AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Jeg mener stor i den forstanden av overvektig, sykelig overvektig spesielt, og hovedsakelig kvinner. Med menn ser vi ofte bamsen, den morsomme fyren som tuller med at han spiser mye og drikker øl - derav magen. Men hos kvinner er det noe annet: den store og overvektige kvinnen er stor og stolt av det. Selv om det her er snakk om et usunt kosthold, redusert levealder og mange helserisikoer. Kvinner som Carina Elisabeth Carlsen, Inger Marie Nilsson og Tess Holliday fronter en kampanje som går på Healthy at any size, mens vektnåla deres ligger et sted mellom 130-150 kilo, med en BMI på godt over 40. Hvordan deres eget liv ser ut ved 40, er jeg mer usikker på - men nå risikerer jeg å bli anklaget for fat shaming. Men jeg lurer på hvorfor sykelig overvektige kvinner stiller opp lettkledd og fronter kroppene sine slik. De overspiser, trener for lite og viser frem sin egen dårlig selvkontroll. Jeg har også sett at det finnes representanter for dette her på KG, og er dermed nysgjerrig: hvorfor? Bryr dere så litt om dere selv? Og er det virkelig slik at det finnes et marked for fete, utrente kvinner som blir hyllet i den grad at de ikke bare er store, men også stolt av det? Vedlagt er en link til instagramen til Tess Holliday som er nå som et forbilde Anonymkode: b2837...6ac 8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #2 Skrevet 22. april 2019 Jeg mener at verken sykelig undervekt eller overvekt bør glorifiseres for mye i media, vi ser lite av «normalvektige» kropper. Samtidig har de «store» vært en undertrykt gruppe lenge, og mye av budskapet går på å ha et godt selvbilde uansett vekt/ kropp. Helse i den forstand mental helse tror jeg. Det er ekstremt vanskelig å gjøre noe med en slik situasjon om man er deprimert og hater seg selv og egen kropp, det handler om å like den man er hele veien (gjelder om vedkommende velger å holde vekten/ livsstilen eller vil gå ned/ forbedre). Det er mange underliggende årsaker til overvekt/ fedme, og de fleste er psykiske og involverer et forstyrret spisemønster. At flere overvektige har kommet på banen som «stolte» skaper mer annerkjennelse for flere størrelser, og en følelse at man ikke er alene. Kanskje til og med at man føler seg bra nok, og med slike følelser er det lettere å ta tak i fysisk helse også bare noen av mine tanker altså, noe refleksjoner tatt fra studiedagene. Anonymkode: a5393...2f7 5
Gjest hind Skrevet 22. april 2019 #3 Skrevet 22. april 2019 Hun er jo enorm og kan umulig være særlig healthy. Jeg synes det er flott at jenter som har noen kilo for mye (type kvinnen i gata) reagerer på det syke skjønnhetsidealet og prøver å ta tilbake definisjonen av skjønnhet. Flott at de viser at mer normale kropper også kan være flotte, og ikke minst at de i det hele tatt viser fram normale kropper uten å skamme seg. Det er nå så mange som opererer og gjør så mye rart med seg selv at vi nesten har glemt hvordan vanlige kropper ser ut, men jeg stusser også når damer som denne Tess prøver å få oss til å mene at dette er vakkert og sunt. Hun er jo sykelig overvektig.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 2 minutter siden, hind skrev: Hun er jo enorm og kan umulig være særlig healthy. Jeg synes det er flott at jenter som har noen kilo for mye (type kvinnen i gata) reagerer på det syke skjønnhetsidealet og prøver å ta tilbake definisjonen av skjønnhet. Flott at de viser at mer normale kropper også kan være flotte, og ikke minst at de i det hele tatt viser fram normale kropper uten å skamme seg. Det er nå så mange som opererer og gjør så mye rart med seg selv at vi nesten har glemt hvordan vanlige kropper ser ut, men jeg stusser også når damer som denne Tess prøver å få oss til å mene at dette er vakkert og sunt. Hun er jo sykelig overvektig. Flott respons her. Hun er jo et ekstremt eksempel, neppe mange slike kvinner i Norge, og i alle fall ingen som glorifiserer fedmen sin på samme måte. Jeg stusser over at hun blir frontet som et sexsymbol med forsider osv. Det er ikke vakkert, og det er bare en unnskyldning for andre som er sykelig overvektige. Sunt er det i alle fall ikke. Anonymkode: b2837...6ac 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/tre-av-fire-norske-menn-er-overvektig-eller-lider-av-fedme/ Omtrent 1 av 4 menn og 1 av 5 kvinner i aldersgruppen 40-45 år har i dag fedme. I tillegg kommer altså andelen med overvekt. Dermed er det kun 25 prosent av mennene og 40 prosent av kvinnene som i dag er normalvektige. Anonymkode: f5780...353 1
Beach Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 Jeg synes det er direkte pinlig lesning. Det er som om de allerede har gitt opp og gjør alt de kan for å påvirke folk til å tro at det er greit slik at de kan fortsette å leve usunt. Jeg tror det er ytterst få som er genuint "stor og stolt", som i stolt over ens overvekt. Det viser jo bare at man ikke eier viljestyrke overhodet. Det topper seg når en også skal påstå at man spiser sunt og trener jevnlig, for så å dra opp et par eksempler på slanke folk som tilfeldigvis har dårlig helse for å rettferdiggjøre egen livsstil. De lever i fornektelse. 3
The Kitten Skrevet 23. april 2019 #7 Skrevet 23. april 2019 Jeg tror det på mange måter er en forsvarsmekanisme mot kritikk. 3
Beach Skrevet 23. april 2019 #8 Skrevet 23. april 2019 Selv Helene Drage tok til slutt steget for å gå gjennom med slankeoperasjon. 1
FluffyJuggernaut Skrevet 23. april 2019 #9 Skrevet 23. april 2019 Jeg syns det er flott at flere blir representert. Før var det nesten bare en type kropp som ble representert, nå kan alle finne noen som ligner seg selv, istedenfor å rakke ned på seg selv og bli deprimert for at de ikke passer inn i den lille marginen som ble representert før. Vi ser modeller med alle forskjellige hudfarger, hårfarger og fasonger. Ting som ofte ble retusjert bort før, er nå representert f.eks fregner, føflekker, rynker, strekkmerker og cellulitter. Før (og det skjer enda) så var bildene i reklamer, på plakater og i magasiner så heftig retusjert at det lignet ikke på modellen lengre. Slike bilder skaper urealistiske forventninger for begge kjønn, og når mennesker ikke klarer å leve opp til idealet så føler de seg mislykket og kan i det verste fall føre til spiseforstyrrelser, farlige eller unødvendige inngrep og operasjoner. Men når spesielt ungdom vokser opp å ser mange forskjellige representasjoner, så vil det også bli lettere å stå i mot skjønnhetsindustuen og andre som tjener penger på vår usikkerhet. Det handler ikke om å idealisere overvekt eller fedme, men å omfavne alle kopper. Hvorfor skal ikke alle få lov til å føle seg vel i egen kropp? Hvorfor er det bare en type menneske som skal få vise seg frem og føle seg fin? Jeg syns det er flott og sunt at vi ser forskjellige kropper på plattformen nå. Jeg liker at flere og flere omfavner sin egen kropp, kroppsaktivismen er kul, om du ser på de forskjellige knaggene på Instagram så er det ikke bare de som er overvektig som viser seg frem, men alle som ikke følte de ble representert i skjønnhetsbransjen. F.eks de som er veldig tynne med minimale former, lave eller veldig høye, de som er veldig bleik, veldig mørk, har masse fregner eller vitiligo. De som har forskjellige handikap o.s.v. Og det blir alltid tatt opp bekymring for helsen til plus size modellene, men de har gjerne ikke samme bekymringen for de som er veldig tynne. Selv om man vet at det er like masse spiseforstyrrelser i den kategorien. Og ja, noen vil nok prøve å oppnå usunne ideal, men tror ikke det er noe flere som vil spise seg tykk, enn de som sulter seg for å prøver å ligne på supermodellene eller opererer seg for å ligne på the Kardashians. Noen er villig til å skade seg for å ligne på sitt idol. Men vil faktisk tro at flere vil få ett sunnere forhold til egen kropp, når de ser forskjellige type mennesker i mote og skjønnhetsbildet. Tror mer sjokket av tykke modeller går på at vi har lært fra vi var små at når noen er overvektig så betyr at de er late, at ikke eier selvkontroll, at fett er ekkelt og skammelig. Så da se mennesker som elsker seg selv og syns de er vakker selv om de er tykke, så møter man fordommene sine i døra. Jeg tenker man må kunne unne alle type kroppsfasonger godt selvtillit og egenkjærlighet, og ikke bare de man selv finner attraktiv. 10
Gjest NotYou Skrevet 23. april 2019 #10 Skrevet 23. april 2019 Hun ser bare usunn ut. Syns såppas store mennesker mister trekk og sjarm.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #11 Skrevet 24. april 2019 På 23.4.2019 den 2.59, Beach skrev: Selv Helene Drage tok til slutt steget for å gå gjennom med slankeoperasjon. Hun er jo ikke akkurat noe forbilde heller på noen som helst måte. Tipper hun ser tilbake på sin plus size tid med flaut blikk jo mer hun går ned. Fint for henne. Anonymkode: b2837...6ac
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #12 Skrevet 24. april 2019 På 23.4.2019 den 4.13, NotYou skrev: Syns såppas store mennesker mister trekk og sjarm. 👍 Kan si meg helt enig der. Det er egentlig mest trist å se så store mennesker, og føle på at de lyver til sine følgere, men også til seg selv. Anonymkode: b2837...6ac 3
herzeleid Skrevet 25. april 2019 #13 Skrevet 25. april 2019 Jeg tror nok en strekker begrepet "stolt" ganske langt her, samtidig som en har skapt en industri av å heie på andres dårlige valg for å rettferdiggjøre sine egne. For jeg tror faktisk ikke det er særlig mange "Store og stolte" som er særlig stolte, når det har gått så langt som hos hun i linken. Det handler nok mer om at en ikke makter å jobbe med seg selv, og dermed heller prøver å late som, og tvinge alle rundt seg til å late som, en er sunn, vakker og stolt. Det er en form for "Keiserens nye klær" jeg synes vi ser en del av for tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #14 Skrevet 30. april 2019 På 25.4.2019 den 23.17, herzeleid skrev: For jeg tror faktisk ikke det er særlig mange "Store og stolte" som er særlig stolte, når det har gått så langt som hos hun i linken. Det handler nok mer om at en ikke makter å jobbe med seg selv, og dermed heller prøver å late som, og tvinge alle rundt seg til å late som, en er sunn, vakker og stolt. Det er en form for "Keiserens nye klær" jeg synes vi ser en del av for tiden. Strekker begrepet i forhold til stolt, ja, men likevel er det mange av disse damene som nærmest mener at kroppene deres er bedre fordi de er større. Jeg tenker det er ikke så kult når livsstilsykdommene slår til noen år senere. Blar du litt i Insta-profilene rundt Holliday finner du mange likesinnede. De er store og fronter stormote, som er ok, men de unnskylder også vekten og størrelsen sin. Per dags dato er de "friske", men på sikt er dette en livsstil som drastisk reduserer både livskvalitet og levealder. Jeg sier ikke at fete ikke vet de har et problem, men jeg sier de ofte ikke helt tar innover seg konsekvensene med denne livsstilen. Anonymkode: b2837...6ac
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #15 Skrevet 30. april 2019 @Miramira95 sitt synspunkt kunne vært interessant? Anonymkode: b2837...6ac 1
Thyra Skrevet 30. april 2019 #16 Skrevet 30. april 2019 Jeg tror ikke de er stolte fordi de ser på det som en bragd å bli sykelig overvektig. Jeg tror heller ikke de er forbilder i den forstand at de som veier mindre enn dem forsøker å oppnå samme vekt. Jeg tror de er stolte fordi de ser bra ut til tross for sin vekt, de er forbilder for dem som allerede er kraftig overvektige på den måten at de viser at man kan være flott selv om man er stor, man kan vise fram kroppen sin, man trenger ikke å skjule den og skamme seg. De inspirerer andre med samme vekt når det gjelder klær og stil. De viser at det er lov å like seg selv uansett størrelse. Jeg tror ikke det at enkelte ansiktspene, forholdsvis velproporsjonerte kraftig overvektige personer legger ut modellbilder av seg selv bidrar til økt overvekt og økning i fedmerelaterte helseproblemer. Det bidrar kun til at enkelte overvektige kan få mer selvtillitt og livsglede. 2
Miramira95 Skrevet 30. april 2019 #17 Skrevet 30. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: @Miramira95 sitt synspunkt kunne vært interessant? Anonymkode: b2837...6ac The token fatty kan svare! Egentlig har jeg sett tråden, eller rettere sagt overskriften, men det er ikke alt jeg gidder bruke dyrebare kalorier på. Jeg har vel aldri noen gang sagt at jeg er stolt fordi jeg er stor. Jeg har vel selv bare sagt at feite ikke trenger å skamme seg. Selv om mange her og der ikke liker valker og hengemage, så er det mange som synes det er fint, og enda flere som lever fint med det. Man er altså ikke stolt fordi man er feit, men man kan være stolt selv om man er feit. 4
Illuminatum Skrevet 30. april 2019 #18 Skrevet 30. april 2019 På 23.4.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev: Jeg mener stor i den forstanden av overvektig, sykelig overvektig spesielt, og hovedsakelig kvinner. Med menn ser vi ofte bamsen, den morsomme fyren som tuller med at han spiser mye og drikker øl - derav magen. Men hos kvinner er det noe annet: den store og overvektige kvinnen er stor og stolt av det. Selv om det her er snakk om et usunt kosthold, redusert levealder og mange helserisikoer. Kvinner som Carina Elisabeth Carlsen, Inger Marie Nilsson og Tess Holliday fronter en kampanje som går på Healthy at any size, mens vektnåla deres ligger et sted mellom 130-150 kilo, med en BMI på godt over 40. Hvordan deres eget liv ser ut ved 40, er jeg mer usikker på - men nå risikerer jeg å bli anklaget for fat shaming. Men jeg lurer på hvorfor sykelig overvektige kvinner stiller opp lettkledd og fronter kroppene sine slik. De overspiser, trener for lite og viser frem sin egen dårlig selvkontroll. Jeg har også sett at det finnes representanter for dette her på KG, og er dermed nysgjerrig: hvorfor? Bryr dere så litt om dere selv? Og er det virkelig slik at det finnes et marked for fete, utrente kvinner som blir hyllet i den grad at de ikke bare er store, men også stolt av det? Vedlagt er en link til instagramen til Tess Holliday som er nå som et forbilde Anonymkode: b2837...6ac Nei, det er mye bedre at de holder seg innendørs og ikke tar kontakt med mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #19 Skrevet 30. april 2019 På 23.4.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev: Jeg mener stor i den forstanden av overvektig, sykelig overvektig spesielt, og hovedsakelig kvinner. Med menn ser vi ofte bamsen, den morsomme fyren som tuller med at han spiser mye og drikker øl - derav magen. Men hos kvinner er det noe annet: den store og overvektige kvinnen er stor og stolt av det. Selv om det her er snakk om et usunt kosthold, redusert levealder og mange helserisikoer. Kvinner som Carina Elisabeth Carlsen, Inger Marie Nilsson og Tess Holliday fronter en kampanje som går på Healthy at any size, mens vektnåla deres ligger et sted mellom 130-150 kilo, med en BMI på godt over 40. Hvordan deres eget liv ser ut ved 40, er jeg mer usikker på - men nå risikerer jeg å bli anklaget for fat shaming. Men jeg lurer på hvorfor sykelig overvektige kvinner stiller opp lettkledd og fronter kroppene sine slik. De overspiser, trener for lite og viser frem sin egen dårlig selvkontroll. Jeg har også sett at det finnes representanter for dette her på KG, og er dermed nysgjerrig: hvorfor? Bryr dere så litt om dere selv? Og er det virkelig slik at det finnes et marked for fete, utrente kvinner som blir hyllet i den grad at de ikke bare er store, men også stolt av det? Vedlagt er en link til instagramen til Tess Holliday som er nå som et forbilde Anonymkode: b2837...6ac Du mener vel Linda og ikke Inger? Anonymkode: bc5f4...882
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #20 Skrevet 30. april 2019 På 25.4.2019 den 1.40, AnonymBruker skrev: 👍 Kan si meg helt enig der. Det er egentlig mest trist å se så store mennesker, og føle på at de lyver til sine følgere, men også til seg selv. Anonymkode: b2837...6ac Verre med undervektige 😖 Anonymkode: bd93d...05e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå