SoWhat? Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Når dere tenker tilbake, var det barn/unge dere tenker hadde en diagnose? Noen i familien, blant venner eller medelever? Har tenkt at en gutt i klassen hadde ad/hd. Kan ikke huske flere, men nå er jeg klar over at alt ikke syns! Men det jeg har sagt tidligere og ment er at ting er som "det alltid har vært", men at det er mye tydeligere nå pga internett og sosiale medier osv. Men er det riktig? Jeg syns snart alt er en diagnose, og at flere og flere får en. Og da lurer jeg på hvorfor i så fall. Eller har det alltid vært sånn? 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #2 Skrevet 22. april 2019 Hvertfall en som hadde det etter alle sin mening, men i senere tid viste det seg at han blei misbrukt hjemme, mobbet og utestengt fra flere på skolen. Inkludert lærerne fordi de så på han som en taper. Anonymkode: 71ca3...902 3
Trøndere1 Skrevet 22. april 2019 #3 Skrevet 22. april 2019 Det dilles å dulles med Norges befolkning. 50 personer fikk innvilget uføretrygd hver dag i hele 2018 det starter ofte med stakkarsliggjøring tidlig i livet med diagnoser for alt mulig 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 (endret) Kan ikke huske at jeg tenkte noen hadde diagnoser, da jeg var barn. Men jeg viste om folk som hadde. Endret 22. april 2019 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 Definitivt, og ikke minst var det åpenbart også flere lærere som burde fått en diagnose. Anonymkode: 14013...4c6 12
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #6 Skrevet 22. april 2019 jeg er født i 73. var en unge i klassen som hadde "mbd". er vel det adhd ble kalt den gangen. "minimal brain dysfunction". han ble kriminell og narkoman. Anonymkode: 3a3e2...670 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #7 Skrevet 22. april 2019 Jeg var nok ikke opptatt av sånt da jeg var barn, men en i klassen var mye ute med en lærer istedet for å følge oss andre. Han må det sikkert ha vært noe med. Det var ikke noe som opptok oss noe særlig. I dag har han eget firma og er maskinfører, så det gikk nå bra med han 😅 Anonymkode: 2917c...c94 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #8 Skrevet 22. april 2019 Ja, det er noen jeg i dag kan forstå hadde adhd. Heldige er de som får tidlig diagnose og riktig behandling og tilrettelegging i dag. Anonymkode: 4583e...64b 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #9 Skrevet 22. april 2019 Husker ei jente på hele skolen med en diagnose. Hun hadde epilepsi. Ellers ikke fokus på slike ting. Elevene var og er forskjellige, uten trang til å diagnosere hver minste krumspring og stavefeil. Eller den stille eleven. Vi hadde det fint og alle var godtatt og likestilt for den de var. Anonymkode: e9fda...5e8 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #10 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Husker ei jente på hele skolen med en diagnose. Hun hadde epilepsi. Ellers ikke fokus på slike ting. Elevene var og er forskjellige, uten trang til å diagnosere hver minste krumspring og stavefeil. Eller den stille eleven. Vi hadde det fint og alle var godtatt og likestilt for den de var. Anonymkode: e9fda...5e8 Men hvordan vet du at alle hadde det fint og ikke led i det stille? Anonymkode: 4583e...64b 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #11 Skrevet 22. april 2019 Ja, diabetes, cøliaki, mbd (ADHD), epilepsi fantes da også. Anonymkode: 74dbe...a3e 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #12 Skrevet 22. april 2019 Det er definitivt diagnoser jeg forstår i dag, hos klassevenner på 80-tallet, som jeg ikke ante eller mistenkte da. Vi hadde selvsagt «raringer», for det var slik vi så dem. Bra vi vet litt mer nå! Født i 76 jeg. Anonymkode: f5801...4e5 5
Djungelvrål Skrevet 22. april 2019 #13 Skrevet 22. april 2019 ADHD het hyperaktivitet den gangen, ellers hørte man om epilepsi og slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #14 Skrevet 22. april 2019 Født tidlig 80-tall. Gikk i klasse med en som var hyperaktiv, og ei som jeg synes manglet endel allerede da og som fikk diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet etter barneskolen. Også er det en som jeg er rimelig sikker på er på autismeskalaen et sted. Både når jeg tenker tilbake og når jeg treffer på ham igjen. Jeg tror kanskje man er flinkere til å oppdage endel i dag enn før, og føler ikke det er mer sykdom enn før, egentlig. Kanskje en økning i adhd? Det var dessverre lite bruk av assistenter. Det var nok et par som hadde hatt god nytte av mer en-til-en læring. Anonymkode: 53918...000 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #15 Skrevet 23. april 2019 Jeg er født midt på 70 tallet. Det var barn med Downs, og det var en lettere tilbakestående barn, og det var noen som hadde dyslexi. Ingen hadde autisme, ADHD eller tilsvarende, det var dog noen som var rampete/uoppdragne. Noen var sjenerte, men ingen hadde angst. og alle var født i riktig kropp. Anonymkode: 2c4fd...f7a 2
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2019 #16 Skrevet 23. april 2019 "Alle var født i riktig kropp". Fy faen for en uttalelse. Det vet du nok mye om AB ... f7a. Når det gjelder diagnoser så hadde man MBD (i autisme spekteret), samt at vi også kjente til lettere tilbakestående. Jeg forstår ikke helt dere som mener at fordi en ikke ga diagnoser så var alt så mye bedre? Jeg husker svært godt da jeg kom på videregående og det ble opplyst at de som hadde dysleksi kunne få muntlig eksamen. Og jeg tenkte: hvorfor hørte vi aldri om dette fra 1. til 9. klasse? For disse fantes jo og burde fått all hjelp da også. Vi hadde også en "umulius" i klassen som etterhvert ble permanent utvist. Det gikk til helvete med vedkommende, men verken vi elever eller lærerne løftet en finger for å finne ut hva som egentlig var galt - vedkommende led grov overlast i et hjem der det meste manglet.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #17 Skrevet 23. april 2019 9 hours ago, SoWhat? said: Når dere tenker tilbake, var det barn/unge dere tenker hadde en diagnose? Noen i familien, blant venner eller medelever? Har tenkt at en gutt i klassen hadde ad/hd. Kan ikke huske flere, men nå er jeg klar over at alt ikke syns! Men det jeg har sagt tidligere og ment er at ting er som "det alltid har vært", men at det er mye tydeligere nå pga internett og sosiale medier osv. Men er det riktig? Jeg syns snart alt er en diagnose, og at flere og flere får en. Og da lurer jeg på hvorfor i så fall. Eller har det alltid vært sånn? Mange som skulle hatt en for å si det slik, men den gangen reiste gutta til sjøs, og kom hjem i en forseglet kiste. Anonymkode: 25a84...700
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #18 Skrevet 23. april 2019 Var flere gutter på min barneskole som var helt rabiate. De sloss med både lærere og elever, ødla undervisningen for alle med mas og uro, måtte ha spesial-undervisning i alt, skulket osv. Det var nok en blanding av diagnose og dårlige hjemmeforhold. De fikk hovedsaklig straff som gjensitting, ble kastet på gangen, sendt til rektor osv. osv. og var sikkert også ensomme gutter, for vi andre barna var livredd dem. Tror nok de ville fått litt bedre hjelp i dag. Anonymkode: 3e972...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #19 Skrevet 23. april 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er født midt på 70 tallet. Det var barn med Downs, og det var en lettere tilbakestående barn, og det var noen som hadde dyslexi. Ingen hadde autisme, ADHD eller tilsvarende, det var dog noen som var rampete/uoppdragne. Noen var sjenerte, men ingen hadde angst. og alle var født i riktig kropp. Anonymkode: 2c4fd...f7a Jeg er født på samme tid og gikk dengang til skolepsykologen for spiseforstyrrelser og sosialangst. Selv om det ikke ble snakket om det fantes det da. Anonymkode: 49b3b...e50 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #20 Skrevet 23. april 2019 Jeg er født på sent 80-tallet. Moren min er den jeg har tenkt den tanken om i etterkant. Anonymkode: 7deae...b21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå