Gå til innhold

Foranliggende morkake - når kjente dere liv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tredje svangerskap, og jeg har vært litt bekymret over at jeg enda ikke har kjent liv (uke 18). Hadde kjent liv flere ganger før dette med de to andre. På ultralyd i dag fikk jeg bekreftet at morkaka ligger foran, og at det er forklaringen. Bare å smøre seg med tålmodighet altså. Men dere andre som har hatt det samme - når kjente dere noe første gang?

Anonymkode: d9825...f2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var passert 5 mnd og vel så det før jeg følte meg sikker på at det var babyen og ikke bare tarmbevegelser. Jeg kjente ganske lite til bevegelsene frem til 7-8 mnd. 

Anonymkode: 71f3b...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel ca 18 uker på vei da jeg kjente det første gang med morkaka foran. Fikk beskjed på tidlig ultralyd om at jeg kunne gå så lenge som til uke 24 før jeg kunne kjenne liv med morkaka plassert slik og ikke burde bekymre meg før det :) det samme sa jordmor.

Anonymkode: 92b7c...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Kjente nesten ikke liv hele svangerskapet og var utallige ganger på føden med «lite liv» på slutten. Kunne se magen bevege på seg uten at jeg kjente det, skikkelig rart!

Anonymkode: 8207c...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Kjente ingenting før en stund etter OUL, så rundt uke 20? Var generelt lite bevegelse utenpå, så min mann fikk bare kjent bevegelse noen få ganger. Det var litt dumt...

Anonymkode: 2e717...f6c

Gjest NotYou
Skrevet

Morkaka foran nå for første gang (5 svangerskap). Kjente først liv i uke 24/25. Kjente ikke daglig før etter uke 30, og jeg har generelt kjent lite gjennom hele svangerskapet. Snart termin nå, og alt har vært fint :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å kjenne i uke 18, men siden det var så rare og svake bevegelser var jeg ikke sikker før jeg fikk det bekreftet på ultralyd i uke 19. Da kunne jeg se at han sparket og snudde på seg samtidig som jeg kjente det.

Det er nå halvannen uke siden, og jeg har kjent liv flere ganger, men det har vært dager jeg ikke har kjent noe. Jeg regner med at det skyldes hvordan han ligger, for det er alltid på samme sted jeg kjenner bevegelsene. Det var en dag jeg kjente masse liv, men så snudde han seg og det ble stille i flere dager.

Anonymkode: afe79...102

Skrevet

Litt etter uke 20 tror jeg såvidt det var noen bevegelser der inne ☺

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket ikke noe forskjell fra de svangerskapene der morkaken var normalt plassert. Kjente liv i ca uke 15 med alle barna.

Anonymkode: 73bb8...49b

Skrevet

Begynte forsiktig i uke 19, da var jeg i tvil på hva det var jeg kjente. Men de samme bevegelsene ble sterkere, og fra uke 21 var det ingen tvil lenger. Nå i uke 28 kjenner jeg bevegelser gjennom morkaka og. 

Men vi har vært på flere ULer og sett babyen sprelle vilt inni der uten at jeg kjenner noe som helst, senest i uke 24, så det er nok en del demping..

AnonymBruker
Skrevet

Min morkake lå også foran med tredjemann og kjente faktisk ikke liv før i uke 21. 

Anonymkode: ce91e...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er deg, bare for to uker siden 😂 Tredjegangs, men første gang jeg har foranliggende morkake, kjente liv lenge før med de to første (naturlig nok). Fikk vite på ultralyd i uke 12 at jeg hadde morkaka foran, derfor var jeg jo lenge forberedt på at det kunne ta tid, men da jeg var i uke 18 (altså to uker siden), ble jeg utålmodig og noe bekymret, googla meg i hjel på når man kunne kjenne liv med foranliggende morkake 🙈 Nå er jeg uke 20, og kjente liv i sist uke, og daglig siden 😍 Bare nede under navlen enda, men ingen tvil om hva det er. 

Anonymkode: 0d95e...c26

AnonymBruker
Skrevet

Hadde foranliggende morkake i andre graviditet og kjente ikke liv før uke 20, tror jeg. Det er mye senere enn første gang. Men bare gled deg til slutten av graviditeten, for da lå min baby og sparket rett i ribbeina, faktisk ganske vondt. Kunne våkne av det på natta. Er jo kanskje logisk det også, med morkaka foran, må man sparke innover. Var ikke sånn første gang. :) 

Anonymkode: 20ab0...205

AnonymBruker
Skrevet

Ca 23+ noen dager

Anonymkode: b391a...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Helt svakt fra uke 18. Nå i uke 22 så har jeg kjent nesten hver dag :) første barn!

Anonymkode: 2629c...ad0

AnonymBruker
Skrevet

Uke 20. I uke 22 kjentr jeg sparkene utenpå magen :)

Anonymkode: ddce6...635

AnonymBruker
Skrevet

Uke 26

Anonymkode: 44aba...2a3

Skrevet

Jeg har hatt 2 svangerskap med foranliggende og ett med baktilliggende morkake og ved det med baktilliggende kjente jeg liv ca uke 21-22, i de to andre ikke antydning før uke 25 og fram til ca uke 30 var det heller ikke like tydelig karakter over sparkene. 

For å være litt  brutal så er det jo heller ikke noe nytte i å bekymre seg over hvor mye/lite liv en kjenner etter liv før uke 23, det er fint lite en får gjort med et foster som ikke beveger seg i uke 18 om det skulle være en underliggende grunn til det, og før uke 23 vil det jo være en abort. Vent til uke 25 med å kjenne etter du, om et barn skulle måtte ut før uke 25 fordi det allerede da er slapt og sykt, vil det nok være dårlige muligheter uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjente det godt i uke 20. Kunne se og kjenne det utenpå i uke 21. Nå kjenner jeg hun blir sterkere for hver dag. Kjenner masse bevegelse hver dag! Bare å smøre seg med tålmodighet tror jeg 😊 

Anonymkode: 25460...151

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...