grass dør fort. Bør gjøres så snart som mulig før neste skritt.

* Fjerna de største tuene som du skriver du har.

* Kasta på plenfrø på bare flekker og der det er tynt.

Gi det litt vann og tid så gror det til. :)

Funka fint hos meg og greit til mitt formål. Husk kalking og gjødsling også. Dette har de tilbud på rundt omkring nå. Det er bare å kaste på en dag det er meldt regn så trekker det fort ned.

Skrevet

Takk for tips, Nella, det hørtes jo enkelt, om enn tidkrevende ut :) tror jeg kommer til å gjøre det på omtrent den måten, ihvertfall om ikke Wixx har enda enklere tips :)

Hagen er ca 200 kvm, men jeg er ikke sikker på om jeg orker å ta hele hagen, eller om jeg bare går løs på den delen som ligger nærmest leiligheten min, jeg ser litt mørkt på å ta hele. Har ikke lyst til å bruke for mye penger på den (tid har jeg imidlertid ganske mye av :) ), siden jeg ikke eier den og neppe kommer til å bo her så mange somre til. Kanskje jeg kan få husverten til å kjøpe frø, gjødsel og river og sånt, men da må jeg vel love ham å ordne hele hagen..

Jeg regner ikke med å få 'golfbanekvalitet' på plenen, så den tyngste jobben blir kanskje å få fjernet alt rasket som ligger igjen etter at gresset sto knehøyt i fjor? Har vært ute både i går og i dag og fjernet kongler og løv, det synes såvidt at jeg har begynt i et hjørne :)

Skrevet

Blir sikkert fint som Nella skrev. :)

Men du...med tanke på avataren din....kan du ikke bare gå ut i hagen og... ehh...spise litt da?

:ler:

Skrevet
Men du...med tanke på avataren din....kan du ikke bare gå ut i hagen og... ehh...spise litt da?

Skulle jeg tenkt på før jeg gikk inn for å spise lunsj...

Skrevet

Praktisk den der da...gressklipper i ene enden og gjødselmaskin i andre enden. :ler:

Skrevet

*løper ut i hagen for å fylle på med litt dessert*

Gjest gjesta
Skrevet

Du kan jo bruke en kantklipper, da gjør det ikke noe om du treffer litt stein og sånt. (Sånn kantklipper uten blader, men med en slags gøtt som roterer og slår gresset.) Her hvor jeg bor bruker vi det på viltvoksende fellesområder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan jo kontakte huseier og si du er intresert i å få fikset hagen,men trenger hjelp til grovarbeidet??

Hadde du vert min leieboer ville jeg blitt kjempeglad om du tok kontakt.

Skrevet
Du kan jo kontakte huseier og si du er intresert i å få fikset hagen,men trenger hjelp til grovarbeidet??

Hadde du vert min leieboer ville jeg blitt kjempeglad om du tok kontakt.

:Nikke: Ja, det er jo en vinn-vinn situasjon. Du får en hage som er bedre å bruke, og han får en bedre standard på hagen, som igjen er med på å opprettholde/øke verdien på eiendommen.

Skrevet

Ja, vi har pratet litt om hagen, men han har en jobb som gjør at han er bortreist halvparten av tida, og han er ikke så rask til å få ting gjort når han innimellom er hjemme. Men jeg tror jeg skal klare å få til en avtale om at jeg kan trekke fra det meste av utgiftene på husleien :)

Jeg skal tenke på det med kantklipper, det kan kanskje være en god ide :)

Skrevet

Kanskje du kunne kjøpt noen treheller og lagen en liten uteplass til bord og stoler?

Husk å legge duk og singel under den, så slipper du at det vokser opp ugress og plattingen holder seg på plass.

Kantklipper gjør susen om det er håpløst med gressklipper. Men det fjerne jo ikke problemet.

Jeg ville utvilsomt ha delt opp hagen litt og tatt for meg den delen som lå best til i forhold til sol og tilgjengelighet (inngang).

Gjest Anonymous
Skrevet

:Nikke: Ja, det er jo en vinn-vinn situasjon. Du får en hage som er bedre å bruke, og han får en bedre standard på hagen, som igjen er med på å opprettholde/øke verdien på eiendommen.

Så lenge du leier synes jeg det er riktig. Ikke du som skal stå for alle utgifter. Det må være i hans intr.også at det blir gjort/vedlikeholdt. Utstyret får han holde,og at han får noen til å ta grovarbeidet for han, eller han selv.

Skrevet

Treheller, ja! Så smart :) har tenkt mye på hva det ville koste av penger og slit å bygge en treplatting, men jeg er absolutt ingen snekker, så det var en kjempeide med heller, nå husker jeg jo at jeg har sett dem på Byggmakker rett i nærheten her :)

Vi prøvde det med at han skulle holde utstyret den første sommeren jeg bodde her, da skaffet han en ljå, en rive med så grove takker at den var ubrukelig, og en kantklipper det ikke går an å få start på :ler: Så jeg tenkte jeg rett og slett skulle kjøpe gressklipper selv (før eller siden får jeg vel egen hage også, så den kan jo være kjekk å ha), og heller ta en prat med ham om de andre tingene som må kjøpes, om jeg heller kan redusere husleien tilsvarende, siden jeg gjør arbeidet gratis.

Skrevet

Vær bare oppmerksom på at treheller krever et bra underlag. Vanligvis graves det ned og fylles på med singel. Men de er jo ganske enkle å legge etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...