AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Etter lang tid utenfor arbeidslivet på grunn av alvorlig psykisk sykdom har jeg endelig fått IPS oppfølging via NAV og det er planlagt at jeg så snart som mulig skal begynne i jobb. Vi har kommet dit i prosessen at min veileder har begynt å ringe rundt til aktuelle arbeidsgivere for å høre om de har behov for folk og om de kunne være interessert i å ta meg inn til et intervju. Jeg ønsker å begynne å jobbe innen et omsorgsyrke, noe som vil bli helt nytt for meg da jeg tidligere bare har jobbet i butikk. I tillegg til det at alle mine arbeidsoppgaver da vil bli noe jeg er usikker på i starten så er det veldig lenge siden jeg har vært i jobb. Jeg er redd jeg kanskje ikke kommer til å klare å være så god og gi så mye av meg selv som jeg ønsker og håper. I det siste har jeg begynt å få en større og større frykt for å ikke bli likt, ikke være god nok og gjøre feil i denne jobben. Og jeg tenker - når det er så ille nå når jeg ikke en gang har begynt i jobben, hvor ille vil det ikke da bli når jeg faktisk begynner? De tankene jeg oftest har er: Tenk om jeg sier eller gjør noe galt? Tenk om jeg ikke vil bli likt av de andre ansatte eller de som jeg skal ha ansvar for på jobb? Tenk om det vil bli for mye for meg og jeg må slutte? Eller tenk om min arbeidsgiver vil velge å si meg opp? Tenk om jeg fremstår som for usikker og spør for mye? Hvilke råd har dere i forhold til det å gjøre et best mulig inntrykk, gjøre en best mulig jobb og unngå å gjøre feil? Og er det noe jeg kan gjøre for å komme over denne frykten? Anonymkode: 74dc0...3e8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #2 Skrevet 22. april 2019 Hvorfor i all verden vil du jobbe i et omsorgsyrke? Hadde det ikke vært bedre å jobbe innen varehandel som allerede er litt kjent når du er så usikker og nervøs? Anonymkode: 854bf...95c 1
SoWhat? Skrevet 22. april 2019 #3 Skrevet 22. april 2019 Alle har den frykten i større eller mindre grad. Du føler sterkere på det fordi du ikke har vært i jobb på mange år antageligvis. Er det et sted det er viktig å bli likt er på jobb. Der må man samarbeide osv. Så alle er nervøse første dag og tiden i ny jobb Ts. Mennesker som bekymrer seg på forhånd for ting tror jeg yter bedre når det gjelder. At en mentalt forbereder seg og tenker på verst mulig scenareo går det bedre med enn oss som bare hopper ut i ting. Jeg bekymrer meg lite, og er ikke alltid like godt forberedt = får reaksjoner etterpå. Hvor ting blir analysert opp og i mente. Du blir mest sannsynlig lettet over hvor mye bedre ting vil gå. Det tror jeg faktisk. Jeg ville stått der med uventede utfordringer. Det blir litt kaotisk til tider, så jobber litt med å tenke mer på forhånd. Uansett, for mye er ikke ok. Ikke sitte å gruble for lenge og hele tiden! Tenk at det er ingenting mer du får gjort før du er i jobb. Legg bort bekymringene litt. Vil ønske deg lykke til, og at du vil trives i jobben du får. 1
Zienna Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 Den frykten har vi alle når vi begynner i ny jobb. Selv har jeg skiftet jobb flere ganger. Har visst hver gang at jeg måtte lytte og observere, og at det var mye for meg å lære. Mitt beste råd for den som er ny i jobben sin, er å være ydmyk og åpen for læring. Hver arbeidsplass har sin egen kultur, og det tar tid å forstå seg på den. Ikke vær redd for å spørre.. Der verste for en leder er aldri de som spør, men de som ikke tør å spørre, eller tror de vet... Ønsker deg lykke til med jobb! 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 Det er naturlig å Grue seg for noe man ikke vet noe om, det vil bli bedre allerede første dagen på jobb. I starten vil folk ha forståelse for at du er ny, så spør om du er usikker, ikke bare gjør det du tror er riktig. Dersom det er et helt åpenlyst svar på spørsmålet, som "skal vaskeklutene ligge her?" og så peker du på en bunke med kluter, så kan du godt droppe det spørsmålet. Anonymkode: a5291...47f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå