Gå til innhold

Enklere å flytte ved leie vs. eie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er prosessen hvis man vil flytte, og man er eier vs. leier?

Vil vel tro at leier tar lengre tid da du må ha en grunn, 3 måneders oppsigelse, og utleier må finne ny leietager: selger du så kan du selge i dag for 1 mill og kjøpe i morgen for 1 mill, så har du første natten i boligen om 3 dager; i teorien?

Anonymkode: 35cde...8e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel 3 mnd før man kan flytte inn ved kjøp/salg også. 

Anonymkode: 8fdb4...ecd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

tror det er samme prinsipp ved overtagelse av kjøp at det er 3 måneder ventetid, men alt ettersom at de som selger har flyttet ut allerede. 

Tror man trenger uansett tre måneder, om det gjelder kjøp eller leie... og du får tid til å reflektere rundt flytte prosess. 

Jeg er i samme modus der jeg sier opp før jeg vet hvor jeg skal flytte, men det er noe av gamet å leie, og ikke har et landsted som jeg eier her og nå.

Anonymkode: d5b92...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp og salg av hus tar i gjennomsnitt flere måneder fra start til slutt. I tillegg koster det sikkert over 150.000 i selge hvis man benytter seg av megler og må betale dokumentavgift ved kjøpt av bolig. I tillegg må kjøperen av huset ditt ha mulighet til å overta, og de må muligens også selge sitt hus først, eller så har de leie med oppsigelsestid. 

Leie er sikkert bare 3 måneder. 

Anonymkode: da21e...c18

• Liker 6
Skrevet

Du trenger ikke ha noen grunn for å si opp en leiekontrakt, så lenge den ikke er tidsbestemt. Men til og med da skal det være mulig å si opp. Oppsigelsestidene rundt varierer fra 1-3 måneder som standard virker det som. Det er betraktelig billigere, og enklere å flytte om man leier enn om man eier. Men økonomisk lønner det seg å eie så lenge man ikke har planer om å flytte en gang i året. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selge i dag for 1 mill og kjøpe i morgen for 1 mill, så har du første natten i boligen om 3 dager; i teorien?

Ikke engang i teorien klarer du å gjennomføre salg og kjøp på tre dager. I praksis tar det som regel noen måneder.

Anonymkode: c0879...6e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har svært lite innsikt i hvordan kjøpt og salg av eiendom foregår, det tar mye mer enn tre dager. 

Anonymkode: d1448...3ae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør det så lettere for en som leier å flytte rundt ut av ingenting? Er det et eget marked for det der folk flytter rundt hele tiden og det alltid vil være leiere og leietagere til enhver tid?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva gjør det så lettere for en som leier å flytte rundt ut av ingenting? Er det et eget marked for det der folk flytter rundt hele tiden og det alltid vil være leiere og leietagere til enhver tid?

Det er mindre som må ordnes i forbindelse med flytting im man leier enn om man eier. Skal flytte raskt og selge boligen og kjøpe ny, risikerer du å selge til underpris og kjøoe til overpris, da du ikke har råd til å lete, men må hopoe på første mulighet. Ikke engang da er det unnagjort på tre dager. 

Anonymkode: e1228...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Nå eier jeg bolig, og her jeg bor har noen solgt boligen sin på noen uker, men de som skal overta vil stort sett ha 2-4 måneder før de overtar. Så skal man jo selv finne en bolig man ønsker å kjøpe. Og de som selger boligen, kan svært sjelden flytte ut på noen dager, de vil gjerne ha noen måneder på seg og. Noen her jeg bor, brukte 1,5 år, før de fikk solgt boligen sin.

Jeg har planer om å selge min bolig om ca 3 år, da skal jeg selge, så leie. Da jeg antageligvis skal flytte igjen etter 3 år. Så jeg kjøper bolig hvis jeg vet jeg skal bo der lenge, leier bolig hvis jeg tror jeg ikke skal bo der lenge. Det koster og en del å selge bolig.

Anonymkode: 0498b...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar som regel langt lengre tid enn 1 dag å selge en bolig... Man skal gjerne sanke inn tilbud fra flere meglere. Så skal man klargjøre for bildetaking, visning, få laget prospekt, HA visningene, ha budrunde, signere kontrakter. Så er det vanlig at det er ca 3 mnd til overtakelse. De som kjøper skal gjerne få solgt sin bolig i mellomtiden. 

Og det er ikke "bare" å kjøpe en ny bolig... Siden man må bo i en bolig noen år før det svarer seg å eie framfor å leie, så går man ikke bare ut på gaten og kjøper den første boligen man ser. 

Fra vi kjøpte huset vårt, til vi flyttet inn, tok det 3 mnd. Fra vi solgte leiligheten vi bodde i, til hun som kjøpte den overtok, tok det 4 mnd. 

Anonymkode: e0a4c...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg planlegger å flytte om 1 år, bør jeg kontakte megler allerede i dag?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg planlegger å flytte om 1 år, bør jeg kontakte megler allerede i dag?

Det ville ikke jeg gjort, nei. Det er i overkant tidlig. Markedet kan endre seg veldig på så lang tid. 

Vi kontaktet megler da vi hadde kjøpt bolig vi ville flytte til. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er prosessen hvis man vil flytte, og man er eier vs. leier?

Vil vel tro at leier tar lengre tid da du må ha en grunn, 3 måneders oppsigelse, og utleier må finne ny leietager: selger du så kan du selge i dag for 1 mill og kjøpe i morgen for 1 mill, så har du første natten i boligen om 3 dager; i teorien?

Hvis du eier er det kjempedyrt å flytte, meglerutgifter, dokumentavgift, osv. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier. Og jeg flytter rundt, noe som er grunnen til at jeg leier. De fleste steder har tre måneders oppsigelsestid. Har aldri opplevd at det var vanskelig å få leid. Jeg har alltid kunnet bestemme meg for å flytte, og så innen tre måneder så er jeg innlosjert på nytt sted. 

Anonymkode: 0b972...00c

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte i mai, fikk overta i august. Solgte forrige bolig i juni, men overtagelse til ny eier var først i september. Altså tok det rundt 4 måneder fra vi kjøpte til vi var helt ute av forrige leilighet. Dette var også relativt "raskt" da vi var heldige og fikk solgt etter første visning. Det kunne potensielt tatt mye lengre tid. 

I alle leieforholdene jeg har vært i har prosessen vært raskere, pluss at det har kostet mindre i tid og penger.

Anonymkode: 18c1e...d3f

AnonymBruker
Skrevet

I Norge så er det mer økonomisk trygt å kjøpe hvis du skal bo i minst 2år. Skal du bø i kun 1år, så ville jeg leid, da det blir enklere alternativt. Det negative med å leie er at man får ikke samme friheten i boligen til å gjøre som man vil. Man går på tå hev og er redd for å ødelegge noe i leiligheten (ihvertfall gjør jeg det, har samvittighet). Nå bor jeg i min egen leilighet, og kan gjøre akkuratt slik jeg ønsker. Jeg trenger ikke bo etter noen andre sin skit. Kvaliteten på leieboliger er ofte dårlig. Når man finner sæd,blod, snottrester over alt på dyre hoteller, så vil jeg anta at det er svært sannsynlig at man finner det i en slitt leiebolig. Ikke særlig delikat altså.

Derfor ville jeg prøvd å kjøpe leilighet, vaske den skikkelig. Få den gode følelsen av at dette er noe jeg kan forme kreativt.

Men igjen, skal du bo i bare 1-2 år så spørst det om det lønner seg.

Anonymkode: fe057...e44

Skrevet

Er du ikke så nøye på hygiene og valgfrihet, så er nok utleie noe som er enklere innenfor et kort tidsrom. Liker du å ha det litt mer på din måte, der du vet hva du får og føler at alt du gjør er en form for investering, så kjøper du.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det ville ikke jeg gjort, nei. Det er i overkant tidlig. Markedet kan endre seg veldig på så lang tid. 

Vi kontaktet megler da vi hadde kjøpt bolig vi ville flytte til. 

I utgangspunktet tenkte jeg å få flyttet (solgt og kjøpt) innen for en måned siden.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leier. Og jeg flytter rundt, noe som er grunnen til at jeg leier. De fleste steder har tre måneders oppsigelsestid. Har aldri opplevd at det var vanskelig å få leid. Jeg har alltid kunnet bestemme meg for å flytte, og så innen tre måneder så er jeg innlosjert på nytt sted. 

Anonymkode: 0b972...00c

Så det er faktisk et samfunn/en trend blant folk hvor de leier i 3 måneder på forskjellige steder for å bare få ''bodd mer''; litt som de som bytter jobb hvert 3 år fordi de ønsker variasjon?

Tenker jo det å leie i 3 måneder må by på et par problemer i form av at du har jo et helt kless-skap og kanskje egne hvitevarer du må selv frakte ut.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet tenkte jeg å få flyttet (solgt og kjøpt) innen for en måned siden.

Så det er faktisk et samfunn/en trend blant folk hvor de leier i 3 måneder på forskjellige steder for å bare få ''bodd mer''; litt som de som bytter jobb hvert 3 år fordi de ønsker variasjon?

Tenker jo det å leie i 3 måneder må by på et par problemer i form av at du har jo et helt kless-skap og kanskje egne hvitevarer du må selv frakte ut.

Man leier da ikke i 3 mndr om gangen, men når man først bestemmer seg for å flytte klarer man det innenfor 3 mndr når man leier. 

Anonymkode: 0eff3...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...