Gå til innhold

Lage U formet kjøkken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøkkenet mitt er 2.45 på kortsiden og 2.9 på langsidene. Nå står det et L-formet kjøkken der. Men har veldig lyst på U formet, dvs kjøkken på alle tre veggene. Tror dere at det kan bli fint, eller er det for liten plass? Det er åpen kjøkkenløsning og stua er veldig stor, så spiseplassen er på stua. Takknemlighet for svar/råd! 

Anonymkode: 8b4be...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer nok til å bli frykelig trangt... En kjøkkenbenk er som regel ca 62 cm dyp. Det blir 124 cm av bredden av kjøkkenet. Da har du bare ca 120 cm å bevege deg på mellom hver benk - og det er trangt... Tenk deg at du skal åpne et skap, da er det plutselig bare 60 cm klaring til andre siden. Jeg får klaus av å tenke på det. 

Anonymkode: 35208...3f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes u-formet kjøkken i seg selv er helt grusomt, det blir fort trangt dersom man er 2 der, og en skal til den ene kortsiden samtidig som den andre skal noe på langsiden som er like ved.. man blir fort gående oppi hverandre! Hadde jeg kunnet velge hadde jeg hatt kjøkken på hver side av veggen, og ikke noe i enden - selv om man dermed får litt mindre kjøkken.

Anonymkode: 79dd6...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt trangt. Du kan kanskje ha en variant med smale skap fra tak til gulv på den ene siden? (Overskap)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det går veldig fint, så fremt du ikke klemmer inn mest mulig skap i høyden, overalt.

Hos oss er det 130 cm mellom (parallellkjøkken, ikke u), og det føles stort sett ikke trangt eller smalt på noen som helst måte. Men det er tatt noen valg knyttet til luftighet: der hvor det er høyskap på den ene siden er det ikke overskap på den andre siden. Der hvor det er komfyrtopp og vifte, er det «luft rundt vifta» (altså ikke overskap), mens det er overskap på motsatt side. 

Husker jeg så et bilde av et u-kjøkken hvor det innerst i u’en da ikke var overskap, det var fint og så luftig ut, selv om det ikke var særlig bredt.

Når jeg skriver at det stort sett ikke føles trangt på kjøkkenet vårt må jeg innrømme at det er ett unntak: når vi tømmer oppvaskmaskinen, og samtidig har dratt ut skuffene på motsatt side. Da kan man ikke passere uten at den som står og holder på flytter seg. Men det er virkelig ikke noe problem i hverdagen, det skjer jo såpass sjelden.. Tror ikke det hadde vært noe problem hvis kjøkkenet var 10 cm smalere heller. 

Og jeg mener det finnes en «minsteregel» for bredde - så det på Superoppusserne engang, men finner ikke regelen helt igjen. Kanskje du TS er bedre på å google enn meg ;)

Anonymkode: 96111...5c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bor alene, og er på kjøkkenet storsett alene, kan det fungere. For en familie fungerer det ikke, for det blir for trangt.

Anonymkode: eeea8...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Rotemor skrev:

Det virker litt trangt. Du kan kanskje ha en variant med smale skap fra tak til gulv på den ene siden? (Overskap)

Dette tenkte jeg også, men det spørs jo om det er mest mulig oppbevaring eller mest mulig benkeplate ts er ute etter. 

Regner med at det er vindu på ene langside. Ene løsninge kan være å fylle ene langside med overskap, og ha vanlig dybde på kortsiden og under vindu. 

Eller du kan ha vanlig dybde ene langside og kortsiden, og under vindu ha overskap på gulvet og en litt bredere benkeplate over, så blir barløsning ved vindu. Eventuelt en slik løsning uten barløsning. 

Anonymkode: 9a923...543

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenkte jeg også, men det spørs jo om det er mest mulig oppbevaring eller mest mulig benkeplate ts er ute etter. 

Regner med at det er vindu på ene langside. Ene løsninge kan være å fylle ene langside med overskap, og ha vanlig dybde på kortsiden og under vindu. 

Eller du kan ha vanlig dybde ene langside og kortsiden, og under vindu ha overskap på gulvet og en litt bredere benkeplate over, så blir barløsning ved vindu. Eventuelt en slik løsning uten barløsning. 

Anonymkode: 9a923...543

Overskap i benkehøyde og en lang hylle, eller to, over kan også være veldig fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har parallellkjøkken som bare er 210 dypt, og det er kun 97cm mellom benkene. Åpent ut mot spisestue. Det funker overraskende fint da oppvaskmaskin, stekeoven (uttrekk), og vask er på samme side. Det går ikke an å åpne skuffene helt på motsatt side når f.eks oppvaskmaskinen er åpen, men jeg bor alene så logistikken på det er ikke utfordrende. Har overskap på begge sidene (100cm overskap), og hadde jeg ikke hatt behov for oppbevaringen så ville jeg heller valgt å droppe overskap på den ene siden, og samtidig gått for benkekjøleskap for å slippe unna det ene høyskapet. Er dere en familie som ofte er på kjøkkenet sammen, så ville jeg heller beholdt L`n.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lag en L pluss en dyp halvøy der der ikke er noe innredning. Det hadde jeg før og savner det fortsatt. 

Anonymkode: 89a7f...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Tusen takk svar alle sammen! Det må å sette overskap nederst og ikke ha noen overskap på denne siden var et utrolig godt tips. Er det noen som har gjort det og/eller har bilder å dele av dette? Ellers så glemte jeg å si at det ikke er vinduer på kjøkkenet, kun åpning ut til stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎24‎.‎04‎.‎2019 den 8.16, AnonymBruker skrev:

TS her. Tusen takk svar alle sammen! Det må å sette overskap nederst og ikke ha noen overskap på denne siden var et utrolig godt tips. Er det noen som har gjort det og/eller har bilder å dele av dette? Ellers så glemte jeg å si at det ikke er vinduer på kjøkkenet, kun åpning ut til stua.

Forsvinner ikke litt av poenget med U-kjøkken da? Du taper jo en del plass, antakelig sitter du igjen med mindre eller like mye plass som om du hadde hatt parallellkjøkken...

Anonymkode: 79dd6...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe samme størrelse som deg, og også L-formet i dag. 
Jeg synes det er for lite benkplass, og det er hovedgrunnen til at jeg vurderer U-formet når oppussingen skal skje. 

Det er mange muligheter å gjøre det på. 
En av variantene jeg vurderer er å lage ett L-formet kjøkken i standard dybde, og så sette inn skap/benk som har mindre dybde på den ene siden. Da vil man fortsatt få mer oppbevaring og benkeplass enn dagens L-form, men fortsatt ikke ta for mye av gulvplassen. 
Men når jeg har tegnet kjøkken, så har jeg også innsett at ved å velge smartere plassering av de ulike elementene, og smartere innredning, så vil jeg kunne få utnyttet benkeplass mye bedre og få mer oppbevaring, og fortsatt beholde L-formen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har et parallellkjøkken med rundt 125 cm mellom benkene, og har aldri tenkt over at det skulle være trangt. Jeg gjorde et forsøk nå med å åpne døra til oppvaskmaskinen og trekke skuffen på motsatt side helt ut samtidig, og det var ikke noe problem. Det var til og med plass til å snike seg mellom om man skulle ha behov for det (siden skuffen ikke kan trekkes helt ut), selv om det selvsagt er enklere å lukke en av delene om man skal bevege seg rundt. Men selv om vi ofte er to voksne (og diverse dyr) på kjøkkenet samtidig, kan jeg ikke huske at vi noensinne har tenkt over at kjøkkenet ikke er bredt nok. Det er ikke sååå ofte man har behov for å åpne to dører som står rett ovenfor hverandre samtidig, vel?

Anonymkode: 8831b...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...