Gå til innhold

Hvor lett er det å få jobbet ekstra, og er det tillatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er nyutdannet og arbeider på første året. Har en 100% stilling, og er ferdig med prøvetid. Jeg er også singel, har mye overskudd når klokka blir 16, og ønsker rett og slett å jobbe mer! Mest fordi jeg er såpass ung tenker jeg, har ingen forpliktelser, og jeg ELSKER å spare penger. Har en sparerate på 45%, men hvis jeg ber om å få lov til å jobbe 12 timer om dagen så kan jeg øke den betraktelig. Jeg sparer til økonomisk frihet, og er så motivert for å spare, og da må det jobbes og jeg har veldig lyst!

Så hvor lett er det å få jobbe ekstra? Har jeg lov til det? Er redd for å spørre kolleger, fordi da hadde de sikkert tenkt sitt om meg. Har jobbet noen timer overtid (men uten overtidstillegg, fordi vi har andre ordninger), og jeg vet at det er nok arbeid.

Setter pris på det hvis noen kan dele noen tips hvordan jeg kan øke inntekten min.

Anonymkode: 1c6e1...6c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke skaffe deg en deltidsjobb ved siden av? :) 

Anonymkode: 70382...8a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enklere å få seg en annen ekstrajobb. Da kan du jobbe så mye ekstra du bare orker.

Anonymkode: d9b68...091

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Står i kontrakten at jeg ikke kan ta på meg lønnet arbeid uten avtale med firmaet. Tanken har vært at det beste hadde vært å fått økt antall timer hos der jeg jobber nå. Men jeg har vurdert å søke ekstra jobb, men må finne ut om det er håp å få mer i samme firmaet først.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønner seg veldig å jobbe overtid hos hovedarbeidsgiver, mtp overtidsbetaling osv? 

TS, kan du ikke bare høre med sjefen? Vet ikke hvilken bransje du jobber i, men i advokatbransjen er det bare å jobbe jobbe jobbe. 

Anonymkode: 758d2...c23

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Står i kontrakten at jeg ikke kan ta på meg lønnet arbeid uten avtale med firmaet. Tanken har vært at det beste hadde vært å fått økt antall timer hos der jeg jobber nå. Men jeg har vurdert å søke ekstra jobb, men må finne ut om det er håp å få mer i samme firmaet først.

Du kan ikke jobbe lengre 10 timer hver dag uansett. Da må de betale deg overtid, noe bedriften som regel ikke gidder.  Det står ofte i kontrakten at du ikke kan jobbe andre steder - dette er vanlig.

Anonymkode: 40fb5...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nok ikke ta deg ekstra jobb som er lik den du har, men innen ett helt annet yrke pleier å gå bra. Det er konkurrenten du ikke kan jobbe for.

Det er vel bare å spørre sjefen om å jobbe overtid, men du kan ikke regne med å jobbe 12 timers dager 5 dager i uka.

Anonymkode: 6821d...cf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke jobbe lengre 10 timer hver dag uansett. Da må de betale deg overtid, noe bedriften som regel ikke gidder.  Det står ofte i kontrakten at du ikke kan jobbe andre steder - dette er vanlig.

Anonymkode: 40fb5...22f

Klart du kan jobbe andre steder, er mange som må gjøre det for å få pengene til å strekke til.
Men om man jobber i butikk si Coop, så kan du ikke jobbe i andre butikker enn den butikken, eller i andre kjeder.
Men du kan jobbe i barnehage på siden, eller som pleieassistent.

Anonymkode: 6392c...b7c

Skrevet (endret)

TS - det du skriver gjelder også meg. Jeg har også lyst til å jobbe lengre enn 100 %, men får ikke lov da dette er beskrevet i arbeidsavtalen. Jeg har også spurt sjefen og han sa jeg ikke har muligheten til å arbeide overtid. I tillegg understreket han at jeg ikke har muligheten til arbeide andre steder.

Jeg har MYE overskudd og har ingen forpliktelser heller. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre, da dette blir vanskelig. Det blir vanskelig å bytte jobb, da dette er en vanlig praksis hos flere private arbeidsgivere.

Endret av Sosialt
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder vel som regel arbeid hos konkurrent :) men om du jobber innenfor reklame, så tviler jeg på at du får nei fra sjefen om du vil jobbe i en barnehage. De færreste arbeidsgivere ønsker å betale overtid, men eneste måten å finne ut av dette på er å spørre sjefen. 

Skrevet

Du kan ikke jobbe mer enn 100% hos din arbeidsgiver, unntatt noe tilfeldig overtid. Se arbeidsmiljølovens kapittel 10.

Mange arbeidsgivere har regler mot bierverv, dvs at man må få tillatelse fra hovedarbeidsgiver for å ta en annen jobb. Bl.a. kan det tenkes at du ikke får lov til å jobb i en konkurrerende virksomhet.

Det kan imidlertid hende du får lov å jobbe litt i en annen bransje. Det er bare å spørre arbeidsgiveren din, så får du svar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en ekstrajobb. Jeg jobber 140%. Det fungerer veldig greit. 

Anonymkode: 3b066...830

AnonymBruker
Skrevet

En arbeidsgiver kan ikke nekte deg bijobb. Men den skal ikke gå utover deg så hovedjobben lider. 

Anonymkode: 1d982...aec

AnonymBruker
Skrevet

Vil heller anbefale deg å se på investeringer, dersom målet er økonomisk frihet. Ja, man kan jobbe, men som andre påpeker er det mange plasser begrensninger. De stedene man ønsker eller forventes å jobbe mye mer enn det som egentlig er tillatt i AML ønsker du heller ikke å jobbe, tro du meg, for der betales det uansett ikke noe mer utover vanlig arbeidstid. Altså får man ikke noe mer utbetalt uansett om man jobber 8 eller 16 timer i døgnet (månedlig fastlønn med all overtid inkludert). En annen utfordring med å jobbe mye mer enn 08-16 er at det etter hvert forventes. I begynnelsen vil arbeidsgiver gjerne sette pris på ekstrainnsatsen, men når det har gått et år eller to med dette, så vil du ikke lenger settes pris på. Da skal det jobbes overtid, uansett om du vil eller ikke. Pass deg for å gå i den fella. 

Anonymkode: ea627...e03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 23.44, AnonymBruker skrev:

En arbeidsgiver kan ikke nekte deg bijobb. Men den skal ikke gå utover deg så hovedjobben lider. 

Anonymkode: 1d982...aec

Joda, mange arbeidsgivere har begrensinger/egne reglementer ang ansattes bijobber. Sjekk arbeidsavtalen eller personalreglementet. 

Anonymkode: 6aa7a...29e

AnonymBruker
Skrevet

Du burde heller først og fremst se på sparingen din, hvis målet er å sitte igjen med mest mulig penger. Hva er grunnen til at du bare klarer å spare 45% av lønna når du hverken har hus eller barn? Selv sparer jeg nærmere 70% av lønna. Shopper du mye unødvendige eller dyre ting? Kjøper du den maten du har lyst på, uten å tenke over hva den koster? Drar du ofte ut på restaurant/kafé/nattklubb? Har du en bil du ikke MÅ ha for å komme deg på jobb? Tok du ikke til takke med å leie et billig og lite sted? 

Anonymkode: 7923c...6a3

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2019 den 7.29, AnonymBruker skrev:

Vil heller anbefale deg å se på investeringer, dersom målet er økonomisk frihet. Ja, man kan jobbe, men som andre påpeker er det mange plasser begrensninger. De stedene man ønsker eller forventes å jobbe mye mer enn det som egentlig er tillatt i AML ønsker du heller ikke å jobbe, tro du meg, for der betales det uansett ikke noe mer utover vanlig arbeidstid. Altså får man ikke noe mer utbetalt uansett om man jobber 8 eller 16 timer i døgnet (månedlig fastlønn med all overtid inkludert). En annen utfordring med å jobbe mye mer enn 08-16 er at det etter hvert forventes. I begynnelsen vil arbeidsgiver gjerne sette pris på ekstrainnsatsen, men når det har gått et år eller to med dette, så vil du ikke lenger settes pris på. Da skal det jobbes overtid, uansett om du vil eller ikke. Pass deg for å gå i den fella. 

Anonymkode: ea627...e03

Nei, nei, nei!

Selv med veldig, veldig god avkastning, altså 15-20% avkastning i året, er det innskuddene som trumfer alt de første 5-10 årene med sparing. 

Anonymkode: 9723e...124

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...