Gå til innhold

Heling etter å ha skjært bort en marisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal operere bort en marisk på sykehuset på torsdag og får full narkose. Er det noen som har erfaring med helingsprosessen etter en slik operasjon og kan fortelle litt? Hvor lang tid blir man sykmeldt fra jobb? Kan man gå noe særlig de førte dagene etter operasjonen? Når kan man ha sex igjen etter  en slik operasjon? 

Anonymkode: 840e0...a99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Gjest Hayworth
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal operere bort en marisk på sykehuset på torsdag og får full narkose. Er det noen som har erfaring med helingsprosessen etter en slik operasjon og kan fortelle litt? Hvor lang tid blir man sykmeldt fra jobb? Kan man gå noe særlig de førte dagene etter operasjonen? Når kan man ha sex igjen etter  en slik operasjon? 

Full narkose?? Jeg skjærte vekk en i lokalbedøvelse. Det gikk veldig fint! Spørs vel kanskje hvor den sitter..? De blødde litt første tiden, de syr ikke igjen såret helt pga plasseringen. 

Var ganske vondt første døgnet, men klarte fint å gå. Men det som var JÆVLIG var å gå på do! Det var helt sinnsykt vondt! Kunne selvsagt heller ikke tørke seg der ned papir, så måtte skylle i dusjen etter do-besøk. Ikke akkurat smertefritt det heller for å si det mildt. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk to uker sykemelding. Fikk utskrevet noen sterke smertestillende med rød trekant. Tok de i kombinasjon med Paracet i 3 dager. Sov for det meste og var litt omtåket. Viktig å ta lactulose daglig så du lett kommer på do. Ha bena på en krakk når du er på do så du unngår å trykke mest mulig. Grunnen til at man er sykemeldt så lenge er nettopp på grunn av at man må spyle og ikke tørke etter dobesøk. Jeg måtte ta en ny operasjon året etter da første ikke var vellykket. Hadde både marisker og hemoroider. Siste operasjonen var det bare vondt 1 dag eller noe så var ikke å sammenligne. Jeg har skrevet et langt innlegg her tidligere om hele forløpet. Og jo, du kan fint gå, men avhengig av hvor såret er kan det være noe ubehagelig å sitte for lenge. De brenner av med kniv og kan ikke så det blir et åpent sår som også skal gro. Så da er det naturlig at det stikker og brenner i starten.

Anonymkode: 36d46...4a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det må ha noe med hvor den sitter? Jeg fikk skåret bort en utvendig (noe som jeg trodde var hemoride, men jeg slo opp nå og når den er "tom", kalles den) marisk i lokalbedøvelse. Jeg fikk beskjed om at det kom til å gjøre veldig vondt når bedøvelsen gikk ut, fikk resept på Tramadol og beskjed om å kjøpe en annen smertestillende i tillegg (Paracet?) - apotekpersonen virket bekymret og jeg skjønte straks hvorfor - én Tramadol gjorde meg dritdårlig; jeg slo opp den også og inntrykket da var at det er sånt som kreftpasienter i siste stadie får. Jeg tok en Paracet også, men hadde ikke trengt smertestillende i det hele tatt. Hygiene er viktig, pass på å spyle/dusje stumpen jevnlig, og tørke forsiktig.

Jeg gikk ca 1 km til t-banen rett etterpå, null problem. Sykemelding var ikke aktuelt siden jeg allerede var uføretrygdet; jeg fikk klarsignal for å dra på sydentur ni(?) dager senere. 

Anonymkode: fd84c...65f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det må ha noe med hvor den sitter? Jeg fikk skåret bort en utvendig (noe som jeg trodde var hemoride, men jeg slo opp nå og når den er "tom", kalles den) marisk i lokalbedøvelse. Jeg fikk beskjed om at det kom til å gjøre veldig vondt når bedøvelsen gikk ut, fikk resept på Tramadol og beskjed om å kjøpe en annen smertestillende i tillegg (Paracet?) - apotekpersonen virket bekymret og jeg skjønte straks hvorfor - én Tramadol gjorde meg dritdårlig; jeg slo opp den også og inntrykket da var at det er sånt som kreftpasienter i siste stadie får. Jeg tok en Paracet også, men hadde ikke trengt smertestillende i det hele tatt. Hygiene er viktig, pass på å spyle/dusje stumpen jevnlig, og tørke forsiktig.

Jeg gikk ca 1 km til t-banen rett etterpå, null problem. Sykemelding var ikke aktuelt siden jeg allerede var uføretrygdet; jeg fikk klarsignal for å dra på sydentur ni(?) dager senere. 

Tramadol er ikke så sterk, ofte neste valg etter paracet. De fleste kreftpasienter får nok sterkere saker enn tramadol. Gjerne morfin. Liten avsporing, beklager:p

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hayworth skrev:

Full narkose?? Jeg skjærte vekk en i lokalbedøvelse. Det gikk veldig fint! Spørs vel kanskje hvor den sitter..? De blødde litt første tiden, de syr ikke igjen såret helt pga plasseringen. 

Var ganske vondt første døgnet, men klarte fint å gå. Men det som var JÆVLIG var å gå på do! Det var helt sinnsykt vondt! Kunne selvsagt heller ikke tørke seg der ned papir, så måtte skylle i dusjen etter do-besøk. Ikke akkurat smertefritt det heller for å si det mildt. 

Jepp. Det står full narkose i skrivet jeg fikk fra sykehuset. Måtte du ta klyx kveld og morgen før du skulle operere?

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk to uker sykemelding. Fikk utskrevet noen sterke smertestillende med rød trekant. Tok de i kombinasjon med Paracet i 3 dager. Sov for det meste og var litt omtåket. Viktig å ta lactulose daglig så du lett kommer på do. Ha bena på en krakk når du er på do så du unngår å trykke mest mulig. Grunnen til at man er sykemeldt så lenge er nettopp på grunn av at man må spyle og ikke tørke etter dobesøk. Jeg måtte ta en ny operasjon året etter da første ikke var vellykket. Hadde både marisker og hemoroider. Siste operasjonen var det bare vondt 1 dag eller noe så var ikke å sammenligne. Jeg har skrevet et langt innlegg her tidligere om hele forløpet. Og jo, du kan fint gå, men avhengig av hvor såret er kan det være noe ubehagelig å sitte for lenge. De brenner av med kniv og kan ikke så det blir et åpent sår som også skal gro. Så da er det naturlig at det stikker og brenner i starten.

Måtte du spyle etter hvert do besøk, eller bare etter nummer to?

Gjest Hayworth
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Det står full narkose i skrivet jeg fikk fra sykehuset. Måtte du ta klyx kveld og morgen før du skulle operere?

Jøss, må sitte innvendig den da kanskje, så er vanskelig å fjerne. 

Ja det måtte jeg, skulle ta rektoskopi før de skjærte vekk . 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tramadol er ikke så heftig, du må ha lest noe skremselspropaganda, jeg får det for ryggen.

Anonymkode: fd329...b29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte du spyle etter hvert do besøk, eller bare etter nummer to?

Nr 2 ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Hayworth skrev:

Jøss, må sitte innvendig den da kanskje, så er vanskelig å fjerne. 

Ja det måtte jeg, skulle ta rektoskopi før de skjærte vekk . 

Nei den sitter bare utvendig, men kanskje fordi dener litt stor.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, mintgrønn skrev:

Tramadol er ikke så sterk, ofte neste valg etter paracet. De fleste kreftpasienter får nok sterkere saker enn tramadol. Gjerne morfin. Liten avsporing, beklager:p

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tramadol er ikke så heftig, du må ha lest noe skremselspropaganda, jeg får det for ryggen.

Anonymkode: fd329...b29

Takk til dere, jeg var nok bare litt stresset pga uventet bivirkning og blåste det opp inni hodet mitt. Jeg fant heller ikke igjen det jeg mener jeg leste den gangen (4 år siden).

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det gått over 2 døgn siden jeg opererte, og det første døgnet gikk helt fint. Nesten ingen smerter i det hele tatt. Men så drakk jeg alkohol og kaffe i går og da jeg kom hjem og gikk på do sprakk alt opp igjen. Det siste døgnet har jeg hatt store smerter, det føles som om jeg må nr 2 hele tiden og operasjonsstedet er hovent. Håper jeg ikke har ødelagt noe med å sitte lenge på do siden det er så hovent og vondt 😭. Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge området er hovent etter operasjonen? Det ser nesten ut som om det er en ny hemoroide der nå 3 dager etter operasjonen, det er rødt og hovent.

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Kan du linke til ditt tidligere innlegg om inngrepet?

• 3 år senere...
Skrevet

Legger inn min erfaring etter å ha lest mange skrekkhistorier av å fjerne marisker og å ta rektoskopi (undersøke endetarmen) og koloskopi (undersøke hele tarmen) 

Jeg synes ikke rektoskopi var vondt eller ubehagelig, veldig kort og grei undersøkelse (5min max). Koloskopi var heller ikke vondt (45min og 1.5t undersøkelse) Det var litt ubehagelig når slangen skulle inn, ellers ingen smerter, kun noe ubehag en sjelden gang når de skulle videre oppover i tarmen i svingene. Dette var ikke relatert til hemoroider eller marisker men undersøkelse pga IBS og mageplager over flere år. 

Spurte lege om henvisning til rektoskopi på Aleris, fikk time i midten av mars og operasjon i april, alt i alt max 3 måneder fra henvisning til operasjon. Egenandel på ca 375, men hadde frikort så betalte bare 75kr. Hadde en stor og en mindre mariske og en på innsiden av tarmen ved åpningen. 

Gruet meg til å fjerne marisker ved endetarmen da jeg leste at det var veldig vondt og lege sa at det kom til å være veldig vondt pga mange nerver, nødvendig med sykmelding og smertestillende. Jeg er nå på dag 1 etter operasjon, (operasjon i narkose, 20min max) Rett etter operasjonen dro jeg på flere ærend, handlet mat og hadde besøk på kvelden. Har ikke hatt noen smerter i det heletatt og ikke tatt noe smertestillende. Positivt overrasket og håper dette fortsetter.

Kun såvidt litt ubehag om jeg bøyer eller strekker meg, hoster eller nyser, eller etter jeg har vasket meg forsiktig. Såret er åpent pga infeksjonsfare og fordi man kan risikere at stingene rakner om man syr. Er litt rødt blod når jeg tørker meg etter toalettbesøk med våtservietter, ikke behov for truseinnlegg/bind. Hadde tatt meg fri fra jobb noen dager for sikkerhets skyld, men ga beskjed nå at jeg kunne komme på jobb ettersom jeg ikke har noen plager, kun såvidt litt bankende følelse/litt øm/sår i perioder, dette er ikke ubehagelig eller vondt. Fjerner lett marisker igjen. Ser allerede at det ser mye bedre ut der nede. Tror det vil gro fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...