Gå til innhold

IBS OG FODMAP - ERFARINGER?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med dårlig mage i et halvt års tid forbundet med måltid. Jeg har vært hos legen og testet meg for diverse allergier eller intoleranser og de kunne ikke finne noe "galt". Derfor fikk jeg råd om å prøve FODMAP-dietten som skal hjelpe mot IBS. Jeg lurer på hvilke erfaringer folk har med denne dietten? Jeg har en travel hverdag med mye trening som krever at jeg spiser sunt og variert. Jeg fikk derfor anbefalt å starte med å kutte inntaket av fruktaner og galaktaner, da dette er det mest vanlige å reagere på. Noen som har erfaring med å bare kutte ut kun et par av gruppene av gangen? For tiden kan det hende at jeg kan spise pizza eller boller uten å reagere like mye hver gang. Jeg er derimot redd for at jeg vil reagere kraftigere de gangene jeg tillater meg å spise disse varene dersom jeg nå bestemmer meg for å kutte dem ut til vanlig. Noen som har erfaring med dette også? På forhånd takk!

Anonymkode: c742a...956

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil virkelig anbefale deg loe fodmap Norge på face. Men mi  erfaring  er at det beste er å starte med streng fase og ta det derifra.

Anonymkode: 624fd...e82

Skrevet

Lavfodmap.no er en side jeg absolutt anbefaler. Hun har virkelig satt dietten i system, kombinert med et travelt liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du tar deg veldig god tid når du skal teste Lavfodmap-diett. Det vil si at du fjerner én og én matvare av gangen for å se om du reagerer annerledes. Det vil altså ta veldig lang tid før du har kartlagt alt.

Jeg begynte med å kutte ut løk, og fikk bedring umiddelbart. Det motiverte meg og hadde ingen problemer med å ta den tiden det tok å undersøke en og en matvare.

Anonymkode: 6cfe0...f7c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du reagerer på pizza og boller er du kanskje intolerant mot gluten (også). Ville ha erstattet disse, inkludert brød, med glutenfrie alternativer. Så kan du forsøksvis reintrodusere og se om du reagerer på nytt. Jeg ble i hvert fall mye bedre av det. Ikke alltid man reagerer like mye på alt av glutenholdig mat; brød er for eksempel mye mer tungfordøyelig enn kake, så jeg reagerer mer på brød.. 

Anonymkode: 8b86d...842

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du reagerer på pizza og boller er du kanskje intolerant mot gluten (også). Ville ha erstattet disse, inkludert brød, med glutenfrie alternativer. Så kan du forsøksvis reintrodusere og se om du reagerer på nytt. Jeg ble i hvert fall mye bedre av det. Ikke alltid man reagerer like mye på alt av glutenholdig mat; brød er for eksempel mye mer tungfordøyelig enn kake, så jeg reagerer mer på brød.. 

Anonymkode: 8b86d...842

Det er en del høy fodmap i enkelte glutenfrie produkter så det kan være lurt å sjekke dette før en kjøper glutenfrie produkter :)

Anonymkode: 879c4...0d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...