AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Vet du om en god karriere-rådgiver i Oslo (evt. Akershus / Romerike?) Noen som har vært hos en slik - hvordan var det? Finner f.eks. Karrierehuset på Google - virker bra, men svært dyrt (6.900 for 2 timer med samtale..) Noen som har prøvd de? Eller vet om noen rimeligere? Alle erfaringer tas imot med takk! Etter mange år i media (har fast jobb, men føler at jeg vil videre) trenger jeg hjelp og råd til å finne veien videre. Anonymkode: cfd8d...9ff
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Karrierehuset er bare tull. Tjener penger på ingenting... For å si det slik de rådene er ikke verdt 7 000 kroner. Anonymkode: 431fe...347
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #3 Skrevet 24. april 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Karrierehuset er bare tull. Tjener penger på ingenting... For å si det slik de rådene er ikke verdt 7 000 kroner. Anonymkode: 431fe...347 Har du erfaring med dem? Kan du fortelle om hvordan det var? Det er jo fælt om de kan holde på sånn, dersom det bare er lureri?- Noen som vet om noen andre karriere-rådgivere? Anonymkode: cfd8d...9ff
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 Elaine Bloom, men vet ikke hvor flink hun er. I tillegg veldig dyr. Anonymkode: a883e...8cb
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #5 Skrevet 24. april 2019 På 23.4.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev: Vet du om en god karriere-rådgiver i Oslo (evt. Akershus / Romerike?) Noen som har vært hos en slik - hvordan var det? Finner f.eks. Karrierehuset på Google - virker bra, men svært dyrt (6.900 for 2 timer med samtale..) Noen som har prøvd de? Eller vet om noen rimeligere? Alle erfaringer tas imot med takk! Etter mange år i media (har fast jobb, men føler at jeg vil videre) trenger jeg hjelp og råd til å finne veien videre. Anonymkode: cfd8d...9ff Du kan heller snakke med en vanlig livscoach, mye billigere. Samt at DU må finne ut hva du vil, ikke kast bort penger på karriererådgivere. Totalt ubrukelige de fleste, er du som skal finne veien. Men litt hjelp kanskje. Anonymkode: 821d9...217
Gliffy Skrevet 24. april 2019 #6 Skrevet 24. april 2019 Sjekk om fagforeningen din har noen tilbud om sånne ting.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #7 Skrevet 24. april 2019 Universitetet ditt har kanskje, i tillegg tror jeg de fleste nav-kontorer tilbyr veiledning gratis, men usikker på kvaliteten der. I trondelag har vi karrieresenter med gratis veiledning. Anonymkode: 29288...a90
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Universitetet ditt har kanskje, i tillegg tror jeg de fleste nav-kontorer tilbyr veiledning gratis, men usikker på kvaliteten der. I trondelag har vi karrieresenter med gratis veiledning. Anonymkode: 29288...a90 Glem alt som heter NAV, det er jo en skandale på alle områder. Se på kursene og tiltakene de sender folk på. En stor skam for norge. Anonymkode: 821d9...217
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 Tror nesten det er like lurt å snakke med en psykolog, for å være ærlig. Jeg gikk til en karriererådgiver (holder til i Sandvika, Bærum), men følte hun ikke helt skjønte problemstillingen. Jeg tok ulike tester, men følte det var ganske lett å manipulere dem. Og så følte jeg ikke hun hadde nok kunnskap om hva arbeidslivet i mange grener vil si; hvor mye stress det faktisk innebærer å være sykepleier, lærer f eks. Akkurat som hun tente; du trenger å jobbe med barn for du er så empatisk, osv. Uten å forstå hva en slik hverdag innebærer. Så jeg tror det nesten kan være bedre å snakke med noen som har mer kunnskap om psykologi og personlighetstyper, enn en som ikke har noe særlig dybdekunnskap innen dette, ei heller fra arbeidslivet. Anonymkode: ed0ec...035 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 Vil legge til at hun ikke tok så mye utgangspunkt i vitnemål og slikt, hun fokuserte mer på ineteresser. Noe jeg i ettertid tenker er feil, fordi vitnemål og karakterer kan gi en god pekepinn på hva man egner seg for. F eks noen som har gode karakterer i teoritunge fag, tror jeg kan bli feil å anbefale dem yrker med mye praksis og lite teori. Med mindre det er noe de vet selv at de vil. Anonymkode: ed0ec...035
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #11 Skrevet 25. april 2019 Jeg tror du kan få en del gode råd her inne faktisk. Syns det er mange gode svar i trådene her. Ikke at jeg er en karriererådgiver, men sånn ville jeg begynt: Jeg tar utgangspunkt i at du er litt eldre enn førstegangsstudenten i begynnelsen av 20-årene. Da er det naturlig å spørre deg om du kan flytte for å studere, og om du kan studere fullt eller må gjøre det redusert. Det er kanskje mer aktuelt med en bachelor enn masterstudier hvis du ikke kan studere fullt f. eks. Evt. se om det finnes noen årsstudium hvis du allerede har en utdanning du kan bygge på. Hvis du er bundet til et studieområde ville jeg også sett på vitnemålet ditt, hva er realistisk å komme inn på? Ellers er det jo de klassiske spørsmålene: Vil du jobbe med mennesker? Kan du ha en fysisk tung jobb? Hva har du interesse for? Hva er du flink til? Hva slags type arbeidsmiljø ønsker du deg? Jeg er f. eks dårlig i realfag, og det utelukker mye for meg. Jeg har ikke interesse av en veldig fysisk jobb, så sykepleier f. eks utgår. Jeg liker å jobbe med mennesker, men ikke hele dagen, jeg vil også sitte litt på kontor. Lærer har vært et aktuelt valg, men jeg har så dårlig mattekarakter at regjeringens nye krav foreløpig har gjort at jeg har lagt den planen på is. Yrkene jeg nå vurderer er sosionom, bibliotekar eller saksbehandler (med litt veiledning, så jeg får menneskekontakt). Anonymkode: ba136...c9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå