Gå til innhold

Mationtoleranse hos barn og familiens holdning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi har ei jente på 3 år som har glutenintoleranse. VI som foreldre er veldig godt satt inn i dette, vi vet eksakt hvilken type mat som inneholder gluten, hva hun kan og ikke kan spise. Det har blitt en selvfølge for oss og det er egentlig ikke noe særlig vanskelig. Det finnes jo veldig mye alternativer til glutenfritt mat idag. Jenta vår har ikke sånn allergi som er livsfarlig for henne, men det skader tarmen og gjør henne frostoppet. Uten å gå inn alt for mye på detaljer, så har gluten vært et helvette for oss. Jenta måtte ha klyster flere ganger på sykehuset før vi fant ut av dette. Dessuten har hun vært på movicol i 3-4 måneder for å "reparere" tarmen slik at den fungerer normalt.

Men så er det slik at dette ikke blir sett på som noe alvorlig når vi er sammen med familie. Da tenker jeg på besteforeldre, tanter og onkler. joda de lager glutenfritt mat, og mener de passer på, men i grunn så gjør de det ikke. Jeg har prøvd å forklare uttalige ganger, men det går rett og slett ikke inn... Her er noen eksempler.

• Besteforeldre holder glutenfritt mel og vanlig mel i samme skap. For de som vet litt om matallergier og gluten, så går ikke dette. Mel støver som bare det, og det er fort gjort at det blandes sammen litt på toppen f.eks.
  • Besteforeldre og tanter (som selv har barn) kan gjerne finne på å mate barna samtidig. Veldig fint det. Men da tar de på både det glutenfrie brødet og vanlige brødet samtidig under måltidet. Igjen... det overføres gluten via hender.
  • Fra tid til annen skjer det "uhell" der de git jenta våt snack/mat som inneholder gluten. Jeg har bedt dem flere ganger om å være nøye, lese innholdet på pakningen. Det er da veldig enkelt å sjekke, men det virker som de er veldig slurvete med dette.
  • Jeg forstår at vi må benytte samme kjøkken når vi er sammen, men at de bare passer på å tørke f.eks kjøkkenbenken etter noe baking før de setter igang med å bake noe glutenfritt.

Jeg har forklart dem alt dette flere ganger, og når de svarer, så sier de at de passer på ekstremt nøye, nærmest som at de er verdensmestere i dette. Men jeg ser hele tiden at det slurves og at de ikke er s¨nøye. Har ett intrykk av at de har den oppfatningen at om jenta får i seg litt gluten, så er det ikke så farlig....

Muligens dette kan opfattes som litt "hysterisk" men det er det virkelig ikke. Det er veldig enkelt å forholde seg til glutenfritt mat, selv om man deler kjøkken men andre som spiser vanlig. Det er bare å passe litt på renhold.  Jeg forventer ikke at hele verden skal tilpasess oss, det er urealistisk, men jeg tenker bare på at når vi besøker hverandre i en time eller to for en kaffekopp, eller når vi er sammen i 2-3 dager i ferier, så går det kanskje ann å ta litt mer hensyn. Jeg tilbyr meg stadig å bake/lage mat selv da jeg er sikker på at alt blir riktig. Men bestemor og tante er av den kaliber som like rå bake, så da gjør de det også. Jeg føler bare at jeg må ha øyer overalt når vi er sammen med familien.

Hva mener dere? Krever jeg for mye? Jenta er enda liten så hun klarer ikke å skille på glutenfritt mat enda. Hva tenker dere? Hvordan er det hos dere andre som har barn med matintolleranser/allergier?

Anonymkode: b5011...a9a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at hun ikke har allergi, og da er det ikke så farlig om hun får i seg et par mel-korn av vanlig mel. Det er kun de med cøliaki som ikke kan få i seg spor av mel en gang. Tviler på hun blir forstoppet av en liten brødsmule.

Anonymkode: 5fc40...8bd

• Liker 4
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier at hun ikke har allergi, og da er det ikke så farlig om hun får i seg et par mel-korn av vanlig mel. Det er kun de med cøliaki som ikke kan få i seg spor av mel en gang. Tviler på hun blir forstoppet av en liten brødsmule.

LOL

Haha, jeg ser at du trenger masse lykke til med denne situasjonen, ts. Har ingen råd til deg, måtte bare kommentere på dette ironiske svaret. Når mennesker har bestemt seg for at noe er greit, så har de bestemt seg. Du har en lav iq familie 🤷‍♀️Appellere til følelsene deres, kanskje. Fortell dem hvor dårlig barnet ditt blir og hvor lei seg hun blir eller noe i den dur. Fornuft og logikk fungerer ikke på denne type mennesker

Skrevet

Så lenge det bare er snakk om en intoleranse så er du nok litt for hysterisk. Skjønner godt at familien din ikke tar deg helt på alvor når du blåser det opp sånn. 

Hilsen ei som er tante til ei med alvorlig cøliaki så jeg veit hvilke forhåndsregler som må tas. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, Oktoberknøttet skrev:

Så lenge det bare er snakk om en intoleranse så er du nok litt for hysterisk. Skjønner godt at familien din ikke tar deg helt på alvor når du blåser det opp sånn. 

Hilsen ei som er tante til ei med alvorlig cøliaki så jeg veit hvilke forhåndsregler som må tas. 

Ok... dette nesten som å høre besteforeldrene/tanter snakke. Det at det er kun de med colliaki må holdes helt unna gluten er feil. Vi har vært hos barnelege og spesialist på allergier og har fått streng beskjed om å holde oss gluten.

Til deres info:

Vi har ikke brukt movicol eller klyster på mange måneder nå. Faktisk over 1 1/2 år. Men nå var vi sammen i påsken og etter at vi kom hjem og når jenta skulle på do, så var hun forstoppet. Vi måtte bruke miniklyster og movicol i par dager for å få ut dette og for å få fart på tarmen. Sånn var det også etter at viv ar sammen i juleferien. Nei jenta mi har ikke colliaki, men glutenintolleranse. Når hun blir forstoppet, så baller det på seg: Treig/tung avføring, dårlig matlyst, slapp og dårlig form, veldig utilpass. Høres ut som bagateller? Vel, dere har kanskje ikke sett dette selv, men vi snakker faktisk om en 3 år gammel jente...

Barnehagen er veldig nøye på dette, de passer veldig godt på. Våre venner serverer aldri noe med gluten til barna når vi er på besøk. Da er det snakk om 2-3 timer maks og folk tar virkelig hensyn. Men selve familien vår bagateliserer dette nesten...

18 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

LOL

Haha, jeg ser at du trenger masse lykke til med denne situasjonen, ts. Har ingen råd til deg, måtte bare kommentere på dette ironiske svaret. Når mennesker har bestemt seg for at noe er greit, så har de bestemt seg. Du har en lav iq familie 🤷‍♀️Appellere til følelsene deres, kanskje. Fortell dem hvor dårlig barnet ditt blir og hvor lei seg hun blir eller noe i den dur. Fornuft og logikk fungerer ikke på denne type mennesker

Ja der ser du hva jeg mener...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du forventer for mye av andre. Dette er ganske ekstreme tiltak (som selvfølgelig er helt opp til deg i samråd med lege å sette). 

Om intoleransen er så alvorlig ville jeg alltid sendt med egen mat. For å gjøre situasjonen lettere for absolutt alle. Og eneste kravet var at de aldri ga annen mat. 

Barnehagen er selvfølgelig en profesjonell aktør, for å bruke et slikt ord. Og ville kanskje også krevd litt mer av mine aller nærmeste, som barnets besteforeldre. Men at alt av tanter/onkler/øvrige skal tenke på alt dette er for drøyt. 

Anonymkode: b2fc9...ffa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du forventer for mye av andre. Dette er ganske ekstreme tiltak (som selvfølgelig er helt opp til deg i samråd med lege å sette). 

Om intoleransen er så alvorlig ville jeg alltid sendt med egen mat. For å gjøre situasjonen lettere for absolutt alle. Og eneste kravet var at de aldri ga annen mat. 

Barnehagen er selvfølgelig en profesjonell aktør, for å bruke et slikt ord. Og ville kanskje også krevd litt mer av mine aller nærmeste, som barnets besteforeldre. Men at alt av tanter/onkler/øvrige skal tenke på alt dette er for drøyt. 

Anonymkode: b2fc9...ffa

Joda, jeg ser dette. det kan hende du har rett. Men besteforeldrene liker å ha barna på besøk. Overnattingsbesøk uten oss foreldre. Og det er vanskelig å stole på at de passer godt på dette. Våres barn og barna til tanter/onkler besøker hverandre mye. Og tantene/onklene er så slurvete med maten at vi ikke tørr å la barna vesøke dem på egenhånd rett og slett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir hun faktisk dårlig av så små mengder? Hvis ikke, kan det være derfor de ikke er så nøye på det? Min mor blir det, så hos oss tar vi forholdsregler. Men jeg vet om en del med diagnostisert cøliaki som ikke blir dårlig før de har fått i seg en del gluten(sier de i alle fall), og dermed gir litt mer blaffen. Og så har du jo idiotene som sier de er allergiske uten å være i nærheten av intolerante engang. Det ødelegger nok mye for dem som blir ødelagt i flere dager selv av små spor i maten. 

En annen ting er at for dem som ikke har med matallergier å gjøre i hverdagen, fort kan glemme seg og gjøre slike småting uten å tenke seg om. Da jeg spiste gluten- og melkefritt selv en periode, hadde jeg ganske god kontroll. Nå merker jeg derimot at jeg blir raskere usikker og dobbeltsjekker alt.

Anonymkode: ba2df...bd4

Skrevet

Dessverre blir ikke intoleranse like akseptert som allergi. Folk er ikke så nøye, og kaller dette hysteri. Ja, som både du opplever privat og her inne. Fryktelig at det er slik, for det er jo ingen som ønsker at barnet skal være glutenintolerant. Det er jo faktisk er mareritt! 

Selv om du har prøvd, så må du faktisk sette deg ned med besteforeldre, tanter, onkler og hvem dette måtte gjelde, og forklare situasjonen skikkelig. Forklare hvilket skader barnet får, hvilke tiltak dere må gjøre for å rette det opp og alt det negative med dette. Så må du rett og slett true dem med å ikke få gi barnet mat hvis dem ikke er skikket til å forholde seg til dette. Dem må innse alvoret, det må være topp prioritert. Du skal kreve dette, for barnets del. Du skal gi blaffen i alle andre rundt, såfremt du ivaretar helsen til ditt eget barn. Ditt barn skal ikke lide av andres sløvskap! 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke riktig!

Min venninne har glutenintoleranse og jeg har cøliaki. Hun blir kjempe dårlig av en liten smule, og om noen har slurvet med renhold. Mens jeg kan spise en kvart skive, og bare få litt magevondt. 

Hadde sluttet å la barnet spise det de lager, og nektet de å gi henne noe som helst. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta en hvit en og si at hun nå har fått diagnosen cøliaki? Så kanskje de skjerper seg da? 

Anonymkode: 454df...215

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ta en hvit en og si at hun nå har fått diagnosen cøliaki? Så kanskje de skjerper seg da? 

Anonymkode: 454df...215

Godt forslag. For det er jo egentlig det hun har, bare med en annen betegnelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo bare gjøre som vi gjør, vi som har barn med cøliaki: Ta med egen mat alltid, overvåke all spising, godkjenne alt (lese alle ingredienser), være ekstremt skeptisk og mistenksom til alt som skal være OK, lære barnet det samme. Vårt barn er 8 år nå, og man ikke stole på noen. Andre kan ikke holde kjøkkenene sine rene for gluten, det er det så vidt vi klarer hjemme hos oss. Du kan rett og slett ikke forvente at de forstår, for det er for vanskelig å gjennomføre. 

Anonymkode: eeade...5ff

• Liker 1
Skrevet (endret)

De to øverste punktene er jo ganske ekstreme, og slike ting som nesten bare de som lever med allergier til daglig har skikkelig dreisen på, så akkurat det ville jeg trodd kunne skyldes uvitenhet. 

En del av de i den eldre generasjonen respekterer verken allergier eller intoleranser, heller, for «ingen hadde det da de vokste opp» og «det har jo blitt folk av alle likevel». Min svigerfar kan godt finne på å tilby ett av barnebarna, som er nøtteallergiker, matvarer med nøtter fordi «det er jo så lite». :murvegg: Kan det være noen slike holdninger du møter i familien?  

Endret av Ullvott

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...