Gå til innhold

Lang reise med halvannetåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal reise til svigers i sommer, 800 km unna. Med en halvannetåring.... Vi har aldri reist langt med barn før, og jeg ser bare en haug med problemer og dritt. 

Vi har pleid å kjøre. Det tar rundt 12 timer med aktiv kjøring (altså kommer pauser i tillegg). Vi har pleid å dele det opp over to dager, og kjøre 6 timer hver dag, med hotellovernatting i midten. 

Men altså, jeg grøsser med tanken på å gjøre dette med en halvannetåring. Det lengste vi har kjørt er 180 km, og det har involvert en ferge hvor man får en naturlig ut-av-bilen-pause. Og det har vært en del hyl og skrik, selv om vi har tilpasset etter sovetidene for å få mest mulig soving på turen. 

Hvordan skal man klare gjøre bilturen minst mulig dritt? Masse, masse pauser, tenker jeg jo, men hva om det regner og det blir vanskelig å leke ute på lekeplasser (masse vått tøy som må inn igjen i en fullstappet bil). 

Fly føles ikke som et bedre alternativ. Om vi reiser med fly + tog, tar det rundt 7 timer til vanlig. Vi er avhengig av å ha bil der vi skal, så da må vi leie bil, med bilstol. Likevel skal vi da få med oss vogn (han trenger den for dagsovingen..), barnestol (svigers har ikke annet han kan sitte i), reiseseng, leker, og alt ellers. Det blir en helt forferdelig oppakning, som vi da skal ha med oss. Og å leie bil på flyplassen for å slippe unna togbiten (dårlig plass til bagasje, og alltid stappfult, og et helsike selv uten barn), blir det skitdyrt det også... 

Jeg føler det er som å velge mellom pest og kolera. Mannen vil kjøre, men jeg er redd det blir to dager i helvete - hver vei.. 

Har dere noen tips til å reise langt med en så liten en? 

Anonymkode: bb046...aa1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på natta.

Anonymkode: 5e79f...9c1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på natta.

Vi klarer det ikke på én natt (jeg orker ikke sitte 12 timer i strekk i bil). Så da må vi evt ta overnatting på dagtid på hotell, og kjøre to netter etter hverandre.. Det tror jeg ikke jeg tør, med tanke på frykt for å sovne ved rattet. Jeg sliter med å holde meg våken lenger enn kl 22 til vanlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på natta.

Stemmer i. Pleier å kjøre 65 mil til vår familie med barn og inntil eldste ble over 3 år, så pysjer vi og setter oss i varm bil og kjører hjemmefra når de skal sove og gir bånn gass (etter forhold seff, mener at vi har svært få og effektive stopp). Da kan dere ta en frokoststopp tidlig neste morgen også kjøre litt og ta lunsj og rast et sted hvor barnet kan løpe litt og plutselig er dere fremme. 

Har kjørte 65 mil tur retur i påsken med 2 åring, 5 åring og 7 åring. Vi har kjøtt på dagen med mange pauser og to lange matpause, nettbrett og film i bilen og masse barnemusikk.. Og tusen ganger "er vi fremme snart?" fra de to eldste. Kanskje to tusen. Ca. 

Anonymkode: 09502...aca

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi klarer det ikke på én natt (jeg orker ikke sitte 12 timer i strekk i bil). Så da må vi evt ta overnatting på dagtid på hotell, og kjøre to netter etter hverandre.. Det tror jeg ikke jeg tør, med tanke på frykt for å sovne ved rattet. Jeg sliter med å holde meg våken lenger enn kl 22 til vanlig. 

Start på kvelden og bytt på å kjøre. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har reist mye med barn i bil. Og for meg, er jo 80 mil helt greit. Kjører som regel det strekket i et smekk jeg. Både alene og med barn. 

Ofte har jeg da kjørt om natta. Da skal jo barnet sove uansett. 

Stopp er viktig. Om det regner, går det an å stoppe ved kjøpesentre, McDonalds. Jeg har stoppet på Mc.Donalds og bare latt barnet leke der. De har jo som regel en liten lekeplass, ballbinge osv.

Dere er to voksne, kanskje den ene må sitte bak med barnet og underholde litt av og til. Lese bok, fargelegge, synge osv.

Nå har jeg tre snille barn. Det har aldri vært noe problem å kjøre langt. På fly har de vært stille. 11 timers flytur har gått som en lek, selv med 2 åring. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Start på kvelden og bytt på å kjøre. 

Det blir fremdeles 12 timer å sitte på ræven i et bilsete, og det klarer ikke ryggen min. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ju allerede bestemt at det blir helt forferdelig og med den innstillingen så blir det nok det. 

80 mil er ikke all verden,  vi kjør de 4-5 ganger i året og det går helt fint.  Men vi har litt annen attityd enn deg.

Hvorfor gjør dere ikke bare som dere pleier å får den overnattingen?

Anonymkode: 9b7ff...c07

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Det må gjerne legges til at dette ikke er 800 km på gode veier... Størstedelen er på rævva veier, så det tar lengre tid enn om vi hadde kjørt på østlandsveier. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir fremdeles 12 timer å sitte på ræven i et bilsete, og det klarer ikke ryggen min. 

Så problemet er egentlig din rygg og ikke barnet?

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ju allerede bestemt at det blir helt forferdelig og med den innstillingen så blir det nok det. 

80 mil er ikke all verden,  vi kjør de 4-5 ganger i året og det går helt fint.  Men vi har litt annen attityd enn deg.

Hvorfor gjør dere ikke bare som dere pleier å får den overnattingen?

Jeg har ikke bestemt det, jeg er redd for det... Hjelpe meg, er det virkelig ikke lov til å være bekymret for at noe skal være vanskelig?

80 mil på dårlige veier, er faktisk ikke barebare med småbarn (ikke for voksne heller). Det tar som sagt 12 timer, uten pauser innregnet. 

Vi skal gjøre som vi pleier og få overnattingen? Har jeg skrevet noe annet? 

Det endrer ikke at det blir 6 timers aktiv kjøring hver dag - og når bilturen som vanligvis tar 3,5 time tok 5 timer i påsken, og det var hyl og skrål, så ser jeg rett og slett mørkt på det. Jeg er vel ikke frøken supermamma som deg... Den bilturen gikk IKKE fint. 

Så derfor startet jeg denne tråden, for å høre om råd til hvordan man får en fin biltur. For om vi skal kjøre dobbelt så langt, to dager på rad, orker jeg ikke så mye vræl og hysteri fra baksetet... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så problemet er egentlig din rygg og ikke barnet?

Vel, nei. Ryggen min er ikke noe større problem enn det pleier være? Barnet er hovedproblemet her. 

Skrevet

Dette går fint TS. Last ned tegnefilmer og noen morsomme apper på nettbrettet og sett deg bak sammen med ungen. Lek med apper, se på film, syng og lek. Stopp på McDonalds osv og la ungen herje. Noen ganger så må man bare.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å bruke nettbrett til et så lite barn? Det er jo ikke anbefalt med tv før ungen er 3. Han får se på små snutter på pudding-tv kanskje 5-10 min om dagen, men jeg synes ikke helt det er ok å la en halvannetåring sitte og glo på tv lenge av gangen. 

Det er langt mellom McDonaldsene der vi kjører... Vi bor ikke på Østlandet, det gjør heller ikke svigers. Mesteparten av kjøringen skjer der det er mildt sagt grisgrendt, og vi kanskje passerer en bensinstasjon i timen... 

Å sette seg baki om det blir for ille kan vi nok gjøre, men det hjalp ikke nevneverdig ved forrige biltur. Selv med leking og synging. Han liker ikke sitte fastspent og i ro lenge av gangen, og da driter han langt i om jeg sitter og synger og veiver med en leke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sover ikke barnet på dagen? Hvis det er en 6-timers tur, så blir det da 7 timer med en god pause i midten. Kjør om morgenen når barnet er uthvilt. Én av dere sitter bak, gir frokost, leker, lunsj, osv. Etter 2-3t tar dere en god pause på en time +-, før dere hopper i bilen igjen, og lar barnet sove resten av turen. Kjøp et setetrekk med plass til ipad (obs at det er kollisjonstestet), så har dere tegnefilmer i backup hvis det blir mye hyling og gråt. 

Anonymkode: cfa9b...64c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det må gjerne legges til at dette ikke er 800 km på gode veier... Størstedelen er på rævva veier, så det tar lengre tid enn om vi hadde kjørt på østlandsveier. 

Vi som gir råd her har jo erfaring med slik langkjøring og så lange strekk her i landet og i nabolandene i nord er jo "rævva" veier. Har kjørt med unger til/fra lengst i nord til langt i sør mange ganger og også blant annet langt inn i Russland og å kjøre i lange strekk på natta er det som har fungert for oss i hvert fall. Ungene sover for det meste, man slipper sol og varme osv. 

Men hvis dere ikke ønsker å gjøre det på den måten så må dere jo selvfølgelig dele opp turen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å gi barnet ipad i hånden er ikke bra, i tilfelle kollisjon. Slike løse gjenstander har ingenting i en bil i fart å gjøre. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bestemt det, jeg er redd for det... Hjelpe meg, er det virkelig ikke lov til å være bekymret for at noe skal være vanskelig?

80 mil på dårlige veier, er faktisk ikke barebare med småbarn (ikke for voksne heller). Det tar som sagt 12 timer, uten pauser innregnet. 

Vi skal gjøre som vi pleier og få overnattingen? Har jeg skrevet noe annet? 

Det endrer ikke at det blir 6 timers aktiv kjøring hver dag - og når bilturen som vanligvis tar 3,5 time tok 5 timer i påsken, og det var hyl og skrål, så ser jeg rett og slett mørkt på det. Jeg er vel ikke frøken supermamma som deg... Den bilturen gikk IKKE fint. 

Så derfor startet jeg denne tråden, for å høre om råd til hvordan man får en fin biltur. For om vi skal kjøre dobbelt så langt, to dager på rad, orker jeg ikke så mye vræl og hysteri fra baksetet... 

Og da har mange rådet deg til å kjøre om natta. Selv om veiene er dårlige, er det mindre trafikk. Man kan få bedre flyt. Jeg hadde aldri lagt inn overnatting på det strekket personlig, da jeg heller ville brukt tiden ved målet. Men vi er forskjellige.

La mannen kjøre. Han tar med seg all bagasjen, så kan du fly?

Dårlige veier. Vestlandskysten/nordnorge?  Om det er i det området, har dere vurdert hurtigruta? Deler av strekket?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover ikke barnet på dagen? Hvis det er en 6-timers tur, så blir det da 7 timer med en god pause i midten. Kjør om morgenen når barnet er uthvilt. Én av dere sitter bak, gir frokost, leker, lunsj, osv. Etter 2-3t tar dere en god pause på en time +-, før dere hopper i bilen igjen, og lar barnet sove resten av turen. Kjøp et setetrekk med plass til ipad (obs at det er kollisjonstestet), så har dere tegnefilmer i backup hvis det blir mye hyling og gråt. 

Han sover som regel halvannen time om formiddagen, og en halvtime i to-tiden. 

Vi timet påskekjøringen slik at vi kjørte litt før han pleier sove formiddagsluren, og da sov han den første halvannen time av turen. Men så våknet han og ville OPP.. Og det var deretter turen ble litt slitsom.. Selv med en times stopp på lekeplass, så ble han mildt sagt forbannet da han ble spent fast igjen, med illsint hyl og vræl i lengre tid etterpå. 

Han har ikke godt sovehjerte, så mesteparten av turen blir nok våkentid for ham, er jeg redd. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det innafor å bruke nettbrett til et så lite barn? Det er jo ikke anbefalt med tv før ungen er 3. Han får se på små snutter på pudding-tv kanskje 5-10 min om dagen, men jeg synes ikke helt det er ok å la en halvannetåring sitte og glo på tv lenge av gangen. 

Det er langt mellom McDonaldsene der vi kjører... Vi bor ikke på Østlandet, det gjør heller ikke svigers. Mesteparten av kjøringen skjer der det er mildt sagt grisgrendt, og vi kanskje passerer en bensinstasjon i timen... 

Å sette seg baki om det blir for ille kan vi nok gjøre, men det hjalp ikke nevneverdig ved forrige biltur. Selv med leking og synging. Han liker ikke sitte fastspent og i ro lenge av gangen, og da driter han langt i om jeg sitter og synger og veiver med en leke. 

Da kommer nattkjøring tilbake som alternativ. 

Om dere skal bruke ipad, fest den på en forsvarlig måte som ikke skaper problemer ved eventuell nødbrems/kollisjon.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...