Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg trenger litt hjelp i denne jungelen av hudpleieprodukter. Toner, peeler, dag- og nattkrem. 

Er det noen som har noen gode tips til en nybegynner? Til vanlig bruker jeg bare sminkefjerner. Burde jeg bruke toner etter sminkefjerneren? Og er det nødvendig med fuktighetskrem dersom jeg bruker toner? 

Peeler? Bør man ha en for kropp og en for ansikt? Eller er det samme hva man bruker hvor? Hvor ofte bør det brukes? Og blir det noen forandring? 

Og hvis man må ha alt dette, bør alt komme fra samme serie/produsent? Eller spiller det ingen rolle? 

I ansiktet tror jeg at jeg har ganske normal hud, men heller tørr enn fet. Ikke plaget med kviser. Kroppen smører jeg med aderma gjennom vinteren siden jeg får veldig tørr hud på armer og ben. 

Føler meg gusten og er klar for freshe meg litt opp. 

Veldig takknemlig for hjelp (og gjerne linker/produktnavn) på ting dere er fornøyd med. 

Anonymkode: a0235...bca

Skrevet

Hvor gammel er du? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Kvalitet skrev:

Hvor gammel er du? 

27

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok raskere svar hvis du bare googler. Det er ikke så vanskelig som mange her inne skal ha det til ;) 

Anonymkode: c3839...6e6

Skrevet

Jeg bare kopierer noe jeg skrev i en annen tråd, jeg: 

Personlig hadde jeg vel begynt med rens og hudkrem og noe som eksfolierer. 

Det første du må gjøre er å vite hvilken hudtyper du har og handle utifra det. Vet du ikke det kan du finne det ut ved å vaske huden med en mild, parfymefri rens og vente 10 min. Føles huden tørr og stram ut har du sannsynligvis tørr hud, blir den fet har du fet hud, blir den begge deler har du kombinert og kjennes den vanlig ut har du sannsynligvis normal hud. Dette er bare en pekepinn da, men det er en god start. 

Hvilken rens bruker du? Hvordan føles huden ut etter at du bruker den? Huden skal kjennes ren ut, men ikke stram og tørr, da er den for sterk for huden din og du trenger noe mildere. 

De fleste trenger å tilføre en form for fuktighet og fuktighetskrem er en fin måte å gjøre det på. Anbefaler å finne som ikke er full av parfyme og styr da det gjerne kan tørke ut huden like mye som kremen tilfører fuktighet. Gå på apoteket og prøv kremer heller enn på parfymeri. Jeg har CeraVe Moisturizing Cream kjøpt på nettet og er fornøyd med den. Er mange som liker den, men de som ikke er fornøyd synes gjerne den er for fet og tetter til porene. Spørs på hudtypen din og hva du foretrekker tror jeg.

Anbefaler å bruke kjemisk eksfoliering, det gjør underverker for grå og gusten hud. Les deg opp på BHA og AHA og se hva du syns. Jeg hadde begynt med for eksempel Paula's Choice 2% BHA Liquid kanskje 3 ganger i uka? 

Hvis du bruker syre som BHA er det viktig å også bruke solkrem. Dette er også det viktigste du kan gjøre for å forebygge rynker, pigmentflekker og aldring i huden. 

C-vitamin er også forebyggende å bruke. The Ordinary har for eksempel et greit serum som ikke er så dyrt. 

Håper det hjalp litt.

Bruker du sminke må du bruke sminkefjerner før rens. Har du tørr hud holder det kanskje å bruke rens 1 gang om dagen og for eksempel bare skulle ansiktet med vann om morgenen.

Jeg bruker toner i tillegg til fuktighetskrem, men om du har fet hud er det mulig du kunne brukt det istedenfor. 

Det spiller ingen rolle om du mikser forskjellige merker.

Til kroppen anbefaler jeg Dream Cream fra Lush, den er veldig god for tørr hud.

Gjerne spør om mer spesifikke ting, det er litt vanskelig å vite hva man skal svare når spørsmålene blir så generelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktig med og overdrive i starten! Ellers vil du muligens ende med kviser til slutt. 

Anonymkode: 81762...8a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40. På kveld bruker jeg først sminkefjerner til øyne og så rens til resten av ansiktet. Med sminkefjerner blir mascaraen lett klint utover kinnene, så da er det greit å ta en ordentlig rens av hele ansiktet etterpå. Du må prøve ut hvilken rens huden din foretrekker. Jeg har tørr hud. Varierer mellom å rense med olje og vanlig rensemelk. Så bruker jeg en fet krem eller olje. På morgen splsher jeg som huden med kaldt vann, av og til en lett rens. Huden jobber på natten så det er greit å ta en rens på morgen for å få vekk døde hudceller, svette osv. Så dagkrem. Alle produktene mine er fra forskjellige merker. Ansiktsmaske for tørr hud et par ganger i mnd. 

Toner har jeg aldri brukt. Peeler huden et par ganger i mnd. Noen ganger lager jeg hjemmelaget peeling ved å blande sukker og olje. For hard peeling gjør den tørre huden min sensitiv. Men det er også viktig for oss med tørr hud å peele av og til fordi gamle celler blir liggende utenpå huden og den ser gusten ut. 

Spis mye sunt fett. Avokado og fisk er som balsam for huden. Folk tror jeg er 5-6 år yngre enn det jeg er. Mye er gener men solfaktor og livsstil har og mye å si. 

Anonymkode: 767d4...09a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å eksperimentere med utvidet hudpleieprogram med eksfoliering for en stund tilbake. Endte med at jeg irriterte huden så mye at jeg utviklet perioral dermatitt. På anbefaling fra hudlegen bruker jeg nå færrest mulig produkter på huden, bare det høyst nødvendige. Så det innebærer cleanser og fuktighetskrem.

Trenger du noe mer, eller føler du bare at du bør av en eller annen grunn?

Anonymkode: afb87...0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Du får nok raskere svar hvis du bare googler. Det er ikke så vanskelig som mange her inne skal ha det til ;) 

Anonymkode: c3839...6e6

Det var Google som gjorde meg så usikker 😅

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 18.26, netpuppy skrev:

Jeg bare kopierer noe jeg skrev i en annen tråd, jeg: 

Personlig hadde jeg vel begynt med rens og hudkrem og noe som eksfolierer. 

Det første du må gjøre er å vite hvilken hudtyper du har og handle utifra det. Vet du ikke det kan du finne det ut ved å vaske huden med en mild, parfymefri rens og vente 10 min. Føles huden tørr og stram ut har du sannsynligvis tørr hud, blir den fet har du fet hud, blir den begge deler har du kombinert og kjennes den vanlig ut har du sannsynligvis normal hud. Dette er bare en pekepinn da, men det er en god start. 

Hvilken rens bruker du? Hvordan føles huden ut etter at du bruker den? Huden skal kjennes ren ut, men ikke stram og tørr, da er den for sterk for huden din og du trenger noe mildere. 

De fleste trenger å tilføre en form for fuktighet og fuktighetskrem er en fin måte å gjøre det på. Anbefaler å finne som ikke er full av parfyme og styr da det gjerne kan tørke ut huden like mye som kremen tilfører fuktighet. Gå på apoteket og prøv kremer heller enn på parfymeri. Jeg har CeraVe Moisturizing Cream kjøpt på nettet og er fornøyd med den. Er mange som liker den, men de som ikke er fornøyd synes gjerne den er for fet og tetter til porene. Spørs på hudtypen din og hva du foretrekker tror jeg.

Anbefaler å bruke kjemisk eksfoliering, det gjør underverker for grå og gusten hud. Les deg opp på BHA og AHA og se hva du syns. Jeg hadde begynt med for eksempel Paula's Choice 2% BHA Liquid kanskje 3 ganger i uka? 

Hvis du bruker syre som BHA er det viktig å også bruke solkrem. Dette er også det viktigste du kan gjøre for å forebygge rynker, pigmentflekker og aldring i huden. 

C-vitamin er også forebyggende å bruke. The Ordinary har for eksempel et greit serum som ikke er så dyrt. 

Håper det hjalp litt.

Bruker du sminke må du bruke sminkefjerner før rens. Har du tørr hud holder det kanskje å bruke rens 1 gang om dagen og for eksempel bare skulle ansiktet med vann om morgenen.

Jeg bruker toner i tillegg til fuktighetskrem, men om du har fet hud er det mulig du kunne brukt det istedenfor. 

Det spiller ingen rolle om du mikser forskjellige merker.

Til kroppen anbefaler jeg Dream Cream fra Lush, den er veldig god for tørr hud.

Gjerne spør om mer spesifikke ting, det er litt vanskelig å vite hva man skal svare når spørsmålene blir så generelle.

Tusen takk for svar og gode råd. 

I dag bruker jeg Neutral face wash. Huden føles relativt normal etter å ha brukt den. Om morgenen skyller jeg med kaldt vann. 

Hva er hensikten med toner? Hvis jeg har normal hud, som jeg tror, bør jeg da også bruke toner før ansiktskrem? 

Skal lese meg opp på BHA og AHA. :)

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Vær forsiktig med og overdrive i starten! Ellers vil du muligens ende med kviser til slutt. 

Anonymkode: 81762...8a3

Det er jeg veldig redd for ja. Egentlig derfor jeg ikke har brukt noe særlig i ansiktet til nå. Føler disse produktene tetter igjen hele fjeset. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40. På kveld bruker jeg først sminkefjerner til øyne og så rens til resten av ansiktet. Med sminkefjerner blir mascaraen lett klint utover kinnene, så da er det greit å ta en ordentlig rens av hele ansiktet etterpå. Du må prøve ut hvilken rens huden din foretrekker. Jeg har tørr hud. Varierer mellom å rense med olje og vanlig rensemelk. Så bruker jeg en fet krem eller olje. På morgen splsher jeg som huden med kaldt vann, av og til en lett rens. Huden jobber på natten så det er greit å ta en rens på morgen for å få vekk døde hudceller, svette osv. Så dagkrem. Alle produktene mine er fra forskjellige merker. Ansiktsmaske for tørr hud et par ganger i mnd. 

Toner har jeg aldri brukt. Peeler huden et par ganger i mnd. Noen ganger lager jeg hjemmelaget peeling ved å blande sukker og olje. For hard peeling gjør den tørre huden min sensitiv. Men det er også viktig for oss med tørr hud å peele av og til fordi gamle celler blir liggende utenpå huden og den ser gusten ut. 

Spis mye sunt fett. Avokado og fisk er som balsam for huden. Folk tror jeg er 5-6 år yngre enn det jeg er. Mye er gener men solfaktor og livsstil har og mye å si. 

Tusen takk for svar. Hjemmelaget peeling var et supert tips. 

Hva slags rensemelk og olje sverger du til? :) 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å eksperimentere med utvidet hudpleieprogram med eksfoliering for en stund tilbake. Endte med at jeg irriterte huden så mye at jeg utviklet perioral dermatitt. På anbefaling fra hudlegen bruker jeg nå færrest mulig produkter på huden, bare det høyst nødvendige. Så det innebærer cleanser og fuktighetskrem.

Trenger du noe mer, eller føler du bare at du bør av en eller annen grunn?

Anonymkode: afb87...0b0

Oi, det hørtes jo ikke bra ut. 

Jeg bare føler meg så gusten plutselig. Jeg er ganske lys, så føler jeg ser nesten grå ut. Ønsker meg så innmari mer glød i huden uten å måtte bruke masse sminke. 😅

Hvilken  cleanser bruker du? 

Skrevet

Jeg brukte ca 1500 kr på å kjøpe tonymoly produkter på eBay. 

1. Olje 

2. Vannbasert skrubb 

3. Eksfoliering, med pass 

4. Toner

5. En fuktighetsgivende spray (60 kr, grønn og med noe te-greier o) 

6. Serum

7. Fuktighetsmaske

8. Øyekrem 

9. Sneglekrem- fuktighetskrem 

Liker det,  men var vanskelig å organisere seg j jungelen av produkter. :)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Hjemmelaget peeling var et supert tips. 

Hva slags rensemelk og olje sverger du til? :) 

varierer mellom rensemelken, kjøper vanligvis på apotek. Rensemelk for sensitiv hud. Oljene jeg bruker er jojoba og arganolje. Nyperoseolje skal visst og være bra. Huden min ble helt annerledes og fikk mer glød etter jeg begynte med oljer. Men kostholdet har mye å si for huden min. Mye sukker, junkfood og ikke minst alkohol er ikke bra for min del. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag bruker jeg Neutral face wash. Huden føles relativt normal etter å ha brukt den. Om morgenen skyller jeg med kaldt vann. 

Hva er hensikten med toner? Hvis jeg har normal hud, som jeg tror, bør jeg da også bruke toner før ansiktskrem? 

Det finnes to typer toner her i verden; den vestlige toneren og den asiatiske toneren. Den vestlige toneren er vel ikke noe mer enn en god dose alkohol som liksom skal fjerne siste rest av skitt fra huden etter rens. Det skinner vel godt gjennom hva jeg synes om akkurat det produktet... ;) Toner er som oftest uttørrende og ikke nødvendig etter min mening.

Asiatisk toner, derimot, er gylne dråper med magi. :hjerte: Det finnes en hel haug med tonere for alle ulike hudtyper, men hovedregelen er at den gir fukt. Min hud trenger toner av denne typen - jeg har kombinert hudtype med ekstremer begge veier, nemlig flassete hud der jeg er tørr og veldig fet hud der jeg er fet. Gøy. Uansett, jeg bruker Kohaku Hada Extra Moist - ett av få produkter jeg har brukt i mange år, men jeg driver og prøver meg frem med andre mulige alternativer nå for å se om jeg kan slippe å stresse med toll og moms i 2020 = finne noe man får tak i i norske nettbutikker. Prøver nå ut hyaluronsyreserum fra The Ordinary, men har ikke prøvd det nok til å kunne si noe om det.

---

Sånn ellers så trenger du ikke så mye greier. Du trenger ikke å begynne med toner heller. En god rens, en god fuktighetskrem og en god solkrem er liksom starten, og så kan du bygge på derifra. Alle sin hud er ulik, men slik ser min rutine ut akkurat nå (relativt varmt i været, ikke tørr)

Kose Softymo Deep Cleansing Oil

Kohaku Hada Lotion Extra Moist

The Ordinary Niacinamide (verdt å prøve om du føler du ser gusten ut)

Cerave Facial Moist Lotion SPF25 (om jeg bare skal sitte inne)

eller

Ultrasun Face Anti-Ageing Sun Protection SPF30 (om jeg skal være ute)

Som du ser trenger jeg per akkurat nå ingen ekstra fuktighetskrem, fordi jeg har funnet solkremer som gir meg den fukten jeg trenger. Når det er kaldere bruker jeg i tillegg The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA under solkremen. Jeg bruker også da ymse fuktserum i tillegg til toner og niacinamide, fordi huden min aldri får nok fukt.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, det ser ut som en mild og god rens. Om du syns den fungerer bra hadde jeg fortsatt med den. 

Altså, toner kan være så mye. Det kan være fuktighetsgivende eller eksfolierende eller bare dyrt vann i en pen flaske. Jeg har tørr hud og syns toneren min (Dear Klairs Supple Preparation Toner) gjør mye for huden, men om du syns du klarer deg bra uten er det ingen vits å kjøpe en toner bare fordi. 

Skrevet
5 minutter siden, ^^Belle^^ said:

Ultrasun Face Anti-Ageing Sun Protection SPF30 (om jeg skal være ute)

Er du fornøyd med denne? Er den fet på huden? Ser du bleik ut med den? Bruker du den istedenfor fuktighetskrem som det står i beskrivelsen? Uten at det tetter porene dine? 

Beklager for mange spørsmål! Jakten på den perfekte solkremen tar aldri slutt 🙌

Skrevet
4 minutter siden, netpuppy skrev:

Er du fornøyd med denne? Er den fet på huden? Ser du bleik ut med den? Bruker du den istedenfor fuktighetskrem som det står i beskrivelsen? Uten at det tetter porene dine? 

Beklager for mange spørsmål! Jakten på den perfekte solkremen tar aldri slutt 🙌

Ja, jeg er dødsfornøyd! :hjerter: Jeg jaktet også alltid etter den perfekte helt til jeg møtte denne.

Den kan nok føles litt klissete mens den trekker inn, men huden min blir ikke fetere av denne. (Den matter heller ikke ned - noe som ofte gjør huden min enda fetere, så det prøver jeg å holde meg unna). Den har ikke noe særlig ''white cast'', nei, på min gule NC20 hud. 

Og ja, i sommermånedene bruker jeg den uten fuktighetskrem under. :hjerte: Har aldri hatt noen problemer med at huden har reagert på den, hverken med kviser eller med sviing/flassing. Passer selvsagt alltid på å oljerense på kvelden for å få den av.

Den funker utrolig godt, solkremvis også. I fjor var jeg på en intensiv epiduo-kur samtidig som jeg var mye ute i solen, og jeg ble aldri brent.

Skrevet
16 minutter siden, ^^Belle^^ said:

Ja, jeg er dødsfornøyd! :hjerter: Jeg jaktet også alltid etter den perfekte helt til jeg møtte denne.

Den kan nok føles litt klissete mens den trekker inn, men huden min blir ikke fetere av denne. (Den matter heller ikke ned - noe som ofte gjør huden min enda fetere, så det prøver jeg å holde meg unna). Den har ikke noe særlig ''white cast'', nei, på min gule NC20 hud. 

Og ja, i sommermånedene bruker jeg den uten fuktighetskrem under. :hjerte: Har aldri hatt noen problemer med at huden har reagert på den, hverken med kviser eller med sviing/flassing. Passer selvsagt alltid på å oljerense på kvelden for å få den av.

Den funker utrolig godt, solkremvis også. I fjor var jeg på en intensiv epiduo-kur samtidig som jeg var mye ute i solen, og jeg ble aldri brent.

Tusen takk! Da prøver jeg den ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...