AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Pleier dere å påføre noe da? Aloe Vera? Eller lar dere går over? Anonymkode: 8cc53...8c6
Djungelvrål Skrevet 22. april 2019 #2 Skrevet 22. april 2019 Pøser på med aloe vera. Men blir du skikkelig solbrent oppstår det også blemmer dvs. annengradsforbrenning. Da går man på legevakta. Det kan være farlig.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #3 Skrevet 22. april 2019 Er allergisk mot aloe Vera, jeg lar det bare være og dekker meg godt til når jeg skal ut igjen. Anonymkode: 8cd07...3ab
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 4 minutter siden, SupaWoman skrev: Pøser på med aloe vera. Men blir du skikkelig solbrent oppstår det også blemmer dvs. annengradsforbrenning. Da går man på legevakta. Det kan være farlig. Er bare litt, men har tydelig rødt skille. Er det noe farlig da? Å bli solbrent? Var ute i sola idag, og ble litt solbrent gitt Anonymkode: 8cc53...8c6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er bare litt, men har tydelig rødt skille. Er det noe farlig da? Å bli solbrent? Var ute i sola idag, og ble litt solbrent gitt Anonymkode: 8cc53...8c6 Blir du brent øker faren for hudkreft. Anonymkode: 4e4cd...818
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #6 Skrevet 22. april 2019 Hvorfor spør du om råd fra folk som er blitt «sånn skikkelig solbrent» når du bare er blitt litt solbrent selv...? Anonymkode: 8f28c...7a1 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #7 Skrevet 22. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir du brent øker faren for hudkreft. Anonymkode: 4e4cd...818 Øker den mye? Alle i verden har vel blitt solbrent før. Anonymkode: 8cc53...8c6
Perelandra Skrevet 22. april 2019 #8 Skrevet 22. april 2019 (endret) Har vært solbrent mange, mange ganger. I oppveksten var det nærmest synonymt med starten på skoleferien at jeg ikke fikk sove om natta fordi jeg var så solbrent. Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet, og da hadde vi ikke like god tilgang til solkremer med høy faktorer slik vi har nå. Av behandling mot solbrenthet, har jeg vært igjennom det meste av kjerringråd. Det har blant annet vært tomatskiver, rømme, Spenol og kalde omslag. Ingen av rådene fjernet solbrentheten, men det lindret de verste smertene. Edit: Som godt voksen har jeg funnet ut at det eneste som funker er å enten smøre meg godt med høy solfaktor eller holde meg unna sola. Jeg er typisk "ginger" med rødt hår og fregner, og har lite naturlig beskyttelse mot sola i huden. Endret 22. april 2019 av Perelandra 3
heipådegsann Skrevet 22. april 2019 #9 Skrevet 22. april 2019 Jeg har vært solbrent mange ganger, men er kun en gang jeg har blitt skikkelig solbrent (tenker da med blemmer og hamskifte x2 etterpå). Jeg pøser på med kremer som avkjøler og fukter litt, og på det verste er våte kluter ihvertfall lindrende mot litt av smerten. Det farlige med det er vel at man blir mer utsatt for hudkreft, også kan man hvis man er riktig uheldig være såpass brent at en lege bør se på det. Men i de skalaene jeg har opplevd det har jeg latt det gå over av seg selv.
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. april 2019 #10 Skrevet 22. april 2019 Du kan prøve Aftersun, Aloe Vera eller pattesalve. Paracet fungerer også, samt en kald klut.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #11 Skrevet 22. april 2019 5 minutter siden, heipådegsann skrev: Jeg har vært solbrent mange ganger, men er kun en gang jeg har blitt skikkelig solbrent (tenker da med blemmer og hamskifte x2 etterpå). Jeg pøser på med kremer som avkjøler og fukter litt, og på det verste er våte kluter ihvertfall lindrende mot litt av smerten. Det farlige med det er vel at man blir mer utsatt for hudkreft, også kan man hvis man er riktig uheldig være såpass brent at en lege bør se på det. Men i de skalaene jeg har opplevd det har jeg latt det gå over av seg selv. Må vel bli mye solbrent for at man skal få hudkreft av? Eller kan det skje ved ekstremt få solbrenninger og? Anonymkode: 8cc53...8c6
Dræmmenser Skrevet 22. april 2019 #12 Skrevet 22. april 2019 Fikk annengradsforbrenning på overarmen. Da kom det masse vannblemmer og mange lag med hud flakka av. Skulle vært hos legen, men fikk ganske god hjelp på apotekene i Thailand og de har sinnsykt bra utvalg av salver og kremer. Kjøpte en kjølende aloe vera spray, og en tykk gurkemeie salve som hjalp meg veldig godt. Vil ikke tro at noe av dette finnes i Norge, desverre. Men anbefaler å heller bruke enten klut eller et plagg med kaldt vann for å lindre smerten, hvis du ikke tåler aloe vera. Men man kan ikke få understreket det godt nok over hvor viktig det er å smøre seg. Spesielt hvis man er glad i å soling. 2
The Kitten Skrevet 22. april 2019 #13 Skrevet 22. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Øker den mye? Alle i verden har vel blitt solbrent før. Anonymkode: 8cc53...8c6 Nei, alle i verden har ikke blitt solbrent. Hvorfor i all verden tror du det?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #14 Skrevet 22. april 2019 Mange ganger, men har heldigvis klart å unngå å bli så brent at jeg har fått blemmer. Jeg pøser på med aftersun og aloe vera kremer. En kald dusj og kalde, våte kluter hjelper også på de verste smertene. Jeg har typisk lys hud med mye føflekker som tåler sola dårlig. Blir brent for ingenting.. Er veldig påpasselig med å smøre meg ofte med høy faktor, og så tar jeg pauser fra sola midt på dagen. Anonymkode: e638e...dec
heipådegsann Skrevet 23. april 2019 #15 Skrevet 23. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må vel bli mye solbrent for at man skal få hudkreft av? Eller kan det skje ved ekstremt få solbrenninger og? Anonymkode: 8cc53...8c6 Nå er det jo et mindretall som får hudkreft i Norge på tross av at de fleste av oss har prøvd å være solbrente. Men det øker den risikoen som allerede er der med så så mange prosent, og hvor mange prosent avhenger av både hvor mange ganger og hvor sterkt. Man bør jo ta sine forholdsregler med solkrem og skygge for sikkerhets skyld. Men jeg tror ikke man skal gå rundt å være redd fordi man har vært uheldig noen ganger heller altså. Nevnte det bare siden det er en av farene som ofte blir nevnt i forbindelse med solbrenthet. Fant en artikkel om temaet her hvis du vil lese mer om det: Sitat Det kan øke faren for føflekkreft med 60-300 prosent avhengig av hudtype, genetiske faktorer og hvor ofte og hvor kraftig man har blitt solbrent. Faren er kanskje størst hvis man solbrennes som barn, men solforbrenning øker også risikoen hos voksne, opplyser Ole Martin Rørdam, hudlege hos Rørdams klinikk i Trondheim. https://www.lommelegen.no/kreft/artikkel/sa-farlig-er-det-a-bli-solbrent/68998327
lemoncake Skrevet 23. april 2019 #16 Skrevet 23. april 2019 Smør deg med vanlig fuktighetskrem hvis du ikke tåler aloe vera. Huden trenger ekstra fuktighet når du er brent. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #17 Skrevet 23. april 2019 Denne er gull! Anonymkode: 3a051...6d1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #18 Skrevet 23. april 2019 10 timer siden, SupaWoman skrev: Pøser på med aloe vera. Men blir du skikkelig solbrent oppstår det også blemmer dvs. annengradsforbrenning. Da går man på legevakta. Det kan være farlig. Jeg ble en gang så solbrent over overkroppen og spesielt skuldrene at jeg kunne dra av store flak. Nesten hele overkroppen byttet hud. Hvilken grad forbrenning er dette? Jeg fikk aldri noe blemmer.. Anonymkode: c29ad...51d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #19 Skrevet 23. april 2019 Jeg fikk annengrads forbrenning da jeg sovnet full i sola på Quart'en for 100 år siden. Flaksen var at det var bare et lite område på ankelen det gikk ut over, uflaksen var at jeg måtte ty til krykker og sykemelding mens det helte. Anonymkode: b8084...d7b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #20 Skrevet 23. april 2019 Jeg har blitt solbrent mange ganger. Er nesten ikke til å unngå når jeg er i varmere strøk på ferie (med mindre jeg sitter i skyggen hele tiden, og ja, jeg bruker faktor 50 men sliter mest med at jeg blir brent på små områder, der klærne/bikini har gnidd bort solkremen). Pleier å smøre meg hver morgen og kveld med lotion med høy prosent aloe vera. Da slipper jeg kanskje flassing mens den verste forbrenningen går bort. Anonymkode: 03584...7f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå