AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Hva er farligst av alkohol og energidrikk? og i hvilke mengder osv. Hadde vært fint å finna ut litt mer Anonymkode: a5d27...34c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #2 Skrevet 22. april 2019 Det er er område selv de lærde strides. Anonymkode: f4946...7b3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #3 Skrevet 22. april 2019 Alkohol så klart. Alkohol er av de giftigste rusmidlene vi bruker. Paradoksalt nok det eneste som er lovlig og sosialt akseptert. Du kan dø av å drikke alt for mye energidrikk, men du dør raskere av alkohol hvis det var det du lurte på. Anonymkode: 63bc4...1d1
Mumeod Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 Alkohol, nå tenker jeg ikke bare rent fysiologisk, men også alle de direkte konsekvensen av hva man kan gjøre ved for stort inntak.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 Akkurat nå, Mumeod skrev: Alkohol, nå tenker jeg ikke bare rent fysiologisk, men også alle de direkte konsekvensen av hva man kan gjøre ved for stort inntak. Godt poeng. Det er helt sinnsykt hvor, vel, sinnsyk man kan bli i alkoholrusen. Anonymkode: 63bc4...1d1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #6 Skrevet 22. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alkohol så klart. Alkohol er av de giftigste rusmidlene vi bruker. Paradoksalt nok det eneste som er lovlig og sosialt akseptert. Du kan dø av å drikke alt for mye energidrikk, men du dør raskere av alkohol hvis det var det du lurte på. Anonymkode: 63bc4...1d1 Men er vel fortere å ta overdose på Energidrikk enn Alkohol (om det f eks er snakk om 1 redbull på 473ml og 1 cider/øl på 4.7%) Anonymkode: a5d27...34c 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #7 Skrevet 22. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er vel fortere å ta overdose på Energidrikk enn Alkohol (om det f eks er snakk om 1 redbull på 473ml og 1 cider/øl på 4.7%) Anonymkode: a5d27...34c Eller om man tar flere. F eks 5 redbull på rad eller 5 cider/øl på rad Anonymkode: a5d27...34c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #8 Skrevet 22. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er vel fortere å ta overdose på Energidrikk enn Alkohol (om det f eks er snakk om 1 redbull på 473ml og 1 cider/øl på 4.7%) Anonymkode: a5d27...34c Tror nok de som har tatt overdose på energidrikk har hatt noe med hjertet sitt. Akkurat som idrettsutøvere som plutselig får hjertestans av belastningen. Et belastet hjerte tåler ikke mer belastning. Det blir jo vanskelig å sidestille energidrikk vs alkohol. For hva skal man sammenligne med? Energidrikk og øl som du sier? Hva med energidrikk og sprit? Da blir plutselig saken en helt annen. På lang sikt kan jeg uansett ikke tenke meg annet enn at alkohol er verst. Både psykisk og fysisk. Anonymkode: 63bc4...1d1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #9 Skrevet 22. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror nok de som har tatt overdose på energidrikk har hatt noe med hjertet sitt. Akkurat som idrettsutøvere som plutselig får hjertestans av belastningen. Et belastet hjerte tåler ikke mer belastning. Det blir jo vanskelig å sidestille energidrikk vs alkohol. For hva skal man sammenligne med? Energidrikk og øl som du sier? Hva med energidrikk og sprit? Da blir plutselig saken en helt annen. På lang sikt kan jeg uansett ikke tenke meg annet enn at alkohol er verst. Både psykisk og fysisk. Anonymkode: 63bc4...1d1 Ja men leser jo mye om at det er fryktelig lett å ta overdose av energidrikk. Har ikke lest like mye om at man kan dø så fort av alkohol. Men ja, det er jo ganske mye rart du kan finne på i fylla men man må jo opp i 3+ promille for å kunne dø av alkoholen vel. Må ikke like mye drikke til om man har energidrikk vel. Tenker på øl/cider/smirnoff som er rundt 4-5% og ikke Vodka osv Anonymkode: a5d27...34c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #10 Skrevet 22. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja men leser jo mye om at det er fryktelig lett å ta overdose av energidrikk. Har ikke lest like mye om at man kan dø så fort av alkohol. Men ja, det er jo ganske mye rart du kan finne på i fylla men man må jo opp i 3+ promille for å kunne dø av alkoholen vel. Må ikke like mye drikke til om man har energidrikk vel. Tenker på øl/cider/smirnoff som er rundt 4-5% og ikke Vodka osv Anonymkode: a5d27...34c Det er mye i media om det fordi det er ikke noe man forventer skal skje for det er jo "bare" energidrikk. Selv om man må opp i en god promille (2-2,5 for en som ikke er innkjørt på alkohol) så er det lett å drikke seg til døde. Det er langt flere som har dødd av alkohol enn av energidrikk. Jeg er en av de. Vel, jeg overlevde da jeg ble funnet livløs midt i gaten. 3,2 i promille. Hadde dødd uten helsehjelp. Anonymkode: 63bc4...1d1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #11 Skrevet 22. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye i media om det fordi det er ikke noe man forventer skal skje for det er jo "bare" energidrikk. Selv om man må opp i en god promille (2-2,5 for en som ikke er innkjørt på alkohol) så er det lett å drikke seg til døde. Det er langt flere som har dødd av alkohol enn av energidrikk. Jeg er en av de. Vel, jeg overlevde da jeg ble funnet livløs midt i gaten. 3,2 i promille. Hadde dødd uten helsehjelp. Anonymkode: 63bc4...1d1 Oja, ok. Takk for svar Bra det gikk bra med deg Anonymkode: a5d27...34c
Hentacruel Skrevet 22. april 2019 #12 Skrevet 22. april 2019 Halvlitere med battery, red bull eller burn energidrikker med 320mg koffein per liter er mye farligere enn halvlitere med 4.7% øl. Drikker man en six pack med tilsammen 3 liter av ølet overlever de aller fleste, drikker man en six pack med tilsammen 3 liter av battery har man gode sjangser for å dø. Med øl begynner man å spy lenge før man får dødelig konsentrasjon i blodet, mens med energidrikk skjer ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #13 Skrevet 22. april 2019 2 minutter siden, Hentacruel skrev: Halvlitere med battery, red bull eller burn energidrikker med 320mg koffein per liter er mye farligere enn halvlitere med 4.7% øl. Drikker man en six pack med tilsammen 3 liter av ølet overlever de aller fleste, drikker man en six pack med tilsammen 3 liter av battery har man gode sjangser for å dø. Med øl begynner man å spy lenge før man får dødelig konsentrasjon i blodet, mens med energidrikk skjer ikke det. Det er ikke alle som spyr. Jeg gjør ikke det. Anonymkode: 63bc4...1d1
Djungelvrål Skrevet 22. april 2019 #14 Skrevet 22. april 2019 2 minutter siden, Hentacruel skrev: Halvlitere med battery, red bull eller burn energidrikker med 320mg koffein per liter er mye farligere enn halvlitere med 4.7% øl. Drikker man en six pack med tilsammen 3 liter av ølet overlever de aller fleste, drikker man en six pack med tilsammen 3 liter av battery har man gode sjangser for å dø. Med øl begynner man å spy lenge før man får dødelig konsentrasjon i blodet, mens med energidrikk skjer ikke det. En liter kaffe inneholder 500-700 mg koffein. Maaaange inkludert meg selv som drikker en-to liter kaffe om dagen og mere til, ingen døøør av det! Hvis battery bare inneholder halvparten skal det vel litt mere til. 2
Hentacruel Skrevet 22. april 2019 #15 Skrevet 22. april 2019 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke alle som spyr. Jeg gjør ikke det. Anonymkode: 63bc4...1d1 Du har fortsatt bedre odds med øl enn energidrikk i like mengder. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #16 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, Hentacruel skrev: Du har fortsatt bedre odds med øl enn energidrikk i like mengder. Ja var det jeg trodde. Er det snakk om mye alkohol så er alkohol farligst, mens energidrikk begynner å bli farlig i mindre mengder. Men hvorfor er det da ingen aldersgrense på energidrikk men høy på alkohol? burde det ikke vært 16 på lettøl, 18 på energidrikk og øl og brennevin på 20 som det allerede er. Høres bedre ut det synes jeg Anonymkode: a5d27...34c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #17 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, Hentacruel skrev: Du har fortsatt bedre odds med øl enn energidrikk i like mengder. Det er mulig, jeg kan ikke noe om det. Det bare høres helt merkelig ut for meg. Altså jeg har misbrukt amfetamin. Brukte 2 g i døgnet på det verste. Så jeg får det ikke til å stemme i hodet mitt at energidrikk er så farlig med mindre man har et dårlig hjerte. Jeg har et svakere hjerte nå etter misbruket mitt, så de gangene jeg har prøvd å ta en enkelt dose amfetamin igjen så har jeg blitt dårlig. Samme hvis jeg drikker masse kaffe. Så den dag i dag tror jeg at jeg kan være en av de som får hjertestans av for mye energidrikk, men da kroppen min enda var sterk etter 5-6 stk? Synes det høres usannsynlig ut, men jeg er ingen forsker innenfor temaet. Anonymkode: 63bc4...1d1
Hentacruel Skrevet 22. april 2019 #18 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, SupaWoman said: En liter kaffe inneholder 500-700 mg koffein. Maaaange inkludert meg selv som drikker en-to liter kaffe om dagen og mere til, ingen døøør av det! Hvis battery bare inneholder halvparten skal det vel litt mere til. En liter kaffe inneholder litt under halvparten av det du tror det gjør så det er kanskje ikke så rart. Ved mindre du drikker en liter espresso så får du ikke i deg i nærheten av så mye koffein. 1
Hentacruel Skrevet 22. april 2019 #19 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja var det jeg trodde. Er det snakk om mye alkohol så er alkohol farligst, mens energidrikk begynner å bli farlig i mindre mengder. Men hvorfor er det da ingen aldersgrense på energidrikk men høy på alkohol? burde det ikke vært 16 på lettøl, 18 på energidrikk og øl og brennevin på 20 som det allerede er. Høres bedre ut det synes jeg Anonymkode: a5d27...34c Koffein er ikke i nærheten av like avhengighetsskapende som alkohol så der har du grunnen. Store mengder alkohol gir velbehag så folk drikker seg gjerne sørpe dritings flere ganger i livet, mens overdrevent koffein inntak er oftest så ubehagelig at folk ikke fristes til å gjøre det flere ganger. 2
Hentacruel Skrevet 22. april 2019 #20 Skrevet 22. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mulig, jeg kan ikke noe om det. Det bare høres helt merkelig ut for meg. Altså jeg har misbrukt amfetamin. Brukte 2 g i døgnet på det verste. Så jeg får det ikke til å stemme i hodet mitt at energidrikk er så farlig med mindre man har et dårlig hjerte. Jeg har et svakere hjerte nå etter misbruket mitt, så de gangene jeg har prøvd å ta en enkelt dose amfetamin igjen så har jeg blitt dårlig. Samme hvis jeg drikker masse kaffe. Så den dag i dag tror jeg at jeg kan være en av de som får hjertestans av for mye energidrikk, men da kroppen min enda var sterk etter 5-6 stk? Synes det høres usannsynlig ut, men jeg er ingen forsker innenfor temaet. Anonymkode: 63bc4...1d1 Nå blir det litt feil å sammenlikne rent stoff opp mot energidrikk, mens hvis du hadde inntatt 2g rent koffein istedet så hadde du antageligvis ikke overlevd. Myndighetene har satt 400mg koffein daglig som maksimalt trygge dose koffein og man skal ikke så mange hundre milligram over den grensen før koffein blir akutt hjerteskadelig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå