Gå til innhold

Barna til ny kjæreste er så stygg i kjeften til han når de blir sinte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste har to barn fra før. De er verdens skjønneste "små" på 8 og 10 år. Gode som gull. Som kjæresten har 50% av tiden.

Men når de står i vanlige kravsituasjoner (som f.eks. "gå på badet for å pusse tenner"), eller om det settes normale grenser eller korrigering av atferd, så klikker de i vinkel der de hyler, gråter, raserer huset og skriker høyt. Og de sier så mye stygt som at: han er den verste pappaen som finnes, at de hater han, at han bare er slem mot barna sine, at han er den styggeste og tjukkeste som finnes, at han bare lyver, at han er en helvetes jævel, osv osv.

Og jeg får helt hakeslepp når de raser på denne måten. Har aldri hørt noe lignende, selv ikke fra mine egne barn. Men nå lærer mine av hans barn, så er spent på framtiden sammen såklart. Om vi får bukt med denne språkbruken altså. Vi er rolige foreldre/bonusforeldre overfor hverandres barn, og kjæresten er meget tålmodig med barna. Han er flink til å leke og rase sammen med de, og vi har greie rutiner sammen når det gjelder måltider, lekser, fritidsaktiviteter og leggetid. Vi belønner god/ønsket atferd fremfor å fokusere på det dårlige, og barna har alt de trenger. Men på en eller annen plass kommer han/vi til kort, da dette har pågått annenhver uke i 2 år.

Har dere noen gode råd og tips om denne språkbruk-"krigen"?

Anonymkode: ce33f...21d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes du dét var grovt? Å stakkars deg. Når de blir tenåringer blir det mye verre :fnise:

Anonymkode: ed894...ad9

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er grovt når så små barn kaller faren sin en helvetes jævel. Hvor plukker de opp disse bannordene?  Du og far må i alle fall ta tak i det, for sånn snakker man ikke til noen, Har selv hatt 3 tenåringer i hus og har aldri opplevd at de har hatt et sånt språk.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dump han.

Dette er ikke en språkbruks-krig. Barn er sin oppdragelse. Din nye kjæreste har oppdratt sine barn (eller, mest sannsynlig: latt det være). Hvorfor skal du nå ta på deg bryet med å oppdra både hans barn, hans ex og din nye type i tillegg til egne barn? Finnes flere fisker i havet. Finn en som er en oppegående forelder.

Anonymkode: b5d58...e64

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er deres språkbruk? Min samboer banner ganske mye, og 7åringen har akkurat samme språkbruk som pappan sin.. Jeg gjør min samboer bevisst på sin språkbruk hver gang han banner, så han er blitt bedre. Verre med 7åringens språkbruk..

Anonymkode: ae282...bd4

Skrevet

Det er normalt å være uenig med foreldrene sine. Alle føler på urettferdighet, sinne og andre vanskelige følelser fra tid til annen. Disse barna vet helt åpenbart ikke hvordan de skal håndtere disse følelsene og blir tydeligvis utagerende. Jeg tror faren må ta seg en prat med dem om hvordan man håndterer og kommuniserer følelsene sine på en ordentlig/hensiktsmessig måte. Det er greit å være sint og sur, men man kommer ikke langt med å være ekkel mot andre. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, dette må dere jo slå kraftig ned på med en gang! Overhodet ikke ok!

(Før noen skal kverulere; jeg har 4 barn mellom 8 og 25, og er tante/fadder til en hel gjeng!)

Hadde holdt opp hånden i "stopp-stilling" og brølt "HOI", så hadde de fått klar beskjed om at "slik munnbruk er fullstendig uakseptabelt! EN gang til, så forsvinner mobiltlf deres i to dager!"

Forutsatt at de er glade i mobilen sin (ev. finn noe annet!)

Og cluet her er: GJØR DET DERE TRUER MED! Roper de mer, så tar dere faktisk tlf!

Blir det mer trøbbel i tlf-arrest-tiden, så sier dere bare: "ok, da blir mobilen liggende en ekstra dag! Bare fortsett å gaul, så blir den liggende"

Lykke til!

Anonymkode: bf52a...e12

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er deres språkbruk? Min samboer banner ganske mye, og 7åringen har akkurat samme språkbruk som pappan sin.. Jeg gjør min samboer bevisst på sin språkbruk hver gang han banner, så han er blitt bedre. Verre med 7åringens språkbruk..

Det er det vi synes er så rart, for ingen av "oss" banner i det daglige rundt barna. Og kjæresten mener at han kjenner eksen såpass godt at han vet at hun ikke banner heller. Mye dukket opp etter de begynte på skolen, men det har på en måte eskalert. Ungene merker jo fort at dette er noe far finner sårende, og dermed bruker de dette "våpenet" mot han. Noe tåler vi å høre såklart, de er jo bare barn som vil utfordre grensene. Men når det smeller så ofte som det gjør, så blir jeg bekymret.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AntiBullshit skrev:

Det er normalt å være uenig med foreldrene sine. Alle føler på urettferdighet, sinne og andre vanskelige følelser fra tid til annen. Disse barna vet helt åpenbart ikke hvordan de skal håndtere disse følelsene og blir tydeligvis utagerende. Jeg tror faren må ta seg en prat med dem om hvordan man håndterer og kommuniserer følelsene sine på en ordentlig/hensiktsmessig måte. Det er greit å være sint og sur, men man kommer ikke langt med å være ekkel mot andre. 

Yes, denne praten har han/vi ofte! Hjelper lite med bare prat, tror vi må gå hardere inn.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du dét var grovt? Å stakkars deg. Når de blir tenåringer blir det mye verre :fnise:

Har hatt kontakt med mange barn i mange år, men jeg har aldri hørt noen si sånt til sine foreldre, verken som barn eller tenåringer. Hadde heller ikke tillatt at noen snakket sånn til meg, uansett alder! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Har hatt kontakt med mange barn i mange år, men jeg har aldri hørt noen si sånt til sine foreldre, verken som barn eller tenåringer. Hadde heller ikke tillatt at noen snakket sånn til meg, uansett alder! 

Enig! TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det vi synes er så rart, for ingen av "oss" banner i det daglige rundt barna. Og kjæresten mener at han kjenner eksen såpass godt at han vet at hun ikke banner heller. Mye dukket opp etter de begynte på skolen, men det har på en måte eskalert. Ungene merker jo fort at dette er noe far finner sårende, og dermed bruker de dette "våpenet" mot han. Noe tåler vi å høre såklart, de er jo bare barn som vil utfordre grensene. Men når det smeller så ofte som det gjør, så blir jeg bekymret.

Her igjen er det jeg som banner en del. Men ungen, som er 9 år, banner ikke.

Tenker at de bonusungene må faren ta skikkelig tak i med en gang! Dersom de for holde på slik, uten konsekvenser, da vil de fortsette. Det samme dersom de oppnår ønsket resultat, det være seg i senere i seng, oppmerksomhet eller hva de søker ved slik oppførsel.

Hvordan er det hjemme hos mora til ungene?

Anonymkode: a84fe...20d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her igjen er det jeg som banner en del. Men ungen, som er 9 år, banner ikke.

Tenker at de bonusungene må faren ta skikkelig tak i med en gang! Dersom de for holde på slik, uten konsekvenser, da vil de fortsette. Det samme dersom de oppnår ønsket resultat, det være seg i senere i seng, oppmerksomhet eller hva de søker ved slik oppførsel.

Hvordan er det hjemme hos mora til ungene?

Anonymkode: a84fe...20d

Vi inndrar jo goder som konsekvens, uten å straffe. De får advarsel og beskjed om å gå å roe seg ned. Så kan vi snakke om det når de er klar for å snakke. Men vi kommer aldri dit. De er så sinte at de ikke klarer å roe seg. Raserer ofte rommet sitt, hyler og roper og kommanderer fra senga si f.eks. Vi sier fremdeles at vi kommer når de har roet seg. Men dette kan pågå leeenge.

Vi vet at mor strever med mye av det samme, og vi vet at hun har kortere lunte enn oss. Men utover det får vi ikke "hjelp" fra henne. Hun bare motarbeider alt. Er redd ungene har plukket opp denne holdningen fra henne, og at hun gir etter for fort og duller for mye med de. At hun ikke klarer å være konsekvent og stå på krava.

Skrevet

Jeg tenker at det er viktig at du og far går foran med et godt eksempel.  Blir litt skeptisk når du skriver i innlegget ditt at barna er så stygge i kjeften.  Det høres ikke bra ut.  Er det vanlig for deg å omtale munnen som kjeften?  Hvis det er det, så er det et godt sted å begynne.  Vær oppmerksom på ditt eget språk og at barna er som apekatter.  De hermer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pillarguri skrev:

Jeg tenker at det er viktig at du og far går foran med et godt eksempel.  Blir litt skeptisk når du skriver i innlegget ditt at barna er så stygge i kjeften.  Det høres ikke bra ut.  Er det vanlig for deg å omtale munnen som kjeften?  Hvis det er det, så er det et godt sted å begynne.  Vær oppmerksom på ditt eget språk og at barna er som apekatter.  De hermer.

Herregud. Det er dialekt 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ok, i mitt miljø var det ikke uvanlig at tenåringene ba foreldrene henge seg eller krype i grava til besteforeldrene sine. «Stekk og pess» var også vanlig, men det er ikke så ille. Det var veldig mange som sa at de hadde verdens verste foreldre. Dette var noe vi kunne snakke om i friminuttene. Trodde det var vanlig jeg..

Barna går vel på en skole hvor andre (kule) barn banner en del? Kanskje de snakker ned foreldre på den måten også.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi inndrar jo goder som konsekvens, uten å straffe. De får advarsel og beskjed om å gå å roe seg ned. Så kan vi snakke om det når de er klar for å snakke. Men vi kommer aldri dit. De er så sinte at de ikke klarer å roe seg. Raserer ofte rommet sitt, hyler og roper og kommanderer fra senga si f.eks. Vi sier fremdeles at vi kommer når de har roet seg. Men dette kan pågå leeenge.

Vi vet at mor strever med mye av det samme, og vi vet at hun har kortere lunte enn oss. Men utover det får vi ikke "hjelp" fra henne. Hun bare motarbeider alt. Er redd ungene har plukket opp denne holdningen fra henne, og at hun gir etter for fort og duller for mye med de. At hun ikke klarer å være konsekvent og stå på krava.

Barn lærer seg fort hva de kan gjøre hvor- så å si at problemet kan være mor blir vel litt feil om barna er hos far 50%. 

Anonymkode: dd417...dd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få en time eller tre på familievernkontoret for veiledning kanskje? Ellers liker jeg forslaget om å stoppe helt opp når det skjer og si svært klart ifra at mobil/nettbrett/wifi forsvinner i to dager og deretter gjennomføre det. 

Anonymkode: fc06d...1ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har mange venner og familie med barn i den alderen og ingen snakker slik til dem. Et stikkord: oppdragelse. Lære dem respekt. Mine venners barn får konsekvenser om de utagerer og prøver seg på å snakke stygt. Inndratt nettbrett og avslått internett er noen av dem. 

Anonymkode: 5375b...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen gode råd og tips om denne språkbruk-"krigen"?

Hvordan var skilsmissen mellom foreldrene? Jeg synes det høres ut som at de har hørt andre krangle, og det sitter igjen. Når de blir sinte, speiler de. 

Jeg hadde tatt ungene til side og snakket med dem. Hvorfor blir de så sinte? Det er ikke vanlig at barn på de alderen blir så rasende i slike situasjoner, og det er heller ikke vanlig at de ikke klarer å roe seg/ ødelegger ting. 

Hadde tatt kontakt med ABUP. 

Anonymkode: 183d6...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...