Gå til innhold

Hvordan jobber journalister for å komme i kontakt med intervjuobjekter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hvordan jobber journalister for å komme i kontakt med intervjuobjekter. Jeg tenker da mest på de som har en personlig historie eller opplevelse å fortelle? Men også andre.

Noen av fremgangsmåtene sier jo seg selv. Noen intervjuobjekter har skrevet om sin historie eller opplevelse på facebook eller i andre kanaler og på den måten blitt sett av en interessert journalist. Andre igjen har tatt kontakt med journalisten eller avisen og bedt om å få fortelle om det de har opplevd.

Det jeg er mest interessert i å vite noe om er hvordan de går frem for å finne de historiene som ikke faller inn under de åpenbare måtene å gå frem på (som de nevnt over). De historiene som kanskje ingen vet noe om eller som i alle fall ikke er kjent for allmenheten. 

Er det noen her som jobber som journalist eller på annen måte vet noe om fremgangsmåtene som blir brukt og som kan fortelle rundt dette? 

Anonymkode: 824b4...703

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nettverk, internettforumer, diskusjonsgrupper på Facebook. Jeg intervjuet en dame en gang med en veldig spesiell historie. Fant henne via arbeidsplassen hennes som jobbet med tematikken, men brukte flere uker på å finne henne.

For meg handlet det ofte om å finne tematikken før jeg prøvde å finne personene.

Anonymkode: 90f16...793

AnonymBruker
Skrevet

VG (tror jeg det er?) pleier jo nokså jevnlig å annonsere på nettavisen sin etter mennesker som har opplevd "sånn eller slik" og ønsker å bidra til en artikkel. 

Anonymkode: 75723...cb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...