AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 Jeg har tidligere prøvd Vektklubben og Grete Roede. Og det er ikke det å spise den sunne maten som alltid blir problemet for meg, men det er denne logistikken å ha rett mat til rett tid i kjøleskapet/skapet. Jeg husker det ble mange turer på butikken. Og mye av maten ble jo dårlig for noe var bare satt opp en tirsdag og så var det to uker til nesten gang. Ble helt sprø av det der. Vil gjerne gi det et nytt forsøk, men tenkte høre om det er noen som har gode innspill til denne matlogistikken. Det skal sies at jeg sliter med hukommelse og konsentrasjon samt er småbarnsmor, så har litt ekstra utfordringer. Hadde jeg hatt en kokk som alltid serverte meg rett mat til rett tid så hadde jeg jo klart det 😄 Anonymkode: 1d04c...3ed
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Kjempebra at du har droppet Grete Roede! Om du kan fullstendig droppe tanken om at det er en rett mat og en rett tid å spise den på*, så er du på god vei. Du trenger ingen kokk, du - og sulten din - er din beste kokk. *Hvis jeg misforsto og rett mat/rett tid bare refererer til logistikken, så følg med nå. Uansett, følg med nå. Logistikk starter med planlegning, og planlegningen starter med sulten din. Hva liker du, hva liker barnet ditt? Hvor lenge holder de forskjellige matvarene seg, og hvor mye spiser dere av hver matvare innenfor det tidsrommet? Det er så mye du skal kjøpe. Lag en plan for de forskjellige måltidene. Spre maten ut så du får 1) passe store, delikate og balanserte, varierte måltider og 2) spist det opp i tide. Synkroniser handleturer med når du går tom for mat, ideelt ønsker du å spise opp de siste restene av alt, på handledagen. Ha en løpende oversikt over hva du har i kjøleskapet. Hvis barna dine forsyner seg selv, innprent dem at de sier ifra om de tømmer noe. Anonymkode: 9563b...380 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 "De siste restene av all den mest lettbedervelig maten", skulle det stå! Du skal selvfølgelig ikke tømme huset for mat før du kjøper mer. Anonymkode: 9563b...380
Sandum.PT Skrevet 24. april 2019 #4 Skrevet 24. april 2019 Kanskje jeg også misforstod logistikken, men her er det jeg gjør: Handler stort sett en solid mengde en gang i uka, og handler inn innimellom om noe går tomt. Planlegger middager med fruen mot slutten av uka slik at vi handler inn det vi skal spise til neste uka. Alt holder seg i minst en uke. Spiser det jeg vil og liker, men unngår "junk". Kontrollerer porsjoner og måltidsantall. F.eks. alltid 4 måltider om dagen og ingen snacking mellom, så vet jeg ca. hvor store porsjonene må være for at jeg ikke skal få problemer med vektoppgang. Koker noe kraft på fredag/lørdag og lager doble porsjoner av to forskjellige gryter på søndag. Disse legger jeg i bokser slik at jeg har gryte 1 på mandag til lunsj på jobb, gryte 2 på tirsdag, gryte 1 på onsdag, gryte 2 på torsdag. Tar bare 45 minutter å lage lunsj til hele uka på denne måten. Kan ha laks, torsk, svin, kylling, tunfisk osv. i gryta. Alt smaker godt med litt kraft, krydder, noen linser/bønner/ris, grønnsaker osv Fredag er kosedag og jeg lager noe digg til lunsj og spiser noe godis på kvelden. Det viktigste for meg er at det er lettvint, smaker godt, lite styr og at jeg får i meg mye grønnsaker og proteinrik kost. Utover det er "alt lov" for å holde administreringen til et minimum. Det funker godt for meg. Your milage may vary. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #5 Skrevet 24. april 2019 Det hørtes lett ut det de over skriver men det er det ikke. Man går ikke ned i vekt av å spise det man har lyst på... Nummer 1 er å bli bevisst på hvor mye kalorier matvarer inneholder SÅ finner du kalorifattige ting du liker både til å lage og til å ha på lur. Spesielt viktig med kalorifattige ting som smaker litt søtt slik at du har noen gode alternativer når søtsuget kommer om kvelden. Meloner og appelsiner bruker jeg til dette. Spiser mye knekkebrød med skinke. Og salater, skalldyr, hvit fisk. Grønnsaker og rent kjøtt. Muslibarer til å ha i lomma og i bilen om jeg blir sulten på veien. Bruker også nutrilettshake. Ikke fordi jeg er tilhenger av shakedietter eller følger nutrilettdietten for det gjør jeg ikke, men fordi at sjokoladeshaken om jeg putter i soyamelk og banan er god, tar 1 min å lage i smoothiemaskinen og kan tas med i hånden når jeg har det travelt. Alternativet hadde vært to brødskiver med pålegg i mellom og det er egentlig ikke noe særlig godt eller greit å spise når man er på farten. Når jeg unner meg noe godt så tenker jeg på hva som virkelig er verd det. Oppnådde ingenting før jeg fikk kunnskap om circa kaloriinnhold i ting. Anonymkode: fe5ab...edf
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes lett ut det de over skriver men det er det ikke. Man går ikke ned i vekt av å spise det man har lyst på... Nummer 1 er å bli bevisst på hvor mye kalorier matvarer inneholder SÅ finner du kalorifattige ting du liker både til å lage og til å ha på lur. Spesielt viktig med kalorifattige ting som smaker litt søtt slik at du har noen gode alternativer når søtsuget kommer om kvelden. Meloner og appelsiner bruker jeg til dette. Spiser mye knekkebrød med skinke. Og salater, skalldyr, hvit fisk. Grønnsaker og rent kjøtt. Muslibarer til å ha i lomma og i bilen om jeg blir sulten på veien. Bruker også nutrilettshake. Ikke fordi jeg er tilhenger av shakedietter eller følger nutrilettdietten for det gjør jeg ikke, men fordi at sjokoladeshaken om jeg putter i soyamelk og banan er god, tar 1 min å lage i smoothiemaskinen og kan tas med i hånden når jeg har det travelt. Alternativet hadde vært to brødskiver med pålegg i mellom og det er egentlig ikke noe særlig godt eller greit å spise når man er på farten. Når jeg unner meg noe godt så tenker jeg på hva som virkelig er verd det. Oppnådde ingenting før jeg fikk kunnskap om circa kaloriinnhold i ting. Anonymkode: fe5ab...edf Jeg vil si det er helt motsatt. Vektmestring har sine utfordringer, det er klart, men prinsippet er ekstremt enkelt. Du - og mange, mange, så ikke ta det personlig (om det ikke er du som står bak alle innleggene her inne) - gjør det bare mye mer vanskelig enn det trenger å være. Og det er sånn slanking blir big business. Slankeindistrien, media, matvareindustrien, spiller på våre irrasjonelle behov, mens de gir inntrykk av at de henvender seg til den rasjonelle delen av oss. Mange kan ikke, og noen vil ikke, tro at det er enkelt. (Det var lett for meg fordi jeg aldri ønsket at det skulle være vanskelig, jeg trodde det bare. Da jeg hadde bestemt meg for å endre innstilling og vaner, var jeg plutselig mottakelig for korrekt informasjon.) Skal du varig ned i vekt, må du endre vaner permanent. Første bud for å kunne fortsette med noe, er at du liker å holde på med det. Alle, spesielt overvektige, liker god mat, og god mat blir ekstra viktig når du må spise mindre. Å unne seg er et faresignal. Det betyr at det du holder på med, er noe du ikke har lyst til å holde på med. Hele tankegangen er feil. Hvor mange kalorier det er i matvarene, finner man på emballasjen, så det er enkelt. Det som er utfordringen, er å ikke spise for mange av dem, konsekvent, på ekte, og over tid, og da trenger man selvinnsikt også. Du møter søtsuget med søt mat, men ikke det du har sug etter. Du stoler ikke på at du kan overleve/fungere om det går noen timer mellom to måltider. Mat er viktig, og du nedprioriterer mat, noe som gjør deg besatt av mat. Man trenger ikke være synsk for å forutse hvordan dette går. Anonymkode: 9563b...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå