Gå til innhold

Moren min betaler 10 000 i mnd for broren min men nekter å hjelpe meg som student

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stadig vekk skryter hun av at hun tjener mye på oppdrag. Har inntekt på 2-3 mill i året. Hun betaler rundt 10 000 i leie for broren min hver måned mens jeg må leie en hybel på lån fra Lånekassen og være passiv røyker. Bor i utlandet så det er nesten umulig å finne noe annet når jeg kun har Lånekassen. Jeg synes det er grusomt å forskjellsbehandle oss på den måten. Det er en lang historie med forskjellsbehandling, mobbing og manglende empati ovenfor meg. 

Hvordan kan jeg akseptere denne situasjonen? Hvordan kan noen oppføre seg sånn? 

Anonymkode: 54188...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med moren din og fortelle henne hvordan du opplever denne urettferdigheten. Hva som kommer ut av det, det er avhengig av hva moren din sier.  Kanskje hun ikke er klar over at du trenger penger?  Uansett, foreldre skal ikke gjøre forskjell på barna sine.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns innlegget ditt var rotete og rart.

Takk for meg.

Anonymkode: 1b360...7ee

• Liker 3
Skrevet

Fjottete å forvente almisser. Du har tydeligvis ikke vært et like bra barn, og som man sår høster man.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på situasjonen til deg og broren din?

Du får kanskje hjelp til skolepenger isteden? Eller du har egentlig grei råd på støtten fra Lånekassen?

Kanskje broren din studerer noe hun synes er fornuftig, mens hun synes ditt studievalg er veldig dumt? 

Ville bare spurt henne på en pen måte hvorfor hun velger å støtte bror og ikke deg...

Anonymkode: 5847f...7c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tar avstand fra henne rett og slett. Du har hverken krav på penger eller empati. Men du er voksen, du har et valg. Du kan velge bort forskjellsbehandlingen og mobbingen. 

Du spør hvordan du kan akseptere dette. Vel, du har bare to valg dersom du har snakket med henne om det. Enten så aksepterer du dette for å beholde henne i livet ditt, og samtidig godtar forskjellsbehandlingen. Ellers så tar du steget bort fra henne og skaper ditt eget liv. Du trenger ikke din mor for å overleve her i verden.

Hvordan noen kan oppføre seg slik? Det kan være mange grunner til dette. Det kan være så enkelt som at hun liker din bror bedre. For selv om mange påstår man er like glad i alle barna sine, så er dette langt i fra tilfelle hos alle. Det kan også hende at hun ikke opplever denne forskjellsbehandlingen selv. Kanskje hun stiller dere likt i hennes hode, men ikke gjør det i praksis. Kanskje kun mener at din bror trenger mer hjelp enn deg? Kanskje hun er tullete i hodet? Det fins mange grunner, du kan jo spørre henne? Folk er forskjellige og tenker ulikt. Du sier jo hun mangler empati. Folk uten empati bryr seg ikke nødvendigvis om slik, og det kan også være en forklaring på at hun kan oppføre seg slik.

Anonymkode: 5cf04...681

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva har passiv røyking å si for situasjonen..?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville din mor beskrevet situasjonen? Ser hun det samme som deg?

Hvor gammel er du, og hvor gammel er broren din, og er det noen ting du har fått som ikke ham har fått?

Anonymkode: dd794...481

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har passiv røyking å si for situasjonen..?

At det er skadelig å bo der jeg bor og at hun likevel ikke hjelper til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stadig vekk skryter hun av at hun tjener mye på oppdrag. Har inntekt på 2-3 mill i året. Hun betaler rundt 10 000 i leie for broren min hver måned mens jeg må leie en hybel på lån fra Lånekassen og være passiv røyker. Bor i utlandet så det er nesten umulig å finne noe annet når jeg kun har Lånekassen. Jeg synes det er grusomt å forskjellsbehandle oss på den måten. Det er en lang historie med forskjellsbehandling, mobbing og manglende empati ovenfor meg. 

Hvordan kan jeg akseptere denne situasjonen? Hvordan kan noen oppføre seg sånn? 

Din mor er, først og fremst, din forelder. 

Hun oppdrar deg altså (og din bror). 

Dersom du ønsker å fremstå som et voksent menneske så må du initiere en samtale med din mor som ikke handler om hvor sur/furt/såret du er men som dreier seg om situasjonen: 

Hvorfor velger din mor å støtte din bror men ikke deg? Er det fordi du tåler mer eller mindre enn din bror? Fordi han alt er selvstendig nok mens du trenger å ha noen tøffe år før du blir voksen nok til å takle verden? 

Penger, ts, gitt til barn som ikke helt klarer seg selv, er ofte mye verre for dem på sikt enn å la dem slite en stund. Slit skaper karakter. Vis din mor at du har denne grunnleggende kunnskapen, og hun vil nok gi deg grunnen til at du og din bror behandles ulikt. Fordi å oppdra to barn til ok mennesker innebærer å behandle dem som to ulike individ med ulike behov. Forskjellsbehandling er dermed den eneste riktige veien til oppdragelse. Du godtar det i skolen og på jobb - hvorfor ikke hjemme?

Men - som sagt - snakk med din mor om hvorfor. Og lær deg å godta denne grunnen. Jeg tror ikke samtalen vil lede til penger. For pengene er hennes, ikke dine.

Anonymkode: 8c75f...f7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det er vondt, men også at det kan være vanskelig å ta opp. Om du har god kontakt med broren  din så kan du jo høre om han kan snakke med henne.

Anonymkode: 64806...496

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med rike foreldre, som ikke støttet en krone under studieårene. Noe jeg er veldig glad for i etterkant. Jeg har alltid vært selvstendig, alltid vært god på budsjett og økonomi, aldri tatt dumme økonomiske valg, og klarer å sette stor pris på det jeg nå har fått til, helt alene. 

Men jeg har full forståelse for at dette er vondt. Så ville absolutt konfrontert. Ikke som et krav om penger, men hun skulle fått lov å forklare meg ansikt til ansikt hvorfor hun forskjellsbehandler egne barn. 

Anonymkode: 69f4d...63e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noe lignende opplevde faktisk jeg og lillebrren min også. Storesøsteren vår fikk dekket depositum og husleie i løpet av hele studietiden hennes.    

Men jeg og lillebroren min måtte dekke alt sammen 100 % på egenhånd. Eller med stipend / studielån...  

Anonymkode: 99da9...6f1

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for meg.

Ja, takk for deg. 

Anonymkode: a7ea2...ca0

• Liker 5
Skrevet

Jeg klarer ikke å se noen gode grunner for å forskjellsbehandle søsken i så stor grad som din mor gjør. Så her må du nesten bare ta en prat, og har hun ikke gode grunner for hvorfor hun støtter den ene og ikke den andre, er det like greit å sluse henne ut. 

Ingen barn er like så noe forskjell blir det i oppdragelse og pengebruk, men 10 K i forskjell er rimelig drøyt og et kraftig signal etter min mening. 

Jeg har fire barn og den yngste studerer i utlandet som deg. Hun får et månedlig tilskudd fra oss foreldre, men for at det ikke skal bli forskjellsbehandling er det å anse som forskudd på arv. 

Skrevet

Send henne en melding og spør. Da får hun tid til å tenke seg om og finne svaret før hun svarer deg, og du slipper at hun kanskje føler seg presset og "konfrontert". Mulig hun innerst inne er klar over urettferdigheten og føler litt dårlig samvittighet for det.

Skrevet

Du konfronterer og hører grunnen hennes og er den ikke bra nok så tar du avstand til henne.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Fjottete å forvente almisser. Du har tydeligvis ikke vært et like bra barn, og som man sår høster man.

Ja det barnet som er født med det " beste" temperamentet forguder vi hele livet, det andre mobber og trakasserer vi og når det blir voksent så viser vi hvor lite vi liker det ved å gi yndlingsbarnet store summer mens det andre får 0 kr. 

Anonymkode: c98be...efc

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for meg.

Det var da bra at du takket for deg siden du hadde lite vettugt å si ;) . 

Anonymkode: c98be...efc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...